نسل جدید هیوندای توسان که پیش از این توسط اسان موتور به کشور وارد می شد، با زنده شدن قرارداد هیوندای و کرمان موتور، به سبد محصولات وارداتی خودروساز وطنی نیز آمده و این اتفاق باعث شده تا خدمات پس از فروش و زنجیره تامین قطعات به مراتب بهتری از قبل داشته باشد و از […]
به گزارش جوان خودرو :
هیوندای توسان جدید یکی از محبوبترین و پرفروشترین کراساوورهای بازار ایران بهشمار میرود. نسل اول توسان در سال ۲۰۰۵ به بازار آمد و پس از ۵ سال در ایران عرضه شد. اما نمونه مورد بحث ما سومین نسل از این کراساوور محبوب کرهای است که شکل و شمایلی متفاوت نسبت به قبل دارد و بیشتر از هر زمانی دیگری طراحیاش به برادر بزرگتر یعنی سانتافه نزدیک شده. توسان جدید که تا پیش از این تنها توس آسان موتور در بازار عرضه می شد، حالا توسط کرمان موتور (نمایندگی رسمی هیوندای در ایران) به صورت وارداتی CBU در بازار خودرو کشور عرضه می شود و این اتفاق باعث شده تا خیال خریداران از بحث خدمات پس از فروش راحت تر از قبل شود. چرا که هیوندای حساسیت فراوانی روی عرضه محصولاتش توسط کرمان موتور به خرج می دهد و به لطف ارتباط مستقیم خودروساز کره ای با کرمان موتور، زنجیره تامین قطعات از هر زمان دیگری قانونمندتر است.
مدل قبلی با نام بازاری iX35 عرضه میشد، اما هیوندای در نسل جدید تنها از نام توسان با کد TLاستفاده کرده است. همانطور که اشاره شد، شباهت با سانتافه بیشتر از قبل شده و ترکیب چراغهای جدید جلو و جلوپنجره ۶ ضلعی بزرگ دلیل این شباهت هستند. کرمانموتور تصمیم گرفته نسخه فولآپشن آنرا در بازار عرضه کند. این اتفاق باعث شده تا خیال خریداران از بحث آپشن های تقلبی و بازاری آسوده باشد و وقتی این خودرو را به عنوان نسخه فول آپشن از کرمان موتور تحویل می گیرند، مطمئن باشند که تمام امکانات و آپشن های آن فاریک کارخانه بوده و از هیوندای کره قابل استعلام است.
طراحی کابین نیز تقریبا هیچ نقطه مشترکی با قبل ندارد و از نو طراحی شده. البته تعدادی از منتقدان عقیده دارند که این چیدمان و دیزاین جدید پسرفت داشته و انگار کهنهتر از قبل است! البته در طراحی دریچههای سیستم تهویه علم ارگونومی بیشتر رعایت شده و عملکرد آنها بهتر از قبل است. طراحی جدید فرمان نیز جذاب و مدرن است. البته از کیفیت معمولی بعضی از قطعات کابین و استفاده از پلاستیک سفت در گوشه و کنار آن نمیتوان چشم پوشی کرد. اما فضای جادارتر و بسیار بهتر سرنشینان عقب باعث میشود تا این ایرادها را فراموش کنید. توسان جدید در تیپهای اکو، اسپرت، SE و لیمیتد عرضه میشود. که برای بازار ایران نسخه فولآپشن انتخاب شده است.
طبق اعلام کرمانموتور توسانهای عرضهشده در ایران از پیشرانه ۲ لیتری GDI برخوردارند که علیرغم حجم کمتر نسبت به قبل، قدرت مناسبی تولید میکند. این پیشرانه 157 اسببخار قدرت و 195 نیوتنمتر گشتاور تولید میکند که نسبت اسببخار به ازای هر لیتر را افزایش داده. با این تفاوت که مصرف سوخت کمتری نسبت به قبل دارد و با باک ۶۵ لیتری مسافت بیشتری را طی میکند.
شتاب توسان جدید به لطف گیرباکس ۶ سرعته تیپترونیک با عملکرد قابل تحسین و دقیق و کاهش وزن ۷۲ کیلوگرمی نسبت به قبل، مناسب است. هماهنگی جعبهدنده و موتور نیز بارها در طول حرکت نظر راننده را به خود جلب میکند و بهتر از قبل است. علیرغم سیستم تعلیق مستقل در چهارچرخ و بازنگریهای انجام شده، سواری توسان جدید مثل قبل کمی تکان دارد و برای کسانی که به دنبال راحتی مطلق هستند چندان راحت نیست.
پیشنهاد نهایی
توسان جدید با ظاهری متفاوت نسبت به قبل و امکانات بیشتر، سعی دارد توجه خریدارانی که بودجهشان به خرید سانتافه نمیرسد اما دلشان میخواهد کراساووری شبیه به سانتافه داشته باشند را به سوی خود جلب کند. این در حالی است که پیشرانه آن مدرنتر و مقرونبهصرفهتر از قبل است.
مشخصات فنی هیوندای توسان جدید:
کلاس: کراساوور
پیشرانه (سیلندر): ۴ سیلندر
حجم موتور: ۱۹۹۹ سیسی
قدرت: ۱۵۷ اسببخار در دور ۶۲۰۰
گشتاور: 195 نیوتنمتر
گیرباکس: ۶ سرعته اتوماتیک
وزن: –
مصرف ترکیبی: –
حجم باک: ۶۲ لیتر
شتاب صفرتاصد: –
امکانات: گرمکن فرمان، گرمکن و سردکن صندلیهای جلو، استارت دکمهای، سقف پانوراما، پوشش چرمی صندلیها و فرمان، ترمز پارک برقی، آینه الکتروکرومیک، آینه تاشو برقی، صندلیهای برقی جلو، باز شدن در صندوق بار با تکان دادن پا
دیدگاه خود را بنویسید