پایگاه خبری رسمی خودرو و صنایع وابسته
شماره مجوز ۸۲۱۸۶ از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی

هیوندای اکسنت-رنو سیمبل-سراتو سایپا-پژو 301

دوئل کره و فرانسه در خاک ایران/ مقایسه سدان های متوسط 100 میلیونی

رنو سیمبل، پژو 301، سراتو آپشنال سایپا و هیوندای اکسنت کرمان‌ موتور سدان های متوسط رنج قیمت 100 میلیونی طرفداران خاص خود را دارند علاوه بر این‌که قیمت آنها از سدان‌های لوکس‌تر و بزرگ‌تر کم‌تر است، تنوع و جذابیت بیش‌تری نسبت به سدان‌های مرسوم داخلی دارند. با ورود پژو 310 و ام‌جی 360 به این کارزار، […]

میلاد میرعابدینی
سه شنبه - ۲۱ شهریور ۱۳۹۶

رنو سیمبل، پژو 301، سراتو آپشنال سایپا و هیوندای اکسنت کرمان‌ موتور

سدان های متوسط رنج قیمت 100 میلیونی طرفداران خاص خود را دارند علاوه بر این‌که قیمت آنها از سدان‌های لوکس‌تر و بزرگ‌تر کم‌تر است، تنوع و جذابیت بیش‌تری نسبت به سدان‌های مرسوم داخلی دارند. با ورود پژو 310 و ام‌جی 360 به این کارزار، تنوع و رقابت در این کلاس از همیشه بیش‌تر شده است. هیوندای اکسنت که پیش‌تر به‌صورت وارداتی در کشور عرضه می‌شد، حالا به خط تولید کرمان‌موتور آمده و قیمت آن نسبت به قبل کاهش پیدا کرده. رنو سیمبل وارداتی نیز پیرو قرارداد اخیر رنو، قرار است به‌زودی داخل کشور تولید شود. سراتو نسبت به رقبای دیگر سابقه بیش‌تری در خط تولید خودروسازان داخلی دارد و مدتی است سایپا نسخه آپشنال آن‌را با فهرست امکانات کامل‌تر عرضه کرده که مزیت‌های رقابتی بیش‌تری از قبل دارد.

پایگاه خبری جوان خودرو بررسی می کند:

به لطف قراردادهای اخیر خودرویی، تعدادی از خودروهایی که پیش‌ازاین به‌صورت کاملا وارداتی (CBU) در کشور عرضه می‌شدند، حالا در کشور تولید می‌شوند. این اتفاق علاوه بر اشتغالزایی و انتقال تکنولوژی روز صنعت خودروسازی، باعث شکسته شدن قیمت این خودروها نیز می‌شود. شاید بتوان گفت بیش‌ترین تراکم خودروهایی که به‌صورت جوینت‌ونچر در کشور تولید می‌شوند، در کلاس خودروهای زیر 100 میلیون تومان متمرکز شده و حالا رقابت میان این خودروها از همیشه داغ‌تر است. سدان های متوسط حدود 100 میلیونی طرفداران خاص خود را دارند علاوه بر این‌که قیمت آنها از سدان‌های لوکس‌تر و بزرگ‌تر کم‌تر است، تنوع و جذابیت بیش‌تری نسبت به سدان‌های مرسوم داخلی دارند. با ورود پژو 310 و ام‌جی 360 به این کارزار، تنوع و رقابت در این کلاس از همیشه بیش‌تر شده است. هیوندای اکسنت که پیش‌تر به‌صورت وارداتی در کشور عرضه می‌شد، حالا به خط تولید کرمان‌موتور آمده و قیمت آن نسبت به قبل کاهش پیدا کرده. رنو سیمبل وارداتی نیز پیرو قرارداد اخیر رنو، قرار است به‌زودی داخل کشور تولید شود. سراتو نسبت به رقبای دیگر سابقه بیش‌تری در خط تولید خودروسازان داخلی دارد و مدتی است سایپا نسخه آپشنال آن‌را با فهرست امکانات کامل‌تر عرضه کرده که مزیت‌های رقابتی بیش‌تری از قبل دارد. با متنوع شدن این کلاس، تصمیم گرفتیم منطقی‌ترین سدان‌های جمع‌وجوری که می‌توان با قیمت حدود 100 میلیون تومان و کم‌تر خریداری کرد را در جهت خارج کردن خریداران از سردرگمی دورهم جمع کنیم.

