پایگاه خبری رسمی خودرو و صنایع وابسته
شماره مجوز ۸۲۱۸۶ از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی

قطعه سازان

آژیر قرمز صنعت خودرو به صدا درآمد؛ قطعه سازان در آستانه ورشکستگی!

در طی سال های اخیر شرکت‌های قطعه سازی در ایران با مشکلات بسیاری روبه رو بودند که این روند سبب تعطیلی و ورشکستگی بسیاری از آنها شده است.

فاطمه علی اصغری
جمعه - ۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۴

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری جوان خودرو؛

صنعت خودرو ایران در طی سال‌ های اخیر و به خصوص پس از لغو یک طرفه برجام روزهای خوبی را سپری نکرده است و هر روز به دلایل مختلف از جمله تصمیمات دقیقه ۹۰، بی برنامه بودن دولت در موضوع واردات خودرو و مشکلات ارزی چالش‌ های بسیاری را سپری می کند روندی که به نظر می رسد در سال ۱۴۰۴ چالش جدی را برای این صنعت ایجاد خواهد کرد.

در حالی که مسئولان دولتی و نمایندگان ملت در مجلس هنوز در پی تدبیر برای صنعت خودرو هستند که هیچ گره ای از کار این صنعت عظیم برنداشته شده بلکه مشکلات آن بیشتر شده است روندی که حکایت از اوضاع وخیم صنعت خودرو کشور دارد.

شرکت‌ های قطعه‌ سازی به عنوان بازوی اصلی خودروسازان این روزها به سختی کار خود را به جلو می برند در حالیکه هیچ حمایتی از سوی دولت و سایر نهادهای اجرایی و نظارتی برای بهبود وضعیت آنها اتخاذ نمی شود.

در گزارش حاضر بنا داریم به بررسی برخی از چالش‌ ها و مشکلات قطعه سازان صنعت خودرو بپردازیم.

تامین ارز:

مقام معظم رهبری در طی سالیان اخیر همواره بر ضرورت حمایت از تولید داخلی تاکید فراوان داشتند و خواهان تحقق عملی و عینی این مهم در کشور بودند، حال سوال این است که چرا با وجود تاکید مکرر رهبری تولید داخلی از نگاه مسئولین ما مغفول مانده و چاره ای برای آن نمی شود.

در شرایط امروز کشور قطعه‌ سازان صنعت خودرو در حالی برای تامین ارز خرید مواد اولیه خود با چالش روبه رو هستند که بسیاری از صنایع درجه چندم کشور به راحتی با تامین ارز موردنیاز اقدام به واردات کالا‌های غیراساسی می‌کنند.

آیا لازم نیست دولت و نمایندگان مجلس که تاکید بسیاری برای واردات خودرو حتی خودروهای چند دست چرخیده دارند به فکر صنعت خودرو داخلی هم باشند و به جای بریز و بپاش برای واردات خودرو در جهت تامین ارز قطعه سازان داخلی و بهبود وضعیت صنعت خودرو کشور وارد عمل شوند؟

سامانه‌های ناکارآمد ثبت سفارش و تخصیص ارز؛ قاتلان خاموش تولید داخل

بدون شک نیاز امروز کشور در شرایط تحریمی تقویت تولید داخلی است از این رو برای بهبود این وضعیت باید روند اشتباه و غلط بوروکراسی اداری اصلاح و یک روش منطقی برای بهبود این رویه اتخاذ شود تا تولیدکنندگان داخلی به راحتی در جهت تامین ارز ‌و ثبت سفارش کالای خود اقدام کنند.

در شرایط امروز کشور فعالان صنعت به خصوص صنعت خودرو به دلیل عدم هماهنگی میان سامانه‌ های مرتبط با تجارت خارجی از جمله سامانه جامع تجارت، سامانه ‌های وزارت صمت و بانک مرکزی و  نبود یکپارچگی میان این سامانه‌ ها نه تنها نمی‌ توانند در جهت تامین و سفارش کالای خود اقدام کنند بلکه باید پاسخگوی مشکلات جدید خود نیز باشند از این رو قطعه‌سازان تأکید دارند که این مقررات باید به‌ سرعت اصلاح شوند تا فرآیند واردات تسهیل شود و آنها از باتلاق سخت نوسانات ارزی و نبود شفافیت در تخصیص ارز رها شوند.

