پایگاه خبری رسمی خودرو و صنایع وابسته
شماره مجوز ۸۲۱۸۶ از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی

هیوندای ولاستر و کیا ریو هاچ بک

خاص تر از رقبا/ هیوندای ولاستر بخریم یا کیا ریو هاچ بک؟

در اینکه تنوع خودروهای هاچ بک در ایران به مراتب بیشتر از قبل شده و حالا اگر بخواهید سراغ خودروهای ریزه میزه با مصرف سوخت اقتصادی بروید، گزینه های زیادی پیش رو دارید، شکی نیست. اما اگر اهمیت بیشتری به جذابیت های خودرو می دهید و می خواهید میان سایر هاچ بک های بازار نیز […]

میلاد میرعابدینی
جمعه - ۱۹ آبان ۱۳۹۶

در اینکه تنوع خودروهای هاچ بک در ایران به مراتب بیشتر از قبل شده و حالا اگر بخواهید سراغ خودروهای ریزه میزه با مصرف سوخت اقتصادی بروید، گزینه های زیادی پیش رو دارید، شکی نیست. اما اگر اهمیت بیشتری به جذابیت های خودرو می دهید و می خواهید میان سایر هاچ بک های بازار نیز متمایز باشید و از طرفی بودجه تان در حدی نیست که سراغ لاکچری هایی مثل DS5 یا ب ام و سری یک هاچ بک و جولیتا و ولوو V40 بروید، ما به شما ۲ گزینه دست دوم پیشنهاد می کنیم که کمی از ۱۰۰ میلیون بیشتر قیمت دارند. اما می توانید با آن ها طعم تمایز را میان سایر هاچ بک های بازار بچشید. این بار جوان خودرو سراغ هیوندای ولاستر و کیا ریو هاچ بک رفته که البته نسخه های صفر آن ها نیز کم و بیش در بازار یافت می شود.

پایگاه خبری جوان خودرو بررسی می کند:

هیوندای ولاستر

هیوندای با معرفی ولاستر، قدم مثبتی در راستای ساخت هاچ‌بک‌های خاص و هیجان‌انگیز برداشته است. مدت زیادی از ورود اولین خودروی 3 درب هیوندای به ایران می‌گذرد و در این مدت توانسته طرفداران زیادی در ایران پیدا کند که اغلب آنها را بانوان تشکیل می‌دهند. ولاستر معجونی از یک هاچ‌بک کوچک و یک خودرو کوپه به‌شمار می‌آید. طراحی قسمت جلو ولاستر شباهت زیادی با سایر محصولات هیوندای دارد. اما مواردی  هم‌چون رام‌ایرهای غیر واقعی پلاستیکی روی کاپوت، کمی توی ذوق می‌زنند. همان‌طور که اشاره شد، ولاستر نخستین خودرو 3 درب هیوندای است. ولاستر تنها یک درب عقب در قسمت شاگرد دارد. از این‌رو درب جلو سمت شاگرد از درب سمت راننده بزرگ‌تر است و ستون سمت شاگرد جلوتر از ستون سمت راننده قرار دارد. البته گشتاور پیچشی این خودرو با تقویت پروفیل سازه در ستون‌ها حفظ شده است. سوار و پیاده شدن از درب کوچک عقب کمی سخت است و بعضی اوقات برخورد سر با ستون عقب اجتناب ناپذیر. شیشه عقب بسیار کوچک است. هم‌چنین مواردی مانند اگزوز دوبل در وسط سپر عقب و قرار گرفتن دوربین عقب در زیر آرم هیوندای، در طراحی ولاستر جالب‌توجه هستند. سپر حجیم عقب ترکیب زیبایی با چراغ‌های عقب دارد و ظاهری منحصربه‌فرد را برای ولاستر به ارمغان آورده است.

