پرنده شکاری سایپا با کمی حاشیه روی ریل تولید قرار گرفت اما این حواشی ارتباطی به این خودرو نداشت بلکه در آن زمان حال و روز صنعت خودرو کشور مانند الان تعریفی نداشت و واقعیت امر هم اینجاست که کسی انتظار چنین خودرویی از نارنجی پوشان جاده مخصوص نداشت. به گزارش اختصاصی پایگاه خبری جوان […]
به گزارش اختصاصی پایگاه خبری جوان خودرو
پرنده شکاری سایپا با کمی حاشیه روی ریل تولید قرار گرفت اما این حواشی ارتباطی به این خودرو نداشت بلکه در آن زمان حال و روز صنعت خودرو کشور مانند الان تعریفی نداشت و واقعیت امر هم اینجاست که کسی انتظار چنین خودرویی از نارنجی پوشان جاده مخصوص نداشت.
اما واقعیت همین است که می بینیم، شاهین سایپا با پلت فرم SP100 وارد میدان شده که دست رنج بر و بچه های همین آب و خاک است و نه ما و نه هیچ کس دیگری نمی تواند با آرایش کلمه ها تصویرساز حس آرامش و سواری جذاب این خودرو باشد بلکه تنها می توان روایت گر آن بود.
این پرنده خوش خط و خال که با نسخه دستی وارد بازار شد با عملکرد مطلوب توانسته جایگاه خوبی در بازار برای خود دست و پا کند خصوصا حالا که نمونه اتوماتیک آن هم قرار است روانه بازار شود.
نمی توان از این نکته چشم پوشی کرد که بر عکس دیگر خودروهای موجود در بازار که اصلا شباهتی به نامشان ندارند شاهین سایپا در نگاه اول نامش را فریاد می زند. با نگاهی جزئی به چراغ های کشیده و آن اخم کوچکش در کنار جلوپنجره نچندان پیچیده و ساده ای که دارد متوجه خواهید شد که با خودرویی طرف هستید که از زبان طراحی امروز برخوردار است اما قصدی برای القای هیجانی واهی به شما ندارد اگر هم دنبال مه شکن هستید که طبق معمول اکثر خودروها یه پله پایین باید بروید که البته در کنار آن چراغ روز هم مهمان شده است.
در قسمت جانبی هم شاهد افت و خیز خاصی نیستیم اما برآمدگی که از گوشه چراغ جلو آغاز شده تا حوالی دستگیره در عقب آمده ولی وصالی با برآمدگی عقب که آن هم از بالای چراغ آغاز شده و تا همان منطقه آمده ندارد. این حجم دهی جذاب موجب شده تا شاهین بدن ورزیده ای داشته باشد.
هرچند در قسمت جلو شباهتی با خودرو دیگری نیست اما اندکی شکل طراحی چراغ های عقب شما را به یاد هوندا سیویک 2012 و 2013 می اندازد. در مجموع چهره شاهین سایپا به نوعی زیرکانه است به این علت که هم میتواند برای خانواده ها جذاب باشد هم برای جوان تر ها، که این عامل می تواند برگ برنده ای باشد که شاهین را در رقابت با دیگر خودروها کمی جلوتر بی اندازد.
آنطور که اعلام می شود سایپا شاهین اتوماتیک فعلا با همان پیشرانه M15T به بازار میآید. این پیشرانه که روی نسخه دندهای شاهین هم نصب شده، با حجم 1.5 لیتر و ساختار ۴ سیلندر و ۸ سوپاپ، به توربوشارژر مجهز بوده و ۱۱۰ اسببخار قدرت را با گشتاور ۱۷۸ نیوتنمتر تولید میکند. در بحث سیستم انتقال قدرت، شاهین اتوماتیک به جعبهدنده CVT نسل سوم مجهز بوده که مهندسی و تولید آن توسط کمپانی پانچ انجام شده است. به گفته مدیران سایپا این جعبهدنده از نظر ساختار و سطح فناوری متفاوت نسبت به جعبهدنده CVT کوییک اتوماتیک و ساینا اتوماتیک است و نسل جدید سامانه انتقال قدرت پیوسته کمپانی پانچ در آن دیده میشود.
پرنده شکاری سایپا به همین سادگی ها مزین به نام شاهین نشده است و برای آن زحمت کشیده، این سدان نارنجی پوش یکی از قابل اعتماد ترین خودروهای موجود در بازار است سند این ادعا هم آزمون های بسیاری است که شاهین تک تک آن ها را با نمره خوب پاس کرده است. البته ناگفته نماند که شاهین برای این آزمون ها راهی موسسه یوروانکپ شد و طی تست های صورت گرفته بر آن شاهین ایرانی توانست از تست R95 استاندارد ECE سربلند خارج شود و 3 ستاره ایمنی را کسب کند.
