پایگاه خبری رسمی خودرو و صنایع وابسته
شماره مجوز ۸۲۱۸۶ از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی

مقایسه دنا و برلیانس

با بودجه 50 میلیونی دنا بخریم یا برلیانس H330 ؟

دنا بخریم یا برلیانس h330 در واقع همان بحث دیرینه انتخاب بین خودرو چینی یا خودروی ایرانی است که همیشه داغ بوده است. در چند سال اخیر تنوع خودروهای چینی در بازار ایرانی بسیار بیشتر شده و از طرفی دیگر، خودروسازان داخلی نیز برای بهبود کیفیت محصولاتشان تلاش زیادی کرده اند تا در مقابل رقبای […]

میلاد میرعابدینی
چهارشنبه - ۸ دی ۱۳۹۵

دنا بخریم یا برلیانس h330 در واقع همان بحث دیرینه انتخاب بین خودرو چینی یا خودروی ایرانی است که همیشه داغ بوده است.

در چند سال اخیر تنوع خودروهای چینی در بازار ایرانی بسیار بیشتر شده و از طرفی دیگر، خودروسازان داخلی نیز برای بهبود کیفیت محصولاتشان تلاش زیادی کرده اند تا در مقابل رقبای چینی مشتریان سنتی خود را از دست ندهند. در اینجا به این سوال پاسخ می دهیم که با بودجه حدود 50 میلیونی دنا بخریم یا برلیانس H330 ؟

اینبار دومین خودروی ملی را در مقابل مهمانی از سرزمین اژدها قرار دادیم. برلیانس محصول نسبتا جدید پارس خودرو ‌در سه فرم بدنه‌ سدان، هاچ‌بک و کراس‌اوور در ایران عرضه می‌شود. برلیانس سدان که با کد H330 شناخته می‌شود را باید به عنوان یکی از اصلی‌ترین رقبای دنا در بازار داخلی به شمار آورد؛ چه از نظر کلاس بدنه و چه از نظر قیمت. اما در ادامه باید دید، برلیانس در مقابل دنا که از سابقه بیشتری در بازار ایران برخوردار است، چه حرف‌هایی برای گفتن دارد و تا چه اندازه می‌تواند مشتریان سدان‌های حدود ۵۰ میلیونی را میان دو‌راهی خودروی ایرانی یا چینی وسوسه کند.

دنا

دنا

در پیکربندی کلی دنا سعی شده تا این محصول ماهیتی لوکس و متفاوت نسبت به سمند داشته باشد و باید انصاف داد که طراحان تا حد زیادی به هدف خود رسیده‌اند. این در حالی است که ظاهر اسپرت برلیانس‌ که رد پای محصولات ب‌ام‌و نیز در آن مشخص است، ترکیبی اسپرت‌تر و به‌روزتر از دنا را به نمایش می‌گذارد و مشتریان جوان را وسوسه می‌کند. بخش میانی دنا نظیر در‌‌ها و ستون‌ها بدون تغییر باقی مانده، اما قسمت‌های جلو و عقب تغییرات گسترده‌ای را تجربه کرده‌اند. چراغ‌های جلو و عقب گرافیک جذابی دارند و استفاده از لامپ‌های LED در آنها باعث شده تا فهرست جذابیت‌های ظاهری دنا تکمیل شود. البته ظاهر قسمت عقب نسبت به جلو، تا حدی ساده‌تر است و سازنده در این قسمت کمتر به ریزه‌کاری‌ پرداخته و یک فرم ساده و بی‌آلایش را خلق کرده است. در نمای جانبی از استفاده از دستگیره‌های در ملقب به easy open نیز نمی‌توان گذشت، که به خوبی با فرم قدیمی در‌‌ها هماهنگ شده‌اند. با برانداز طراحی ظاهری دنا، که به نوعی اولین تجربه ایران در ورود به عرصه طراحی و ساخت خودروهای لوکس کلاسD به شمار می‌رود، این تجربه موفق را باید به فال نیک گرفت. با این وجود که هنوز هم جا برای ارتقا‌ و پیشرفت دارد، اما باز هم در نگاه کلی، پیکره‌ای هماهنگ‌تر و ماندگارتر از رقبای چینی را ه نمایش می‌گذارد.

