پایگاه خبری رسمی خودرو و صنایع وابسته
شماره مجوز ۸۲۱۸۶ از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی

پژو 508

تست و بررسی پژو 508 محصول جدید ایکاپ در جاده چالوس/شیر فرانسه در سیاه بیشه

ایران‌ خودرو اولین برند صنعتی بزرگی بود که توانست پس از برجام قرارداد همکاری خود را با یک برند بزرگ خارجی به ثبت برساند و نخستین شرکت خودروسازی بود که اولین خودرو پسابرجامی (پژو 2008) را به تولید رساند. هرچند آبی‌پوشان جاده مخصوص در تحویل شیربچه‌های 2008 کمی تاخیر کردند اما، این خودرو در خط […]

میلاد میرعابدینی
چهارشنبه - ۲۲ آذر ۱۳۹۶

ایران‌ خودرو اولین برند صنعتی بزرگی بود که توانست پس از برجام قرارداد همکاری خود را با یک برند بزرگ خارجی به ثبت برساند و نخستین شرکت خودروسازی بود که اولین خودرو پسابرجامی (پژو 2008) را به تولید رساند. هرچند آبی‌پوشان جاده مخصوص در تحویل شیربچه‌های 2008 کمی تاخیر کردند اما، این خودرو در خط تولید قرار دارد و به‌زودی خریدارن خودروهایشان را دریافت می‌کنند. حالا نوبت به دومین شیر یعنی پژو 508 رسیده است. سدانی نیمه‌لوکس که قرار است به‌صورت CBU به بازار خودرو ایران پا بگذارد. در اقدامی حرفه ای شرکت IKAP ( شرکت مشترک ایران خودرو و پژو در ایران) تستی یک روزه را برای خبرنگاران ترتیب داد تا نمایندگان رسانه ها بتوانند پژو 508 را مورد ارزیابی قرار دهند.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری جوان خودرو:

مسیر تست از نمایندگی مرکزی ایران‌خودرو در خیابان آزادی آغاز می‌شد و تا سیاه‌بیشه در جاده چالوس ادامه پیدا می‌کرد. گروه شیرها بعد از سخنان مسئولین شرکت ایکاپ به سمت جاده چالوس به راه افتادند و حدود ظهر به سیه بیشه رسیدند. بعد از ساعتی استراحت و صرف نهار در یکی از رستوران‌های سیاه‌بیشه، گروه شیرهای پژو دوباره راهی تهران شدند و در کنار دریاچه پارک چیتگر تست به پایان رسید. درون هر خودرو نقشه راهنما وجود داشت و طبق نقشه توقف هایی در طول مسیر پیشبینی شده بود که فرصت خوبی برای تبادل نظر بین حاضرین  و جابجایی راننده ها بود. در ادامه تجربیات رانندگی با پژو 508 را به شما مخاطبین گرامی تقدیم می‌کنیم.

پژو 508

انقلاب کوچک در پژو

خودروسازان فرانسوی در دوران مختلف شرایط متفاوتی داشتند. در دهه 90 میلادی پژو با مدل‌های 205 و 206 در بخشی از بازار شرایط بسیار خوبی داشت. در دهه اول قرن حاضر اما قطار پژو با سرعت کم‌تری حرکت می‌کرد. در ادامه دوباره پژو اوج گرفت و در آغازین سال‌های دهه دوم قرن معاصر تصمیم گرفت هم‌چون دیگر رقیب‌اش رنو یک رنسانس در محصولات‌اش ایجاد کند. نتیجه این تحول خودروهایی مثل 508 و 301 هستند که زبان دیگری در طراحی پژو دارند . اگر بخواهیم سبک طراحی پژو را مقایسه کنیم، باید بگوییم پژو اصلاحاتی را در دستور کار قرار داد و به همین دلیل با استفاده از المان های شناخته شده خود اقدام به طراحی دوباره محصولات کرد.

