پایگاه خبری رسمی خودرو و صنایع وابسته
شماره مجوز ۸۲۱۸۶ از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی

آیا تحت تاثیر دارو میتوان رانندگی ایمن داشت؟

آیا تحت تاثیر دارو میتوان رانندگی ایمن داشت؟

بسیارى از خودروسواران هیچ آگاهى از دارویى که مصرف مى کنند، ندارند. واقعا مهم است که آن ها تاثیر جانبى داروهایى را که مصرف مى کنند بدانند و این که چه تاثیرى بر رانندگى آن ها مى گذارد.

شیوا تدین پور
شنبه - ۲۸ مرداد ۱۴۰۲

به گزارش پایگاه خبری جوان خودرو؛

براى بیشتر مردم رانندگى نشان دهنده آزادى، کنترل و استقلال است. رانندگى بیشتر مردم را قادر مى سازد تا هر زمان که نیاز دارند به مکان هاى مورد دل خواهشان بروند. از طرفى رانندگى براى بیشتر مردم از نظر اقتصادى مهم است. براى بعضى رانندگى بخشى از شغل شان به حساب مى آید و بعضى فقط با خودرو شان به سر کار مى روند.

رانندگى مهارت پیچیده اى است و توانایى ما براى ایمن رانندگى کردن تحت تاثیر تغییراتى در وضعیت ذهنى، احساسى و فیزیکى است.

بسیارى از رانندگان از اثراستفاده دارو بر رانندگى بى خبرند و بین داروهایى که توسط یک پزشک براى بیمارى تجویز شده و داروهایى که بى نسخه از داروخانه خریدارى مى شود و یا داروهایى که به شکل غیر قانونى به دست مى آید، فرقى نمى گذارند.

اگر به شما هنگام رانندگى دستور ایست داده شود و بعدا مشخص شود که به دلیل دارویى که مصرف کرده اید صلاحیت رانندگى را ندارید در این موقع شما تحت پیگرد قانونى قرار مى گیرید و ممکن است که گواهى نامه تان را از دست بدهید.

مصرف هر نوع دارو و سپس پشت فرمان نشستن واقعا مى تواند خطرناک باشد بنابراین مهم است بدانید چه مقدار دارو مصرف مى کنید و چقدر تحت تاثیر قرار مى گیرید.

سعى کنید از عوارض و تاثیرات جانبى دارو آگاه باشید تا در زمان رانندگى خطرى شما را در رابطه با مصرف دارو تهدید نکند. همیشه به یاد داشته باشید که از داروساز در باره تاثیرات دارو بر توانایى رانندگى خود سوال کنید.

اطلاعاتى را که همراه مصرف این دارو است بخوانید و از دستورالعمل آن پیروى کنید و هرگز دارو را ترکیب نکنید مگر این که به شما توسط مشاور پزشکى توصیه شود. مهم ترین چیزى که باید به یاد داشت این است که به صداى بدن تان گوش دهید تا اگر احساس ناراحتى مى کنید یا به هر طریقى در رانندگى ناتوان هستید خطر نکنید!!

مشکلات مخفى
صرع، سرگیجه یا نزدیک بینى از علائم بیمارى هایى هستند که بلافاصله به ما هشدار مى دهند که ما نباید پشت فرمان قرار بگیریم. خیلى آسان نیست تاثیرات دارویى را که تجویز شده بر بدن مان مشاهده کنیم اما باید در نظر داشت که ممکن است خطرناک باشند.

حال بهتر است با انواع داروها و تاثیرات آن آشنا شوید:

افسردگى یا بیمارى روانى: افرادى که دچار افسردگى یا بیمارى روانى هستند ممکن است که حواس شان پرت شود و گاهى نتوانند بر رانندگى تمرکز کنند. به هر حال اگر والیوم یا داروهاى مسکن براى بیمار تجویز شد تا با ناراحتى و افسردگى مبارزه کند مصرف آن هنگام رانندگى آسیبى را مى رساند که مى تواند همانند آسیبى باشد که غلظت الکل خون بالاى0.08 است. این نوع دارو نیز مى تواند تاثیراتى مانند خواب آلودگى، دید ناواضح و تلوتلو خوردن را در بر داشته باشد.