دنا

فضای کابین دنا یکی از مهم‌ترین پارامترهای برتری این خودرو نسبت به برلیانس به شمار می‌رود. در ترکیب کنسول جلو شاهد استفاده از جزییات بیشتری نسبت به کنسول برلیانس هستیم و در این قسمت دنا ظاهری سرگرم‌کننده‌تر از برلیانس را به نمایش می‌گذارد. البته از نقش قطعات چوبی استفاده شده در کنسول جلو و پنل در‌‌ها نیز نباید گذشت، که باعث شده جلوه لوکس تریم داخلی افزایش پیدا کند. این در حالی است که در کابین برلیانس، استفاده از قطعات نقره‌ای رنگ، حال و هوای اسپرت‌تری را تداعی می‌کند.

دنا با دو نوع رنگ‌بندی کابین (‌کرم و مشکی، مشکی) در بازار عرضه می‌شود و دست مشتری در انتخاب رنگ‌بندی کابین از برلیانس باز‌تر است.  با استفاده از صفحه نمایش لمسی نصب شده در کنسول جلو دنا، می‌توان تنظیمات سیستم صوتی را انجام داد. جای خالی این مورد در کابین برلیانس احساس می‌شود. برتری‌های دنا در بحث ترکیب‌بندی کابین به همین جا ختم نمی‌شود. مورد دیگر، کیفیت مناسب پوشش پارچه‌ای صندلی‌ها و قسمت مخملی پنل در‌‌هاست که کیفیت آن نسبت به پوشش‌های پارچه‌ای کابین برلیانس یک سر و گردن بالاتر است. همچنین صندلی‌های جلو نیز به صورت برقی تنظیم می‌شوند و ردیف عقب صندلی‌ها، فضای بیشتری از برلیانس را در اختیار سرنشینان قرار می‌دهد.

دنا پیشرانه 7ef (موتور ملی) ۱.۷ لیتری را در دل خود جای داده است؛ پیشرانه‌ای که ۱۱۴ اسب بخار قدرت و ۱۵۵ نیوتن‌متر گشتاور تولید می‌کند. قوای محرکه دنا نسبت به برلیانس بیشتر است اما نسبت قدرت به وزن دنا چندان دلچسب نیست و این مسئله در شتاب‌گیری‌های اولیه بیشتر خودش را نشان می‌دهد. اما کشش مناسب پیشرانه در دورهای بالاتر همان چیزی است که یک سدان خانوادگی به آن احتیاج دارد. به لطف استفاده از پدال گاز برقی، حساسیت پدال گاز مناسب است. فرمان نیز عملکرد دقیقی دارد و دقت آن نسبت به قبل بیشتر شده است. همچنین با روشن‌بودن کولر چندان از دور موتور کاسته نمی‌شود. ترمزهای قدرتمند نیز عملکرد مناسبی در متوقف‌کردن این اسب نه‌چندان سرکش دارند! در طول حرکت مسئله مهمی که توجه سرنشینان را به خود جلب می‌کند و باعث می‌شود شتاب اولیه نه‌چندان دلچسب و برخی ضعف‌های فنی دنا را فراموش کنند، سواری نرم و کم تکان این خودرو است. این مزیت دنا نسبت به برلیانس همان چیزی است که نظر خانواده‌ها را به خود جلب می‌کند. صندوق بار ۵۰۰ لیتری دنا نیز فضای بار جادارتری از صندوق بار برلیانس را در اختیار سرنشینان قرار می‌دهد و نیازهای یک خانواده ۴‌نفره را در مسافرت‌ها پاسخ می‌دهد.

گیربکس اتوماتیک دنا پلاس توربو توسط شرکت کره ای تامین می شود؟/ تست دنا پلاس توربو اتوماتیک در کره جنوبی

قیمت جدید خودروهای خانواده دنا توسط ایران خودرو اعلام شد

كسب مجوز GSO براي خانواده محصولات دناپلاس و رانا

دنا پلاس توربو اتوماتیک در حال تست و آزمایش

 

