پایگاه خبری رسمی خودرو و صنایع وابسته
شماره مجوز ۸۲۱۸۶ از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی

پیکاپ G9 بهمن موتور

تست آفرود و بررسی فنی پیکاپ جدید بهمن موتور/ G9 نمره قبولی گرفت

شرکت ZX Auto از جمله خودروسازان با سابقه چین در بخش کار و تجاری است. سازنده ای که سال هاست در همکاری با بهمن موتور محصولاتی چون پیکاپ کاپرا را در بازار ایران دارد. بهمن موتور به تازگی جدید ترین پیکاپ این شریک چینی را برای تولید در ایران انتخاب کرده است و از زمان […]

javankhodro
سه شنبه - ۵ اردیبهشت ۱۴۰۲

شرکت ZX Auto از جمله خودروسازان با سابقه چین در بخش کار و تجاری است. سازنده ای که سال هاست در همکاری با بهمن موتور محصولاتی چون پیکاپ کاپرا را در بازار ایران دارد. بهمن موتور به تازگی جدید ترین پیکاپ این شریک چینی را برای تولید در ایران انتخاب کرده است و از زمان معرفی پیکاپ G9 در نمایشگاه خودروی اصفهان مورد توجه رسانه ها قرار دارد. فرصتی دست داد تا این خودرو را مورد تست و بررسی آفرود قرار دهیم. در این گزارش با مشخصات و عملکرد این خودرو آشنا می شوید.

به گزارش اختصاصی پایگاه خبری جوان خودرو؛

ZX Auto از سال 1949 در حوزه خودروهای تجاری حضور دارد. این خودروساز توانسته با تولید محصولات مختلف به بازارهای جهانی هم راه پیدا کند و پیکاپ G9 که در بازار جهانی با نام Grand Lion هم شناخته می شود، از جمله محصولات پر فروش این کمپانی است. این خودرو تست های مختلفی را در آمریکای جنوبی از جمله شیلی و اکوادور پشت سر گذاشته است و در این بخش از قاره آمریکا خودرویی پر طرفدار است.

محصول جدید بهمن موتور که احتمالا تا دو ماه آینده راهی خطوط تولید می شود، از نظر طراحی بسیار شبیه به پیکاپ های معروف آمریکایی چون دوج و فورد است. البته در نمای ظاهری المان هایی از هر دو خودرو وجود دارد، اما کلیت ظاهر خودرو به سمت دوج رم کشیده شده است. یک کپی کاری که برعکس گذشته هم زیباست و هم جذاب.

درب موتور متورم، گلگیرهای با حجم پردازی زیاد، فاصله محوری بلند، چراغ های بزرگ و محفظه چرخ بزرگ معرف سبک طراحی آمریکایی هستند. این نشان از دورخیز چینی ها برای بازار اصلی آمریکا دارد. جایی که هنوز معیار مهمی برای کسب موفقیت محصولات صنعت خودرو است. واقعیت اینجاست که این خودرو در طراحی نمای ظاهری نمره قبولی دریافت می کند. مورد توجه قرار گرفتن آن توسط حاضرین در محل تست تصدیق این ماجراست.

پیکاپ G9 بهمن موتور

طول آن 5393  میلی متر و عرض آن هم معادل 2045 میلی متر است که نشان می دهد با خودرویی درشت اندام رو به رو هستیدکه اغلب پیکاپ های موجود در بازار از آن کوچک ترند. تویوتا هایلوکس، KMC T8، نیسان پیکاپ، کاپرا و چند خودروی دیگر از آن کوچک تر هستند. در حال حاضر تنها خودرویی که از آن بزرگ تر است، آمیکو آسناست که 5560 میلی متر طول دارد. حتی فوتون تونلند نیز کمی از این خودرو کوچک تر است.

پیکاپ G9 بهمن موتور

در نمای کناری نکته جالب توجه خط شانه در پایین ستوهای این خودرو است که کاملا بالا آمده تا گستردگی درب های کناری افزایش پیدا کند. به این ترتیب بدنه خودرو گسترده تر از آنچه که هست به نظر می رسد. در نمای عقب هم یک پلیت مشکی رنگ وسط درب عقب نصب شده است که شباهت های ان به فورد F150 را دوچندان می کند. جالب است بدانید گلگیرهای جلو این خودرو از نوعی پلاستیک فشره به نام (اکریلونیتریل بوتادین استایرن) ABS ساخته شده است. این نوع پلاستیک پلیمری وزن کمی دارد و بسیار مقاوم است. لاستیک های 285 میلی متری این خودرو با دیواره 70 میلی متری روی رینگ های 17 اینچی نصب شده اند. ضمن این که یک رول بار استاندارد سبک وزن هم در پشت کابین نصب شده است.

