پایگاه خبری رسمی خودرو و صنایع وابسته
شماره مجوز ۸۲۱۸۶ از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی

عرضه خودرو در بورس

عرضه خودرو در بورس چه دستاوردهایی دارد؟

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی بیان کرد: ایجاد شفافیت، حذف تقاضای کاذب، تعدیل قیمت برای مصرف‌کننده و برنامه‌ریزی برای تولیدکننده به عنوان چهار دستاورد اصلی عرضه خودرو در بورس کالا به شمار می‌رود. به گزارش پایگاه خبری جوان خودرو محمدرضا پورابراهیمی رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی در مورد عرضه خودرو در بورس کالا، […]

سبحان قالیباف
دوشنبه - ۲۴ مرداد ۱۴۰۱

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی بیان کرد: ایجاد شفافیت، حذف تقاضای کاذب، تعدیل قیمت برای مصرف‌کننده و برنامه‌ریزی برای تولیدکننده به عنوان چهار دستاورد اصلی عرضه خودرو در بورس کالا به شمار می‌رود.

به گزارش پایگاه خبری جوان خودرو

محمدرضا پورابراهیمی رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی در مورد عرضه خودرو در بورس کالا، اظهار کرد: واقعیت این است که امروز شاهد وضعیت نابسامان بازار خودرو در قیمت‌گذاری، عرضه، تولید و تقاضا هستیم که یکی از راهکارهای اساسی برای حل این معضلات، استفاده از ظرفیت‌های بازار سرمایه به خصوص بورس کالا است.

وی با اشاره اینکه ظرفیت بازار سرمایه با توجه به جایگاه آن در اقتصاد کشورمان که قانون‌گذار آن را تعیین کرده، آثار و پیامدهای مثبت و مطلوبی را چه در حوزه سهام و چه در حوزه کالایی به دنبال دارد، افزود: ورود هر نوع کالا یا محصول به بورس‌های کالایی می‌تواند به رشد شفافیت و رقابت در اقتصاد کمک کند.

به گفته پورابراهیمی، تجربیات سال‌های اخیر نشان می‌دهد که معامله و دادوستد محصولات در بورس‌های کالایی توانسته پیامدهای مطلوبی برای تولیدکنندگان و مصرف‌کنندگان داشته باشد و خودرو نیز از این قاعده مستثنی نیست.

رییس کمیسیون اقتصادی مجلس گفت: برای اینکه بتوانیم نظارت و سیاست‌گذاری صحیحی در بازار خودرو داشته باشیم باید مبادلات در بستری شفاف انجام شود، به عبارت دیگر امروز مشخص نیست در فرآیند قرعه‌کشی چه اتفاقی می‌افتد و آیا سهمیه‌ای خاص داده می‌شود؟، در این میان چرا اطلاعات افشا نمی‌شود و همه این موارد باعث شده تا مردم نیز ابهام‌هایی را در این زمینه داشته باشند.

وی با بیان اینکه شفافیت، اعتماد آفرین است، تصریح کرد: عرضه منظم خودرو در بورس کالا در گام نخست به شفافیت بازار کمک می‌کند و در ادامه به حذف تقاضای کاذب، تعدیل قیمت برای مصرف‌کننده و افزایش برنامه‌ریزی برای تولید منجر می‌شود.

پورابراهیمی در پاسخ به این پرسش که آیا کمبود تولید و عرضه خودرو به نسبت تقاضا برای ایجاد تعادل بازار مشکل ساز نخواهد بود؟، بیان کرد: در این حوزه باید توجه شود که بخشی از تقاضای فعلی در بازار خودرو، کاذب است. در واقع به دلیل مابه‌التفاوت قیمت کارخانه و بازار، افرادی که نیازی به خودرو ندارند نیز برای کسب سود ترغیب به حضور در فرآیند قرعه‌کشی شده‌اند به این ترتیب همان طور که ذکر شد، از اولین پیامدهای عرضه خودرو در بورس کالا، حذف تقاضای کاذب است.

این نماینده مجلس ادامه داد: به نظر می‌رسد ظرفیت تولید خودرو می‌تواند به تقاضای واقعی برسد که این مهم با گام نخست با عرضه در بورس و حذف تقاضای کاذب شدنی است.

وی در پایان به واردات خودرو نیز اشاره کرد و گفت: باید در شرایط فعلی وضعیت واردات خودرو هم تعیین تکلیف شود؛ چراکه این موضوع نیز در روند تعدیل قیمت‌ها و افزایش کیفیت و ایجاد رقابت بین محصول داخلی و خارجی اثرگذار است و با توجه به تصویب مجلس و نهایی شدن واردات خودرو در دولت، امیدواریم با تسریع این روند به‌زودی شاهد تعادل مناسب بازار خودرو و رضایت مصرف‌کنندگان باشیم.

انتهای پیام/ منبع: ایرنا

دیدگاه خود را بنویسید

کیوسک مطبوعاتی