برلیانس H330

برلیانسH330

این روزها هیزم آتش رقابت میان چینی‌های سگمنت C زیاد شده و ورود عضوی جدید به نام برلیانس H330، انتخاب میان سدان‌های متوسط چینی را واقعا سخت‌تر از قبل کرده است. این در حالی است که در بازار خودروهای داخلی، مدتی از حضور یکی از مدعیان این سگمنت (‌سدان‌های خانوادگی متوسط) به نام دنا می‌گذرد. برلیانس یکی از برندهای معتبر خودروساز چینی به شمار می‌رود و چیزی که موجب تمایز آن با سایر برندهای چینی شده، شریک آلمانی‌اش یعنی ب‌ام‌و است که بخشی از تجربیاتش را در ساخت این محصول به خودروساز چینی منتقل کرده.
برلیانس روی پلت‌فرم تغییر یافته ب‌ام‌و سری ۱ مونتاژ می‌شود و با نگاهی دقیق به طراحی بدنه‌اش، به خوبی می‌توان به رابطه‌اش با شریک باواریایی پی برد. طراحی بدنه فراتر از آن چیزی است که از یک خودروی چینی انتظار دارید. خطوط روی بدنه به خوبی با یکدیگر هماهنگ هستند و‌ برجستگی روی گلگیرها باعث شده تا ابهت بدنه بیشتر به چشم بیاید. مواردی نظیر مه‌شکن‌های جلو و سانروف، ظاهر مدل اتوماتیک فول آپشن را از مدل پایه مجزا می‌کند. البته در مقایسه با دنا، باید به سراغ نمونه منوآل برلیانس برویم‌ که فاقد سانروف و مه‌شکن جلو است و در کابین آن، خبری از تنظیم برقی آیینه‌ها و تنظیم برقی صندلی جلو (که در دنا به چشم می‌خورند) نیست. همچنین استفاده از رینگ‌های ۱۵ اینچی اسپرت نیز به زیبایی هر چه بیشتر ترکیب ظاهری برلیانس کمک شایانی کرده و در کل نمایی هماهنگ، جذاب و نسبتا عضلانی را از برلیانس شاهد هستیم که نسبت به سایر خودروهای چینی بازار در پله بالاتری قرار می‌گیرد.

برلیانس H330

علی‌رغم ابعاد جمع و جور بدنه نسبت به رقبا، که باعث شده هدایت و پارک کردن برلیانس در شهرهای شلوغ آسان شود، فضای کابین جادار و راحت است و از نظر راحتی کابین می‌توان برلیانس سدان را در حد و اندازه‌های دنا ارزیابی کرد. البته در قسمت صندلی‌های ردیف عقب همان‌طور که اشاره شد، دنا فضای نسبتا بیشتری را در اختیار سرنشینان قرار می‌دهد.
نخستین چیزی که هنگام ورود به برلیانس جلب توجه می‌کند، رنگ‌بندی گرم کابین و جذابیت ترکیب دو رنگ کنسول جلو و پنل درهاست که حال و هوای خودروهای گران‌قیمت‌تر را تداعی می‌کند. اما بر‌خلاف سایر سدان‌های چینی، صندلی‌ها فاقد روکش چرمی هستند و کیفیت پوشش آنها از دنا پایین‌تر است و برای خودرویی با قیمت بالای ۵۰ میلیون تومان معمولی به نظر می‌رسد. البته ایرادی به ‌راحتی صندلی‌ها وارد نیست. علاوه بر اینکه صندلی‌ها به خوبی سرنشینان را در‌بر‌می‌گیرند و از حرکت اضافی بدنشان جلوگیری می‌کنند، جنس نرم و راحت آنها باعث شده تا در مسافرت‌های طولانی راحتی سرنشینان را مهیا کنند. صندلی راننده در ۸ جهت تنظیم می‌شود و موقعیت قرارگیری راننده در برلیانس نسبت به دنا کمی اسپرت‌تر است.

کابین برلیانس H330

این عکس مربوط به کابین نسخه منوآل است

کیفیت کلی مونتاژ و متریال کابین قابل قبول است‌ اما به خاطر رنگ‌بندی روشن کابین، درزها و فاصله میان بعضی از قطعات، بیشتر از سایر سدان‌های تراز اول چینی خودشان را نشان می‌دهند. چیدمان کابین نیز مناسب است و نمره قبولی را در بحث ارگونومی کسب می‌کند. در کل چاشنی اسپرت تریم داخلی برلیانس نسبت به دنا بیشتر، اما باید منتظر زمان شد و دید که قسمت‌های مختلف کابین تا چه مدت کیفیت خود را حفظ می‌کنند.

