پایگاه خبری رسمی خودرو و صنایع وابسته
شماره مجوز ۸۲۱۸۶ از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی

سئات لئون 5D

سئات لئون 5D تازه وارد بازار هاچ بک های ایران+شرایط فروش

شرکت کیهان موتور آرین نماینده برند سئات اسپانیا در ایران، برای اولین بار فروش سئات لئون 5D را آغاز کرد. تاریخچه سئات: سئات نام برندی از اسپانیاست که در سال 1950 میلادی بنیان نهاده شد. نخستین محصول تولیدی آن، مدل 1400 بود که در 13 ماه نوامبر سال 1953 میلادی دیده به جهان گشود، این خودرو […]

میلاد میرعابدینی
چهارشنبه - ۱۲ آبان ۱۳۹۵

شرکت کیهان موتور آرین نماینده برند سئات اسپانیا در ایران، برای اولین بار فروش سئات لئون 5D را آغاز کرد.

تاریخچه سئات:
سئات نام برندی از اسپانیاست که در سال 1950 میلادی بنیان نهاده شد. نخستین محصول تولیدی آن، مدل 1400 بود که در 13 ماه نوامبر سال 1953 میلادی دیده به جهان گشود، این خودرو بر مبنای فیات 1400 تکوین و توسعه یافته بود. سئات به مدت سی سال یار و همکار فیات ایتالیا بود و از کمک‌های فنی آن به‌کرات بهره می‌برد و حتی به مدت 16 سال پیاپی نیز – سال‌های 1957 الی 1973 میلادی – مدل 600 از فیات را با نام سئات 600 و به عنوان خودرویی ارزان و مردمی عرضه می‌کرد؛ اما سال 1982 میلادی، سال جدایی قطعی بین این دو رفیق بود؛ و دلیل این امر هم به فیات برمی‌گشت که به سبب بحران‌های مالی و افزایش قیمت جهانی بهای نفت به محافظه‌کاری روی آورده و حاضر به سرمایه‌گذاری بیشتر در سئات نبود.

پس از جدایی از فیات، متصدیان سئات در پی شریکی قوی‌پنجه بودند و ازاین‌رو به مکاتباتی چند با تویوتا، میتسوبیشی و نیسان مبادرت نمودند اما از بخت خوش، در این زمان، شخصی به نام دکتر کارل هورست هان (D.R CARL HORST HONE) ریاست فولکس‌واگن را بر عهده داشت و او نیز سخت در پی گسترش عملیات تولیدی فولکس‌واگن در ماورای مرزهای آلمان بود و این‌گونه بود که این دو به هم رسیدند و شراکت قطعی‌شان از تاریخ 30 سپتامبر سال 1982 میلادی آغاز شد، تاریخی که می‌توان آن را شروعی دگرباره برای سئات در دوران مدرن دانست. نخستین مدل‌هایی هم که از فولکس در سئات به تولید رسیدند، پاسات و پولو بودند. در این میان، رفته‌رفته میزان سهام فولکس‌واگن در شرکت سئات رو به فزونی نهاد و از 51 درصد در سال 1986 میلادی به 99.99 درصد در 18 ماه دسامبر سال 1990 میلادی افزایش یافت و بدین ترتیب سئات توانست به نخستین شعبه فرامرزی فولکس‌واگن در خارج از مام میهن بدل گردد.

سئات لئون 5D

سئات لئون:

برخلاف تولدو که تنها در یک گونه از بدنه به تولید می‌رسد، لئون خودرویی در کلاس C است که در سه گونه سه درب، پنج درب و استیشن تولید می‌شود. نخستین سری از آن، در سال 1999 میلادی وارد بازارهای جهانی شد، ولی نسل سوم و یا فعلی آن برای نخستین بار، ماه سپتامبر سال 2012 میلادی و در نمایشگاه خودروی پاریس به جهانیان معرفی شد.

نسل فعلی لئون بر مبنای پلت‌فرم MQB گروه فولکس‌واگن تکوین و توسعه یافته است. پلت‌فرمی که در نسل سوم آئودی A3، نسل هفتم فولکس‌واگن گلف و نسل سوم اشکودا اکتاویا نیز به کار می‌رود. به لحاظ ابعادی، نسخه فعلی لئون نسبت به نسل پیشین آن، به میزان 5 سانتی‌متر کاهش طول داشته و از وزن آن نیز به میزان 90 کیلوگرم کاسته شده است اما در مقابل، به فاصله بین دو محور آن معادل 5.8 سانتی‌متر اضافه شده است.