پژو 508

استفاده از المان‌های اساسی پژو مثل شِمای صورت گربه و بهره بردن از طرح کلی بدنه خودروها همراه با اصلاحات باعث شده اصالت برند پژو تا جایی حفظ شود که از زوایای جلو و عقب کاملا قابل شناسایی باشد. جلوپنجره خودرو که حکم پیشانی را دارد از شبکه‌های ساده‌ای تشکیل شده است داخل یک 6 ضلعی قرار گرفته‌اند. اگر خوب به سپر و چراغ‌ها نیز توجه کنید، خواهید دید که طراحان سعی کرده‌اند در این بخش‌ها نیز اضلاع را ایجاد کنند و برای ایجاد ارتباط بهتر بین بخش‌های مختلف همه قطعات زاویه روبه‌بالا و عقب دارند. در نمای کناری بیش از هر چیز خمیدگی ستون C (عقب) جلب‌توجه می‌کند که از نطر سبک و سیاق بی‌شباهت به BMW سری 6 گرن‌کوپه نیست.

پژو 508

خمیدگی ستون عقب و عمقی که طراحان در صندوق و صندلی‌های عقب ایجاد کرده‌اند باعث شده امکان کاهش طول صندوق عقب را داشته باشند. از این‌رو 508 در این بخش شبیه به خودروهای ناچ‌بک مثل آئودی A7 شده است. در نمای عقب 2 مشخصه مهم وجود دارد. ابتدا این که سطح ساده درب صندوق و سپر در حالی که چراغ‌ها به انتهای 2 طرف منتقل شده‌اند، باعث شده خودرو در این نما عریض‌تر از آن‌چه که هست به نظر برسد. نکته دوم نیاز به کمی تیزبینی در طرح چراغ‌های عقب دارد! اگر از قاره سبز اروپا به دیترویت آمریکا توجه‌تان را متمرکز کنید، شباهتی بین گرافیک چراغ‌های عقب 508 با فورد ماستنگ خواهید یافت. سبک طراحی چراغ‌های 3 بخشی ایستاده ماستنگ در پژو با نگاهی متفاوت و زاویه روبه‌کنار و بالا مورد استفاده قرار گرفته‌اند. در مجموع می‌توان گفت طراحی بیرونی پژو 508 نسبت به دیگر پژوهایی که تابه‌حال طراحی شده‌اند یک سروگردن از نظر رعایت اصول کلی بالاتر است. این خودرو نه هیجانات زودگذر را در طرح ظاهری دارد و نه کهنگی را تداعی می‌کند. انگار پژو‌ئی است که در اردیبهشت ماه طراحی شده و روح تازگی را با خود به همراه دارد. در عین حال سبک طراحی خودرو هنوز کاملا فرانسوی است.

پژو 508

کابین پژو 508

طراحی کابین 508 همان المان‌هایی را دارد که در طراحی ظاهری هم رعایت شده است. یعنی آن‌قدرها مدرن و شلوغ نیست که اغراق شده باشد و آن‌قدر هم ساده نیست که خسته‌کننده باشد. مثلا در طراحی آمپرها همان طرح کلاسیک دایره‌هایی شکل و سبک آنالوگ وجود دارد. یعنی سبکی که آشناترین روش برای یک راننده علاقه‌مند است. به قول یکی از دوستان همراه تنها دیدن عقربه دور موتور در یک فضای دایره‌ای شکل است که احساس رانندگی را منتقل می‌کند. در میان دورشمار موتور و سرعت که تا 230 کیلومتر مدرج شده، نمایش‌گری وجود دارد که اطلاعات مختلفی را به راننده نشان می‌دهد. البته درست روبه‌روی راننده روی داشبورد صفحه هدآپ‌دیسپلی خودرو وجود دارد که سرعت را نمایش می‌دهد. ضمن این‌که این ارتفاع آن نیز قابل تنظیم است. هرچند تنظیم آن نیاز به جست‌وجو در سمت چپ فرمان و پایین داشبورد دارد زیرا یک محفظه در این بخش از پایین داشبورد خارج می شود که دکمه های تنظیم هدآپ و ESP و Eco بر روی آن قرار دارند البته شاید می‌شد این دکمه‌ها را روی داشبورد هم طراحی کرد. فرمان خوش‌دست، خوش‌دوخت، تیز و دقیق است. در جاده‌ای مثل چالوس استفاده از چنین فرمانی می‌تواند کمک حال راننده‌هایی باشد که معمولا اسپرت رانندگی می‌کنند. البته باید گفت در سرعت‌های بالا بهتر بود فرمان کمی کندتر عمل کند.