پیکاپ G9 بهمن موتور

فضای کابین

درون کابین این خودرو طراحی ادوات از همان المان هایی استفاده می کند که در طراحی بدنه خودرو نیز دیده می شود. یعنی اشکال پر حجم و به رادیکال مثل صفحه نمایش بزرگ و خروجی های سیستم ایرکاندیشن بزرگ. در کنسول میانی هم شرایط همینطور است. به دلیل این که کابین خودرو بزرگ طراحی شده، ادوات هم اشکال بزرگی دارند.

صندلی های این خودرو یکی از بهترین ها در نوع خود است. زیرا پهنای مناسبی دارند و از طرفی بدن را نیز در مسیرهای آفرودی خوب حفظ می کنند. طوری که در حرکت به طرفین بدن آنقدرها حرکت ندارد. یکی دیگر از نکات مثبت این صندلی ها سطح بزرگ زیر زانوهاست. شاید داخلی سازی این صندلی ها کار سختی باشد، اما در صورتی که دانش این کار در گروه بهمن وجود داشته باشد، حتی می توان از این صندلی در محصولات مشابه هم استفاده کرد.

امکانات ایمنی و رفاهی

لیست امکانات و توانایی های ایمنی این خودرو به عنوان یک پیکاپ به اندازه ای است که تقریبا با یک خودروی لوکس برابری می کند.  ترمز پارک ( دستی ) برقی ( EPB )، سیستم کمکی ترمز ( BA+EBD)، سیستم ضد قفل ترمز (ABS) / سیستم کنترل پایداری خودرو (ESC)، سیستم کنترل کشش / سیستم کنترل لغزش ( TCS/ASR)، سیستم کنترل خودرو در سربالایی (HAC)، سیستم کنترل خودرو در سراشیبی (HDC) و ترمز پارک ( دستی ) برقی ( EPB ) بخشی از سامانه های این خودرو هستند.

ضمن این که سیستم کمکی ترمز ( BA+EBD)، سیستم ضد قفل ترمز (ABS) / سیستم کنترل پایداری خودرو (ESC)، سیستم هشدار اضطراری (ESS)، سیستم پیشرفته هشدار حرکت بین خطوط با قابلیت فعال/ غیر فعال (LDW)، سیستم اتوماتیک هشدار تصادف از جلو(FCW) و سیستم کنترل خودرو در مقابل وارونه شدن (RMI) هم در پیکاپ G9 قابل مشاهده است. البته دوربین و رادار 360 درجه، 4 کیسه های جانبی و رو به رو، سیسم اخطار پیش گیری از تصادف، فرمان برقی، اتوهلد، صندلی های مجهز به گرم کن، سنسورهای نور و باران، کول باکس و شارژر بی سیم تلفن همراه را نیز باید به این لیست اضافه کنید.

مشخصات فنی

در پیکاپ جدید گروه بهم از یک موتور 2 لیتری ساخت گریت وال استفاده شده است. این موتور 4 سیلندر بر مبنای موتور میتسوبیشی گسترش یافته و می تواند تا 197 اسب بخار قدرت تولید کند. گشتاور موتور هم به 360 نیوتن متر می رسد که نشان از تکنولوژی بالای موتور دارد. یکی از برگ های برنده این خودرو سیستم تعلیق عقب ان است. زیرا در این بخش برعکس همه پیکاپ های موجود در بازار کشور که از فنرهای تخت استفاده می کنند، از سیستم اکسل سنتی، فرنهای لول و لینک های 5 تایی استفاده شده است. از این رو نرمی و کششش سیستم فنر بندی در این خودرو بسیار مناسب است و دیگر خبری از ان ضربه های محکم به اتاق به دلیل وجود فنرهای شمش نیست.

پیکاپ G9 بهمن موتور

از دیگر نقاط قوت این خودرو باید به گیربکس ساخت ZF با 8 دنده به جلو اشاره کرد. گیربکسی که می توانید آن را در فوتون تونلند اتوماتیک ایران خودرو دیزل هم پیدا کنید. ضمن این که بسیاری از خودروسازان معتبر جهانی همچون ب ام و و فولکس واگن هم از این گیربکس در محصولات مختلف خود استفاده می کنند. برای این خودرو گیربکس سری HP توسط سازنده به بخش کمک مجهز شده است که توسط کمپانی بورگ وارنر تولید می شود.

