پایگاه خبری رسمی خودرو و صنایع وابسته
شماره مجوز ۸۲۱۸۶ از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی

سنسور دور موتور

علائم خرابی سنسور دور موتور و عملکرد آن

سنسور دور موتور این سنسور با داشتن ۲ پایه ارتباطی به EUC می تواند به صورت امواج شبه سینوسی ،اطلاعات مربوط به دور لحظه  ای موتور را به EUC ارسال کند.این سنسور که وظیفه بسیار مهمی را بازی می کند ودرست بالای سر چرح دنده های فلایویل دور موتور قرار گرفته است که به شرح […]

امیر
چهارشنبه - ۱۵ آذر ۱۳۹۶

سنسور دور موتور این سنسور با داشتن ۲ پایه ارتباطی به EUC می تواند به صورت امواج شبه سینوسی ،اطلاعات مربوط به دور لحظه  ای موتور را به EUC ارسال کند.این سنسور که وظیفه بسیار مهمی را بازی می کند ودرست بالای سر چرح دنده های فلایویل دور موتور قرار گرفته است که به شرح ذیل آن را مورد بررسی قرار خواهیم داد.

 

شگردهای عجیب وکیل بابک زنجانی برای مشتریان شرکت های خودرویی!

 

 

انتهای این سنسور القایی حساس که واجد یک آهنربای دائم و یک سیم پیچ است با چرخ دنده های فلایویل دور موتور که کمی جلوتر از فلایویل اصلی موتور است چند میلیمتر فاصله دارد .این فلایویل می توانست شامل ۶۰ دنده منظم باشد که دو دندانه آن را برداشته اند .در هنگام  چرخش فلایویل به ازای گذشت هر دندانه از جلوی سنسور یک پالس شبه سینوسی در سنسور تولید شده  و به EUC انژکتور فرستاده می شود لذا اولین چیزی که این سنسور به  EUC اعلام می دارد اعلام حرکت فلایویل است .که معمولا توسط استارت  ایجاد می شود.این نقطه تنها نقطه اشتراک سیستم استارت و سیستم انژکتوری موتور است و در حالت کلی ارتباط مستقیمی  بین این دو مکانیزم وجود ندارد.

حین چرخش فلایویل هنگامیکه محل دو دندانه پاک شده به سر انتهایی سنسور رسید دو پیستون ۱ و ۴ به دلیل لنگ های همنام میل لنگ دقیقا در نقطه مرگ بالا TOP DEAD CENTER –   TDC رسیده اند.در این نقطه سنسور به دلیل اینکه دندانه دیگری را در مقابل خود نمی بیند سیگنالی را نیز تولید نمی کند و لذا EUC  بلافاصله درک می کند که نقطه مرگ بالای این پیستون فرا رسیده است و لذا می تواند با فعال کردن انژکتور ها و کویل دستور پاشش سوخت و جرقه زنی را را صادر کند و موجب روشن شدن این دوسیلندر شود.۱۸۰د رجه پس از این دو پیستون دیگر (۲و۳ ) به نقطه مرگ بالا می رسند.در این حالت EUC دستورات مشابهی را برای این ۲ پیستون صادر می کند و موتور را به طور کامل روشن می کند.


اگر تعمیرگاه مطمئن و حرفه ای می خوای ، اینجا کلیک کن و با اتوشناس آشنا شو!


در مرحله بعد از روشن شدن EUC که در حال شمردن دندانه ها برای صدور دستور مقتضی در شرایط مرگ بالاست می تواند این شمارش را به دورسنج ارسال کند و دور موتور را نیز نشان دهد .در نهایت می بایست در پاک کردن دو دندانه به جای یک دندانه روی دنده فلایویل دقت شود.دو دندانه پاک شده با احتساب ۶۰ دندانه در ۳۶۰ درجه ،گستره ۱۲ درجه را شامل می شود.این بدین معناست که EUC می تواند تا ۱۲ درجه قبل از نقطه مرگ بالا آن را پیشاپیش حدس بزند.همانطور که می دانید آوانس استاتیکی خودرو های ما در حدود ۸ الی ۱۰ درجه متغییر است.