رنو سیمبل

رنو سیمبل

از حضور سیمبل در ایران مدت قابل‌توجهی می‌گذرد و در این مدت توانسته محبوبیت قابل‌قبولی در بازار به‌دست آورد. سیمبل به‌عنوان ارزان‌ترین خودرو وارداتی شناخته می‌شد، اما حالا تنها نیست و رقبای سرسختی را در مقابل خود می‌بیند. با امضای قرارداد میان رنو و ایدرو، سیمبل از اولین محصولاتی است که قرار است در کشور داخلی‌سازی شود. نسل سوم رنو سیمبل در سال ۲۰۱۳ در ترکیه معرفی شد. اما این خودرو نمونه ری‌بج (REBADGE) نسل دوم داچیا لوگان یا همان تندر۹۰ خودمان نیز به‌شمار می‌رود. طراحی بدنه سیمبل از تندر جذاب‌تر است و باتوجه به بازه قیمتی‌ای که در آن عرضه می‌شود، چیزی جز این‌هم از آن انتظار نمی‌رود.

رنو سیمبل

ظاهر سیمبل نقاط مشترکی با تندر، هم‌چون ارتفاع زیاد پنجره‌ها دارد و از طرفی از زبان جدید طراحی رنو نیز پیروی می‌کند که نمونه آن آرم بزرگ رنو روی پیشانی‌اش است. البته به‌تازگی فیس‌لیفتی از سیمبل توسط رنو به بازار آمده و باید دید که آیا مثل 301 مدل پیش از فیس‌لیفت توسط ایدرو در بازار عرضه می‌شود، یا مدل جدید. به لطف طول بدنه ۴.۳۵ متری و فاصله بین 2 محور ۲.۶۳ متری، فضای کابین سیمبل جادار و راحت و از رنو کپچر نیز بزرگ‌تر است. کیفیت مونتاژ کابین نیز دلچسب است اما در بعضی قسمت‌ها استفاده گسترده از پلاستیک سخت و زبر به چشم می‌خورد. سیمبل وارداتی در 2 تیپ LE (فول‌آپشن) و PE عرضه شده است. که در نمونه فول‌آپشن رنگ‌بندی کابین ترکیبی از رنگ‌های کرم و مشکی است که فضای گرمی را به‌وجود آورده. صفحه کیلومترشمار از 3 دایره تشکیل شده و مجموعه دکمه‌های قسمت مرکزی کنسول، جذابیت نسبی برای کابین این سدان اقتصادی به ارمغان آورده است.

رنو سیمبل

در مدل‌های فول‌آپشن، سیستم تهویه مطبوع به‌صورت اتوماتیک تنظیم می‌شود و به سنسور دمای محیط مجهز شده است. سیستم صوتی نیز در این مدل کامل است و از صفحه نمایش ۷ اینچی لمسی و دکمه‌های تنظیم‌کننده در پشت فرمان بهره می‌برد. به لطف ارتفاع بلند سقف (ارتفاع خودرو ۱۵۱۷ میلی‌متر) فضای سر برای تمام سرنشینان مناسب است. صندوق بار بزرگ ۵۱۰ لیتری نیز نیازهای یک خانواده چندنفره را به‌راحتی پاسخ می‌دهد. سیمبل از پیشرانه‌ای مشابه تندر۹۰ بهره می‌برد. نیرو محرکه این سدان ۱۰۸۱ کیلویی را یک پیشرانه ۴ سیلندر ۱۶ سوپاپ به حجم ۱.۶ لیتری تامین می‌کند که باتوجه به وزن پایین، شتاب نسبتا مناسبی برایش به ارمغان آورده.