سیستم تهویه به صورت اتوماتیک قابل تنظیم است و پس از چند دقیقه فعالیت، قدرت واقعی خود را به نمایش می‌گذارد و از این نظر یکی از بهترین‌ها در این مقایسه به شمار می‌رود.
پیشرانه استفاده شده در برلیانس، حجم و قدرت کمتری نسبت به دنا دارد. یک پیشرانه ۱.۵ لیتری ۴ سیلندر که قادر است ۱۰۳ اسب بخار نیرو در دور ۵۸۰۰ تولید کند. شاید با توجه به قدرت نه‌چندان بالای پیشرانه نتوانید خودروهای هم‌کلاس را در جاده‌ها جا بگذارید‌ اما مصرف پایین و کم سر و صدا بودن پیشرانه، در مسیرهای شهری سرنشینان را به خود علاقه‌مند می‌کند. همان‌طور که اشاره شد، برلیانس با دو گیربکس اتوماتیک و دستی در کشور عرضه شده است. نمونه اتوماتیک از یک گیربکس ۶ سرعته(۵ دنده جلو یک دنده عقب) بهره می‌برد و مصرف سوختش حدود ۶.۷ لیتر در ۱۰۰ کیلومتر است. البته در حالت اتوماتیک با تعویض دنده‌ها در دورهای پایین، دور خودرو در سربالایی‌ها افت می‌کند و رمق پیمودن شیب‌های نه‌چندان تند را هم ندارد. اما در حالت دستی دور موتور بالاتر نگه داشته می‌شود و نکته مثبت دیگر اینکه بیشینه گشتاور ۱۳۸ نیوتن‌متری در دور نه‌چندان بالای ۳۸۰۰ به محور جلو منتقل می‌شود. اما در نمونه مجهز به گیربکس دستی داستان کاملا متفاوت است. در این مدل خبری از افت کشش در سربالایی‌ها نیست و اگر از نمونه اتوماتیک پشت فرمان نمونه منوآل قرار بگیرید، بدون شک کشش و چابکی برلیانس منوآل بیشتر دل گرمتان می‌کند.

یکی از نقاط قوت برلیانس نسبت به رقیب خود دنا، فرمان‌پذیری عالی و هندلینگ مناسب است. البته از خودرویی که نام ب‌ام‌و در شناسنامه‌اش به چشم می‌خورد، جز این هم انتظار نمی‌رود. تعلیق در جلو از نوع مک فرسون و در عقب از نوع میل پیچشی است و حتی در مسیرهای ناهموار نیز تنش‌های وارد‌شده به چرخ‌ها را به کابین منتقل نمی‌کند.
صندوق بار ۴۶۰ لیتری برلیانس به خوبی نیازهای مسافرتی سرنشینان را پاسخ می‌دهد که البته ۴۰ لیتر از فضای بار بسیار جادار دنا کوچک‌تر است. اما باک ۵۵ لیتری‌اش، باعث شده تا مالک برلیانس بیشتر از مالک دنا مجهز به باک ۷۰ لیتری، به پمپ بنزین‌ها سر بزند. برلیانس توانسته امتیاز ۵ ستاره از موسسه CNCAP کسب کند و وجود ۲ عدد ایربگ در کابین و استفاده از گاردهای محافظتی در استخوان‌بندی درهای جانبی، به خوبی ایمنی سرنشینان را تامین می‌کند.

برلیانس H330

سخن آخر
دنا و برلیانس از خیلی جهات نظیر قیمت پرداختی و اندازه بدنه شباهت‌هایی با هم دارند، اما تفاوت‌های آن نیز کم نیست و می‌توان گفت هر یک مشتریان خاص خود را دارند. دنا از نظر طراحی بدنه و کابین و کلاس سواری، ماهیت لوکس‌تری از دنا دارد و با سبد کاملی از آپشن‌ها و امکانات رفاهی به استقبال سرنشینان می‌آید. اما در نقطه مقابل، برلیانس ماهیتی اسپرت دارد و این مسئله را می‌توان به وضوح در سواری، هندلینگ و فرمان‌پذیری آن دید. این در حالی است که نمونه منوآل آن به مراتب آپشن‌های کمتری از دنا دارد، اما همین ماهیت اسپرت و طراحی نه‌چندان بی‌ربط با خودروهای ب‌ام‌و، باعث شده تا هیجان بیشتری را به سرنشینان منتقل کند.
خوشبختانه هر دو این خودروها توسط بزرگ‌ترین خودروسازان کشور در بازار عرضه می‌شوند و از نظر خدمات پس از فروش مشکلی ندارند. پارامتر مهم در پاسخ به این سوال که دنا بخریم یا برلیانس H330 ، برچسب قیمتی هر یک از خودروهاست. دنا با قیمتی نزدیک به ۴۸ میلیون تومان و برلیانس صندوق‌دار منوآل نیز با قیمتی حدود ۵۰ میلیون تومان در بازار عرضه می‌شود. پس دو خودروی مورد مقایسه  قیمتی تقریبا برابر با یکدیگر دارند.