تسکین درد: داروهاى مسکنى که استفاده مى شوند هم باعث تسکین درد شده و هم موجب تمرکز ضعیف و خواب آلودگى راننده مى شود.

خستگى مفرط: داروهایى که براى مقابله با خستگى استفاده مى شوند،مى توانند بیش از حد تحریک کننده باشند و منجر به آگاهى وهوشیارى غیر واقعى، اعتماد به نفس کاذب، سرگیجه و هیجان زدگى بیش از حد شود.

مشکلات قلب و فشار خون بالا: داروهایى که براى مشکلات قلب و فشار خون بالا تجویز مى شوند باعث گیجى و دید ناواضح مى شوند.

درمان هاى بدون نسخه پزشک: داروهایى مانند شربت سینه و قرص هاى خواب آور که در درمان سرماخوردگى و آنفلوآنزا موثرند موجب کاهش تمرکز و توانایى رانندگى مى شود و آنتى هیستامین ها که براى آلرژى مصرف مى شوند به راننده احساس بى حالى، خواب آلودگى و حواس پرتى مى دهد.

داروهاى ترکیبى: گاهى ممکن است براى شما انواع داروهایى تجویز شود که به طور جداگانه و به تنهایى هیچ مشکلى را به وجود نیاورند. در حالى که اگر داروها با هم ترکیب شوند، تاثیر متفاوتى خواهند داشت. شما هرگز نباید از ترکیب داروهاى نسخه دار و بدون نسخه استفاده کنید چون احتمالا تاثیرات آن غیر قابل پیش بینى و به صورت بالقوه خطرناک است. بیشتر مردم گاهى بیشتر از یک دارو استفاده مى کنند. ترکیب داروهاى متفاوت مى تواند باعث بروز مشکلاتى براى بعضى افراد به ویژه براى بزرگ سالان شود زیرا آن ها داروهاى بیشترى را نسبت به گروه هاى سنى دیگر دریافت مى کنند.

تغییراتى که در بدن افراد با توجه به سن به وجود مى آید نشان مى دهد که افراد مسن بیشتر به دارو روى مى آورند. هر چه بیشتر به دارو روى بیاورید خطر بیشترى را متحمل خواهید شد چون که داروهاى زیاد توانایى براى رانندگى ایمن را تحت تاثیر قرار مى دهند.

براى این که کمک کنید تا مشکلات رفع شود باید حداقل سالى یک بار با پزشک یا دکتر داروساز در باره همه داروهاى نسخه دار و بدون نسخه اى که مصرف مى کنید، صحبت کنید. دکتر مى تواند به شما کمک کند تا تاثیر منفى داروها بر رانندگى به چندین روش از جمله مقدار و زمان مصرف دارو کاهش یابد، یا این که دارو را تغییر بدهد تا باعث خواب آلودگى کمترى شود حتى مى توانید در باره مکمل هاى غذایى نیز با پزشک مشورت کنید تا مصرف همزمان و یا ترکیب داروها و مکمل ها باعث بروز مشکل در رانندگى شما نشود.

 تاثیر مصرف دارو بر رانندگی

از این که بدن شما چگونه به داروها و مکمل ها واکنش نشان مى دهد یادداشت بردارید؛ از جمله این که بعد از مصرف دارو چه احساسى به شما دست مى دهد؟ آیا احساس خواب آلودگى دارید؟ آیا دید شما تار مى شود؟ آیا احساس ضعیفى و کرختى مى کنید؟ چه موقع این موارد اتفاق مى افتند؟

به هر صورت اگر پس از مصرف دارو مجبور شدید رانندگى را براى مدت کوتاهى رها کنید هنوز مى توانید استقلال خود را حفظ کنید. انتخابى که شما دارید این است که مى توانید با خانواده و دوستان به مقصدتان بروید و یا از تاکسى، مترو و … استفاده کنید.

دیدگاه خود را بنویسید

کیوسک مطبوعاتی