پیشرانه سیمبل که از استاندارد یورو ۶ اروپا برخوردار است، ۱۰۵ اسب‌بخار قدرت در دور ۵۷۵۰ و ۱۴۵ نیوتن‌متر گشتاور در دور ۳۷۵۰ تولید می‌کند. در مدل‌های اتوماتیک، سیمبل به یک گیرباکس ۴ سرعته تیپ‌ترونیک مجهز شده است که می‌تواند دنده‌ها را به‌صورت دستی نیز تعویض کند. سیمبل خودرویی کم‌مصرف، باکیفیت و ساخته شده طبق استانداردهای روز اروپاست. باک سوخت این خودرو ۵۰ لیتر گنجایش دارد و تنها حدود ۶ لیتر بنزین در ۱۰۰ کیلومتر مصرف می‌کند.

پژو 301

پژو 301 

اگر کره‌ای‌های این مقایسه را یک طرف قرار دهیم، اروپایی‌هایی که اتفاقا فعلا هر 2 به‌صورت وارداتی عرضه می‌شوند، در آن سوی گود قرار می‌گیرند. با انعقاد قرارداد میان پژو و ایران‌خودرو، محصولات جدید این شرکت در ایران عرضه می‌شوند. از میان مدل‌های جدید پژو، فعلا 2008 داخل کشور مونتاژ می‌شود و 301 و 508 به‌صورت وارداتی به ایران می‌آیند. پژو 301 با هدف جایگزینی 405 و پارس به ایران آمده و به گفته مدیرعامل ایران‌خودرو، قرار است تا پایان امسال داخل کشور به تولید برسد. 301 در نمایشگاه پاریس 2012 رونمایی شد و در شعبه پژو سیتروئن در اسپانیا تولید می‌شود.
پژو 301
پژو 301 بر پایه پلت‌فرم مشترک با سیتروئن الیزه و DS3 شکل گرفته و از نظر ابعاد، طراحی و ساختار اقتصادی و حتی امکانات رفاهی، 301 شباهت فراوانی به سیمبل دارد. با این تفاوت که قیمت آن از سیمبل بالاتر است. 301 قرار بود با قیمتی حدود 60 میلیون تومانی در بازار عرضه شود، اما سرانجام در زمان فروش با برچسب قیمت 95 میلیون تومانی در بازار عرضه شد. مدل 2017 این سدان جمع‌وجور دست‌خوش تغییراتی شده که از مهم‌ترین آنها می‌توان به فرم متفاوت چراغ و جلوپنجره اشاره کرد. البته نسخه عرضه شده در ایران، مدل 2016 پیش از فیس‌لیفت است. طراحی کابین ساده اما در بعضی قسمت‌ها نسبت به سیمبل جذاب‌تر است.

پژو 301

فضای کابین نیز به لطف ابعاد منطقی بدنه مناسب است و از مهم‌ترین مزیت‌های آن می‌توان به صندوق بار جادار 640 لیتری اشاره کرد. 301 در بحث ایمنی توانسته 3 ستاره ایمنی EURONCAP را در کارنامه خود ثبت کند که از این نظر نسبت به رقبای چینی که ایمنی آنها توسط موسسه‌های اروپایی سنجیده نمی‌شود برتری دارد.

پژو 301

مهم‌ترین نقطه قوت 301 که البته باتوجه به وضعیت رقبایش باید این ویژگی را داشته باشد، بهره‌بردن از شبکه گسترده خدمات پس‌ازفروش ایران‌خودرو است. شاید بهتر بود نسخه فیس‌لیفت 301 در بازار عرضه می‌شد، اما باتوجه به این‌که اکسنت هم‌چنان با همان شکل و شمایل قبلی در ایران مونتاژ می‌شود و سایپا مشغول تولید نسل قبلی سراتو بوده و خبری از نسخه فیس‌لیفت آن در کشور نیست، این اتفاق نمی‌تواند رنگ‌وبوی یک ایراد را به خود بگیرد. اما در صورت عرضه نسخه فیس‌لیفت، شاید برچسب قیمت فعلی منطقی‌تر به نظر می‌رسید. البته باید منتظر ماند و دید با آغاز تولید 301 در ایران خودرو، قیمت این خودرو تا چه اندازه کاهش پیدا می‌کند.

