پایگاه خبری رسمی خودرو و صنایع وابسته
شماره مجوز ۸۲۱۸۶ از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی

عایدی قیمت گذاری دستوری تنها نصیب دلالان شده است

رییس انجمن صنایع همگن نیرومحرکه و قطعه‌سازی کشور تاکید کرد: قیمت‌ گذاری دستوری خودروها در سال ‌های گذشته موجب توزیع رانت ۲۵۰ هزار میلیارد تومانی بین دلالان شد. به گزارش ‌پایگاه خبری جوان خودرو محمدرضا نجفی‌منش رییس انجمن صنایع همگن نیرومحرکه و قطعه‌سازی کشور با اشاره به صحبت‌های سخنگوی شورای رقابت که «قیمت کارخانه‌ای خودرو در […]

سبحان قالیباف
سه شنبه - ۱۵ فروردین ۱۴۰۲

رییس انجمن صنایع همگن نیرومحرکه و قطعه‌سازی کشور تاکید کرد: قیمت‌ گذاری دستوری خودروها در سال ‌های گذشته موجب توزیع رانت ۲۵۰ هزار میلیارد تومانی بین دلالان شد.

به گزارش ‌پایگاه خبری جوان خودرو

محمدرضا نجفی‌منش رییس انجمن صنایع همگن نیرومحرکه و قطعه‌سازی کشور با اشاره به صحبت‌های سخنگوی شورای رقابت که «قیمت کارخانه‌ای خودرو در چند سال اخیر به طور غیرعادی پایین نگاه داشته شده و امروز قیمت‌های جدید ابلاغ می‌شود»، افزود: آنچه تاکنون در زمینه قیمت‌گذاری خودرو وجود داشته، قیمت‌گذاری دستوری و در حقیقت «رانت» بوده است؛ به‌طور مثال خودرویی که 200 میلیون تومان برای خودروسازان تمام می‌شد را باید بالاجبار 150 میلیون تومان می‌فروختند.

وی بیان‌داشت: همین مساله سبب شد تا در سال‌های گذشته دست‌کم 120 هزار میلیارد تومان زیان به صنعت خودرو تحمیل شود که خود موجب عقب‌افتادگی تولید خودرو و قطعه شد.

نجفی‌منش ادامه‌داد: علاوه بر آن، در سال‌های گذشته به دلیل اختلاف شدید قیمت کارخانه‌ای و بازاری خودروها، شاهد توزیع 250 هزار میلیارد تومان رانت بین دلالان و سوداگران بودیم.

وی ابراز امیدواری کرد که با حضور همه نهادهای نظارتی، قیمت‌گذاری‌ها به گونه‌ای انجام شود که نه تنها شاهد زیان خودروساز نباشیم، بلکه سود حداقلی نیز حاصل شود تا هم تیراژ تولید افزایش یافته، هم قیمت‌های کاذب بازاری بشکند و هم دیگر شاهد صف‌های طویلی که برای خرید خودرو تشکیل می‌شده، نباشیم.

رییس انجمن صنایع همگن نیرومحرکه و قطعه‌سازی کشور با اشاره به برخی اعداد و ارقام که در ماه‌های اخیر برای افزایش قیمت کارخانه‌ای خودروها عنوان شده، تاکید کرد: به‌طور قطع این افزایش قیمت‌ها می‌تواند در کاهش زیان‌دهی خودروسازانموثر باشد و علاوه بر آن موجب کاهش 20 تا 30 درصدی قیمت‌ها در بازار خواهد شد.

وی همچنین با اشاره به شعار سال 1402، تصریح‌ کرد: به‌طور قطع افزایش تولید منجر به کاهش و مهار تورم خواهد شد، اما این افزایش تولید باید به‌ گونه‌ای باشد که زیان‌دهی صنعت را به دنبال نداشته باشد.

انتهای پیام/ منبع: ایرنا

دیدگاه خود را بنویسید

کیوسک مطبوعاتی