پایگاه خبری رسمی خودرو و صنایع وابسته
شماره مجوز ۸۲۱۸۶ از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی

نیسان پاترول

محبوبِ سال‌های دور که میان هیاهو گم شد!/مروری بر سرگذشت نیسان پاترول در ایران

از سال ها پیش تا کنون، خودروهای شاسی بلند از جایگاه ویژه ای میان ایرانیان برخوردار بوده اند و در حال حاضر محبوبیت خودروهای شاسی بلند نه تنها در ایران، بلکه در سراسر جهان به اوج خود رسیده است. بر خلاف وضعیت این روزهای بازار خودرو که در یک سطح قیمت چندین خودرو شاسی بلند […]

میلاد میرعابدینی
جمعه - ۲۵ تیر ۱۴۰۰

از سال ها پیش تا کنون، خودروهای شاسی بلند از جایگاه ویژه ای میان ایرانیان برخوردار بوده اند و در حال حاضر محبوبیت خودروهای شاسی بلند نه تنها در ایران، بلکه در سراسر جهان به اوج خود رسیده است. بر خلاف وضعیت این روزهای بازار خودرو که در یک سطح قیمت چندین خودرو شاسی بلند با مشخصات مختلف پیش رویتان قرار دارد، سال‌ها پیش که خودروهای وارداتی در ایران جایی نداشتند و بازار خودرو تنوعی حداقلی داشت، اگر می‌خواستید شاسی بلندی پر قدرت با قابلیت‌های آفرودی قابل توجه انتخاب و پولتان هم به لندکروزر و پاجرو نمی‌رسید، پاترول تنها انتخابی بود که می‌توانست به وجدتان بیاورد. شاید بتوان از نیسان پاترول به عنوان یکی از محبوب ترین و معروف ترین شاسی بلندها نزد ایرانیان یاد کرد. این خودرو به قدری در ایران رواج داشت که هنوز هم بسیاری به صورت عامیانه خودروهای شاسی بلند را پاترول خطاب می کنند.

پایگاه خبری جوان خودرو بررسی می‌کند:

نسل سوم نیسان پاترول
سال ساخت در ایران: ۱۳۶۵ تا ۱۳۸۲

پاترول از سال ۱۹۵۱ تا کنون در ۶ نسل توسط نیسان تولید شده است. شرکت پارس خودرو ( جنرال موتورز سابق در زمان شاه) شاسی بلندهای معروفی همچون جیپ آهو و جیپ شهباز را در کارنامه خود داشت. اما در سال ۱۳۶۴ به موناژ جیپ خاتمه داد و به سراغ فرزند قد بلند نیسان رفت. نیسان پاترول نسل سوم از سال ۱۳۶۵ روی خط تولید پارس خودرو قرار گرفت و تولید آن با کد۱۶۰ و کد ۲۶۰ تا سال ۱۳۸۲ ادامه پیدا کرد. پارس خودرو پاترول را در انواع دو در، چهار در، وانت و آمبولانس تولید کرد.


تاریخچه و بررسی اختصاصی خودروهای کلاسیک را در مجله تخت گاز بخوانید:

برای مشاهده آرشیو شماره ها و خرید نسخه چاپی مجله تخت گاز (با ارسال رایگان) : اینجا کلیک کنید!

برای مشاهده آرشیو شماره ها و خرید نسخه PDF اصلی مجله تخت گاز (با تخفیف ویژه) : اینجا کلیک کنید!


این خودرو در دهه هفتاد هجری شمسی یکی از لوکس ترین خودروهای بازار بود. همچنین پاترول از آن دسته خودروهایی است که در ارگان های مختلف کشور بسیار مورد استفاده قرار گرفت. حتی در سال های اول انقلاب که پارس خودرو هنوز تصمیم به موناژ پاترول نگرفته بود، ارگان هایی همچون کمیته از پاترول های وارداتی استفاده می کردند. پاترول در ظاهر خودروی ساده ای به نظر می رسد، اما پیچیدگی های خاص خودش را دارد.