هیوندای اکسنت

هیوندای اکسنت کرمان‌ موتور

هیوندای اکسنت تولید کرمان‌موتور، یکی دیگر از میوه‌های برجام است که پس از سر گرفته شدن هیوندای و کرمان‌موتور، مهمان خط تولید خودروساز کرمانی شده است. در فاز اول این قرارداد تولید 2 هاچ‌بک i20 و i10 در ایران آغاز شد و سایر محصولات هیوندای نیز به‌صورت وارداتی CBU در کشور عرضه شدند. حالا پس از گذشت چند ماه از تولید 2 مدل جدید هیوندای در ایران، سومین محصول خودروساز کره‌ای نیز مهمان خط‌تولید کرمان‌موتور شده است.

هیوندای اکسنت به‌عنوان یک سدان جمع‌وجور و خوش‌قیمت سومین محصول هیوندای به‌شمار می‌رود که به‌دست کرمان‌موتور مونتاژ می‌شود. داخلی‌سازی اکسنت باعث شده قیمت آن نسبت به نسخه وارداتی کاهش پیدا کند و به 94 تا 95 میلیون تومان برسد. از نظر قیمت، کلاس و نوع تولید، اکسنت می‌تواند به‌عنوان رقیبی سرسخت برای کیا سراتو آپشنال و رنو سیمبل قدعلم کند. قرار است این سدان کره‌ای با میزان داخلی‌سازی 20 تا 30 درصد داخل کشور تولید شود. این اتفاق فرصت مناسبی است تا علاوه بر اشتغالزایی، تکنولوژی کره‌ای‌ها به خودروسازان وطنی منتقل شود.

هیوندای اکسنت

هیوندای اکسنت کرمان‌موتور همان نسخه فیس‌لیفت شده‌ای است که در نمای ظاهری دست‌خوش تغییراتی مثل اضافه شدن نوار ال‌ای‌دی به چراغ‌های جلو شد. فضای کابین آن با توجه به بدنه جمع‌وجور و فاصله محوری 2570 میلی‌متر مناسب به نظر می‌رسد و برای یک خانواده 4 نفره قابل‌قبول است. صندوق‌بار این سدان 1070 کیلویی 465 لیتر فضا در اختیار سرنشینان قرار می‌دهد. اکسنت کرمان‌موتور به پیشرانه 4 سیلندر VVT مجهز شده که از استاندارد یورو6 برخوردار است. این پیشرانه 1.6 لیتری 122 اسب‌بخار قدرت تولید می‌کند که برای جثه اکسنت مناسب به نطر می‌رسد. هم‌چنین این پیشرانه با گیرباکس 4 سرعته اتوماتیک جفت شده که البته در برابر گیرباکس‌های جدید حرف زیادی برای گفتن ندارد.

هیوندای اکسنت

اکسنت کرمان‌موتور در 2 نوع فول و نیمه‌فول عرضه خواهدشد. در مدل فول شاهد امکانات اضافه‌تری نظیر سانروف، سیستم تهویه اتوماتیک و چند آپشن دیگر هستیم. اما مواردی نظیر 6 عدد ایربگ، سیستم‌های پایداری و کمک راننده، استارت دکمه‌ای و کی‌لس، صندلی برقی راننده، سنسور جلو و کروزکنترل و دوربین دید عقب در تمام مدل‌ها به چشم می‌خورند.

