پایگاه خبری رسمی خودرو و صنایع وابسته
شماره مجوز ۸۲۱۸۶ از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی

میتسوبیشی گالانت

بررسی فنی نسل ششم میتسوبیشی گالانت (سوسماری)/ ستاره ای از دوران طلایی

میتسوبیشی گالانت به عنوان یک سدان متوسط و نسبتا لوکس، نخستین بار در سال ۱۹۶۹ معرفی شد.

میلاد میرعابدینی
جمعه - ۱۴ خرداد ۱۴۰۰

تولید گالانت پس از ۹ نسل در سال ۲۰۱۲ خاتمه پیدا کرد و هنوز مدل جدیدی از آن معرفی نشده است. خودرویی که در این مقاله می خواهیم به آن بپردازیم، نسل ششم گالانت است که در ایران به آن لقب سوسماری داده اند! نسل ششم گالانت در سال های ۱۹۸۷ تا ۱۹۹۳ توسط میتسوبیشی تولید می شد و در سال ۱۹۹۱ به منظور زیباتر شدن، دست خوش تغییراتی در ظاهر شد.

پایگاه خبری جوان خودرو بررسی می کند:

 

نسل ششم
لقب: سوسماری
سال ساخت: 1987 تا 1992

گالانت سوسماری از ظاهری خشن و جا افتاده بهره می برد و طراحی تند و تیز ژاپنی را به خوبی به نمایش می گذارد. چراغ های بزرگ و کشیده عقب خبر از ماهیت لوکس این خودرو دارند و پرستیژ آن زمانی معلوم می شود، که گالانت را در کنار سدان کوچکتر یعنی لنسر قرار می دهید. گالانت در ۵ تیپ GLX ، GLS ، سوپر سالن، GTI و تعداد محدودی ( ۱۴ عدد) VR4، وارد کشور شده است. مدل GLX در ایران بسیار کمیاب است و از امکانات پایه برخوردار است و بسیار ساده است.

میتسوبیشی گالانت

مدل GLS به امکاناتی نظیر چهار شیشه برقی مجهز شده است و در طراحی سپرها و دماغه جلو تفاوت بسیار اندکی با مدل GLX دارد. مدل سوپر سالن اما داستان متفاوتی دارد و بسیار کامل است. این مدل را می توان از روی فلاپ های کنار درها، اسپویلر عقب، رینگ های اسپرت ۱۴ اینچی و زه کرومی دور شیشه های جانبی تشخیص داد. همچنین سوپر سالن از امکاناتی نظیر آیینه و آنتن برقی، سانروف برقی و چهار شیشه برقی بهره می برد.


تاریخچه و بررسی اختصاصی خودروهای کلاسیک را در مجله تخت گاز بخوانید:

برای مشاهده آرشیو شماره ها و خرید نسخه چاپی مجله تخت گاز (با ارسال رایگان) : اینجا کلیک کنید!

برای مشاهده آرشیو شماره ها و خرید نسخه PDF اصلی مجله تخت گاز (با تخفیف ویژه) : اینجا کلیک کنید!


 

مدل GTI که یکی از محبوب ترین تیپ های گالانت در ایران شناخته می شود، از تمام امکانات مدل سوپر سالن به علاوه ترمزهای دیسکی عقب، ABS و کروز کنترل در بعضی مدل ها و رینگ های ۱۵ اینچی اسپرت بهره می برد. مدل VR4 چهار چرخ متحرک نیز به عنوان قوی ترین و کامل ترین مدل گالانت شناخته می شود که در تعداد محدود ۱۴ عدد وارد کشور شده است. لازم به ذکر است کولر و فرمان هیدرولیک در همه تیپ ها مشترک هستند.

فضای کابین گالانت جادار و شکیل است. همچنین کیفیت مناسب متریال کابن و مونتاژ دقیق قطعات نخستین چیزی است که نظر بیننده را به خود جلب می کند. شیب قسمت پایین داشبورد باعث می شو تا مشکلی از نظر فضای پا برای سرنشینان جلو احساس نشود. یکی دیگر از نکات جالب طراحی کابین نیز فرو رفتگی قسمت عقب سقف است که برای راحتی بیشتر افراد قد بلند اینگونه طراحی شده است. همچنین مدل های سفارش عرب از تودوزی مخمل قرمز رنگ برخوردارند که حس لوکس کابین را دو چندان می کند.

