پایگاه خبری رسمی خودرو و صنایع وابسته
شماره مجوز ۸۲۱۸۶ از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی

انجمن_قطعه_سازان_خودرو

داخلی سازی قطعات خودرو تا 60 درصد

نایب رئیس انجمن قطعه سازان با اعلام توان داخلی سازی قطعات خودرو تا 40 درصد، گفت این رقم ظرف دو سال به حداقل 60 درصد خواهد رسید. رضا رضایی در گفتگو با خبرنگار خبر خودرو با اشاره به توان بالای قطعه سازان ایرانی در داخلی سازی بخش مهمی از قطعات خودروهای جدید افزود : در […]

سهیل زنگنه
سه شنبه - ۴ اسفند ۱۳۹۴

نایب رئیس انجمن قطعه سازان با اعلام توان داخلی سازی قطعات خودرو تا 40 درصد، گفت این رقم ظرف دو سال به حداقل 60 درصد خواهد رسید.

رضا رضایی در گفتگو با خبرنگار خبر خودرو با اشاره به توان بالای قطعه سازان ایرانی در داخلی سازی بخش مهمی از قطعات خودروهای جدید افزود : در حال حاضر قطعه سازان داخلی از توان و دانش بالایی برخوردارند و با شروع 40 درصد ساخت داخل در ابتدای کار می توانند ظرف در یکی دو سال آینده تا حداقل 60 درصد از قطعات خودروهای جدید را تولید نمایند.

وی با اشاره به روند توسعه و ارتقاء قطعه سازان در سال های گذشته افزود : تا اواخر دهه 80 قطعه سازان با تلاش و همت مدیران این شرکتها در سطح و رتبه بسیار خوبی قرار گرفتند به طوری چیزی در حدود 30 تا 35 درصد از قطعه سازان داخلی به لحاظ کیفیت در تولید و استانداردها در سطح قطعه سازان اروپایی قرار داشتند.

وی تاکید کرد : ارائه اموزش ها خاص ، همکاری با همتایان بین المللی ، انتقال دانش فنی و حضور در نمایشگاهها باعث گردید که قطعه سازان داخلی چیزی کم از قطعه سازان بین المللی نداشته باشند اما متاسفانه در سه چهار سال اخیر که تحریم ها به اوج خود رسید و ارتباطات محدود گردید اکثر قطعه سازان به کشورهای آسیایی و آسیای شرقی و چین روی آوردند و همین امر موجب کمرنگ شدن آموزش ها و افت در این حوزه گردید.

وی تصریح کرد : البته این جریان از سال 90 شروع شد و تا 91 و 92 ادامه داشت و در سال 93 و اوایل امسال نیز به اوج خود رسید اما این شرایط موجب کمرنگ شدن تلاش شرکت ها نگردید و تولید قطعات با کیفیت ادامه داشت هر چند در این مدت قطعه سازان به دلیل مشکلات فنی و مساله قیمت و عدم تعهد خودروسازان در باز پرداخت مطالبات آنها از نظر اقتصادی در وضعیت خوبی قرار نداشته و حضور در نمایشگاهها و همکاری با شرکتهای خارجی نیز کمرنگ شد اما اینها دلایلی نیست که قطعه سازان داخلی در تامین قطعات خودروهای جدیدی که به زودی در ایران به تولید می رسند با مشکل مواجه باشند.

وی اظهار داشت : در حال حاضر 35 درصد قطعه سازان داخلی حدود 60 تا 70 درصد قطعات مورد نیاز داخل را تامین می کنند و سایر قطعه سازان نیز هر چند نمی توان گفت از دانش لازم برخوردار نیستند اما درصد کمتری از قطعات خودروها را تولید می کنند.

مدیرعامل شرکت آذین خودرو گفت : متاسفانه در یکی دو سال اخیر اکثر قطعه سازانی که به لحاظ بنیه مالی ضعیف بودند یا تعطیل و یا از دور فعالیت کنار رفتند به طوری که امروز بار تولید آنها نیز بر دوش 35 درصد قطعه ساز داخلی که نزدیک به 60 تا 70 درصد قطعات را تولید و تامین می کنند افتاده است.

رضایی تاکید کرد : وضعیت تولید به خصوص شرکتهای قطعه سازی در یکی دو سال اخیرنشان داد که سورس های ضعیف چه در قطعه سازی و چه در سایر صنایع بالطبع آسیب پذیری بیشتری در شرایط خاص خواهند داشت.

دیدگاه خود را بنویسید

کیوسک مطبوعاتی