پایگاه خبری رسمی خودرو و صنایع وابسته
شماره مجوز ۸۲۱۸۶ از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی

DS

گزارش اختصاصی ماهنامه تخت گاز از خودروهای DS در پاریس

DS، برند شصت ساله لوکس فرانسوی، در راه تهران شانزه لیزه لقب معروف ترین خیابان دنیا را دارد. خیابانی پهن، منظم و سراسر زیبایی. نورپردازی دلربا و فروشگاه های بزرگ از برندهای معتبر دنیای مد. خیابانی که هیچ گاه صدای بوق نمی شنوید، برای عرض کوچه های باریکش هم چراغ عابر پیاده می بینید و […]

javankhodro
دوشنبه - ۲۳ آذر ۱۳۹۴

DS، برند شصت ساله لوکس فرانسوی، در راه تهران

شانزه لیزه لقب معروف ترین خیابان دنیا را دارد. خیابانی پهن، منظم و سراسر زیبایی. نورپردازی دلربا و فروشگاه های بزرگ از برندهای معتبر دنیای مد. خیابانی که هیچ گاه صدای بوق نمی شنوید، برای عرض کوچه های باریکش هم چراغ عابر پیاده می بینید و حتی نیمه شب یک دوچرخه سوار را در حال عبور از چراغ قرمز مشاهده نخواهید کرد! اینجا همه چیز منظم و لذت بخش است، ذهنتان نا خود آگاه مرتب می شود و آرامش سراغتان می آید. لوکس ترین خیابان پاریس همینجاست. بنزهای E کلاس نقش تاکسی را بازی می کنند و خیلی خبری از خودروهای کره ای نیست. گه گاهی هم شاهد توقف سوپر اسپرت های اروپایی جلوی هتل های لوکس خیابان جورج پنجم خواهید بود. از شانزه لیزه و ایفل که بگذریم، از کاخ ورسای که نامه رسمیت قاره آمریکا در آن امضا شد تا موزه لوور که پایگاه تاریخ بین الملل است، همگی زیبا و دیدنی هستند. به هر حال بی دلیل نیست که پاریس به عروس دنیا شهرت دارد. شهری تاریخی و با شکوه. مقصود از سفر، آشنایی نزدیک با برند DS بود که به دعوت این کمپانی از روز سه شنبه 10 آذر در پاریس آغاز شد. بازدید از شو روم DS، مرکز تحقیق و توسعه، و در انتها تست فنی شهری و جاده ای این خودروها در برنامه اصلی سفر بود که به آن در ادامه می پردازیم.

سومین برند از گروه PSA

وقتی ژنرال شارل‌دو‌گل رئیس جمهور مشهور فرانسه با انتخاب ملی گرایانه خود یعنی DS مشغول تردد در شهر بود، مورد اصابت گلوله قرار گرفت که این گلوله به لاستیک عقب خورد و به لطف تکنولوژی حرکت با 3 چرخ، از این سوء قصد جان سالم به در برد. بعدها دوگل باز هم به این برند پایبند ماند و پیشنهاد خودروسازان دیگر را رد کرد.

اکنون این کمپانی لوکس ساز فرانسوی (سومین برند گروه پژو-سیتروئن)، 60 ساله شده است و ایران را به عنوان سومین پایگاه بزرگ خود انتخاب کرده است. مقام های ارشد کمپانی DS به ایران سفر کرده اند و بخش لوکس بازار ایران را مستعد ورود دانسته اند. همچنین با دعوت هیئت خبرنگاران ایرانی به فرانسه، فرصتی فراهم کردند تا نظاره گر گره خوردن این برند با تاریخ فرانسه باشیم. DS میراث تاریخ و شکوه فرانسه را به همراه دارد و همواره از طرح های زمان خود جلو تر بوده است. در حال حاضر DS سهم 29درصدی از خودروهای لوکس فرانسه و 12 درصدی از خودروهای لوکس اروپا را دارد و در سال 2014 بالغ بر 30 هزار دستگاه خودرو در فرانسه به فروش رسانده است.

DS

مرکز فروش در شانزه لیزه:

مرکز فروش DS در پاریس یک نمایشگاه خاص است که به جز خودرو، لوازم لوکس جالبی را به معرض نمایش گذاشته است. از ساعت، جاسوئیچی و ادوات اداری گرفته تا دستکش های گران قیمت و تزئینات. همه چیز بوی دست ساز بودن می دهد، نمونه چرم های تودوزی با آرم DS (که یک لوگوی مناسب برای طرح های دکوراتیو است) منقش شده و با ترکیب های متنوع به عنوان سمپل به نمایش گذاشته شده است. همچنین رینگ ها، تریم های فلزی مختلف و حتی ابزار آلات برش و فراوری چرم آنجا موجود است.