میتسوبیشی گالانت

سواری گالانت نرم و راحت است. اما در دست اندازها جلوبندی تحت فشار قرار می گیرد. تعلیق در جلو از نوع مک فرسون و در عقب از نوع بازو جناقی دوبل است که از رام و طبق و میل تعادل بهره می برد. پایداری و هندلینگ این خودرو عالی است و چیزی از تویوتا کریسیدا کم ندارد. گالانت ازنظر ایمنی امتیاز بالایی کسب کرده است. این خودرو توانسته در مجموع ۴ ستاره ایمنی را دریافت کند. البته در قسمت عقب از نظر ایمنی ضعف دارد و تنها موفق به کسب دو ستاره ایمنی شده است. کمربندهای ایمنی این خودرو پیش کشنده هستند و در بعضی مدل ها ABS سه کاناله و ایربگ راننده به چشم می خورد.

میتسوبیشی گالانت

برای گالانت نسل ششم سه نوع پیشرانه ۱۶۰۰ سی سی، ۱۸۰۰ سی سی و ۲۰۰۰ سی سی در نظر گرفته شده بود که مدل های وارد شده به کشور اکثرا از نوع ۱۸۰۰ و ۲۰۰۰ هستند. مدل GLS از پیشرانه ۲ لیتری ۸ سوپاپ کاربراتوری برخوردار است. مدل سوپر سالن در کنار این پیشرانه ۲ لیتری ۸ سوپاپ، با پیشرانه ۱.۸ لیتری ۸ سوپاپ نیز عرضه شده است. مدل GTI اما یک پیشرانه ۲ لیتری ۱۶ سوپاپ انژکتوری را در خود جای داده است. میتسوبیشی برای اولین بار در این نسل از گالانت از دو میل سوپاپ استفاده کرد. پیشرانه مدل GTI قادر است ۱۳۵ اسب بخار قدرت و ۱۷۸ نیوتون متر گشتاور تولید کند.

میتسوبیشی گالانت

البته در بعضی مدل های ۱۹۹۲ این قدرت به ۱۶۰ اسب بخار نیز می رسد. پیشرانه مدل VR4 نیز به توربوشارژر مجهز شده است و به صورت فابریک می تواند ۱۹۷ اسب بخار قدرت تولید کند. پیشرانه این مدل جوری طراحی شده که قابلیت ارتقا دارد و می تواند تا ۳۰۰ اسب بخار قدرت تولید کند. مدل VR4 چهار چرخ متحرک است و هر چهار چرخ در این مدل فرمان پذیر هستند. البته هزینه های این مدل فوق العاده بالا و کمر شکن است و به هیچ عنوان برای استفاده روزمره توصیه نمی شود. میتسوبیشی گالانت در مجموع خودروی کم استهلاکی به شمار می رود و در صورت رسیدگی های لازم، خرج آنچنانی ندارد. لوازم این خودرو نیز به وفور در بازار یافت می شود. اما در ادامه به چند نکته منفی این خودرو اشاره می کنیم.

میتسوبیشی گالانت

هنگام دنده عقب از ترمزها صدای زوزه شنیده می شود. لقی کالیپرها در اکثر گالانت ها دیده می شود و باعث ایجاد سر و صدای اضافی هنگام حرکت می شود ( البته این مشکل با تعویض قطعات کالیپر قابل حل است). کمپرسور کولر مدل های GLS و GTI و سوپر سالن از نوع کمپرسور رتوری است. این کمپرسور خنک کنندگی مناسبی دارد اما از قدرت و کشش موتور می کاهد و خودرو را تنبل می کند. این مشکل با تعویض این کمپرسور با کمپرسور پیستونی که با کمپرسور دنسو کرونا ۲۰۰۰ مشابه است برطرف می شود. در کل گالانت را می توان خودرویی بی آزار و راحت در نظر گرفت که قابلیت های حرکتی مناسبی دارد. این مدل در سال ۱۹۹۲ جای خود را به نسل هفتم داد که در ایران با نام گالانت عینکی شناخته می شود.

