پایگاه خبری رسمی خودرو و صنایع وابسته
شماره مجوز ۸۲۱۸۶ از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی

ایران خودرو_ پژو

پژو اگر مشکلی دارد مذاکرات را ادامه ندهد.

با توجه به انجام شدن توافق هسته ای و تمایل بسیاری از خودروسازان برای حضور در ایران بسیاری از مسئولین به صراحت اعلام کرده اند پژو اگر مشکلی دارد مذاکرات را ادامه ندهد اگرچه ما به دنبال شراکت برد برد هستیم ولی شرایط ایران در حال حاضر مثل قبل نیست و تمام خودروسازان باید این […]

سهیل زنگنه
شنبه - ۹ آبان ۱۳۹۴

با توجه به انجام شدن توافق هسته ای و تمایل بسیاری از خودروسازان برای حضور در ایران بسیاری از مسئولین به صراحت اعلام کرده اند پژو اگر مشکلی دارد مذاکرات را ادامه ندهد اگرچه ما به دنبال شراکت برد برد هستیم ولی شرایط ایران در حال حاضر مثل قبل نیست و تمام خودروسازان باید این مسئله را درک نمایند.

در شرایطی که ایران با تحریم‌ها دست و پنجه نرم می‌کرد، برخی شرکت‌ها همکاری خود با ایران را متوقف کردند. این اقدام ضربه سنگینی به صنعت خودروسازی کشور وارد کرد. شرکت پژو-سیتروئن فرانسه از سال‌ها پیش با ایران‌خودرو سابقه همکاری داشت، اما همین شرکت در زمان تحریم با ایران‌خودرو قطع همکاری کرد. این در حالی است که ایران‌خودرو هنوز خودروهای تاریخ‌مصرف گذشته این شرکت را تولید می‌کند.

اما با وجود قطع همکاری پژو با ایران‌خودرو در زمان تحریم، کارلوس تاوارس، مدیرعامل گروه پژو- سیتروئن از واکنش‌های ایرانی‌ها نسبت به این قطع همکاری ناراضی است. روزنامه «دنیای خودرو» در این‌باره از غلامرضا مهدی‌زاده، مدیر صادرات منطقه خاورمیانه شرکت ایران‌خودرو سوالاتی پرسیده است که  در ادامه می‌آید.

پژو-سیتروئن چگونه امکان حضور در ایران را خواهد یافت؟
شرکت ایران‌خودرو سیاست‌های کلی سرمایه‌گذاری را از دولت دریافت می‌کند و قطعا برابر دستور وزیر، شرکتی می‌تواند وارد بازار ایران شود که اول، ایران خودرو اجازه صادرات حداقل 30 درصد از تولیدات را  داشته باشد و دوم، باید محدودیت سرمایه‌گذاری هم وجود داشته باشد. از طرفی اگر تا حد تعیین شده سرمایه‌گذاری نکنند، اجازه حضور در بازار ایران را مانند گذشته ندارند.

گفته شده است حداقل 18 ماه زمان لازم است تا خودروهای جدید از زنجیره مونتاژ بیرون بیایند نظر شما چیست؟
در صورتی که توافق عملی و اجرایی شود درست است. تجاری‌سازی فرآیندی دارد. مدیریت کردن، تولید، نظارت و فرآیندهای تولید اما حمل خودرو 18 ماه طول نمی‌کشد.
این فرآیند قابلیت کوتاه شدن و بازنگری دارد اما معمولا تجاری‌شدن یک خودرو از هنگامی که وارد می‌شود و تا زمانی که آموزش‌های لازم، خدمات فنی و انتقال تکنولوژی روی آن انجام شود، حدودا 18 ماه طول می‌کشد.

مدیرعامل گروه پژو- سیتروئن به چه علت واکنش نشان داده است؟
شاید منتظر استقبال ما و حضور دوباره پژو در ایران بودند.‌ گاهی اوقات یک خبری را منتشر می‌کنند و بعد منتظر می‌مانند چه اتفاقی می‌افتد.

بیوک علیمرادلو مشاور وزیر صنعت، معدن و تجارت درباره اتفاق‌های جدیدی که از سوی مدیران پژو رخ داده است و آنها ایران را به همکاری‌نکردن متهم می‌کنند، گفت: برندهای متعددی برای سرمایه‌گذاری در ایران اعلام آمادگی کردند؛ بنابراین اگر پژو تصور می‌کند که ایران رجزخوانی می‌کند، چرا برای حضور در کشورمان پای میز مذاکره نشسته است؟ آنها هنوز تصور می‌کنند صنعت خودروسازی کشور ضعیف است و هیچ کشوری تمایل به همکاری ندارد. اما آنچه بعد از توافق هسته‌ای رخ داد گویای آن است که ایران مورد استقبال سرمایه‌گذاران متعدد است.

واکنش جدید مدیرعامل ایران خودرو

یکه‌زارع با بیان اینکه “پژو تمام شروط جدید ایران را پذیرفته است”، اظهار کرد: ایجاد شرکت مشترک با سهامداری ۵۰ درصدی دو مجموعه ایران خودرو و پژو، تبدیل ایران به مرکز صادرات منطقه‌ای پژو، انتقال تکنولوژی و سرمایه‌گذاری توسط این شرکت فرانسوی مورد قبول واقع شده است، بنابراین در شرایط جدید می‌توان همکاری برد – برد را دنبال کرد.

وی همچنین در گفت‌و‌گویی با ایسنا خاطرنشان کرده بود: خودروسازان جهانی از جمله پژو باید بدانند آن دوران که خودروسازان خارجی هر زمان که دوست داشتند وارد ایران می‌شدند و هر زمان که دوست داشتند به بهانه‌هایی چون تحریم، کار را متوقف می‌کردند، گذشته است.

یکه‌زارع خاطرنشان کرده بود: ایران خودرو همچنان به مذاکرات خود هم با پژو و هم با سایر خودروسازان جهانی ادامه خواهد داد. همان‌گونه که اعلام شده، ایران خودرو چهار شریک مهم خواهد داشت و اینکه این شرکا، کدام شرکت‌ها هستند، بستگی به عملکرد خودروسازان خارجی و پذیرش شروط تعیین شده از سوی ما برای همکاری خواهد داشت.

اظهارات مدیرعامل ایران خودرو در جواب پژو

تهدید پژو سیتروئن به علنی کردن مذاکرات

تولید سه محصول جدید پژو و دو محصول جدید رنو در ایران

دیدگاه خود را بنویسید

کیوسک مطبوعاتی