فرمان به شیفترهای دنده مجهز است و به‌این‌ترتیب ابزار کافی برای لذت بردن از جاده چالوس وجود دارد. البته دکمه‌های کروزکنترل نیز درست روی فرمان قرار دارد. برای دسترسی به آنها باید دستان‌تان را از درون یا بالای فرمان حرکت بدهید که زیاد ارگونومیک نیست. صندلی‌ها راحت هستند و می‌توان گفت از صندلی‌های رنو تلیسمان بهتر وزن بدن را تقسیم می‌کنند. در پیچ‌ها نیز راننده درون صندلی خوب حفظ می‌شود و در بخش‌های مختلفی از جمله زیر زانوها و ارتفاع به‌صورت برقی قابل تنظیم هستند. دوخت قرمز رنگ NAPAآنها نیز حاصل GT Line بودن خودرو است. گرمکن‌های 2 صندلی جلو در کنسول معینی قرار دارند. هم‌چنین دکمه‌های رانندگی اسپرت و برفی نیز در پشت شیفتر قرار گرفته‌اند. صندلی راننده هم مجهز به ماساژور است. چراغ‌ها قابلیت روشنایی اتوماتیک دارند و در این بخش فضایی برای قرار دادن اشیاء کوچک تعبیه شده. طراحی داشبورد ساده است و تداعی حالت لوکس را دارد. در بالاترین نقطه مانیتور 7 اینچی قرار گرفته و دکمه‌های تنظیم سیستم صوتی و سیستم اتوماتیک تهویه مطبوع قرار دارند.

در بخش عقب صندلی‌ها راحت هستند. خروجی‌های سیستم تهویه مطبوع نیز در وسط کابین قرار دارند ضمن این‌که پرده‌های آفتابگیر نیز درون درب قرار دارد و باید با استفاده از دستگیره آن را از جایش خارج کنید و به بالا بکشید. کابین این خودرو واقعا بزرگ است زیرا Wheelbase یا فاصله محوری به 2817 میلی‌متر می‌رسد. البته پژو 508 در کل خودرو کوچکی نیست و 4792 میلی‌متر طول دارد. هم‌چنین عرض این خودرو هم 1853 میلی‌متر است. در کل کابین پژو 508 را می‌توان در کنار کیا اپتیما از راحت‌ترین و بزرگ‌ترین‌های کلاس خودش در بازار ایران برشمرد.

تست فنی پژو 508

پژو 508 بر روی پلتفرم PF3 بنا شده که بین پژو و سیتروئن مشترکا مورد استفاده قرار می گیرد و سیتروئن C5 نیز بر روی همین پلتفرم بنا نهاده شده است. شیر فرانسوی برای این خودرو 7 پیشرانه مختلف را در نظر گرفته که از میان آنها نمونه 1.6 لیتری توربوشارژ بنزینی برای بازار ایران انتخاب شده. این پیشرانه در چند مدل از خودروهای لوکس DS نیز نصب می‌شود. هم‌چنین 508 می‌تواند به 4 گیرباکس مختلف مجهز شود که 2 نمونه منوال و 2 نمونه اتوماتیک در این گروه قرار می‌گیرند. البته همه خودروهای عرضه شده در ایران از نمونه 6 سرعته اتوماتیک EAT6 استفاده می‌کنند که از سال 2015 در این خودرو به‌کارگرفته شده است.

دکمه استارت مثل بعضی خودروهای آلمانی در سمت چپ قرار دارد. پس از استارت زدن پیشرانه در کمال سکوت روشن می‌شود. این پیشرانه به‌صورت مشترک بین BMW و پژو-سیتروئن مورد استفاده قرار می‌گیرد و 8 سال است که به‌عنوان موتور سال در کلاس خودش انتخاب می‌شود.