در تست تصادف ECE R95 در حالی که خودرو ثابت است، جسمی متحرک به جرم 950 کیلوگرم (MDB EEVC=۹۵۰Kg) با سرعت 50 کیلومتر بر ساعت با زاویه ۹۰ درجهای به بخش کناری خودرو برخورد میکند.
در این تست، که Side Impact Test هم نام دارد، سلامت راننده (ES-2) بررسی میشود و با درنظر گرفتن برخی پارامترها بر روی خودرو و همچنین بررسی سازه پس از تصادف، اعتبارنامه ECE R۹۵ به آن خودرو اعطا می شود.
تست تصادف و تأییدیه ECE R۹۵ یکی از شش جزء اصلی برای اخذ مجوز فروش خودرو در اتحادیه اروپاست.
حفظ تعادل هنگام ضربه، عدم شکست نقاط جوش و اتصال ستونها، ثبات ستون افقی و سازه سقف، حفظ سلامت کامل ستون A و C ، مهار صحیح نیروی وارد در نقط R، امکان باز شدن درها پس از تصادف، سلامت سازه ضربه گیر داخل درها و جلوگیری از وارد شدن نیروی حداکثری به پا و پهلوی سرنشین، عدم شکست ستون افقی پایینی و… باعث شده شاهین حتی بدون داشتن کیسههای هوای کناری و پردهای، استاندارد ارتقایافته ECE R۹۵ را به دست آورد و به این ترتیب، عنوان ایمنترین خودروی ملی را از آن خود کند.
لازم به ذکر است که سایپا شاهین تأییدیه نهایی استاندارد ECE را به دست آورده و تا امروز دو تست ایمنی آن به صورت رسمی منتشر شده است.
اگرچه بروز تصادف اتفاق اصلا جالبی نیست و امیدواریم که تمامی رانندگان همیشه در سلامتی کامل در مسیرها تردد داشته باشند اما براساس اطلاعات و اخبار منتشر شده از تصادفاتی که این خودرو داشته متوجه شدیم که سرنشینان در شاهین، کمترین آسیب را داشته اند و عملکرد این خودرو ملی مطلوب بوده و نشان می دهد سایپایی ها برای تامین ایمنی این خودرو سنگ تمام گذاشته اند.
این آرامش با شیرینی دلپذیری نیز همراه شده است به این ترتیب که سایپایی ها در کنار برگزاری این آزمون های سخت برای شاهین، دست به کالبدشکافی دیگری هم زده اند. نارنجی پوشان طی پروژه ای مهندسی سر و صدای کابین این خودرو که شاید تنها مشکل این خودرو بود را رفع کردند تا در کنار این حس امنیت خاطر، آرامش سرنشینان دوچندان برقرار و پایدار باشد.
استانداردهای لازم برای یک خودرو روز و کیفیت مطلوب به راحتی در شاهین سایپا نمایان است اما نکته ای که سبب می شود تا این خودرو به رقیبی سرسخت و گزینه مناسب در میان دیگر خودروها تبدیل شود قیمت آن است. متاسفانه بازار خودرو این روزها میزبان چهارچرخ هایی است که اکثرشان یدک کش بهایی هستند که برایشان زیادی سنگین است!
شاهین باتوجه به سطح ایمنی بالا و امکانات رفاهی نظیر سانروف، سنسور نور، چراغ روشنایی روز، استارت دکمهای، فرمان کمکی برقی، ترمزهای دیسکی جلو و عقب، تریم داخلی چرم مصنوعی، تهویه اتوماتیک، سنسور باد تایر، سامانه GSI، نمایشگر لمسی، بلوتوث، دوربین و سنسور پارک عقب، رهیاب ماهوارهای، کروزکنترل، رینگ آلومینیومی ۱۶ اینچی و شیشههای دودی با سطح UV، سیستم کنترل پایداری الکترونیکی، کیسههای هوا جانبی و صندلیهای برقی جلو در سگمنت خودروهای اقتصادی عرض اندام کرده که می تواند یک سر و گردن بالاتر از رقبا به عنوان خودرویی مناسب برای خانواده ایرانی باشد.
همچنین این خودرو قرار است تا با گارانتی 36 ماهه با بهره مندی از شبکه خدمات پس از فروش گروه خودروسازی سایپا که بسیار گسترده و وسیع بوده وارد بازار شود.
انتهای پیام/
دیدگاه خود را بنویسید