هیوندای ولاستر

با ورود به کابین نخستین چیزی که جلب توجه می‌کند، طراحی خاص کنسول جلو و پنل درب‌هاست. متریال استفاده شده در کابین ولاستر کیفیت مطلوبی دارند اما باید قبول کرد که از این نظر، یک رده از رقیبی هم‌چون میتو پایین‌تر است. صندلی‌ها از چرم مصنوعی پوشانده شده‌اند و کنسول جلو از پلاستیک فشرده با رنگ تیره و قطعات آلومینیومی تشکیل شده است. روکش استیل پدال‌ها و طراحی خاص صفحه کیلومترشمار نیز بر جذابیت کابین افزوده‌اند. صندلی‌های جلو به خوبی سرنشین را در بر گرفته و جادار و راحت‌اند. تنظیمات صندلی راننده نیز به صورت نیمه‌برقی انجام می‌شود. اما به علت فرم خاص بدنه ولاستر، فضای قسمت عقب بسیار محدود و برخورد سر سرنشین با سقف در این قسمت اجتناب‌ناپذیر است. البته استفاده از سقف شیشه‌ای در این خودرو باعث شده تا تنگی فضای کابین کم‌تر احساس شود.

هیوندای ولاستر

ولاستر از یک پیشرانه ۴ سیلندر ۱.۶ لیتری برخوردار است که می‌تواند ۱۳۸ اسب‌بخار قدرت تولید کند. خبری از صدای جذاب اگزوزها و سواری هیجان‌انگیز و هندلینگ فوق‌العاده در ولاستر نیست. گشتاور ولاستر در دورهای بالا به‌دست می‌آید و در سربالایی‌ها کشش مناسبی از خود نشان نمی‌دهد. گیرباکس ۶ سرعته تیپ‌ترونیک ولاستر تا حدودی به لذت سواری با این خودرو کوچک افزوده است و باعث می‌شود ضعف‌های فنی این خودرو را فراموش کنید. گیرباکس ولاستر عملکرد قابل قبولی دارد و بسیار دقیق است. فاصله دنده‌ها از یک‌دیگر کم هستند و معکوس دادن‌های به موقع باعث می‌شود تا دور خودرو افت نکند. هم‌چنین تعویض دنده‌ها در حالت اتوماتیک با نرمی و بدون انتقال ضربه به کابین انجام می‌شود. سواری خشک و پرتکان ولاستر نیز به سیستم تعلیق اسپرت و لاستیک‌های بزرگ آن باز می‌گردد. پایداری ولاستر و کشش خروج این خودرو از پیچ‌ها مناسب است و ۶ عدد ایربگ، ایمنی سرنشینان را تامین می‌کنند.

هیوندای ولاستر

مشخصات فنی هیوندای ولاستر

کلاس: هاچ بک کوپه
پیشرانه (سیلندر): 4 سیلندر 16 سوپاپ
حجم موتور: 1591 سی سی
قدرت: 138 اسب بخار در 6300 دور
گشتاور: 167 نیوتن متر در 4850 دور
گیرباکس: 6 سرعته اتوماتیک
وزن: 1210 کیلوگرم
مصرف ترکیبی: 7.8 لیتر
حجم باک: 50 لیتر
شتاب صفرتاصد: 11.5 ثانیه
قیمت:110 تا 115

امکانات هیوندای ولاستر

کرو ز کنترل – آینه‌های جانبی تاشو برقی به همراه گرمکن – مه شکن جلو- سفارشی- صفحه نمایش لمسی 7 اینچی- 6عدد ایربگ- سیستم Smart Key به همراه دکمه استارت – سیستم  ESP – سقف پانوراما – روکش چرمی صندلی‌ها – تنظیم برقی صندلی راننده – کیلومتر شمار سوپرویژن – دوربین عقب به همراه سنسور – گرمکن صندلی‌های جلو

نکات مثبت: طراحی ظاهر منحصر به فرد- توان مناسب پیشرانه- کیفیت مناسب کابین
نکات منفی: فضای محدود ردیف عقب- استفاده از قطعات تزیینی بی کیفیت در طراحی بدنه