اگر یک دندانه پاک می شد EUC می توانست حداکثر آوانس استاتیکی ۶ درجه را بدست  بدهد  اما اکنون حداکثر آوانس استاتیکی ۱۲ درجه می تواند باشد که تا حدود ۱۰ درجه آن توسط EUC تایید و به کار گرفته می شود. تذکر: فلایویل خودرو های انژکتوری واجد دو ردیف چرخ دنده است.یک ردیف مخصوص درگیر شدن با دنده استارا بوده و ردیف دیگر که فاقد دو دندانه بوده برای فعال نمودن سنسور دور موتور استفاده می شود.

سنسور دور موتور خودرو

سنسور دور موتور خودرو

  اهم کار های سنسور دور موتور را می توان به شرح زیر می باشد :

۱-   اعلام حرکت فلایویل به EUC که می تواند منتج  از انجام استارت و یا هل دادن خودرو در دنده باشد تذکر مهم بنا به ویژگی بالا خودرو های انژکتوری را با هل دادن نیز می توان روشن نمود که البته ما آن را در پژو توصیه نمی کنیم .یبرا در خودرو پژو که تسمه لاستیکی دندانه دار استفاده شده ،ضربه محکم رها کردن ناگهانی پدال کلاچ می تواند با توجه به اینرسی میل سوپاپ باعث در رفتن یک  یا دو دندانه تسمه از روی دندانه های پولی شود و در این حالت خودرو بدون اینکه ایرادی  را توسط دستگاه های عیب یاب اعلام کند دیگر قابل تنظیم نخواهد بود

۲-اعلام نقطه مرگ بالا به EUC جهت تحریک آن به صدور دستور های پاشش انژکتور و ایجاد جرقه

۳- اعلام دور موتور به دور سنج از طریق EUC انژکتور

۴- ارائه آوانس استاتیکی به  EUC برای تنظیم دقیق خودرو در دور آرام آشنایی با خرابی ظاهری دور موتور در روی خودرو با توجه به نقش ویژه این سنسور باید گفت که پس از EUC این سنسور قلب دوم سیستم انژکتوری به شمار می رود و خرابی آن موجب بروز عوامل زیر می شود :

۱-   بالا نرفتن دور موتور از یک حد خاص مثلا ۳۰۰۰ دور در دقیقه و یا انجام عمل CUT OFF در دوری پایین تر از ۶۰۰۰ دور

۲-   نمایش ارقام نامربوط  در روی دور سنج .به عنوان مثال با روشن شدن خودرو در حالیکه عادی است عدد ۳۵۰۰ دور در دقیقه را نشان می دهد و با فشردن پدال گاز بجای افزایش، دور کاهش میابد.


می خوای بدونی اگه ماشینت خراب شد و در راه موندی باید اول از همه چی کار کنی؟!
اینجا کلیک کن و جوابش رو بخون


ایراد سنسور دور موتور :

1- روشن نشدن خودرو به دلیل ارسال نشدن سیگنال ها به ECU برای پاشش سوخت
2- نمایش ناصحیح دور موتور خودرو در زمان روشن بودن ماشین.

3- ایجاد حالت CUT OFF قبل از رسیدن دور موتور به رد لاین.
4- ثابت ماندن یا حرکت نکردن دور سنج از یک دور موتور مشخص.

نکته: در خودروهای  که دارای سنسور میل سوپاپ هستند باسوختن این سنسور خودرو روشن میشود ولی دور موتور از ۳٫۵ الی ۴٫۵ بالاتر نمیرود

روش تعمیر :

1- سنسوردور موتور را خارج کرده ونوک ان را از ذرات براده اهن وکربن وروغن تمیز کنید

2- سنسوردور موتور را با سنسور نو جایگزین کنید

سنسور دور موتور اگر خراب شود باعث می شود خودرو استارت بخورد ولی روشن نشود اولین نشانه خرابی برق سر وایر شمع نمی آید  برای چک کردن شما سوئیچ باز می کنید و با دمباریک یکی از وایرهای سر شمع را بیرون می کشید به یک نفر می گویید استارت بزند به فاصله ۳ سانت نزدیک به شمع می گیرد و اگر جرقه نزد سنسور دور موتور خراب هست.

از سنسور دریچه گاز و علل خرابی آن بیشتر بدانید

نقش سنسور اکسیژن در کاهش آلودگی هوا

سنسور اکسیژن خودرو و علائم خرابی آن

علل ریپ زدن خودرو در هنگام حرکت چیست؟

علائم خرابی کمک فنر خودروی خود را بشناسید

با گیربکس های دبل کلاچ مهربان باشیم!

