پایگاه خبری رسمی خودرو و صنایع وابسته
شماره مجوز ۸۲۱۸۶ از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی

تست و بررسی هیوندای ولاستر

گوژپشت کره اي! به نقل از مجله تخت گاز  هیوندای سعی داشت سنت شکنی کند و با تولید جنسیس کوپه اولین قدم را در این راه برداشت. طراحی‌های پر انحنا و چشمگیر خبر از سرعت فزاینده رقابت این کمپانی با برندهای مطرح جهان می‌داد. تولید و عرضه ولاستر گامی دیگر در این راستاست تا هیوندای […]

javankhodro
یکشنبه - ۱۰ آبان ۱۳۹۴

گوژپشت کره اي!

به نقل از مجله تخت گاز

 هیوندای سعی داشت سنت شکنی کند و با تولید جنسیس کوپه اولین قدم را در این راه برداشت. طراحی‌های پر انحنا و چشمگیر خبر از سرعت فزاینده رقابت این کمپانی با برندهای مطرح جهان می‌داد. تولید و عرضه ولاستر گامی دیگر در این راستاست تا هیوندای بار دیگر شگفتی‌آفرینی کند. فرصتی پیش آمد تا در اولین روزهای ورود این محصول به کشورمان، به تست و بررسی ولاستر ، اولین خودروی 3 درب هیوندای بپردازیم.

طراحی خارجی و داخلی

تازه وارد است و طبق معمول نگاه کنجکاو عابران را به سوی خود می‌کشاند. ولاستر در نمای جلو طراحی جنسیس کوپه 2013 را به عاریت گرفته، چراغ‌های کشیده و جلوپنجره بزرگ. اما در نمای پشت کاملا منحصربه‌فرد است. شیشه عقب بسیار کوچک، دوربین در زیر آرم هیوندای که تصویر عقب را در مانیتور 7 اینچی نمایش می‌دهد، ارتفاع کم قسمت انتهایی، بالچه برای تعادل عرضی، اگزوز دوبل وسط سپر و چراغ عقب با ترکیب نئون و LED معجونی جذاب برای قسمت عقب خودرو ساخته‌اند.

 هیوندای ولاستر

هیوندای ولاستر

ولاستر فقط یک درب عقب آن هم سمت شاگرد دارد و به همین منظور به آن 3 درب می گویند. طراحی خاص این اتاق باعث شده که درب جلو سمت شاگرد کوچک‌تر و ستون آن جلوتر از ستون سمت راننده (که درب عقب ندارد) باشد. البته از نظر طراحی سازه ممکن است این سوال مطرح شود که به دلیل عدم قرینه بودن شاسی در گشتاور پیچشی عملکرد ضعیف داشته باشد که این مورد با تقویت پروفیل سازه در ستون‌های میانی جبران شده است.

veloster (5) veloster (2) veloster (3)

با وارد شدن به کابین اولین نکته‌ای که جلب توجه می‌کند، اصرار سازنده بر متمایز بودن شکل ادوات است، به عنوان مثال روپوش دایره‌ای شکلی که سطح پایین دسته دنده را پوشانده، روکش ترکیبی طرح برجسته که اولین بار در ب‌ام‌و X6 دیده شد، دستگیره‌های بزرگ و متفاوت درب جلو، حکاکی نوشته Veloster روی صندلی‌های جلو و شیشه عقب دو تکه و منحنی که به همراه سقف پاناروما تقریبا حس و حال سقف تمام شیشه‌ای را به سرنشین هدیه می‌دهد. صندلی راننده ، تنها صندلی نیمه برقی این خودروست که به خوبی راننده را در بر می‌گیرد. فضای عقب برای یک سرنشین بالغ محدود است و به دلیل شیب نسبتا تند سقف، قسمت سر کمی آزرده می‌شود. همچنین جا لیوانی تعبیه شده در وسط صندلی عقب امکان جمع شدن ندارد و تحرک را سخت می‌کند.

 هیوندای ولاستر

هیوندای ولاستر

توان فنی

ولاستر خودروی چندان قدرتمندی نیست، از یک پیشرانه 4 سیلندر 1600 سی‌سی با 138 اسب بخار قدرت بهره می‌برد که گشتاور آن در دور موتوری بالاتر از حد انتظار به دست می‌آید، اما گیرباکس 6 دنده تیپ ترونیک توانسته ضعف حجم کم موتور را کم رنگ کرده و با دقت عمل بالا و ضریب مناسب، تا حدودی قابلیت حرکتی آن را بهبود ببخشد.