کیا ریو هاچ بک

کیا ریو هاچ بک

ایرانی ها با کیا ریو به واسطه عرضه نسل اول توسط سایپا آشنایی داند. ریو خودرویی با قابلیت های مناسبی در زمان خود به شمار می رفت و به عنوان سدانی ارزان قیمت و کم هزینه شناخته می شد. اما به دلایل عدم مطابقت با استانداردهای جدید تولید آن متوقف شد و تا سال ها خبری از مدل های جدیدش نبود. نسل سوم ریو اما در سال 2011 معرفی شد. خودرویی جمع و جور با سبک جدید طراحی کیا که در 2 نوع هاچ بک و سدان به بازار آمد. علی رغم تنوع مناسب سبد محصولات کیا در ایران و فاصله کم معرفی مدل های جدید و عرضه در بازار ایران، مدل های جدید ریو اما در بازار حضوری کم رنگ داشت. شاید بتوان گفت نزدیک بودن ریو از نظر قیمت و اندازه بدنه به محصول پرطرفدار و پرفروشی نظیر سراتو مهمترین دلیل این امر بوده. در نهایت اما ریو با تمام غیبت هایش در 2 مدل هاچ بک و سدان به ایران آمد. البته تیراز واردات ریو نسبت به سایر محصولات کیا در ایران کمتر است و همین باعث شده تا بازار خرید و فروش چندان پررونقی نداشته باشد.

کیا ریو هاچ بک

نسخه هاچ بک ریو طراحی خاص و جذابی دارد و به سختی می توانید رقبای هم قیمت و هم سگمنت اش را از نظر ظاهری به ان ترجیح دهید. فهرست امکانات اش نیز مثل سایر خودروهای کره ای کامل و قابل قبول است.بهره بردن از پلت فرم نسخه سدانف  طول 4046 میلی متری بدنه و فاصله محوری 2570 میلی متری باعث شده تا علی رغم هاچ بک بودن، فضای کابین مناسبی داشته باشد. ارتفاع 1455 میلی متری و فرم منطقی درب ها نیز سوار و پیاده شدن از آن را آسان کرده است. گرمکن صندلی های جلو و فرمان، ورود به کابین بدون کلید و استارت دکمه ای، سیستم های کمک حرکتی و سانروف برقی برای هاچ بکی در این کلاس مناسب به نظر می رسد اما نباید برچسب قیمتی بیش از 100 میلیونی ریو را نیز نادیده گرفت.

کیا ریو هاچ بک

با تمام این ویژگی های مثبتف مشخصات فنی ریو اما چنگی به دل نمی زند و همچون هیوندای i20 باید هنگام راندن آن قانع بود. ریو هاچ بک نیز همچون i20 پیشرانه 4 سیلندر 1.4 لیتری را در دل خود جای داده. البته این پیشرانه قدرت بیشتری از هیوندای تولید می کند و توان اش به 107 اسب بخار می رسد. گشتاور 135 نیوتن متری نیز توسط گیرباکس 4 سرعته خودکار به محور جلو منتقل می شود. ریو هاچ بک از نظر ایمنی وضعیت مناسبی دارد و علاوه بر بهره بردن از 6 ایربگ، 5 ستاره ایمنی در تست تصادف موسسه euroNCAP کسب کرده است.

کیا ریو هاچ بک

مشخصات فنی کیا ریو هاچ بک

کلاس: هاچ بک
پیشرانه (سیلندر): 4 سیلندر 16 سوپاپ
حجم موتور: 1.4 لیتر
قدرت: 107 اسب بخار در 6300 دور
گشتاور: 137 نیوتن متر در 4200 دور
گیرباکس: 4 سرعته اتوماتیک
وزن: 1124 کیلوگرم
مصرف ترکیبی: 6.4 لیتر
حجم باک: 43 لیتر
شتاب صفرتاصد: 10.8 ثانیه
قیمت: 118 تا 120