بروزرسانی:

فروش نقدی و اقساطی پژو 508 اتوماتیک (فروردین 97)

مشخصات فنی پژو 508

از جمله دلایل مهمی که باعث برتری این پیشرانه شده است تکنولوژی توئین اسکرول BMW در بخش توربوشارژر است که باعث شده بازده پیشرانه و مصرف سوخت آن بسیار مناسب باشد. درواقع در این پیشرانه از یک توربو دوقلو استفاده شده است تا از تاخیر یا Lag توربوشارژر جلوگیری شود. زیرا همان‌طور که می‌دانید توربوشارژرها بسته به نوع طراحی‌ای که دارند، باید به یک دور مشخص برسند تا بیش‌ترین بازده را داشته باشند و هوا را با توان مناسب به intake (مانیفولد ورودی) Boost (تزریق سیال با فشار بالا) کنند. از این‌رو همیشه در پیشرانه‌های توربوشارژ معمولی در ابتدای حرکت یک لختی و تاخیر محسوس وجود دارد. اما تکنولوژی توئین‌اسکرول شامل توربوشارژرهایی است که به‌صورت سری عمل می‌کنند. به‌دلیل تفاوت طراحی در شکل و زاویه پره‌های دوقلو این توربوشارژر، پره‌های اول در همان ابتدای کار شروع به دوران کرده، سریع به بیش‌ترین حالت بوست می‌رسند و پره‌های دوم را تغدیه می‌کنند. در این حالت پیشرانه خودرو در همان دورهای ابتدایی می‌تواند بیش‌ترین اسب‌بخار و گشتاورش را به راننده هدیه کند. این درست چیزی است که پژو 508 در یک بسته‌بندی شکیل به شما عرضه می‌کند. پس کافی است در شیب‌های جاده چالوس دور موتور به 1400 برسد تا 240 نیوتن‌متر گشتاور در اختیارتان قرار بگیرد. البته بیش‌ترین اسب‌بخار در دور 6 هزار تولید می‌شود و به 165 اسب‌بخار محدود شده است.

پژو 508

منابع مختلف شتاب صفرتاصد این خودرو را با اعداد مختلفی ذکر کرده‌اند که از 9.5 تا 8.5 ثانیه هستند. اما نکته این‌جاست که این تست‌ها حاصل اعداد و ارقامی است که در شرایط مختلفی، وزنی، ارتفاع و سوخت به‌دست آمده. اما به نظر نمی‌رسد باتوجه به کیفیت سوخت موجود در کشور و ارتفاع شهری چون تهران شتاب صفرتاصد کم‌تر از 9.5 ثانیه باشد.

یکی از مهم‌ترین مشخصه‌های 508 کیفیت مناسب سواری آن نسبت به تلیسمان است. زیرا سیستم تعلیق این خودرو نرم‌تر از تلیسمان عمل می‌کند. البته لاستیک‌های میشلن با سایز 235 و رینگ‌های 18 اینچی و دیواره 45 با رینگ و لاستیک رنو تلیسمان از نظر اندازه تفاوت خاصی ندارد. اما در مجموع به‌نظر می‌رسد کمک‌فنرهای این خودرو در جذب ضربات به خصوص در وحور عقب نرم‌تر عمل می‌کنند. هرچند تلیسمان به‌دلیل سخت‌تر بودن سیستم تعلیق‌اش در پیچ‌ها اسپرت‌تر است. البته به‌زودی تلیسمان‌های مختص بازار ایران نیز با تغییراتی در سایز رینگ و لاستیک و شاید سیستم تعلیق کمی نرم‌تر عرضه خواهند شد.

