پایگاه خبری رسمی خودرو و صنایع وابسته
شماره مجوز ۸۲۱۸۶ از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی

شاهین

درس های گذشته برای ساختن آینده صنعت خودرو؛ سایپای نوین؛ الگوی ایده آل

صنعت خودرو ایران بدون شک یکی از بزرگترین پوست اندازی هایش را طی ۳ سال اخیر تجربه کرده است. رکورد شکنی تحریم ها، شیوع ویروس کرونا و خروج شرکای خارجی تولد تفکری نوین را رقم زده اند که بارزترین نمود آن در سایپای نوین به چشم می خورد. به گزارش پایگاه خبری جوان خودرو سایپا […]

سبحان قالیباف
سه شنبه - ۱۸ خرداد ۱۴۰۰

صنعت خودرو ایران بدون شک یکی از بزرگترین پوست اندازی هایش را طی ۳ سال اخیر تجربه کرده است. رکورد شکنی تحریم ها، شیوع ویروس کرونا و خروج شرکای خارجی تولد تفکری نوین را رقم زده اند که بارزترین نمود آن در سایپای نوین به چشم می خورد.

به گزارش پایگاه خبری جوان خودرو

سایپا از حدود 3 سال قبل با تغییر رویه، ضمن خروج پراید از خط تولید و خروج شرکای خارجی، تولد خانواده ای تمام سایپایی را آغاز کرد که در کلاس های مختلف، سبد کاملی از محصولات بومی را در بر می‌گیرد.

این مساله به معنای پشت کردن کامل سایپا به گذشته نبود چرا که این خودروساز هفته گذشته اولین بازارچه قطعات یدکی در کشور را در راستای خدمت رسانی با قطعات اصل به محصولاتش راه اندازی کرد. سید جواد سلیمانی، مدیرعامل سایپا در این مراسم گفت: حدود 50 درصد از خودروهایی که در سطح کشور در حال تردد هستند، متعلق به گروه خودروسازی سایپا است، از این‌رو ضرورت داشت که شرکت سایپا یدک در راستای ارائه خدمات مناسب به مشتریان محترم، سطح کیفی خدمات پس از فروش خود را ارتقاء دهد.

سایپا پیشتر علاوه بر ایجاد تنوع گسترده در سبد محصولاتش با اختصاص گارانتی 3 سال یا 60 هزار کیلومتر به سدان جدید شاهین نشان داده بود که تنها در مسیر معرفی محصولات جدید با نشان اختصاصی و داخلی سازی حداکثری گام بر نمی دارد و زمینه های خدمات پس از فروش و رضایت مشتریان در همه ابعاد با استانداردهای جدید را در دستور کار دارد.

ایمنی یکی دیگر از سرلوحه ها و کلیدواژه های سایپای نوین است. سایپا خودروسازی است که پیشتر از همین ناحیه از سوی مردم و مسئولان در زمان تولید پراید مورد انتقاد قرار می گرفت اما تحول های این خودروساز در حوزه ایمنی به خصوص در خودرویی مانند شاهین به حدی بوده که نگاه ها را کاملا تغییر داده است. توجه ویژه به ایمنی نظیر پاس کردن استاندارد های ECE اروپایی و انتشار ویدیوهای آن به صورت عمومی، بهره گیری از آلیاژ جدید در ساخت بدنه شاهین و … یکی از مهمترین نشانه های پشت سر گذاشتن گذشته و نگاه به آینده برای ساختن تفکر خودروسازی از نو است.

سایپا بدون شک با اتکا به تحول های اخیر الگویی ایده آل برای صنعت خودرو کشور به شمار می رود. در صورتی که در آینده نزدیک یا دور بار دیگر تحریم ها سنگین تر شود، سبد محصولات سایپا در مقابل آن ضد ضربه خواهد بود چرا که تمامی محصولات این سبد با نشان سایپا هویت گرفته اند.

یکی از راهکارهای محافظه کارانه در دوران گذار تحریم ها، مشکلات اقتصادی و شیوع ویروس کرونا، استمرار و تاکید بر تولید محصولاتی نظیر تیبا، ساینا و حداکثر کوییک بود. سایپا با تفکر گذشته می توانست با این راه بدون حرکت بیشتر و حذف تمامی هزینه ها بدون هیچ نوآوری روزگار بگذراند اما از حدود 3 سال قبل راه سخت در این مسیر انتخاب شد و اصلی ترین تاکتیک این مسیر، تغییر در هر لحظه و تدوین استانداردهای جدید ایمنی و کیفی سازی محصولات بود. آینده از امروز، متفاوت آغاز می شود. در حالی که زمزمه های بازگشت شرکای خارجی در صورت رفع تحریم ها به گوش می رسد، بر خلاف گذشته بیش از آنکه در انتظار پیشنهادهای جذاب خودروسازان به خارجی ها برای تولید محصولات باشیم، شاهد قدرت‌نمایی خودروسازانی مانند سایپا در این زمینه هستیم. مسیری که سایپا از حدود 3 سال قبل پیش گرفته و شاکله کنونی این خودروساز، تقریبا آن را از حضور خارجی ها بی نیاز می کند به گونه ای که پلت فرم تندر90، بستری برای یکی از محصولات جدید سایپا خواهد بود. سایپا تا پیش از تحریم ها و آغاز بحران های صنعت خودرو تنها 2 تا 3 محصول در کلاس B به شکل سدان و هاچ بک داشت. این خودروساز امروز ضمن گسترش خانواده خودروهای کلاس B با فیس لیفت های جدید و نسخه های مینی کراس مانند اطلس، شاهین را به عنوان سدان کلاس C و آریا را به عنوان نخستین کراس اوور بومی ایران در کلاس C به بازار ایران معرفی کرده است و سربازانش در کلاس های مختلف نه تنها به خوبی جای خارجی ها را پر کرده اند بلکه فراتر از آن نیز قدم گذاشته اند و نارنجی پوشان را در موضع مذاکره با خودروسازان خارجی در بالاترین موضع قدرت قرار داده اند.

سایپای امروز آبستن تحولات لحظه ای و اخبار تازه برای صنعت خودرو کشور است. آنچه امروز در حال پایه گذاری است بدون شک در آینده ثمره جذابی را برای صنعت خودرو به ارمغان خواهد آورد و سرعت این تحولات به حدی زیاد است که هر هفته می توان منتظر معرفی محصولی جدید از این خودروساز نوین بود. دوران تک محصولی و اتکا به خودروسازان خارجی برای یک خودروساز بزرگ به پایان رسیده و امروز این خودروساز، خودش هویت آینده را نوشته و به تنهایی با سربازان جدیدش در مسیر آن قدم بر می دارد. این رویکرد بدون شک الگویی متفاوت، زاده شده از دل بحران ها، تحریم ها و ملی گرایانه است که می تواند چهره صنعت خودرو کشور طی سال های آینده را نیز متحول کند.

انتهای پیام

اجراي طرح بخشودگی جرايم تاخير چك‌هاي برگشتي مشتريان سايپا

مشکلات صنعت خودرو ساختاری است

تولید قطعات خودرو توسط وزارت دفاع و سایپا در راستای خوداتکایی و استقلال از بیگانگان است

رکوردی دیگر به نام سایپا به ثبت رسید

دیدگاه خود را بنویسید

کیوسک مطبوعاتی