ایمنی:

به لحاظ ایمنی، سئات لئون خودرویی فوق‌العاده صلب و مستحکم است و توانسته در آزمون ایمنی موسسه یوروانکاپ،5 ستاره ایمنی را کسب نماید. ضمن اینکه، درجه ایمنی سرنشینان بزرگسال در آن معادل 94 درصد است که از این لحاظ شبیه تولدو است اما رقم محافظت از کودکان در آن معادل 92 درصد است، در حالی که این عدد در تولدو معادل 80 درصد است.

سئات لئون 5D در ایران:

سئات قرار است با شرکت کیهان موتور آرین و فعلاً با دو مدل لئون 5D و تولدو وارد بازار ایران شود که مشخصات فنی و قیمت سئات لئون 5D در مدل FR از سوی این شرکت اعلام شده است.
سئات لئون 5D در مدل FR با دو نسخه به ایران خواهد آمد. طبق جدول اعلامی توسط کیهان موتور آرین، دو نسخه ای که برای بازار ایران در نظر گرفته شده، هر دو هاچ بک و با موتورهای 4 سیلندر 16 سوپاپه هستند ولی از نظر عملکردی تفاوت بسیاری با یکدیگر دارند.

پیشرانه نسخه قدرتمندتر سئات لئون 1798 سی سی حجم دارد و به سیستم پرخوران (توربو) نیز مجهز شده است. توانایی تولید قدرت این موتور حداکثر 180 اسب بخار در دور 5100 و 250 نیوتن متر گشتاور در دور 1250 است. گیرباکس نصب شده روی این خودرو 7 سرعته DSG ساخت فولکس واگن است و جالب است بدانید که این پیشرانه را شرکت آئودی برای سئات ساخته است.
سئات لئون در این مدل می تواند در عرض 7.2 ثانیه به مرز صد کیلومتر در ساعت برسد و میزان مصرف سوخت آن به صورت ترکیبی 5.8، شهری 7.1 و خارج از جاده 5.1 لیتر در هر صد کیلومتر است.

اما نسخه دوم از سئات لئون که از نظر ابعاد و اندازه هیچ تفاوتی با نسخه ای که هم اکنون اشاره کردیم ندارد، به پیشرانه ای مجهز شده که دقیقاً 1395 سی سی حجم دارد و می تواند به کمک توربوشارژر حداکثر 150 اسب بخار در 5000 دور در دقیقه و 250 نیوتن متر در دور 1500 را تولید کند. گیرباکس نصب شده روی این مدل همانند نسخه قبلی 7 سرعته DSG فولکس واگن است و ظرف 8 ثانیه از حالت سکون به سرعت 100 کیلومتر می رسد. اما فرق این نسخه با مدل قبلی در سازنده پیشرانه است. این نسخه را فولکس واگن طراحی و ساخته و تا به اینجا با دو مدل سئات لئون روبرو هستیم که یکی با موتور 1.8 لیتری آئودی و دیگر با موتور 1.4 لیتری فولکس واگن است. در نسخه ساخته شده توسط فولکس واگن مصرف سوخت ترکیبی 5 لیتر در هر صد کیلومتر است.

از نظر ابعاد و اندازه این دو مدل تفاوتی با یکدیگر ندارند و سئات لئون وارد شده 4246 میلیمتر طول، 1816 میلیمتر عرض و 1458 میلیمتر ارتفاع دارد و فاصله بین دو محور آن 2637 میلیمتر است.
اما به شیرین ترین قسمت ماجرا یعنی قیمت سئات لئون می رسیم. جایی که کیهان موتور قرار است در 120 روز کاری این خودروها را تحویل دهد. قیمت سئات لئون با موتور آئودی 145 میلیون تومان و قیمت سئات لئون با موتور فولکس واگن 125 میلیون و 500 هزار تومان تعیین شده که همین جا چند موضوع مشخص می شود. اگر کیهان موتور بتواند این قیمت ها را تا تحویل خودروها حفظ کند، باید گفت لئون به رقیبی بسیار جدی برای آلفارومئو جولیتا تبدیل می شود.

شرکت کیهان موتور آرین  اعلام کرد شرایط فروش سئات لئون 5D با دو موتور 1400 سی‌سی (فولکس ولگن) و 1800 سی‌سی (آئودی) در ایران  به شرح زیر است:

شرایط فروش سئات لئون 5D

مشخصات فنی سئات لئون 5D با دو موتور 1400 سی‌سی (فولکس واگن) و 1800 سی‌سی (آئودی):

مشخصات فنی سئات لئون 5D

تجهیزات و امکانات رفاهی سئات لئون 5D با دو موتور 1400 سی‌سی (فولکس واگن) و 1800 سی‌سی (آئودی) :

جدول امکانات سئات لئون 5D

دیدگاه خود را بنویسید

کیوسک مطبوعاتی