۲ تیپ مختلف برای نیسان پاترول های کد ۱۶۰:

پاترول های کد۱۶۰ در دو تیپ تولید شدند. تیپ یک (MQ) از گیرباکس ۴ سرعته دستی و فنرهای کوتاهتر نسبت به تیپ دو برخوردار است. این مدل از روی چراغ های گرد جلو شناخته می شود. تیپ دو (MK) اما از گیرباکس ۵ سرعته دستی بهره می برد و آپشن های بیشتر و فنرهای بلندتر دارد. چراغ های جلوی این مدل از نوع چهار گوش هستند.

نیسان پاترول

فضای کابین پاترول بزرگ و جادار است و در نمونه های دو در، سرنشینان ردیف عقب موقعیت بالاتری نسبت به راننده و سرنشین کناری دارند. مدل هایی که بعد از سال ۱۳۷۰ تولید شده اند به کولر مجهز هستند. که البته در نمونه ۴ در به علت بزرگی اتاق باد کافی به سرنشینان ردیف عقب نمی رسد. سواری پاترول خشک است و تکان های داخل کابین در بعضی موارد آزار دهنده می شوند. البته در پاترول های آمبولانس، برای راحتی بیمار از سیستم تعلیق نرم تری استفاده شده است.

اکسل این خودرو در جلو شناور و در عقب نیمه شناور است. سیستم فنربندی پاترول دو مرحله ای است و از ساختار نردبانی شاسی بهره می برد. تامین قطعات برای مونتاژ پاترول از ژاپن مقارن بود با تولید نیسان سافاری. از این رو دیفرانسیل جلو مدل های مونتاژی با سافاری مشترک است و کیفیت بهتری نسبت به پاترول های مدل پایین ژاپنی دارد.

نیسان پاترول

سیر تا پیاز مشخصات فنی نیسان پاترول :

پاترول با دو سری پیشرانه در ایران عرضه شد. پیشرانه ۴ سیلندر ۲۳۸۹ سی سی که با کد Z24 شناخته می شود قادر است ۱۰۵ اسب بخار قدرت تولید کند. این پیشرانه ساخته شرکت مگا موتور کرمان است و از این جهت، پاترول های مجهز به پیشرانه ۴ سیلندر را موتور مگا خطاب می کنند. این پیشرانه از بولوک فولادی و سرسیلندر آلومینیومی تشکیل شده است و در آن سال ها روی مدل دو در پاترول نصب می شده است. پیشرانه Z24 در سال ۱۹۸۶ به سیستم تزریق سوخت انژکتور مجهز شد، اما مدل های موجود در کشور همگی از نوع کاربراتوری هستند. پیشرانه ۶ سیلندر پاترول با کد P40 شناخته می شود. این پیشرانه ۳۹۵۶ سی سی حجم دارد و قادر است ۱۴۰ اسب بخار قدرت تولید کند. پیشرانه 0P4 روی پاترول های ۴ در نصب شده است.

نیسان پاترول

گیرباکس پاترول فوق العاده قوی و کم استهلاک است. اکثر پاترول ها از ۴ دنده جلو و ۲ دنده کمک برخوردار هستند. کمکی گیرباکس با یک اهرم کنار دسته دنده تنظیم می شود. برای دنده کمک چهار حالت در نظر گرفته شده است. حالت 2H برای سرعت های بالا مناسب است و چرخ های عقب را برای این امر به کار می گیرد. حالت 4H علاوه بر سرعت های بالا، برای حرکت سبک در جاده های لغزنده مناسب است و هر چهار چرخ را درگیر می کند. حالت N، حالت خلاص دنده کمک است و حالت 4L برای حرکت در شیب های تند و برف سنگین و شن زار مورد استفاده قرار می گیرد. در این حالت چهار چرخ به صورت سنگین حرکت می کنند و حداکثر گشتاور به کار گرفته می شود. پاترول شتاب آنچنانی ندارد، اما هنگام عبور از شیب ها و سربالایی ها قدرت مناسبی از خود نشان می دهد. عملکرد ترمزهای پاترول متوسط است و مدل های ۶ سیلندر از ترمز دیسکی در جلو و ترمز کاسه ای در عقب برخوردار هستند.