نکاتی در ارتباط با نگهداری و خرید لاستیک خودرو

نکاتی مهم برای نگهداری بهتر از گیرباکس خودروهای اتوماتیک

نکاتی پیرامون وایر شمع خودرو

علائم سوختن واشر سر سیلندر خودرو

سیستم TPMS خودرو و عملکرد آن

ECU خودرو و عملکرد آن

کاتالیزور خودرو و علائم خرابی آن

نکاتی پیرامون شستشو خودرو

زمان تعویض فیلتر هوای اتاق خودرو

دلکو و وظیفه آن در خودرو

دیدگاه خود را بنویسید

نظرات کاربران

  • Tezasabagh | 31/02/1398 در 16:58

    دور موتور تیبا2 از 5000 بالا میره.

    • امیر | 13/08/1398 در 13:36

      چه خوب😂

  • اسحاق | 15/10/1398 در 01:57

    سلام
    من یه ماشین وانت نیسان شوکا دارم دور موتور در صفحه کیلومتر کار نمیکند صفحه کیلومتر را باز کردم وپیش استاد کار بردم که گفت مشکلی ندارد ماشین هم خوب کار میکنه ایا ممکن این دسته ماشینها،اگر سنسور دور موتور خراب باشد روشن شود به نظرتون مشکل چی میتونه باشد

  • گنزق | 21/02/1399 در 15:26

    از همون داخل کیلومتر شمارته ، استاد کارت رو عوض کن

  • محمد | 24/03/1399 در 10:06

    سلام من یه نیسان پیکاپ دارم که دورموتور ازکارافتاده بردم تعمیر گفتن این مدل سنسور نداره. ولی نفهمیدن ازکجا باید تعمیرش کنن. کسی میتونه راهنمایی کنه

    • جلال | 13/11/1399 در 02:00

      سلام ماشین من پراید ۱۳۱ بعد تراش فلایویل به شدت ریپ میزنه
      ممکنه فلایویل بد بسته شده از تایم در بیاد؟ ممنون میشم راهنمایی کنید ۰۹۳۳۲۲۲۱۷۰۵ جلال

  • حیدر | 08/04/1399 در 21:14

    سلام من یه سمند مدل 90دارم تو دنده پنج دور موتور از4هزار ی میل بالاترنمیره واز140تاهم بیشتر نمیره دیسکو صفحه سرسیلندر شمع وایر عوض شده شستشوی انژکتورم انجام دادم باز اینجوریه کسی بلده ممنون میشم راهنمایم کنه

    • ایرج | 24/04/1399 در 08:27

      به احتمال زیاد از سنسور دور موتور و یا سنسور کیلومتره هر دو رو گیربکس بسته میشن

    • وحید | 12/12/1400 در 22:19

      سلام منم ۴۰۵ دارم این مشکل داره خواهشا توضیح میدین چطوری رفع شده

  • فرهاد | 18/07/1399 در 14:19

    سلام.من پراید دارم توکفی خیلی خوب راه میره اما همینکه میوفته تو سربالایی از ۱۴۰ تا میاد ۶۰ ۷۰ تا،دیگه گاز نمیخوره تا یربالایی تموم بشه دوباره دور میکیره

    • استاحمید | 28/08/1399 در 12:39

      دوست عزیزپمپ بنزینتون ضعیف

  • علی | 12/08/1399 در 15:30

    سلام
    دوستان سنسور دور موتور 206 اتومات v9 کجاست؟
    چند تا کلیپ هم دیدم فیلتر هوا رو هم باز کردم ولی نمیتونم پیداش کنم لطفا دقیق راهنمایی کنید
    ممنون

    • صادق | 12/04/1400 در 18:55

      سلام من یه ماشین سمند مدل نود دارم سویچ باز میکردم استارت بزنم فن دورتند روشن میشد وماشین هرچی استارت میزدم روشن نمیشد مهره فن عوض کردم خراب شده بود. اون قسمت که باز کردم سنسور دورموتور هم بازکردم تمیز کردم جازدم. ماشین استارت زدم روشن شد فن هم درست شد. فقط عقربه دورموتور از کار افتاده. یعنی میشه از همون سنسور باشه روشن میشه ماشین فقط دورموتور کارنمیکنه. یا ایراد از پشت آمپره؟