پیش فروش هیوندای اکسنت با مدل 97 (ویژه نوروز 97)

 

مقایسه هیوندای اکسنت کرمان موتور و کیا سراتو سایپا (2 هموطن از یک نگاه)

ورود هیوندای اکسنت به ناوگان تاکسیرانی + مشخصات اکسنت

هیوندای اکسنت

کیا سراتو آپشنال

کیا سراتو آپشنال

داخلی‌سازی خودروهای وارداتی در کشور، کاهش قیمت و دست‌یافتنی‌تر شدن این خودروها را به ارمغان می‌آورد. کیا سراتو سدان به‌عنوان یکی از پرطرفدارترین محصولات وارداتی کیا در ایران شناخته می‌شود، که این موفقیت را در عین حضور در یکی از متنوع‌ترین سگمنت‌هایی خودرویی بازار کشور تجربه کرده.

نسل دوم سراتو در اواخر سال ۲۰۰۸ معرفی شد و تولید آن تا سال 2013 ادامه پیدا کرد. این مدل پلت‌فرم مشترکی با هیوندای النترا دارد و تنها در فنربندی عقب با النترا متفاوت است. این نسل از سراتو در کشورهایی نظیر روسیه و مالزی نیز مونتاژ می‌شود و مونتاژ آن در ایران، با واردات پک‌های CKD آغاز شد و حالا با میزان داخلی‌سازی 20 درصدی (در مدل دنده‌ای 21 درصدی) در کشور تولید می‌شود.

داخلی‌سازی سراتو توسط شرکت سایپا باعث شده خیال مشتریان از نظر زنجیره‌تامین قطعات و خدمات پس‌ازفروش، آسوده‌تر از رقبای چینی و وارداتی‌های با تیراژ محدود باشد و ترس از نایاب بودن قطعات جانبی و خدمات پس‌ازفروش ضعیف خودروهای وارداتی در انتخاب سراتو مونتاژ سایپا از بین برود. تنها نکته منفی که باعث صرف نظر از خرید سراتو سایپا می‌شد، حذف امکانات نسخه وارداتی از مدل مونتاژ داخل بود. که حالا مدتی است این امکانات در قالب سراتو آپشنال اضافه شده‌اند.

فروش نقدی سراتو 2000 آپشنال با قیمت قطعی و تخفیف (اسفند 96)

کیا سراتو فیس‌لیفت بخریم یا هیوندای النترا 2017؟

کیا سراتو آپشنال

طراحی ظاهری سراتو ساده و درعین‌حال زیبا و هماهنگ است. البته جذابیت‌های نسل جدید را ندارد، اما تناسب و زیبایی‌اش باعث شده هم‌چنان تازه به نظر برسد. هم‌چنین هویت چندساله ظاهر سراتو باعث شده تا از این نظر نسبت به رقبای هم‌قیمت چینی وضعیت بهتری در بازار ایران داشته باشد.

سراتو در 2 مدل مجهز به پیشرانه‌های ۱.۶ لیتری و ۲ لیتری توسط سایپا مونتاژ می‌شود که مدل آپشنال مجهز به پیشرانه 2 لیتری و گیرباکس اتوماتیک بوده و امکانات حذف شده نظیر تعدادی از ایربگ‌ها، سانروف، سامانه کنترل پایداری ESP و شیفترهای تعویض دنده پشت فرمان به این نسخه بازگشته‌اند. هم‌چنین سراتو آپشنال از تودوزی چرم، مانیتور و سیستم کی‌لس و استارت دکمه‌ای نیز بهره می‌برد. فراموش نکنید که سراتو، یکی از باکیفیت‌ترین خودروهای مونتاژ داخل است و توانسته در ارزیابی‌های کیفی 4 ستاره کیفیت را به خود اختصاص دهد. کیفیت کابین در حد متوسط روبه‌بالا ارزیابی می‌شود و فضای کابین به لطف طراحی منطقی جادار و راحت است. فضای صندلی‌های ردیف عقب از رقبایی مثل هیوندای اکسنت و مزدا۳ بیش‌تر است و از این نظر باید به سراتو نمره قبولی داد. صندلی‌ها نیز نرم و راحت هستند و در مسیرهای طولانی موجب خستگی سرنشینان نمی‌شوند. جالب است بدانید یکی از موارد داخلی‌سازی سراتو سایپا همین صندلی‌ها هستند که تحت استاندارد کیا در داخل کشور تولید می‌شوند.