همچنین گیربکس بعد از ساخت شده با بخش کمک، برنامه ریزی مجدد شده است و یکی از مهمترین برنامه های آن عدم تعویض دنده در حالت تیپ ترونیک است که لذت رانندگی خودرو را دوچندان می کند.

پیکاپ G9 بهمن موتور

تست آفرود

پیکاپ G9 در واقع یک خودروی ساخت چین است. با توجه به این موضوع و تصویری که در ذهن افکار عمومی از این خودروها وجود دارد، قبل از تست ما نیز تصور می کردیم این خودرو از پس پیمایش مسیرهای سخت بر می آید، اما با زحمت و استهلاک. ولی در روز تست مشخص شد قابلیت های این خودرو بیش از آن چیزی است که تصور می کردیم. G9 به راحتی و با دنده 2 گیربکس و کمک سبک شیب های بلند را تنها با 2300 دور موتور طی می کند! این در حالی است که یکی از خودروهای پیکاپ همراه برای پیموردن این مسیرها نیازمند استفاده از کمک سنگین گیربکس بود.

پیکاپ G9 بهمن موتور

عملکرد سیستم فنر بندی نیز بسیار خوب است و طوری طراحی شده که ر مواجهه با ناهمواری ها ضربات را به کابین منتقل نمی کند. به این معنی که اتاق روی سیستم تعلیق به صورت شناور عمل کرده و ضربات ناگهانی پیکاپ های دیگر را احساس نمی کنید. هر چند طراحی شاسی نیز بسیار در این مهم تاثیرگذار است.

نکته جالب توجگه در مورد این خودرو این که در شیب های عرضی هم ثبات پایداری خوبی دارد و فرمان پذیری خودرو هم عالی است. در حقیقت به دلیل برخورداری از فرمان برقی ضربات ناهمواری ها به فرمان منتقل نمی شود و حتی عایق بندی کابین هم بسیار خوب است. ولی یکی از ضعف های ان صدای جیرجیر قطعات سیستم تعلیق عقب است که به نظر می رسید ناشی از خرابی بوش های این خودروی مخصوص تست باشد. ضمن این که زاویه ورود پیکاپ G9 به اندازه خروج آن مناسب نیست.

اما به رغم این که مطلع هستید یک موتور 2 لیتری 4 سیلندر زیر پای شما در حال گاز خوردن است، با خاطر طراحی خودرو و از همه مهمتر عملکرد کلی سیستم تولید و انتقال قدرت، حس اطمینان خوبی در عبور از مسیرهای آفرودی دارید. اگر بخوهیم به یکی دیگر از ضعف های این خودرو اشاره کنیم، فضای کوچک دهانه گلگیر در جلو است که استفاده از رینگ و لاستیک بزرگ تر را کمی محدود می کند. هر چند این مشکل نیز با ادیت قطعات پلاستیکی داخل گلگیر قابل رفع هستند.

جمع بندی

در یک نگاه کلی باید گفت پیکاپ G9 به شما انبوهی از تجهیزات ایمنی و رفاهی را در کنار طراحی خوب و عملکرد عالی موتور و گیربکس ارائه می کند. چیزی که باید در دراز مدت هم امتحان خود را پس بدهد تا بتوان در مورد ان نظر قطعی داد. اما واقعیت اینجاست که این خودرو نمادی از پیشرفت صنعت خودرو چین در تولید پیکاپ هاست. محصولی که به رغم داشتن ضعف های کوچک، اگر ان را برانید، با رضایت از پشت فرمان آن پیاده می شوید. به نظر می رسد بهمن موتور این خودرو را در تابستان پیش رو روانه خط تولید کند و قیمت آن نیز احتمالا حدود 1.7 میلیارد تومان خواهد بود.

 

 

تست و بررسی: امید آذرزمانی

عکس: بهزاد اویسی

دیدگاه خود را بنویسید

نظرات کاربران

  • ایمان ساجی | 05/02/1402 در 17:18

    ممنون بابت مطلبتون، فقط در مورد کیفیت ادوات داخلی و کیفیت مونتاژ و رنگ چیزی نگفتید، همچنین شتاب خودرو و توربو استفاده شده.

  • ایمان ساجی | 05/02/1402 در 17:21

    و همچنین در مورد کیفیت و کاربردی بودن آپشن ها و کیفیت آپشن ها مثل دوربین ۳۶۰ و ……

  • ایمان | 07/02/1402 در 12:34

    😍

کیوسک مطبوعاتی