  • علی اکبر محمدپناه | 14/08/1399 در 20:09

    سلام. یک خودروپژو ۴۰۵ مدل ۱۳۹۰ دارم حدود دوهفته است عقربه دور موتور آن شلاقی میزند وهمزمان چراغ چک نیز بصورت کم نور روشن میشود .رله وسنسور موتورا نیز عوض کردم بازم این مشکل قطع نشد بعضی وقتها هیچ مشکلی ندارد ولی گاها خودبه خود عقربه شلاقی می زند وتا آخر می رود وبرمی گردد .البته خودرو نیز مشکلی ندارد .لطفاراهنمایی فرمایید متشکرم

    • استاحمید | 28/08/1399 در 12:40

      مشکلتون ازموتور داخل کیلومتر هست

      • حسین | 03/08/1401 در 21:02

        باسلام پراید مدل ۹۵ دارم بعضی از مواقع ماشین انقدر نرم گاز خوریش هم نرم میشه زیر پام بعد دوباره کند میشه علتش چیه ممنون میشم راهنمایی کنید

    • عباس | 28/09/1399 در 13:38

      دوست عزیز دینام ماشین بده چکش کنن عقربه دور موتور از دینام هم می‌گیره زغال‌های دینام خراب باشه این عمل انجام میشه

    • علی | 05/04/1400 در 07:30

      ببخشید ماشین منم دقیقا این مشکلو داره تونستید بر طرف کنید مشکلشو ب منم ی کمکی کنید

  • یوسف مددی | 22/08/1399 در 13:55

    سلام پیکان وانت مدل ۸۸ دوگانه کارخانه دارم مدتی است ماشینم استارت میخوره ولی روشن نمیشه سروایربرق نمیادولی بعضی مواقع نیش استارت روشن میشه یعنی شده لحظه ای سنسوردورموتوردوبارعوض کردم نشدهمش خطا میندازه باهل راحت روشن میشه دیوونم کرده ممنون میشم راهنماییم کنید

  • استاحمید | 28/08/1399 در 12:42

    مشکلتون ازایسیو هست برید تعمییرایسیو

  • مهدی | 08/09/1399 در 14:15

    سلام یک پراید 97 هست دور موتور توی دنده خلاص گاهی اوقات بالا میره و گاهی هم میاد پایین خاموش میشه استپرموتور هم عوض کردم ولی درست نشد ممنون میشم راهنمایی کنید

    • آدینه | 17/10/1399 در 01:09

      سلام
      کلا دریچه گاز رو عوض کن
      دریچه گازت آلومینیوم تاب داره
      حتی چسب مزدا هم بزنی درست نمیشه

      • رضا | 09/12/1399 در 01:10

        مال منم پراید 96 مثل ماشین این دوستمون خود به خود گاز میخوره . مثلا تو دور موتور 3000 کلاچ میگیری دنده رو بزرگتر کنی گاز میخوره میره 4000 . حتی ی بار تو خلاصی انگار یکی نشسته پشت فرمون هی گاز میده ول میکنه . نشون دادم گفتن سنسور دور موتور خرابه

  • حامد | 07/10/1399 در 22:25

    سلام
    من پراید دوگانه سوز مدل 88 دارم.گیربکس کاربراتوری انداختم
    جای سنسور دور موتور رو هم سوراخ زدم.ولی همش خطای سنسور دور موتور رو میده.و دور موتور از 3000 بالاتر نمیره.راهی هست بشه درستش کرد؟

  • علیرضا | 23/10/1399 در 08:11

    با سلام ماشین 206 مدل 84 ماشین استارت میخوره ولی روشنم نمیشه البته بعضی مواقع اینجوری میشه که در این مواقع چراغ چک ماشین هم خاموش هست و بعد از مدتی سوییچ که باز بشه چراغ چک هم روشن که بشه ماشین استارنت میخوره وروشن هم می شود

  • جواد | 26/10/1399 در 18:18

    سلام من یک وانت شوکا دارم همش توراه سنسور دورموتور میسوزونه اگه سرعتو بیشتر کنی زودتر میسوزه به نظر شما عیبش چیه تاحالا 5.6تا همینجوری سوزونده

  • علی | 01/11/1399 در 23:19

    سلام من ی پژو ۴۰۵ مدل ۸۶ دارم دور مورش بالا و پایین میشه و مصرف سوخت رسانی خیلی بالاست استوپر موتور و سنسور اکسیژن و رله خرگوشی و شمع واییر شمع سنسور دور موتور همه رو عوض کردم اما متاسفانه باز ماشینم نرمال نشد لطفاً راهنمایی کنید دیگه خسته شدم