میتسوبیشی گالانت

دوام و قابلیت های حرکتی ماشین های ژاپنی در گالانت تجلی پیدا کرده است، گالانت فوق العاده خوش دست و راحت است.

مشخصات فنی میتسوبیشی گالانت GTI

کلاس خودرو: سدان متوسط
گیرباکس: ۴ سرعته اتوماتیک، ۵ سرعته دستی
محور متحرک: دیفرانسیل جلو
تعداد سیلندر: ۴ سیلندر ۱۶ سوپاپ
حجم موتور: ۲ لیتر
قدرت: ۱۳۵ اسب بخار
گشتاور: ۱۷۸ نیوتون متر
تایر: رینگ اسپرت ۱۴ اینچی

امکانات: آنتن برقی، چهار شیشه برقی، آیینه های برقی، سانروف، ترمزهای دیسکی چهار چرخ، کروز کنترل، ترمز ABS

 

بررسی فنی مرسدس بنز S کلاس W140/ با 100 میلیون (تانک سوار) شوید!

محبوبِ سال‌های دور که میان هیاهو گم شد!/مروری بر سرگذشت نیسان پاترول در ایران

بررسی فنی بی وای دی E6 در آلوده ترین روزهای هوای تهران

بررسی موتورسیکلت کی تی ام دوک 250 / ظاهر ناآرام با قلبی آرام

بررسی موتورسیکلت هیوسانگ GTR250 / مسافری از کره!

بررسی موتورسیکلت بنلی TNT250 / ایتالیایی چینی شده!

بررسی فنی DS7 Crossback در پاریس / مدرنیته به سبک فرانسوی (گزارش)

تقابل نیسان جوک و تویوتا CH-R/ حمله مریخی ها به بازار کراس اوورها

تست و بررسی پژو 508 محصول جدید ایکاپ در جاده چالوس/شیر فرانسه در سیاه بیشه

با بودجه حدود 50 میلیونی، دنا پلاس بخریم یا برلیانس H330 ؟

دست دوم های پرخور/ نیسان ماکسیما بخریم یا کیا اپتیما دست دوم؟

ترکیب فانتزی هاچ بک‌ها و کراس اوورها/ مقایسه ام وی ام X22 و لیفان X50

دربی سنتی! / مقایسه دانگ‌ فنگ H30 کراس و سایپا کوییک

تمرکز بر فشردگی/ مقایسه هایما S5 و جک S3

مقایسه تویوتا کمری ۲۰۱۸ XSEV6 و هوندا آکورد 2.0T تورینگ ۲۰۱۸

 

دیدگاه خود را بنویسید

نظرات کاربران

  • رامین | 05/08/1397 در 09:21

    سلام میتسوبیشی گالانت سوسماری دارم خود به خود در حین حرکت خاموش میشه هیچ مکانیکی هم نمیدونه دلیلش چیه
    ممنون میشم اگه کمکم کنید

    • محمد | 20/03/1398 در 22:16

      ما هم همین مشکل رو داشتم تو ماشینمون بعد از عوض کردن کاربرات ایرادش برطرف شد

    • سید مهدی پورتقی | 20/07/1399 در 20:24

      سرامیک دلکو رو عوض یا تعمیر کن ، یه قطعه 5 سانتی سفید در سمت راست کاپوت

    • امیرحسین باقریان | 21/07/1399 در 15:47

      سلام . به نظر من مشکل روی مصرف سوخته که باید تنظیم شده باشه دو گانه سوز هست؟ اگه دوگانه سوز هست تنظیم مصرف بنزین و گاز هم داخل موتوره . به این دلیل خاموش می کنه که هنگام حرکت اولیه به موتور فشار میاد

  • میتی | 13/12/1397 در 15:58

    سلام.
    خسته نباشید.
    الان ک تقریبا سال ۱۳۹۸ هست و بازار خودرو انقد آشفته و اکثر گالانتها بالای ۲۰۰ تا کار کردن خرید این خودرو منطقیه؟اوضاع بازار وسایل خودرو چطوره؟قیمتاش چطور؟ مصرف سوخت مدلهای مختلف رو لطف میکنید؟