نکته مهم در رانندگی با 508 استفاده از حداکثر بازده موتور در دورهای ابتدایی و میانی است. یعنی بیش‌ترین ریتم شتاب‌گیری در بازه 1400 تا 500 هزار دور حاصل می‌شود. هرچند با افزایش دور موتور تا 6 هزار و 200 که زمان رسیدن دورشمار موتور به خط قرمز است، شتاب‌گیری ادامه دارد اما ریتم آن از حدود دور 5 هزار کند‌تر می‌رود. از این‌رو اگر با سرعت ثابت 80 کیلومتربرساعت در حال حرکت باشید و گیرباکس در حالت D باشد، دنده 6 در گیرباکس درگیر است. حالا شیفتر را به سمت چپ حرکت می‌دهیم تا دنده در حالت تیپ‌ترونیک قرار بگیرد. در این حالت بدون فشار روی پدال گاز می‌توانید به دنده 5 بروید و دور موتور به حدود 2 هزار و 500 تا 600 می‌رسد. حالا اگر دنده را از 5 به 4 کم کنید، دور موتور 800 دور اضافه می‌شود و به حدود 3 هزار و 400 دور می‌رسد. اگر باز هم دنده را معکوس کنید، باز دور موتور افزایش یافته و تا حدود 4 هزار و 500 بالا می‌رود. همان‌طور که مشاهده می‌کنید ضرایب دنده‌های گیرباکس نیز طوری طراحی شده که در بخش میانی دور موتور بتوان بیش‌ترین شتاب ممکن را تجربه کرد. زیرا این دنده‌ها نه آن‌قدرها ضریب کوتاهی دارند و نه آن‌قدرها بلند هستند.

شیفترهای پشت فرمان جان می‌دهند برای این‌که با سرعت وارد پیچ‌ها شوید و با انتخاب Racing Line مناسب با سرعت هرچه تمام‌تر پیچ را پشت سر بگذارید. اما قبل از این کار باید بدانید حساسیت این شیفترها به اندازه خودروهای سوپراسپرت نیست و باید شیفتر را تا انتهای کورس‌اش حرکت بدهید. وقتی ESP وارد مدار شده و عمل می‌کند، بخش عقب خودرو میل به بیرون و دماغه خودرو میل به داخل پیچ دارد و به‌این‌ترتیب می‌توانید با فرماندهی مناسب از قابلیت فرمان‌پذیری خودروهای دیفرانسیل جلو برای یک مسابقه خیابانی استفاده کنید. هرچند اشاره به چنین مسائلی برای یک خودرو شهری و خانوادگی در کلاس سدان شاید آن‌قدرها اهمیت نداشته باشد اما، نکته این‌جاست که این قابلیت‌ها حداکثر توانایی‌های این خودرو هستند که بهتر است از آنها مطلع باشید. یکی دیگر از قابلیت‌های این خودرو در پیچ‌ها زمانی است که فرمان را به سمت زاویه پیچ می‌چرخانید. در این لحظه چراغ‌های خودرو داخل پیچ را روشن کرده‌اند و بیرون پیچ هنوز تاریک است. در این لحظه یک چراغ فضای بیرون پیچ را روشن می‌کند و پس از عبور از پیچ و بازگشت فرمان به حالت عادی این چراغ خاموش می‌شود.

پژو 508

استفاده از حالت اسپرت نیز تجربه دیگری بود. تجربه‌ای که البته آن‌قدرها متفاوت به‌نظر نمی‌رسید. زیرا در زمان استفاده از این حالت ملموس‌ترین موضوع کاهش یک دنده در گیرباکس بود. 508 در تست‌های انجام شده در مسیرهای کفی و جاده چالوس توانست نظر اصحاب رسانه را به خود جلب کند. زیرا این خودرو یک پکیج از همه قابلیت‌ها و توانمندی‌های موردنیاز یک سدان مدرن امروزی در حد نرمال است. درواقع اگر قرار باشد به پژو 508، از 100 نمره بدهیم، قطعا 80 را کسب می‌کند. خرید این خودرو برای یک خانواده 4 و حتی 5 نفره می‌تواند یک انتخاب ایده‌آل باشد. زیرا جادار است، امکانات مناسبی دارد و اگر هم پدر خانواده هوای جوانی به سرش بزند و پدال گاز را بفشارد، 508 اکسیرجوانی را در طبق اخلاص تقدیم می‌کند.