  • سعید | 11/11/1399 در 20:53

    سلام اگه میشه راهنمایم کنید سر این مشکل ماشینم خیلی اذیت شدم و پول خرج کردم ماشینم 206 تیپ 5 مدل 83 مصرف سوختش صد 12 لیتر داخل شهر میسوزن، بعد دور موتورش میرس به دو ماشین کپ میکن مکث میکن، دو که رد میکن درست میشه شروع میکن گاز خوردن ،چند بارم هم از شهر رفتم بیرون بعد رسیدم به مقست دیگه دور موتور از دو بالاتر نمیرفت دیگه گاز نمیخورد . ممنون میشم اگه راهنمایم کنید

  • حمید رضا | 24/11/1399 در 14:25

    سلام
    من ساینا صفر تازه گرفتم،بعضی مواقع بخصوص در ترافیک دور موتور بالاتر از 3000 نمیره و گاز نمیخوره و کم کم ماشین خاموش میشه و خطای سنسور میل لنگ میده،بعد چند دقیقه که استارت میزنم روشن میشه،رفتم نمایندگی نتونستن درستش کنن،ممنون میشم راهنماییم کنید

  • حسن درویشی | 05/12/1399 در 01:08

    سلام من پژو۴۰۵ اس ال ایکس دارم صبح وقتی ماشین روروشن میکنم دورموتورروی یک میایسته گاهی میادپایینترکسی میدونه مشکل ازچیه

  • zarir | 07/01/1400 در 12:45

    سلام خرابی سنسور دور موتور در ماشینهای کاربراتور با انژکتوری باعث روشن نشدن میشه؟لطفا توضیح دهید

  • علی | 22/01/1400 در 21:41

    سلام خسته نباشید ببخشید ماشینم پراید 131 مدل ۸۴ هست بعضی مواقع یا اکثرا در سر بالایی خود به خود سنسور دور موتور میشکنه کسی میدونه علت چیه؟ممنون میشم راهنمایی کنید🙏

  • بیگدلو | 23/01/1400 در 00:38

    سلام من پراید مدل 90 دارم ماشین روی بنزین دو متور بالا میر رو گاز دورست کار می کند ولی رو گاز هم تک کار میکنه خواهشمند ک
    آک کس سر در میاره بهم بگید یا یه میگانیک خوب آدرس بدید 09195288045

    • علی | 05/04/1400 در 07:39

      سلام من پژو405 مدل 89 دارم مدتیه عقربه دورموتورش هی بالا پایین میشه چراغ چکشم کم نور روشن میشه بعضی وقتام خوب کار میکنه دادم دیاگم زدن ولی مشکلیو نشون نداد ممنون میشم راهنمایی کنین تشکر

  • علی | 05/04/1400 در 10:04

    سلام من 405 مدل 89 دارم دورموتورش گاها درس نشون نمیده همزمان باهاش چراغ چکم کم نور روشن میشع بعضی وقتام درس کار میکنه ممنون میشم ی راهنمایی کنین تشکر🙏

  • یونس | 04/09/1400 در 00:31

    کی گفته وقتی جای دوتا دندونه خالی میرسه به سر سنسور دور موتور پیستون 1و 4 در مرگ بالا هستن؟؟؟؟؟
    فقط کور کورانه سایت ها برا خودشون کپی میکنن و مینویسن

  • امیر زارع | 12/10/1400 در 18:50

    ما یه پیکان بار 88داریم روشن نمی شود تنظیم موتوری بردیمش میکانیکی روشن نشده آیا خطای سنسور موتوری هست که روشن نمی شود برای این مشکل باید چیکارش کنیم که روشن شود

  • مهدی حمیدی | 14/10/1400 در 02:57

    ماشین من موقعی که میخام روشن کنم ریپ میزنه پراید 131یورو 4احتمال داره از سنسور دور موتور باشه

  • خليل دهقان | 02/05/1401 در 14:18

    سلام خسته نباشید من یک 405 تیوفایومدل96دارم بعضی روزها وقتی موتورسرده استارت میخوره روشن نمیشه بایدبست باتری رابرداشنه یکی دو دقیقه ای صبرکننید مجددا بست باتری راببندی بعداز وسه استارت روشن می‌شود تاموتورگرمنشود درجا خاموش می‌شود باتشکر

کیوسک مطبوعاتی