پایگاه خبری رسمی خودرو و صنایع وابسته
شماره مجوز ۸۲۱۸۶ از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی

نمایندگی_ایران خودرو

نصب تابلوی حقوق مشتریان در نمایندگی‌های فروش قانون شد.

با اجرایی شدن یک قانون جدید، خودروسازان و واردکنندگان خودرو موظف به نصب تابلوی حقوق مشتریان در محل نمایندگی‌های فروش خودرو برای آگاهی مصرف‌کنندگان از حقوق قانونی‌شان خواهند بود. در مواردی ناآگاهی مصرف‌کنندگان خودرو از حقوق قانونی‌شان باعث تضییع این حقوق از سوی خودروسازان و واردکنندگان خودرو شده است. عدم پرداخت جریمه توقف خودرو در […]

سهیل زنگنه
چهارشنبه - ۲ دی ۱۳۹۴

با اجرایی شدن یک قانون جدید، خودروسازان و واردکنندگان خودرو موظف به نصب تابلوی حقوق مشتریان در محل نمایندگی‌های فروش خودرو برای آگاهی مصرف‌کنندگان از حقوق قانونی‌شان خواهند بود.

در مواردی ناآگاهی مصرف‌کنندگان خودرو از حقوق قانونی‌شان باعث تضییع این حقوق از سوی خودروسازان و واردکنندگان خودرو شده است. عدم پرداخت جریمه توقف خودرو در نمایندگی‌های خدمات پس از فروش از جمله این موارد بوده است.

طبق قانون، خودروسازان و واردکنندگان خودرو در صورتی‌که خودروی تحت گارانتی آنها بیش از دو روز کاری در تعمیرگاه‌ها متوقف شود، موظف به پرداخت خسارتی به عنوان خسارت خواب خودرو، به مالک آن هستند. با این حال ناآگاهی مصرف‌کنندگان از این حق قانونی باعث شده تا خودروسازان و واردکنندگان خودرو از عمل به وظایف قانونی خود در این زمینه خودداری کرده و خسارت خواب خودرو را پرداخت نکنند.

این وضعیت در حالی است که اگر شرکت خدمات پس از فروش خودروساز یا واردکننده خودرو، از پرداخت این خسارت خودداری کند، مالک خودرو می‌تواند به وزارت صنعت، معدن و تجارت یا سازمان‌های صنعت، معدن و تجارت استان‌ها شکایت کند تا شرکت خدمات پس از فروش خودروساز یا واردکننده مربوطه، ملزم به پرداخت خسارت یاد شده شود.

این موارد در تدوین اصلاحیه آیین‌نامه اجرایی قانون حمایت از حقوق مصرف‌کنندگان خودرو مورد توجه قرار گرفته است به‌گونه‌ای که خودروسازان و واردکنندگان خودرو موظف به نصب تابلوی حقوق مشتریان در نمایندگی‌های فروش خودرو برای آگاهی مصرف‌کنندگان خواهند بود.

در این زمینه در ماده 52 این قانون قید شده است:” نمایندگی مجاز عرضه‌کننده خودرو موظف به نصب تابلوی رتبه نمایندگی و همچنین نصب تابلوی حقوق مشتریان به نحوی که قابل رویت مصرف‌کنندگان باشد در محل پذیرش است. تابلوی حقوق مشتریان توسط وزارت صنعت، معدن و تجارت (دفتر صنایع خودرو و نیرومحرکه) در چارچوب آیین‌نامه تدوین و به عرضه‌کنندگان اعلام خواهد شد”.

اصلاحیه آیین‌نامه اجرایی قانون حمایت از حقوق مصرف‌کنندگان خودرو اخیرا در کمیسیون زیربنایی دولت به تصویب رسیده است. این قانون پس از ابلاغ از سوی معاون اول رییس‌جمهوری، اجرایی خواهد شد.

منبع: ایران جیب

ضوابط قیمت‌گذاری کالا و خدمات خودرو برقرار می شود.

تعلیق نماینده رسمی پورشه در ایران

ارائه خدمات به خودروها در کمتر از 48 ساعت

دیدگاه خود را بنویسید

کیوسک مطبوعاتی