بروزرسانی:

رانا با آپشن های جدید تا پایان سال به بازار می آید/ جزییاتی در مورد دنا اتوماتیک

پرفروش های بازار خودرو را بیشتر بشناسید

2 راهی میان سدان های ارزان قیمت/ رانا بخریم یا برلیانس H230 ؟

چشم و هم چشمی هاچ بک کراس ها/مقایسه رنو ساندرو استپ وی و برلیانس C3

گزارش رده‌ بندی کیفی خودرو های داخلی

محبوب ترین خودروهای چینی زیر 100 میلیون از دیدگاه شما

دیدگاه خود را بنویسید

نظرات کاربران

  • شفیع | 08/10/1395 در 22:31

    دنا واقعا ماشینه،از همه مهمتر خودروی ملی درود بر ایران

    • امیر علی | 19/08/1396 در 19:50

      خودروی ملی!!!لطفا بگو کجاش ملی هست دوست عزیزم،طراحی بدنه و موتورش کلا ساخت خارج هستن وفقط اسم ملی رو یدک میکشه

  • ari | 29/01/1396 در 20:55

    این مقاله کاملا جانب دارانه بوده و مصرف کننده با سوار شدن به ماشینها تفاوت رو به وضوح میشه فهمید

    سواری برلیانس از همه نظر بهتره

    • سهیل | 24/05/1396 در 22:28

      عزیزم احتمالا دنا سوار نشدین چون وقتی هر دورو سوار بشین متوجه میشین که سواری دنا خیلی بهتره و اینکه قدرت موتور برلیانس بسیار کمه

  • مهدی | 02/03/1396 در 01:50

    جالبه نظر من شاید به درد بیشتر افراد بخوره
    6تا داداشیم و از همه نوع ماشین تو خونمون میشه گفت هست
    داداش بزرگم پژوروفروخت و برلیانس خرید
    عینا این رو دیدم که از همه ی ماشینهای ایرانی سر تر هست من در مقایسه با اونایی که داریم میگم
    پراید.پرشیا سال. 206 . حتی ال 90 (که مال خودمه) و دوو (حتی این دوو هم می ارزه به ایرانخودرو)
    جانب داری عرض نکردم فقط چون از نزدیک لمس ومشاهده کردم خواستم بگم
    در کل اکثر ماشینهایی که بنام چینی وارد کشود میشن نسبت به داخلی ها با کیفیتند

  • محمدرضا | 05/04/1396 در 19:03

    سلام،من ۲۰۶ اتومات هاچ بک دارم(تیپ۶) مدل ۸۸،میخواستم برلیانس اچ ۳۳۰اتومات بخرم،کسی میتونه بگه ایا مثل ۲۰۶میتونه راضی نگهم داره یا نه؟بخرم یا نه؟

  • علي اكبر | 26/04/1396 در 17:34

    با سلام وخسته نباشيد
    ممنون از اطلاعات دقيقي كه در تختيار من و ديگران قرار داديد
    من عاشق و يكي ازطرفدار هاي خودروي برليانس H330 هستم و در اينده نزديك صاحب يكي از اين خوردو با كيفيت بادوام لوكس اسپرت و…. مي شوم
    باتشكر

  • Ali | 01/05/1396 در 17:49

    به نظر من با توجه به شباهت نزدیک به هم این دو خودرو ، انتخاب کمی سخت خواهد بود
    من خودروی دنا را انتخاب کردم ، زیرا زیباتر بوده و تولید ملی است