ریبو در این بازدید گفت: نمایندگی رسمی این خودرو در ایران به نام گروه آرین موتور به ثبت رسیده است و قرار است در سال جاری مجموعا 1000 دستگاه از 4 مدل دی اس وارد ایران شود. در حال حاضر برنامه ای برای تولید در ایران نداریم.

DS DS DS DS DS

مرکز تحقیقات و طراحی:

مرکز تحقیقات دی اس به مانند مراکز خودروسازان دیگر، جایی خاص و حفاظت شده است. در ابتدا نشستی با سرپرست طراحی DS داشتیم که از نکات طراحی کلاسیک و مدرن در چهارچوب مخصوص این خودروساز بیان شد. استفاده از تزئینات جواهر مانند در دیزان داخلی، انحنای خاص بدنه و چراغ ها، همگی یاد آور کلمه آوانگارد در ذهن مشتریان این برند هستند. در ادامه با کنار رفتن پرده ها، خبرنگاران به سالن بزرگ رونمایی از خودروهای آینده DS راهنمایی شدند. در مرکز این سالن از 2 خودروی مفهومی DS برای اولین بار پرده برداری شد که دارای ویژگی های خاصی نظیر کنسول فضایی، درب و چراغ های ابداعی (که هنگام ترمز بخشی از آن از قسمت زیرین بیرون می آمد و با انعکاس نور قرمز، هشدار می داد) و … بود. هر کمپانی با ارائه مدل های کانسپت یا همان مفهومی، در عرصه طراحی قدرت نمایی می کند و دی اس از این قافله عقب نمانده است.

DS

تست شهری و جاده ای:

روز آخر نوبت به تست فنی خودروهای جدید DS رسید. محل شروع نزدیک کاخ ورسای بود که به سمت جاده خارج از پاریس ادامه می یافت و پس از طی مسافت حدود 94 کیلومتر مجددا به همان نقطه باز می گشتیم. نکته قابل توجه مدیریت دقیق برگزاری تست گروهی بود که توسط کارشناسان برنامه ریزی شده بود. به هر 2 نفر یک خودرو تعلق می گرفت و 9 ایستگاه مشخص برای تعویض راننده و خودرو در طول طول مسیر تعبیه شده بود. ابتدا با خودروی DS4 Crossback شروع کردیم. این خودرو با موتور توربو شارژ و گیرباکس 6 سرعته اتوماتیک، عملکرد دقیقی در طول مسیر از خود نشان داد. سیستم خاموش شدن اتوماتیک در ترافیک شهری به کاهش مصرف سوخت کمک می کند و در طول حرکت تقریبا صدای اضافی داخل کابین نمی آید. ضمن آن که طراحی ارگونومیک ادوات داخل، همه چیز را در اختیار راننده قرار می دهد. البته مدتی طول کشید تا دکمه خاموش شدن اتوماتیک را پیدا کنیم و Off کنیم، کار کردن با سیستم تهویه مطبوع و پخش صوت کاملا راحت است.

مسیر خارج از شهر، جاده ای بسیار زیبا و بکر بدون کوچک ترین دست انداز و خرابی بود، منظره ای سر سبز و مشجر با نمایی از روستاهای پراکنده و مناطق مخصوص پرورش اسب. در طول مسیر سرعت مجاز گاهی 70 و گاهی 90 بود، وقتی به قسمت مارپیچ رسیدم، کمی شیطنت را چاشنی کار کردم و با انتخاب تعویض دستی دنده ها و عبور طبق خطوط ریس لاین فرضی در پیچ ها، هندلینگ این خودروی نوظهور را اندکی محک زدم. خبری از کم فرمانی نبود و سیستم تعلیق به خوبی از پس پیچ ها بر می آید و تعویض دستی دنده ها و صدای خفیف سوت توربو به این لذت اضافه می کرد.

در نمونه DS5 هاچ بک تزئینات داخل شامل ساعت آنالوگ و هدآپ دیسپلی (سیستم نمایش کیلومتر روی شیشه جلوی راننده) هم می شد که تمرکز رانندگی را دو چندان می کرد. کیفیت ساخت قطعات داخلی در این مدل بی نقص است و نسبت به رقبای خود حرف هایی برای گفتن دارد.

DS DS DS DS

در پایان

در مجموع قابلیت های حرکتی این خودروها مطلوب ارزیابی شد. به گفته داریوش بی ریا، مدیر عامل آرین موتور قیمت گذاری دقیق محصولات هنگام رونمایی در نمایشگاه تهران واقع در خیابان اندرزگو (به زودی) اعلام خواهد شد. اما قیمتی در محدوده 150 تا 270 میلیون تومان خواهند داشت و سهم قابل توجهی از بازار خودروهای پریمیوم یا همان نزدیک به لوکس خواهند داشت.

بررسی کامل تر و عکس های بیشتر به زودی در مجله ” تخت گاز ” شماره دی ماه منتشر خواهد شد…

دیدگاه خود را بنویسید

کیوسک مطبوعاتی