پژو 508

امکانات رفاهی پژو 508

  • ترمزهای ABS+EBD و ESP به‌همراه سیستم کنترل لغزش ASR و سیستم کنترل پایداری دینامیکی CBC. ترمزدستی برقی به‌همراه کنترل حرکت در سربالایی HSA
  • 6 کیسه هوا ایمنی چندنقطه‌ای
  • فرمان برقی با قابلیت تنظیم در 4 جهت و شیفترهای پشت فرمان
  • سیستم تهویه مطبوع 4 کاناله اتوماتیک
  • نمایش‌گر 7 اینچی لمسی و سیستم صوتی مجهز به 8 اسپیکر
  • چراغ‌های جلو Full LED، روشنایی در روز و سنسور نور و نوربالای هوشمند
  • آینه‌های جانبی گرمکن‌دار مجهز به راهنما و آینه وسط الکتروکرومیک
  • سانروف و سایه‌بان پرده‌ای شیشه جانبی
  • اگروزهای دوگانه، جلوپنجره کرومی متفاوت و دوخت‌های قرمز کابین مختص ورژن GT Line
  • صندلی‌های برقی با حافظه و گرمکن، صندلی راننده مجهز به ماساژور و تنظیم گودی کمر
  • سیستم نمایش اطلاعات هدآپ‌دیسپلی HUD با تنظیم نور و ارتفاع، کروزکنترل محدودکننده سرعت، سنسور برف‌ پاک‌کن خودکار، سنسور هشداردهنده نقاط کور، دوربین دید عقب، سنسور پارک، سنسور کاهش باد لاستیک

بروزرسانی:

فروش نقدی و اقساطی پژو 508 اتوماتیک (فروردین 97)

فروش فوری پژو 508 (بهمن 96)

 

فروش نقدی و اقساطی پژو 508 اتوماتیک(آذر 96)

دوره آموزشی پژو های جدید ایران خودرو برای مدیران ایساکو

شورای رقابت از قیمت گذاری پژوهای جدید ایران خودرو کنار کشید

معرفی و مشخصات کامل پژو 508 محصول جدید شرکت ایران خودرو و پژو (ایکاپ)

نگاهی به پژو 508 سوگلی جدید ایران خودرو

تجربه 350 کیلومتر رانندگی با رنو تلیسمان (گزارش)

تولید انبوه هایما S5 توروشارژ کلید خورد+بررسی فنی

مقایسه تویوتا کمری ۲۰۱۸ XSEV6 و هوندا آکورد 2.0T تورینگ ۲۰۱۸

با بودجه حدود 50 میلیونی، دنا پلاس بخریم یا برلیانس H330 ؟

دربی سنتی! / مقایسه دانگ‌ فنگ H30 کراس و سایپا کوییک

تمرکز بر فشردگی/ مقایسه هایما S5 و جک S3

هیوندای سوناتا 2018 پشت درهای بازار ایران

ناجیان هوای پاک/ نگاهی به نماینده های هیبریدی تویوتا در بازار ایران

یک روح در ۲ بدن!/ مقایسه و بررسی نیسان ایکس تریل و رنو کولئوس

خاص تر از رقبا/ هیوندای ولاستر بخریم یا کیا ریو هاچ بک؟

تست درایو عمومی DS برگزار شد + عکس

میان سال هایی با دل شیر/ در بازار دست دوم، ب ام و سری 5 بخریم یا بنز E کلاس؟

تست فنی جامع نیسان ایکس تریل (آنرود و آفرود)

2 راهی میان سدان های ارزان قیمت/ رانا بخریم یا برلیانس H230 ؟

بنویسید تانگ، بخوانید تانک! / بررسی بی وای دی تانگ پیش از عرضه در بازار

دوئل کره و فرانسه در خاک ایران/ مقایسه سدان های متوسط 100 میلیونی

شاخ به شاخ ژرمن های کهنه کار/مقایسه مرسدس بنز E کلاس و ب ام و سری ۵ جدید

مهره های تویوتا در شطرنج شاسی بلندها/ نگاهی به تویوتا C-HR و RAV4

 

دیدگاه خود را بنویسید

کیوسک مطبوعاتی