پایگاه خبری رسمی خودرو و صنایع وابسته
شماره مجوز ۸۲۱۸۶ از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی

روند افزایش قیمت خودرو در بازار کُند شده است/ تعهد سایپا، افزایش عرضه و استمرار طرح‌های فروش

سرانجام پس از کش‌وقوس‌های فراوان در بحث قیمت‌ گذاری خودرو، افزایش 18 درصدی قیمت خودرو به تصویب ستاد تنظیم بازار رسیدو خوروسازان نیز قیمت محصولات‌شان را افزایش دادند. به گزارش اختصاصی پایگاه خبری جوان خودرو سرانجام پس از کش‌وقوس‌های فراوان در بحث قیمت‌گذاری خودرو، افزایش 18 درصدی قیمت خودرو به تصویب ستاد تنظیم بازار رسیدو خوروسازان نیز […]

سبحان قالیباف
سه شنبه - ۷ دی ۱۴۰۰

سرانجام پس از کش‌وقوس‌های فراوان در بحث قیمت‌ گذاری خودرو، افزایش 18 درصدی قیمت خودرو به تصویب ستاد تنظیم بازار رسیدو خوروسازان نیز قیمت محصولات‌شان را افزایش دادند.

به گزارش اختصاصی پایگاه خبری جوان خودرو

سرانجام پس از کش‌وقوس‌های فراوان در بحث قیمت‌گذاری خودرو، افزایش 18 درصدی قیمت خودرو به تصویب ستاد تنظیم بازار رسیدو خوروسازان نیز قیمت محصولات‌شان را افزایش دادند.

البته این در حالی است که کارشناسان اقتصادی عقیده دارند افزایش قیمت خودرو در نگاه اول یک مُسکن مقطعی است و بیماری رادرمان نمی‌کند.

زیرا همان‌طور که قیمت نهاده‌های تولید هم‌چون فلزات به‌روز و منطبق بر قیمت‌های جهانی تعیین می‌شود، قیمت خودرو نیز در ایده‌آل‌ترینحالت باید آزاد شود.

اما با این‌حال افزایش 18 درصدی قیمت خودرو را نیز باید به فال نیک گرفت. زیرا خودرو یک کالای چند هزار قطعه‌‌ای است که نمی‌شودبه صورت دستوری قیمت‌‌ آن را کنترل کرد. نتیجه‌‌اش فشردگی فنر قیمت‌‌‌ها و درنهایت فاصله قیمت کارخانه با بازار است. جایی‌که اتفاقادلال‌‌‌ها وارد میدان می‌شوند و از‌‌ آن بهره می‌برند.

با این‌حال افزایش قیمت خودرو که باید‌‌ آن را اصلاح قیمت بنامیم، به این سادگی‌‌‌ها هم اتفاق نیفتاده است. زیرا این درخواستخودروسازان از فیلترهای مختلفی عبور کرد و درنهایت تعهداتی را نیز برای آنها در پی داشت. از جمله تعهداتی که خودروسازان درمسیر افزایش قیمت بر عهده گرفته‌اند، آزادسازی اسناد خودروهایی بود که در ماه‌های گذشته به فروش رسیده‌اند و یکی از شروط‌‌ آنآزاد نبودن سند برای خریدوفروش بود.

از دیگر تعهداتی که خودروسازان در خصوص این مصوبه داده‌اند، افزایش عرضه خودرو به بازار است. زیرا در شرایط فعلی به‌دلیلبدهی سنگین خودروسازان به زنجیره تامین یا همان قطعه‌سازان کشور، خودروهای بسیاری در پارکینگ‌‌‌ها به‌صورت ناقص باقی ماندهاست و به‌علت عدم وجود سرمایه در گردش کافی خودروسازان، آنها توان پرداخت بدهی خود به قطعه‌سازان را ندارند و بخش قطعه‌سازینیز نمی‌تواند بیش از این تولید را حمایت کند.

از این‌رو خودروسازان متعهد شدند با اصلاح قیمت خودرو و افزایش تامین سرمایه در گردش خود، در تعامل با بخش قطعه‌سازی، قطعاتمورد نیاز خودروهای ناقص را در یک زمان‌بندی روشن تامین کنند تا امکان عرضه این خودروها به بازار به وجود بیاید.

سایپا هم علاوه بر تکمیل خودروهای ناقص یا به اصطلاح کف پارکینگ و نیز با عرضه مستمر خودرو در بازار باعث شد تا قیمتمحصولاتش در بازار تنظیم شود و قیمت حاشیه بازار در مقایسه با قیمت کارخانه کمترین اختلاف را داشته باشد. همین امر به کاهشسود دلالی و در نهایت نفع مصرف کننده نهایی منجر شده است.

هم‌چنین باتوجه به این پتانسیل خودروسازان طرح‌های فروش فوری و کوتاه‌مدت را به اجرا درآورده‌اند که باعث شده است با ورودخودروهای جدید تا پایان سال، تعادل نسبی به بازار خودرو بازگردد. سایپا به‌طور کلی با راهکارهای تکمیل و عرضه خودروهای کف،آزادسازی اسناد خودروهای فروخته‌شده در ماه‌های قبل و اجرای طرح‌های فروش فوری و کوتاه‌مدت به‌صورت مستمر در هفته‌های گذشتهو آینده، عرضه خودرو به بازار را به‌گونه‌‌ای پیش خواهد گرفت که بتواند تقاضای فعلی را پوشش دهد.

البته پیامد این ماجرا همان‌طور که وزیر صمت اعلام کرده است، حذف قرعه کشی خودرو در سال آینده است. زیرا با عرضه بیش‌ترخودرو به بازار و کاهش فاصله قیمت کارخانه تا بازار، انگیزه دلال‌‌‌ها نیز برای خرید خودرو و فروش‌‌ آن کاهش می‌یابد. چون فاصلهقیمتی کارخانه تا بازار کاهش چشم‌گیری را تجربه می‌کند. موضوعی که امروز هم در بازار محصولات سایپا قابل رصد است. زیرا روندافزایش قیمت خودرو در بازار حتی با توجه رشد قیمت ارز کُندتر از گذشته شده و ادامه همین روند می‌تواند تعادل بازار خودرو را به‌‌ آنبازگرداند.

به‌طور مثال گروه خودروسازی سایپا در دو هفته گذشته توانسته طرح‌های فروش خود را به‌صورت مستمر ادامه دهد و با ورود این خودروهابه بازار بار بزرگی از دوش صنعت‌گران کشور برداشته خواهد شد. به‌این‌ترتیب آینده بازار خودرو در ماه‌های منتهی به پایان سال روندیکاهش در افزایش قیمت بازار خواهد داشت. موضوعی‌که نمایشگاه‌داران پایتخت نیز در شرایط فعلی‌‌ آن را تصدیق می‌کنند.

انتهای پیام/

شورای رقابت از قیمت گذاری خودرو حذف نشده؟!

کدام خودروها در بورس کالا عرضه می شوند؟

دیدگاه خود را بنویسید

کیوسک مطبوعاتی