ایمنی سراتو در سطح مطلوبی قرارد دارد و از این نظر وضعیت مناسب‌تری از رقبای چینی‌اش در کورس رقابت خواهدداشت. این مدل موفق به کسب ۴ ستاره ایمنی از موسسه NHTSA آمریکا و ۴ ستاره از موسسه ANCAP استرالیا شده است. داخلی‌سازی این خودرو لطمه‌ای به وضعیت ایمنی‌اش وارد نکرده و بعضی تست‌های آن در موسسات اروپایی و بعضی دیگر در سایپا انجام شده است.

سراتو آپشنال از پیشرانه ۲ لیتری ۴ سیلندر به حجم دقیق ۱۹۹۸ سی‌سی را در دل خود جای داده که ۱۵۶ اسب‌بخار قدرت و ۱۹۴ نیوتن‌متر گشتاور تولید می‌کند. انتقال قدرت در مدل ۲ لیتری به‌وسیله گیرباکس ۶ سرعته اتوماتیک انجام می‌شود، که دقت و عملکرد قابل‌قبولی دارد و نسبت به گیرباکس‌های CVT به‌کار رفته در رقبای چینی حس بهتری را در رانندگی منتقل می‌کند. تعلیق سراتو در عقب از نوع اکسل پیچشی و در جلو از نوع مک‌فرسون است. سواری‌اش نیز راحتی متوسطی دارد و هم‌چون مزدا۳ خشک و پرتکان نیست و از این نظر می‌توان آن را با سایر سدان‌های خانوادگی کوچک نظیر رنو سیمبل و هیوندای اکسنت مقایسه کرد.

سخن آخر

اگر بیش‌تر از موارد کاربردی و چیزی که با بودجه پرداختی نصیب‌تان می‌شود به برند خودرو اهمیت می‌دهید، رنو و پژو از این نظر وضعیت بهتری از 2 رقیب دیگر دارند. اما این نکته را فراموش نکنید که از نظر سطح تجهیزات به هیچ‌وجه مثل رقبای کره‌ای شما را راضی نمی‌کنند. اگر از آن دسته افراد مدگرا نیستید، می‌توانید سراغ سراتو آپشنال بروید که در کنار امکانات جذاب و کامل، پرقدرت‌ترین پیشرانه گروه را در اختیار دارد. اگر می‌توانید قید توان بیش‌تر پیشرانه را بزنید و به توان کم‌تر قانع باشد اما خودروتان ظاهر به‌روزتر و جذاب‌تری داشته باشد، اکسنت انتخاب مناسب‌تری پیش روی شماست.

 

مهره های تویوتا در شطرنج شاسی بلندها/ نگاهی به تویوتا C-HR و RAV4

چشم و هم چشمی هاچ بک کراس ها/مقایسه رنو ساندرو استپ وی و برلیانس C3

شروعی دوباره برای جنتلمن کره ای/ نگاهی به سانگ‌ یانگ رکستون جدید

نسخه کوچک تر سانتافه / نگاهی به هیوندای توسان کرمان موتور

چینیِ نشکن/ بررسی اجمالی BYD S6

هایما اس 5 چه در چنته دارد؟ +قیمت احتمالی

نیسان جوک را بیشتر بشناسیم

“بیراهه روی” با بار اضافه! / مقایسه پیکاپ ریچ و کاپرا2

تجربه 350 کیلومتر رانندگی با رنو تلیسمان (گزارش)

نیسان ایکس تریل رقیبی سرسخت برای قدبلندها

کدام هیبریدی؟/مقایسه تویوتا کمری هیبرید و هیوندای سوناتا هیبرید

چالشی جدید برای چشم بادامی‌ها در کلاس سدان های نیمه لوکس

زنگ خطری برای کراس اوورهای کامپکت/ مروری بر جک S3 محصول جدید کرمان موتور

برادر کوچکتر آسا با دستی پر می آید/نگاهی به بسترن B30 محصول جدید گروه بهمن

دیدگاه خود را بنویسید

کیوسک مطبوعاتی