    • محمود | 09/01/1402 در 22:26

      دقیقااا من ماه پیش 150نخریدم الان همون رو خریدم 250

  • قاسم | 07/01/1399 در 08:25

    سلام
    به عنوان یه مکانیک میگم تا جایی که امکان دارد پولت صرف خرید ماشین دست دوم قدیمی نکن،دلیلش:هر چقدر ماشین پرآوازه باشه به مرور زمان بر اثر حرارت و استهلاک کیفیت آلیاژ پایین میاد و هزینه های دردسرساز بهت تحمیل میکنه…

    • امیرحسین باقریان | 21/07/1399 در 15:51

      سلام . دوست عزیز اگر ماشین با کیفیت باشه ، به مرور زمان زیاد شاید مشکلات جزئی پیش بیاد و طبیعیه . ؛ اگر هم ماشین بی کیفیت باشه مثل همین ایرانی های خودمون هم بالعکس .

  • سیاوش محبوب | 16/06/1399 در 10:08

    سلام طولش چقدره ازسپر تا سپر

    • بردیا | 19/11/1399 در 15:55

      گالانت سوسمای یکی از شاهکارهای صنعت خودرو سازی جهان است من خودم همه نوع ماشینی دارم و داشتم ولی هیچ ماشینی گالانت سوسماری نمیشه حتی سواریش از بنز کپل هم بهتره چون من خودم کپل هم دارم اینو میگم /از نظر استهلاک و خرج هم فقط بنزین بریز داخلش حتی روغنش را هم سالی یک بار عوض کن هیچ مشکلی براش پیش نمیاد ولی یه نکته را باید در نظر بگیرید فقط تنها کاری که باید بکنید جنتها و لوله های پلاستیکی و گرد گیر پلوسها را هر 2سال کلا تعویض کنید . اگر میخواهید گالانت بخرید حتما از نوع 2000 کاربراتوری بخرید چون مدلهای 1800 قدرت پایینی دارن و مدلهای جی تی ای و وی ار 4 با کمبود قطعات و مکانیک روبرو هستن ولی مدلهای سوپر سالن و جی ال اس بسیار بسیار بی ازار و از نظر فنی و قطعات همه نوع قطعه به وفور یافت میشه /البته قطعات بدنه به نسبه ماشینهای داخلی گرونتر حتی تا 2برابر قیمت داره ولی قطعات فنی و مکانیکی تقریبا با قطعات 206 و 405 برابری میکنه

      • ممد | 21/11/1401 در 14:54

        داداش ۹۹ اینارو گفتی ۱۴۰۱ ما تست مردیم واقعا تمیر کار گالانت سوسماری بسایر کمه😂

  • محمود | 09/01/1402 در 22:23

    سلام .وقت بخیر ‌‌داداش اگر ماشین شما گالانت کاربراتوری باشه میتونم کمکت کنم مشکلت حل بشه.ماشین کاربراتوری هیچچچ عیبی ندارد ک به راحتی حل نشه. تقریبا یخورده از آب خوردن راحت تره . mnasirilake@gmail.com ایمیلمو نوشتم براتون .البته من راهنمایی میکنم خودتون حلش کنید.و دنبال پول نیستم
    Mahmoudnasiri46 اینستا
    MahmoudN@siri

    • بهنام | 17/03/1402 در 18:15

      به نظر شما اوپل کورسا بهتره یا دوو اسپیرو یا میتسوبیشی گالانت در کل . هم از نظر موجودیت قطعات و تعمیر کار و هم خود خودرو ممنون

  • احمد | 27/06/1402 در 21:49

    بین gti و سوپر سالن کدوم رو پیشنهاد میدید؟
    میخوام بش برسم و زیر پام باشه
    دلیلتون چیه برا هر کدوم

  • احمد | 27/06/1402 در 21:50

    بین gti و سوپر سالن کدوم رو پیشنهاد میدید؟
    میخوام بش برسم و زیر پام باشه

  • Ehsan | 04/08/1402 در 00:13

    چهار چرخ متحرک غلطه، درستش محرک هست
    کلا چرخ ثابت که نداریم هر چرخی متحرکه که

کیوسک مطبوعاتی