لزوم فرصت شناسی برای توسعه صنعت خودرو کشور

مدیرکل صنایع خودروی وزارت صمت بیان کرد: امروز تحریم‌ها علیه روسیه سبب شده تا فرصت خوبی در اختیار صنعت خودروسازی و قطعه‌سازی کشورمان باشد.

به گزارش پایگاه خبری جوان خودرو 

عبدالله توکلی لاهیجانی مدیرکل صنایع خودروی وزارت صمت اظهار کرد: برنامه‌ تحولی صنعت خودرو در سه فاز طراحی شده که مرحله نخست آن تثبیت جریان تولید است.

وی بیان داشت: در مرحله دوم به دنبال آن هستیم تا مزیت‌های رقابتی را از طریق توسعه پلتفرم‌ها با تکیه بر شرکت‌های دانش بنیان داخلی ایجاد کنیم.

توکلی لاهیجانی ادامه داد: آنچه به‌عنوان هدف غائی و نهایی در این صنعت دنبال می‌شود، رقابت‌پذیری آن در مقیاس بین‌المللی است تا امکان صادرات به بازارهای مختلف را داشته باشیم.

وی گفت: در همین پیوند، حضور در نمایشگاه بین‌المللی «اتومبیلیتی» روسیه از دو نظر برایمان مهم است؛ نخست، با توجه به اینکه ما به دنبال فتح بازارهای جدید و توسعه صادرات خودروسازان داخلی هستیم، بسیار مهم است که بتوانیم ذائقه بازار را بشناسیم و محصولات‌مان را در این بازار بیازماییم.

این مقام مسوول وزارت صمت ادامه داد: هدف دوم، ورود زنجیره ارزشِ شکل گرفته در صنعت خودروی کشور (که به‌طور عمده قطعه سازان، قالب‌سازان و مراکز مهندسی هستند) در بازار بزرگ‌تر و حضور در زنجیره ارزش خودروسازان جهانی است.

وی یادآور شد: امروز تحریم‌ها علیه کشور روسیه سبب شده تا فرصت خوبی در اختیار صنعت خودروسازی و قطعه‌سازی کشورمان باشد تا در این زنجیره ارزش قرار بگیرند.

توکلی لاهیجانی تاکید کرد: صنعت خودروی کشورمان از ظرفیت و پتانسیل بالایی برخوردار است و اقدامات ارزشمندی در آن انجام شده که باید از حالت بالقوه به بالفعل تبدیل شود.

وی معتقد است که بسیاری محصولات ایرانی (از خودرو و قطعه) امکان حضور در بازارهای بین‌المللی و منطقه را دارند.

مدیرکل صنایع خودروی وزارت صمت یادآوری کرد: در بخش زنجیره تامین نیز، فعالان صنعت خودروی کشورمان در مقاطعی در بازار روسیه فعالیت کردند، اما فراز و فرود سیاست‌های ارزی و برخی عدم حمایت‌ها سبب شد تا این جریان قطع شود.

وی در ادامه با اشاره به اینکه خودروسازی لادای روسیه بسیاری محصولاتش را روی پلتفرم ال 90 توسعه داده بود، اظهار داشت: سایت «آواز» (UAZ) یکی از سایت‌های معروف شرکت رنو است که پس از تحریم‌های روسیه دچار مشکل شد.

توکلی لاهیجانی تاکید کرد: بر این اساس، زنجیره ارزش صنعت خودروی کشورمان و قطعه‌سازانی که در تولید قطعات خودروی ال 90 فعال بودند، می‌توانند از این فرصت برای تکمیل زنجیره ارزش روس‌ها استفاده و همچنین نقایصی که خود دارند را در تعامل با شرکت‌های روسی برطرف کنند.

وی، مطرح شدن موضوع ایجاد پلتفرم‌های مشترک خودرویی بین ایران، چین و روسیه از سوی برخی را ایده‌ای برشمرد که دستیابی به آن مسیری طولانی دارد و می‌تواند در گام‌های بعدی همکاری‌ها اتفاق بیفتد.

انتهای پیام/ منبع: ایرنا

لاماری ایلیا ایساکو تعمیرگاه تخصصی بهنام کرمان موتور آمیکو مدیران خودرو

نظر شما !!