  • علی | 02/06/1396 در 20:41

    دنا یا موستانگ ایرانی

  • یا مهدی ادرکنی | 11/06/1396 در 00:17

    سلام بنده باوامی که با بدبختی جور کردم میخام ماشین بخرم لطفاکسانی که اطلاعات بالایی درموردخودرو برلیانس ودنا دارند مرا راهنمایی کنند که کدام رابخرم؟ممنون

    • irankodro | 07/10/1396 در 18:06

      دنا بهتره واقعا

  • عماد | 16/07/1396 در 12:48

    ببین برادر من خیلی رو این دوتا ماشین بررسی کردم … اگه واست مهمه بعد از چند سال استفاده ماشینتو به چه قیمتی ازت بردارن حتما برو سراغ دنا چون افت قیمت کمتر و فروش راحت تری رو تجربه می کنی ولی استهلاک موتور ملی بسیار بالا و پرخرجه چون خودم سمند با موتور ملی داشتم … اگه نه راحتی و جذابیت و سواری مطلوب و هندلینگ بالا می خوای برلیانس واقعا ماشین خوبیهد.. موتور این ماشین طراحی شرکت میتسوبیشی یه و در چین تولید میشه … گیرباکس اتومانش همونیه که روی هیوندایی i20 هست و جز خوبا تو این رنج قیمتیه … دوستان از 94 دارن مشکلی باهاش ندارن ولی افت قیمت این خودرو حداقل سالی 2 تومنه … که ماله دنا کمتر از سالی 1 اای 1و نیمه …

  • رامین | 28/08/1396 در 03:49

    بنظرم اول شانس
    چراکه هرماشینی توایران مثل هندوانه نبریده اس
    نمیدونم چراولی دوتا ماشین بایه مدل یکی بایکی اززمین تاآسمون فرق داره
    اما من خودم دنا دارم
    گوش شیطون کررررر عالیه
    برلیانسم سوارشدم اما بادنای خودم بیشترحال کردم
    عالیه بااین قیمت
    آقا بخرید

  • irankodro | 07/10/1396 در 18:04

    دناخیلی بهتره چون سواریش نرمه فرمونش نسبت به برلیانس بهتره کروز کنترل داره ولی برلیانس ندیدم داشته باشه هندزفری داره سیستم تعلیق داره ولی برلیانس نداره درهرصورت دنا بهتره

  • مهرشاد | 27/11/1396 در 17:14

    اگه دقت کرده باشین تو سایت نوشته بود که فقط مدل کم اپشن باید با دنا مقایسه بشه ما هم یک زمانی میخواستیم دنا بخریم ولی وقتی برلیانس فامیلمونو دیدیم نظرمون عوض شد چون مانیتور بهتر بود خیلی نرم حرکت میکرد اصلا صدا نداشت شتابشم بهتر بود ولی فامیلمون اینو از نمایندگی خریده بود (نمایندگی رسمی برلیانس ) ولی هنوز که هنوز نخریدیم و تو شهر خیلی خوبه دور چرخشش خیلی از دنا کمتره و کابین بزگ تری هم داره ولی حیف که دیفرانسیل جلو اگه عقب بود عالی میشده

  • امین | 10/12/1396 در 03:30

    دنا سوارا یه جوری میگن چینی که انگار لوازم دنا از آمریکا میاد
    اکثر خودرو ساز ها لوازمشون چینی هست بخواطر نیروی کار بالا و… چین لوازم و وسایل درجه یک زیاد دارن ولی برای ما که جهان سومی هستیم آشغالاشونو میفرستن ماهم باهاش دنا میسازیم

  • sasan | 11/03/1397 در 08:40

    سلام ب همه بنظر من اینا همش کلکه ماشین ایرانی خریدین اخرش ضرره و پشیمونی

  • محمد | 21/05/1397 در 12:50

    واقعا برلیانس ماشین خوبیه بیاید کمی هم صداقانه قضاوت کنیم همه انتظار دارن بعد چند سال سوار شدن ماشین حتی سود هم کنند کجا دنیا اینجوریه تو کشورهای دیگه سراغ دارم بعد 5 سال خودرو باید از بین بره چون نگهداریش مرقون به صرفه نیست درسته قبول دارم اینجا ایرانه تورم و …… ولی اگه این دلالها و خودرو سازهای داخلی بزارن مردم لذتشو ببرند نه تو صف تعمیرگاهها باشن.

کیوسک مطبوعاتی