دنیای ماشین بازان و عاشقان خودرو فرهنگ و ادبیات ویژه ای دارد. در این دنیا افراد با سلایق و گرایش های مختلف به سبک های گوناگون دسته بندی و گروه بندی می شوند. گروه های مختلفی چون آفرودرها، دریفترها، ریسرها، لورایدرها، ماسل بازها و غیره. یکی از مهم ترین دسته های ماشین بازها همیشه و در تمام دنیا ژاپنی سوارها هستند. افرادی که عرق و تعصب خاصی به خودروهای جان سخت ژاپنی دارند. ژاپنی بازها چند خودرو را به عنوان نماد فرهنگی خود می شناسند، از جمله نیسان جی تی آر، تویوتا سوپرا و البته هوندا سیویک.
پس از سالها حالا دوباره هوندا سیویک به همت شرکت آذر یورد سال در حال ورود به بازار کشور است. در نمایشگاه خودروی مشهد شرکت آذر یورد سال یک نمونه هوندا سیویک از مدل 2023 به نمایش گذاشته بود. آذر یورد سال به این وسیله اعلام کرد به زودی نسخه فیس لیفت آن یعنی هوندا سیویک 2024 برای عرضه در سامانه وارداتی ها آماده خواهد بود.
هوندا سیویک از یک موتور 1.5 لیتری توربو به قدرت 180 اسب بخار و گشتاور 240 نیوتن متر بهره می برد. بر خلاف آنچه از هوندا سیویک در ذهن داریم، هوندا سیویک جدید در نسخه سدان به هیچ عنوان خودوری کوچکی نیست. بلکه با طول 4677 و عرض 1802 میلیمتری یکی از خودروهای بزرگ بین هم کلاس های خود محسوب می شود. البته همچنان در نظر داشته باشید که هوندا سیویک مربوط به کلاس خودروهای سدان متوسط شهری است و با خودروهایی مانند تویوتا کرولا هم رده است.
در طراحی ظاهری باید سیویک را مثل همیشه یکی از خودروهای جذاب ژاپنی قلمداد کرد. بخصوص در نمای جلو چهره ای کاملاً اسپرت، پویا و تهاجمی دارد و نظر هر بیننده ای را به خود جلب می کند. چراغ ها به نسبت باریک و کشیده در همان جای کلاسیک خود قرار دارد و میانه جلو پنجره و درِ موتور اندکی به جلو تر آمده تا چهره خودرو را کمی عصبانی تر جلوه دهد. جلو پنجره باریک تناسب خوبی با گریل بزرگی که روی سپر قرار دارد به وجود آورده است و در کل نمای جلوی هوندا سیویک جذاب است.
در نمای کنار یک سدان بزرگ تر از متوسط ژاپنی است و هیچ چیز اضافه تر و کمتری وجود ندارد. ساده و کاربردی و جذاب، البته این کلمات را برای بیشتر بخش های هوندا سیویک می توان به کار برد. هوندا سیویکی که در نمایشگاه مشهد 1403 حضور داشت در نمای عقب به نظر کمی از مد افتاده طراحی شده بود. اما همانطور که پیشتر گفته شد این خودرو از مدل 2023 بوده و برای بازار ایران مدل 2024 که مورد فیس لیفت قرار گرفته است انتخاب خواهد شد. در آن نمونه با اندکی تغییر در گرافیک چراغ های عقب، طرح قدیمی آن تا حدودی اصلاح شده است.
از نگاه امکانات هوندا سیویک موجود در نمایشگاه مشهد 1403، نمونه پایه ای و به اصطلاح کم آپشن بود. اما نمونه ای که عرضه خواهد شد در یکی از فول ترین پکیج های ممکن و دارای لیست بلند بالایی از رادارهای مختلف است که سیستم خودران سطح 2 یا 2.5 را برای این خودرو به ارمغان خواهد آورد.
دیگر محصولی که آذر یورد سال با خود به نمایشگاه مشهد 1403 آورده بود یک کراس اوور کامپکت جمع و جور به نام هوندا ZRV بود. هوندا ZRV در طراحی ظاهری حرف های زیادی برای گفتن دارد. در نمای جلو بر خلاف مد روز در بازار، چراغ ها سر جای طبیعی خود قرار دارند و اتفاقاً بسیار هم زیبا و جذاب هستند. به سبک مرسوم در خودروهای هوندا، چراغ های جلو در ZRV هم کشیده و به نسبت بزرگ طراحی شده اند. جلو پنجره هم در این خودرو زبان طراحی ویژه خود را دارد. با وجود اینکه به نظر کمی کوچک می آید اما در عین حال با گرافیک خاصی که از طریق یک انحنا به سمت داخل در آن ایجاد کرده است حسی مشابه خودروهای لوکس ایجاد می کند.
هوندا ZRV در نمای کنار کاملاً ساده است و غیر از آنکه آیینه بغل به صورت دو رنگ و روی در طراحی شده نکته خاص دیگری ندارد. در نمای عقب هم چراغ های ZRV بیشتر شبیه به چراغ خودورهای سدان است تا یک کراس اوور. برخلاف ترند روز این چراغ ها بهم پیوسته هم نیستند. طراحی عقب این خودرو در عین سادگی اما زیبایی و جذابیت خاص خود را نیز دارد.
هوندا ZRV در قوای محرکه خود از دو موتور مختلف برقی و بنزینی بهره می برد و به اصطلاح هیبرید است. موتور بنزینی این خودرو یک موتور 2 لیتری تنفس طبیعی به قدرت 142 اسب بخار و گشتاور 186 نیوتن متر است. موتور برقی نیز 184 اسب بخار قدرت و 315 نیوتن متر گشتاور در اختیار راننده قرار می دهد. اما جالب اینجاست که این خودرو در سیکل حداکثری، هر دو موتور را در بالاترین توان در اختیار راننده قرار نمی دهد. حداکثر قدرت ZRV برابر با 204 اسب بخار و حداکثر گشتاور آن 315 نیوتن متر است. جعبه دنده نیز از نوع گیربکس های ویژه خودروهای هیبرید است.
از لحاظ امکانات خوشبختانه ZRV در یکی از فول ترین پکیج های ممکن وارد کشور شده است. رادار پیشگیری از برخودر در جلو و عقب، رادار خروج از خط به همراه سیستم حفظ خودرو در خط، ترمز اضطراری و رادار تابلو خوان و بسیاری موارد دیگر امکان خودران سطح 2.5 را برای این خودرو به همراه آورده است.
هوندا ZRV باوجود اینکه یک خودروی کراس اوور کامپکت است اما به گونه ای طراحی شده است که فضای داخلی بسیار مناسبی دارد. طراحی داشبور در عین اینکه به قدر کافی زیبا و جذاب هست اما بیش از هر چیز درون هوندا بسیار با کیفیت است. در حدی که کاملاً به شما اعلام می کند داخل یک خودروی ژاپنی هستید و می توانید به دوام و عملکرد همه ادوات اعتماد کنید.
در پایان باید به این نکته مجدد اشاره کنیم که هوندا یکی از محبوب ترین و پرفروش ترین خودروهای حال حاضر دنیا است که البته معمولاً در ژانر خودروهای اقتصادی قرار می گیرد. حضور برندهای مشهور و با سطح کیفی بالا مانند هوندا، تویوتا، نیسان و غیره در بازار کشور می تواند بیش از هرچیز به ارتقای امنیت و کیفیت زندگی مردم کمک کند.
دیدگاه خود را بنویسید