بحران تامین مواد اولیه

قطعه سازان امروز به دلیل مشکلات ارزی و عدم حمایت دولت و نهادهای نظارتی مثل مجلس وضعیت بسیار بدی را سپری می‌کنند به گونه ای که بسیاری از آنها در حالی که دوماه از شروع سال ۱۴۰۴ می گذرد هنوز خط تولیدشان به دلیل عدم تامین مواد اولیه  شروع به کار نکردند و عملا در تعطیلی به سر می برند روندی که این شرکت‌ ها را با بحران‌ هایی چون عدم پرداخت حقوق کارگران مواجه کرده و پاشنه آشیل آنها را برای اعلام ورشکستگی به حرکت درآورده است از این انتظار می رود نمایندگان ملت در مجلس شورای اسلامی برای حمایت از این اقشار پرتلاش در صنعت داخلی به فکر چاره باشند و به جای دفاع از اختصاص ارز برای واردات خودرو در جهت ارتقای صنعت داخلی کشور گام بردارند و این بحران را ختم به خیر کنند.

چشم امید قطعه‌ سازان به نهادهای نظارتی

انجمن قطعه‌سازان کشور در راستای حل مشکلاتشان در نامه ‌ای به دولت خواستار اقدامات فوری برای عبور از بحران شدند و در این راستا چهار مطالبه اصلی را بیان کردند که امید است دولت و سایر قوا در جهت حل سریع آنها وارد عمل شوند.

تخصیص ارز با تلرانس ۲۵ درصد، اتصال سامانه‌ها یعنی  ایجاد ارتباط فوری میان سامانه جامع تجارت و سامانه ‌های وزارت صمت و بانک مرکزی، محاسبه اعتبار ترخیص‌ها و لغو ممنوعیت حمل پیش از ثبت سفارشاز جمله خواسته ‌های انجمن قطعه‌ سازان کشور است که امید است نهادهای نظارتی مثل مجلس و قوه قضائیه با حمایت از این درخواست دولت را به مسیر حمایت از تولید داخلی سوق دهند.

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس: دولت باید مشکلات ارزی قطعه سازان را حل کند

سید جواد حسینی‌ کیا عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی در گفت و گو با خبرنگار پایگاه خبری جوان خودرو درباره مشکلات قطعه‌ سازان در صنعت خودرو اظهارکرد: باتوجه به دغدغه‌ های مطرح شده از سوی قطعه سازان ما در حال بررسی مشکلات آنها در کمیسیون صنایع هستیم و امیدواریم به زودی موانع و مشکلات کاری آنها برطرف شود.

وی با بیان اینکه اگر مشکلات قطعه سازان حل نشود صنعت خودرو کشور با چالش روبه رو می شود افزود: حمایت از تولید داخلی برای مجلس موضوع بسیار مهمی است از این رو‌ ما تمام تلاش خود را برای حل مشکل قطعه سازان انجام خواهیم داد.

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس تصریح کرد: دولت موظف است مشکلات و موانع موجود در حوزه تولید داخلی را برطرف کند از این رو تولیدکنندگان بدانند اگر قصوری در این راستا باشد مجلس از آن عبور نخواهد کرد و پیگیر این موضوع خواهد بود.

حسینی کیا خاطرنشان کرد: در جهت حل مشکلات ارزی و تامین مواد اولیه قطعه‌ سازان صنعت خودرو رایزنی های خود را با دولت آغاز کردیم و امیدواریم این مشکل به زودی حل شود.

وی تاکید کرد: صنعت خودرو یکی از صنایع اصلی و مادر کشور است و حمایت از آن برای همه نهادها واجب و ضروری است از این رو نمایندگان مجلس به عنوان حامیان تولید داخلی هیچ قصور و کم و کاستی را در این راستا قبول نخواهند کرد.

نکته پایانی:

پیش از سال ۱۴۰۴، قطعه‌ سازان می‌توانستند کالا را بدون ثبت سفارش اولیه وارد کشور کرده و فرآیند اداری را هم‌ زمان با حمل انجام دهند. اما سخت ‌گیری‌ های جدید، تأخیر چشمگیری در ورود قطعات ایجاد کرده و منجر به کمبود مواد اولیه در خطوط تولید و قطعات در بازار خدمات پس از فروش شده است از این رو براساس گزارش‌‌ ها و اظهارنظر بسیاری از کارشناسان حوزه خودرو استمرار و تداوم این روند به ضرر صنعت خودرو کشور است و در واقع به صراحت می توان گفت که در شرایط امروز کشور صنعت خودرو کشور در کنار تحریم‌ های ظالمانه قربانی سوءمدیریت داخلی نیز است که اگر برای آن چاره ای اندیشیده نشود باید شاهد پایان کار این صنعت در کشورمان باشیم.

انتهای پیام/

دیدگاه خود را بنویسید

کیوسک مطبوعاتی