مخالف واردات خودرو نیستیم اما ارز واردات خودرو چگونه تامین می شود؟

به گفته دبیر انجمن سازندگان قطعات و مجموعه های خودرو، تولید یک میلیون و ۲۰۰ هزار خودرو در یک سال، در مجموع ۲ میلیارد دلار ارز لازم دارد که همین رقم هم تامین نمی‌شود حالا چگونه می‌توانند ارز واردات خودرو را تامین کنند؟

به گزارش پایگاه خبری جوان خودرو

مازیار بیگلو دبیر انجمن سازندگان قطعات و مجموعه‌های خودرو ایران با اشاره به انتشار اخباری درباره اظهار نظر مسوولان دولتی‌ درباره واردات خودرو گفت: قطعه‌سازان با واردات خودرو مخالفتی ندارند چراکه در صورت آزاد شدن واردات، می‌توانند در تامین قطعه و لوازم یدکی و خدمات پس از فروش آن خودروها مشارکت داشته باشند که این موضوع باعث رشد سطح قطعه‌سازی کشور می‌شود.

وی افزود: با این حال سوال این است که تولید یک میلیون و ۲۰۰ هزار خودرو در یک سال، در مجموع ۲ میلیارد دلار ارز لازم دارد که همین رقم هم تامین نمی‌شود و قطعات در گمرک دپو و خودروها در پارکینگ‌ها ته‌نشین شده‌اند. حالا چگونه می‌توانند ارز واردات خودرو را تامین کنند؟ اگر ارزی که قرار است در واردات صرف شود به فعالان صنعت خودرو داده شود، آنها توان سیراب کردن بازار داخل را دارند.

همچنان قطعات در گمرک مانده اند 

دبیر انجمن سازندگان قطعات و مجموعه‌های خودرو ایران درباره اجرایی شدن دستور معاون اول رییس‌جمهور پیرامون تسریع در روند کالاها از گمرک گفت: در خصوص تسریع در روند ترخیص قطعه خودرو از گمرک هنوز اتفاق خاصی صورت نگرفته است و همچنان بروکراسی‌های اداری وجود دارد.

بیگلو گفت: چالش‌های پیشین قطعه‌سازان در تخصیص و تامین ارز همانند قبل در رابطه با بانک مرکزی و بانک‌های عامل وجود دارد و در نتیجه تسریعی در روند ترخیص مواد و قطعات از گمرک اتفاق نیفتاده است.

وی با بیان اینکه مسائلی مانند قطعی سیستم و اختلاف نظر بر سر نوع مواد اولیه از جمله دلایلی است که ترخیص قطعات خودرو را به تعویق انداخته است، اظهار کرد: بانک مرکزی با بانک‌های عامل تامین کننده ارز، تعامل مناسبی ندارد و در نتیجه بانک عامل نمی‌تواند با گمرک ارتباط مطلوبی برقرار کند. زیرساخت‌های سیستم‌های فناوری اطلاعات نیز مشکل دارد و همه این عوامل نفس قطعه‌سازی را بریده است.

وی ادامه داد: مشکل اصلی گمرک نیست و این نهاد، یک عامل اجرایی است. مشکل اصلی نابسامان بودن وضعیت بانک مرکزی است که هر لحظه قانون و مصوبه جدیدی از آن خارج می‌شود.

وی تصریح کرد: تا پیش از مرداد ماه، مشکل اصلی عدم تخصیص ارز بود، بعد از آن یک شبه، برای حجم زیادی از قطعه‌سازان، ارز تخصیص داده شد و این عده به صف تامین ارز در بانک‌های عامل منتقل شدند.

گزارش خودرو

وی افزود: در وضعیتی که قطعه‌سازان با کمبود نقدینگی مواجه هستند، مجبورشدند در عرض حدود یک ماه تمام ریال مورد نظر بانک را برای تخصیص ارز تامین کنند. تعداد بسیاری از قطعه‌سازان نتوانستند ریال لازم را تهیه کنند و دوباره به صف تخصیص ارز بازگشتند و همه چیز از اول شروع شد. اکنون این روند به طور مرتب تکرار می‌شود و هر بار تقاضا، به معنای استعلام مجدد عدم ساخت کالای مشابه در داخل و سایر مراحل است.

وی تاکید کرد: این روند قطعه‌سازان را از تولید ناامید کرده است، به طوری که دغدغه‌های آنها امروز نحوه و کیفیت تولید نیست، بلکه معطوف به یافتن راهی برای تامین ارز و ریال است.

بیگلو درباره انتشار اخباری مبنی بر آزاد شدن واردات با ارز متقاضی گفت: درباره این موضوع تاکنون اخبار زیادی منتشر شده است و حدود دو ماه پیش نیز خبری درباره همراهی و همکاری گمرک برای ترخیص قطعات منتشر شد، این در حالی است که این موضوع در حیطه اختیارات گمرک نیست و این ارگان مسلما نمی‌تواند کار غیرقانونی انجام دهد، بلکه ارز باید تخصیص پیدا کند تا گمرک بتواند ترتیب اثر بدهد.

قیمت قطعه بدون تغییر ماند

به گفته دبیر انجمن سازندگان قطعات و مجموعه‌های خودرو ایران، قراردادهای قطعه‌سازان همپای قیمت ارز به روز نشده است و آخرین رقمی که در قراردادهای سازندگان قطعه لحاظ شده است، به سه ماهه اول امسال و دلار ۱۸ هزار و ۵۰۰ تومانی مربوط است. پس از آن، هیچ قراردادی میان خودروساز و قطعه‎ساز مطابق با قیمت روز ارز بازنویسی نشده است.

بیگلو بیان کرد: جلساتی را با دو خودروساز و نهادهای نظارتی برای توافق بر سر قیمت ارز و… برگزار کرده‌ایم تا قراردادهای سه ماهه دوم سال را به روز کنیم.

صنعت خودرو در زیان، قیمت فولاد به دلار

دبیر انجمن سازندگان قطعات و مجموعه‌های خودرو ایران عنوان کرد: در تولید قطعه، یکی از مشکلات اصلی این است که تولیدکنندگان فولاد، مس و محصولات پتروشیمی، مجوز دارند که قیمت کالای خود را بر اساس نرخ روز ارز تعیین کنند، درواقع حدود ۸۰ درصد از مشکل قیمت خودروی کشور مربوط به مواد اولیه داخلی است.

وی با انتقاد از نحوه قیمت‌گذاری نهاده‌های تولید در صنعت قطعه و خودرو گفت: در حالی که مردم در انتظار طولانی مدت برای تحویل خودرو هستند و خودروسازان و قطعه‌سازان با زیان کار می‌کنند و بازار خودرو آشفته است، به فولادسازان اجازه داده می‌شود که برای قیمت‌گذاری آزاد باشند.

انتهای پیام/ منبع: قطعه نیوز

چرا در صنعت قطعه سازی عقب افتاده ایم؟

استفاده از ظرفیت شرکت های دانش بنیان عامل ارتقای سطح کیفی قطعات خودرو

بومی سازی قطعات خودرو در شرایط تحریم، تحقق اقتصاد مقاومتی است

دلالان، کاهش ارزش پول ملی و تغییر نرخ ارز، عوامل افزایش قیمت خودرو

تدوین طرحی برای صنعت خودروسازی در مجلس

تامین بخشی از تقاضا در بازار قطعات و لوازم یدکی از طریق قاچاق!

ایساکو تعمیرگاه تخصصی بهنام آمیکو مدیران خودرو کرمان موتور>

نظر شما !!