نیسان پاترول

نکته جالب در خصوص نیسان پاترول این است که می توان گیرباکس آن را با نمونه ۶ دنده تعویض کرد و حتی جای گیرباکس ۶ دنده تعبیه شده است. پاترول استحکام بالایی دارد، اما در سرعت های بالا کمی نا متعادل نشان می دهد و چسبندگی لازم را ندارد. مصرف سوخت پاترول زیاد است و تا حدودی استفاده روزمره از این خودرو را صلب کرده است. لوازم پاترول در بازار به وفور یافت می شود، اما قیمت نمونه های فابریک کمی بالاتر از قطعات متفرقه است. برای نگه داری پاترول باید به مواردی توجه کرد. به طور مثال گلگیرهای عقب پس از مدتی زنگ می زنند و پوسیده می شوند. این مساله به خاطر مسدود شدن سوراخ ناودان برای خروج آب است و هر از گاهی با باز کردن آن می توان از این پوسیدگی جلوگیری کرد. همچنین پولوس خلاص کن هر از گاهی باید در وضعیت قفل قرار بگیرد و اندکی با این وضعیت با خودرو رانندگی شود.

پاترول در ظاهر ساده ولی در باطن پیچیده است و حساسیت های خاص خود را دارد. هر مکانیکی قادر به تعمیر اصولی این خودرو نیست و حتما باید به دست افراد کاردان سپرده شود. اگر از مصرف بالا و سواری خشک آن صرف نظر کنید، پاترول می تواند گزینه مناسب و ارزان قیمتی برای گشت و گذارهای آخر هفته در طبیعت باشد.

ماشین سواری با حداقل بودجه/ رنو پی کی بخریم یا دوو ماتیز ؟

شاسی بلندهای ارزان بازار کدام هستند؟

تقابل چینی‌های ارزان قیمت-مقایسه ام وی ام ۳۱۵ و برلیانس H220

ناجیان هوای پاک/ نگاهی به نماینده های هیبریدی تویوتا در بازار ایران

هیوندای سوناتا 2018 پشت درهای بازار ایران

میان سال هایی با دل شیر/ در بازار دست دوم، ب ام و سری 5 بخریم یا بنز E کلاس؟

شاخ به شاخ ژرمن های کهنه کار/مقایسه مرسدس بنز E کلاس و ب ام و سری ۵ جدید

کدام دست دوم؟ مقایسه بنز C200 و ب ام و ۳۲۰

تست درایو عمومی DS برگزار شد + عکس

جنگجوی کم توقع ترافیک!/ بررسی فنی تویوتا یاریس هاچ بک

با بودجه محدود هم می توان کوپه سواری کرد؟/مقایسه هیوندای کوپه و سراتو کوپ

تست فنی جامع نیسان ایکس تریل (آنرود و آفرود)

جعبه جادوی تویوتا در راه توکیو/معرفی تویوتا TJ کروزر

دوست آقای امپراطور پوست انداخت!/ مروری بر تاریخچه تویوتا سنچوری به بهانه معرفی نسل جدید

2 راهی میان سدان های ارزان قیمت/ رانا بخریم یا برلیانس H230 ؟

شگفتی باستان‌شناسان آینده! / مقایسه 4 شاسی بلند پر طرفدار

آقای کت و شلواری فرانسوی/ نگاهی به سیتروئن C6 محصول آینده سایپا

فلفل تند و تیز ب ام و با ۴ چرخ متحرک!/بررسی ب ام و سری 3 جدید

قهرمان بی رقیب تر از همیشه/ بررسی فنی ب ام و سری 5 جدید

خیز خودروسازان برای تحول ناوگان حمل و نقل/ بررسی ون های تازه وارد بازار

ب ام و های دم بریده!/ نگاهی به هاچ بک های جدید ب ام و در بازار ایران

بنویسید تانگ، بخوانید تانک! / بررسی بی وای دی تانگ پیش از عرضه در بازار

پرادو پنچه در پنچه پاجرو

دوئل کره و فرانسه در خاک ایران/ مقایسه سدان های متوسط 100 میلیونی

مهره های تویوتا در شطرنج شاسی بلندها/ نگاهی به تویوتا C-HR و RAV4

مقایسه دو نسل از مرسدس بنز S کلاس

چالشی جدید برای چشم بادامی‌ها در کلاس سدان های نیمه لوکس

مقایسه رنو ساندرو و پژو ۲۰۷ جدید (اتفاق‌های خوب در کلاس هاچ‌بک‌های جمع و جور)

مقایسه بنز Cکلاس و ب ام و سری 3

دیدگاه خود را بنویسید

کیوسک مطبوعاتی