هادی عامری کارشناس مرکز پژوهش های مجلس می گوید: ۲ نکته در خصوص علت عدم رشد تولید خودرو وجود دارد؛ فرآیند تامین قطعات بر خودروسازی، فرآیندی است که معمولا در کوتاه مدت، بر آن کمتر اتفاق می افتد.
به گزارش پایگاه خبری جوان خودرو؛
وی افزود: با توجه به قراردادهایی که خودروسازان با زنجیره تامین، چه در داخل کشور و چه در تامین برخی قطعات از خارج کشور، وجود دارد معمولا این قراردادها حداقل در بازه زمانی ۳ الی ۶ ماه تغییر دارد. از این جهت خیلی نمی توان توقع داشت اثر تغییر قیمت بر تیراژ خودرو به سرعت اتفاق بی افتد.
این کارشناس مرکز پژوهاش مجلس گفت: از طرفی تا حدی برخی از زیرساختها در خودروسازان، مانع از افرایش تیراژ تولید می شود.
عامری گفت: بعد از ۱۸ ماه این افزایش قیمت ۳۰ درصدی در خودرو اتفاق افتاد که باعث شد جریان نقدینگی در دل خودروسازان ایجاد شود، اما از طرفی شاهد این بودیم که مدت کوتاهی بعد از این اقدام، تغییرات در نرخ ارز به تبع تغییرات در اقتصاد کلان کشور (چه نرخ ارز در بازارهای رسمی و چه غیر رسمی)، باعث شد دوباره اثر تغییر قیمتی خنثی شود و دوباره مواد اولیه که وابسته به نرخ ارز رسمی و نرخ ارز آزاد است، تغییر قیمت داشته باشند تا حدی این افزایش قیمت خنثی شود.
انتهای پیام/
دیدگاه خود را بنویسید