پایگاه خبری رسمی خودرو و صنایع وابسته
شماره مجوز ۸۲۱۸۶ از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی

بنز

انتقاد از انحصار خودروهای وارداتی/ بنز و بی ام و برای جانبازان!

عرضه خودروهای بنز و بی ام و برای جانبازان حواشی زیادی در پی داشت؛ در حالی که متقاضیان عادی باید خودروهای بی‌کیفیتی مانند لادا را ثبت نام کنند.

فاطمه علی اصغری
سه شنبه - ۳ بهمن ۱۴۰۲

به گزارش پایگاه خبری جوان خودرو؛

خودروهای جدید و لوکس جدیدی در سامانه‌ خودروهای وارداتی اضافه شده‌اند که انحصاراً برای قشر جانبازان در نظر گرفته شده است. قیمت این خودروها همگی از ۲۰ الی ۳۵ هزار یورو متغیر است. در ادامه به بررسی ابعاد این طرح و عرضه خودروهای BMW برای جانبازان می‌پردازیم.

واردات خودروهای بنز و بی ام و برای جانبازان

چند روز اخیر صحبت های زیادی مبنی بر طرح واردات خودروهای جدید مخصوص جانبازان به گوش می‌رسید. اکنون قرار است این طرح به‌زودی عملی شود و ما شاهد خودروهای وارداتی گران‌قیمتی مخصوص این قشر در داخل کشور باشیم.

بر اساس آیین نامه واردات خودروهای نو، سقف ارزی برای واردات خودروهای بنزینی توسط شرکت‌های وارداتی ۲۰ هزار یورو تعیین شده است. طبق این طرح، سقف واردات خودروهای الکتریکی نیز تا حدود ۴۰ هزار دلار افزایش پیدا کرد که حال محدودیت این خودروها نیز برداشته شده است.

مهدی ضیغمی، رئیس سازمان توسعه تجارت در مورد واردات خودرو برای جانبازان خاطرنشان کرد:

با توجه به قانون بودجه سال ۱۴۰۲ و آیین‌نامه اجرایی، جانبازان ۷۰ درصد ویژه و بالاتر تا سقف ۳۵ هزار یورو، جانبازان ۷۰ درصد غیر ویژه تا سقف ۳۰ هزار یورو و جانبازان ۵۰ تا ۶۹ درصد تا سقف ۲۵ هزار یورو می‌توانند خودروی وارداتی انتخاب نمایند.

با این تفاسیر دولت قصد دارد تا با ایجاد امتیازات ویژه برای جانبازان، واردات هر نوع خودرو تا سقف ۳۵ هزار یورو را برای این قشر آزاد کند. طبق جزئیات منتشر شده از این طرح، خودروهای وارداتی نه‌تنها به ایثارگران تعلق نمی‌گیرد، بلکه جانبازان با درصد معلولیت پایین‌تر از ۵۰ درصد هم قادر به خرید این خودروها نخواهند بود.

این‌که جانبازان و ایثارگران در دوران جنگ تحمیلی در برابر خدمت‌های بی‌شماری به مردم و کشور کرده‌اند باید امتیازاتی نیز دریافت کنند کاملا منطقی است؛ اما مسئله اصلی اینجاست که آیا جانبازان نیاز یا توان استفاده از خودروهای لوکس وارداتی را دارند؟ در جواب این سوال باید بگوییم هدف از ابلاغ این طرح، تخصیص سود حاصل از فروش این خودروها به جانبازان است؛ اما نکته قابل تامل، شکل‌گیری بازار سیاه خرید و فروش و ایجاد فرصت برای دلالان در این طرح است.

طبق شنیده‌ها، برخی از دلالان بازار از زمان انتشار این خبر، برای مذاکره و توافق با جانبازان دست به کار شده‌اند تا بتوانند از رانت جدید دولت به سود خود بهره ببرند. بنابراین اگر قرار باشد که سود چنین طرحی تنها به جیب جانبازان برود، احتمالا کمتر کسی با اجرای آن مخالفت کند. با توجه به تجربه‌های کسب شده از طرح‌های واردات خودرو در ایران، قطع به یقین، بخش بزرگی از سود واردات چنین خودروهایی یه جیب دلالان سرازیر خواهد شد.

انتهای پیام/

دیدگاه خود را بنویسید

کیوسک مطبوعاتی