پایگاه خبری رسمی خودرو و صنایع وابسته
شماره مجوز ۸۲۱۸۶ از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی

پیشرانه ME16

کم مصرف و قوی مثل پیشرانه ME16 سایپا

مدت ها بود که خلا حضور یک پیشرانه تازه نفس در سبد محصولات سایپا بیش از پیش حس می شد و بالاخره این خودروساز از موتوری تازه نفس و کم مصرف اما با قدرت پرده برداری کرد. به گزارش اختصاصی جوان خودرو  همانطور که قلب یکی از حیاتی ترین نقاط بدن انسان است، پیشرانه خودرو […]

سبحان قالیباف
چهارشنبه - ۶ اردیبهشت ۱۴۰۲

مدت ها بود که خلا حضور یک پیشرانه تازه نفس در سبد محصولات سایپا بیش از پیش حس می شد و بالاخره این خودروساز از موتوری تازه نفس و کم مصرف اما با قدرت پرده برداری کرد.

به گزارش اختصاصی جوان خودرو 

همانطور که قلب یکی از حیاتی ترین نقاط بدن انسان است، پیشرانه خودرو یکی از مهمترین بخش های محصول است و وجود تنوع موتور در سبد محصولات یک خودروساز از موارد حائز اهمیت است. طی سال های گذشته اکثر قریب به اتفاق خودروهای داخلی موجود در بازار از یک نوع پیشرانه بهره مند بودند و این موضوع تبدیل به چالشی اساسی در خطوط تولید خودروسازان شده بود. به این ترتیب که عمدتا خودروسازان دست به ارتقا موتورهای قدیمی خود می زدند و عملا محصولات برای دستیابی به برخی استانداردها با مشکل مواجه بودند. به دنبال این موضوع گروه خودروسازی سایپا دست به پرده برداری از یک پیشرانه با نام ME16 زد که توسط مگاموتور تولید شده و قرار است تا محصولاتی نظیر شاهین پلاس، شاهین اتوماتیک و آریا به این موتور تجهیز شوند.

یکی از مزیت های این موتور نسبت به موتورهای دیگر، قابلیت کاهش مصرف سوخت این پیشرانه در کنار برخورداری از قدرت بالای آن بوده که این پیشرانه را تبدیل به موتوری مطلوب برای محصولات سایپایی ها می کند. پیشرانه تازه نفس سایپا از نوع چهارسیلندر خطی با 16 سوپاپ با حجم دقیق 1587 سی سی و به صورت تنفس طبیعی است. این قلب تپنده قادر است تا 115 اسب بخار قدرت و 147 نیوتن متر گشتاور تولید کند بد نیست که بدانید این پیشرانه در مقایسه با موتور TU5 پلاس ایران خودرو ۲ اسب بخار قدرت و ۳ نیوتن متر گشتاور بیشتری تولید می کند. لازم به ذکر است که موتور جدید سایپا، از استاندارد آلایندگی یورو 5 بهره مند است.

نکته جالب توجه دیگر این پیشرانه در خط تولید آن نهفته است. پیشرانه ME16 در یک خط رباتیک تولید می شود که همین امر سبب کاهش قابل توجه خطا شده و موجب می شود تا روزانه تولید 600 دستگاه موتور افزایش یابد و در نتیجه میزان تولید سایپایی ها در مسیر صعود قرار می گیرد.

از آنجاییکه سایپا طی سال های گذشته با کمبود قوای محرکه رو به رو بوده حضور این پیشرانه در خطوط تولید این خودروساز ضمن رفع این چالش موجب می شود تا رضایت و مقبولیت مشتریان نسبت به تولیدات سایپا افزایش یابد. ناگفته نماند که مجهز شدن محصولات جدید سایپا به این پیشرانه تاثیر قابل توجهی بر رشد رضایتمندی خواهد داشت.

توجه داشته باشید که این پیشرانه با داخلی سازی 92 درصدی وارد خطوط تولید می شود و از این همین رو می توانیم به نوعی بگوییم که این موتور، یک پیشرانه داخلی است و در پی تولید آن ضمن اشتغال زایی، ارزبری و اتکا به دانش خارجی به میزان قابل توجهی کاهش می یابد.

طی مدت اخیر تلاش سایپایی ها نشان داده که به دنبال افزایش کیفیت و رشد تولید محصولات خود هستند و علاقه زیادی هم صادرات دارند. لذا وجود این پیشرانه در سبد محصولات سایپا میتواند امکان تحقق هرچه سریعتر این اهداف را تسریع بخشد.

انتهای پیام/

دیدگاه خود را بنویسید

کیوسک مطبوعاتی