امکانات کیا ریو هاچ بک

6 عدد ایربگ- ایموبیلایزر-قفل مرکزی-کی لس-استارت دکمه ای- سانروف برقی 2 حالته-صندلی برقی راننده-گرمکن صندلی های جلو-گرمکن فرمان- آینه جانبی قابلیت تنظیم و تاشوندگی به صورت برقی مجهز به گرمکن-سنسور پارک-چراغ های اتوماتیک-کروز کنترل-

نکات مثبت: فضای مناسب کابین با توجه به ابعاد بدنه-امکانات متنوع-ظاهر جذاب

نکات منفی: بازار خرید و فروش نچندان پررونق-تاخیر در عملکرد گیرباکس-پیشرانه کم توان با توجه به وزن بدنه

یک روح در ۲ بدن!/ مقایسه و بررسی نیسان ایکس تریل و رنو کولئوس

سربلند مثل ایکس تریل / مروری بر عملکرد شاسی بلند نیسان در تست های تصادف

ماشین سواری با حداقل بودجه/ رنو پی کی بخریم یا دوو ماتیز ؟

شاسی بلندهای ارزان بازار کدام هستند؟

تقابل چینی‌های ارزان قیمت-مقایسه ام وی ام ۳۱۵ و برلیانس H220

ناجیان هوای پاک/ نگاهی به نماینده های هیبریدی تویوتا در بازار ایران

هیوندای سوناتا 2018 پشت درهای بازار ایران

میان سال هایی با دل شیر/ در بازار دست دوم، ب ام و سری 5 بخریم یا بنز E کلاس؟

شاخ به شاخ ژرمن های کهنه کار/مقایسه مرسدس بنز E کلاس و ب ام و سری ۵ جدید

کدام دست دوم؟ مقایسه بنز C200 و ب ام و ۳۲۰

تست درایو عمومی DS برگزار شد + عکس

جنگجوی کم توقع ترافیک!/ بررسی فنی تویوتا یاریس هاچ بک

با بودجه محدود هم می توان کوپه سواری کرد؟/مقایسه هیوندای کوپه و سراتو کوپ

تست فنی جامع نیسان ایکس تریل (آنرود و آفرود)

جعبه جادوی تویوتا در راه توکیو/معرفی تویوتا TJ کروزر

دوست آقای امپراطور پوست انداخت!/ مروری بر تاریخچه تویوتا سنچوری به بهانه معرفی نسل جدید

2 راهی میان سدان های ارزان قیمت/ رانا بخریم یا برلیانس H230 ؟

شگفتی باستان‌شناسان آینده! / مقایسه 4 شاسی بلند پر طرفدار

آقای کت و شلواری فرانسوی/ نگاهی به سیتروئن C6 محصول آینده سایپا

فلفل تند و تیز ب ام و با ۴ چرخ متحرک!/بررسی ب ام و سری 3 جدید

قهرمان بی رقیب تر از همیشه/ بررسی فنی ب ام و سری 5 جدید

خیز خودروسازان برای تحول ناوگان حمل و نقل/ بررسی ون های تازه وارد بازار

ب ام و های دم بریده!/ نگاهی به هاچ بک های جدید ب ام و در بازار ایران

بنویسید تانگ، بخوانید تانک! / بررسی بی وای دی تانگ پیش از عرضه در بازار

پرادو پنچه در پنچه پاجرو

دوئل کره و فرانسه در خاک ایران/ مقایسه سدان های متوسط 100 میلیونی

مهره های تویوتا در شطرنج شاسی بلندها/ نگاهی به تویوتا C-HR و RAV4

مقایسه دو نسل از مرسدس بنز S کلاس

چالشی جدید برای چشم بادامی‌ها در کلاس سدان های نیمه لوکس

مقایسه رنو ساندرو و پژو ۲۰۷ جدید (اتفاق‌های خوب در کلاس هاچ‌بک‌های جمع و جور)

مقایسه بنز Cکلاس و ب ام و سری 3

 

دیدگاه خود را بنویسید

کیوسک مطبوعاتی