داخل خودرو می‌نشینیم و دکمه استارت که در وسط کنسول تعبیه شده را می فشاریم. موتور بسیار نرم و بی صدا روشن می شود و خبری از غرش و هیجان نیست. دنده را در حالت D قرار می‌دهیم، در شروع مسیر که اتفاقا سر بالایی هم هست، کمی نا امید می‌شویم، چرا که کشش چندانی ندارد. اما با ورود به بزرگراه ورق برمی‌گردد. ظاهرا قصد دارد از شرمندگی ما در آید! پدال گاز را می‌فشاریم ، دنده‌ها به سرعت و نرمی عوض می‌شوند و هرگاه احساس نیاز برای شتاب‌گیری بیشتر کنید گیرباکس با یک معکوس سریع به دادتان می‌رسد. در واقع هیوندای کمبود اسب بخار را با ریزتر‌کردن دنده ها جبران کرده. تا اینجای کار نمره قبولی از آن ولاستر است.

 هیوندای ولاستر

هیوندای ولاستر

سراغ تست مانورپذیری می‌رویم. فرمان ولاستر به طور قابل توجهی تیز و حساس است و مانند یک سرباز گوش به فرمان به هر درخواستی بهترین پاسخ را می‌دهد. ابعاد جمع و جور آن به راننده اطمینان می‌دهد تا کمی هیجان را چاشنی رانندگی کند. از سیستم تعلیق خشک و اسپرت که بگذریم، فرمان کوچک، رینگ بزرگ و دیواره کوتاه لاستیک نیز به افزایش لذت مانورپذیری این 3 درب کره‌ای کمک می‌کنند. همچنين در تست گذر از موانع پيوسته با سرعت 50 کيلومتر بر ساعت پايداري عرضي مطلوب ارزيابي مي​شود و خروج از محور منحني تعريف شده تقريبا صفر است.

ولاستر فول در بازار ایران با برچسب قیمتی حدود 113 میلیون تومان عرضه می‌شود و هنوز خبری از ورود نمونه 1600 سی‌سی توربو با 201 اسب بخار نیست. به نظر می‌رسد که با ورود نمونه توربو طیف گسترده‌تری از جوانان جذب این تازه وارد جویای نام شوند.

چرا باید یک ولاستر بخریم؟

ظاهر جذاب و تازه

رانندگی شهری خوب و لذت بخش و ابعاد کوچک

اگر ولاستر نخریم چه بخریم؟

اگر مصرف خانوادگی دارید ولاستر مناسب شما نیست، پس باید سراغ سدان بروید. با همین پول می توانید سوناتا YF و اپتیما کارکرده و یا نیو سراتو صفر بخرید. اگر هم سراغ کوپه‌ها را می‌گیرید می توانید به آلفا رومئو میتو و جنسیس کوپه 2011 (که قابلیت‌های حرکتی بهتری هم دارد) فکر کنید.

در پایان ضمن تشکر از آقایان مسعود میربلند و محمد فرزانه که در انجام تست ما را یاری کردند، توجه شما را به جدول فنی جلب می‌کنیم:

موتور 4 سیلندر خطی 16 سوپاپ به حجم 1600 سی‌سی
قدرت (اسب بخار ) / دور بر دقیقه نمونه اتمسفریک: 138/6300

نمونه توربو: 201/6000گشتاور (نیوتن‌متر) / دور بر دقیقهنمونه اتمسفریک: 123/4850

نمونه توربو: 195/4500-1750گیرباکس6 دنده اتوماتیک تیپ ترونیکدیفرانسیلجلوشتاب 0 تا 100 (ثانیه)10حداکثر سرعت (کیلومتر بر ساعت)195مصرف سوخت8/7 ترکیبیحجم مخزن سوخت50 لیترایمنی5 ستارهامکانات6 ایربگ راننده، سرنشین، جانبی ، پرده‌ای

سیستم‌های ABS – EBD – BA – HAC – VSM – ESC

صندلی راننده نیمه برقی

استارتر

سقف پاناروما

مانیتور 7 اینچی و سیستم صوتی به همراه ووفر در صندوق عقب

کامپیوتر سفری

آینه‌های جمع شونده

کروزکنترل

دیدگاه خود را بنویسید

کیوسک مطبوعاتی