زیر کاپوت پژو پارس معمولی، پیشرانه XU7 قرار دارد که با 1761 سی سی گنجایش و 8 سوپاپ، میتواند حداکثر 100 اسب بخار قدرت و 153 نیوتون متر گشتاور تولید کند و در ترکیب با گیربکس 5 سرعته غیرخودکار، شتاب گیری اولیه و میانی نسبتا مناسبی برای این خودروی 1215 کیلوگرمی رقم می زند. پیشرانه به آرامی دور می گیرد و تعویض دنده ها نیز به نرمی انجام میشود.
تیپ LX اما بر خلاف نسخه معمولی، به پیشرانه 1587 سی سی 16 سوپاپ 108 اسبی TU5 مجهز شده که ازنظر تکنولوژی از XU7 به روزتر است. پس از حرکت قدرت و بازدهی مناسب پیشرانه TU5 را به وضوح حس می کنیم و تیپ LX نسبت به نسخه معمولی پارس از کیفیت فنی و عملکردی بالاتری برخوردار است و علاوه بر اینکه در شتاب گیریها عملکرد قابل قبولی دارد، در سواری و حرکت هم سرحال و باطراوت احساس میشود.
در پارس LX هماهنگی جعبه دنده پنج سرعته دستی BE3 و پیشرانه ایدهآل نیست اما آنقدرها هم بد هم نیست و در مجموع قابل قبول است. در مقوله مصرف سوخت هم LX نسبت به نسخه معمولی پرفروغتر و بهینهتر ظاهر میشود و ارقام قابل قبولی از خود بر جای میگذارد.
در بخش تجهیزات ایمنی و رفاهی پارس مواردی چون 2کیسه هوای ایمنی، ترمزهای جلو و عقب دیسکی مجهز به سامانههای کمکی ABS وEBD، سامانه ضدسرقت، سنسور دنده عقب، تهویه مطبوع اتوماتیک، آینههای جانبی برقی راهنمادار و تاشونده اتوماتیک، تنظیم برقی پشتی صندلیهای جلو، بلوتوث(هندزفری) و ادوات کنترلی سیستم صوتی روی فرمان، بازکن درب صندوق عقب از داخل اتاق، زیر آرنجی صندلی عقب به همراه امکان دسترسی به صندوق عقب از داخل اتاق، چراغ نقشهخوان و شیشههای برقی جلو و عقب (شیشه اتوماتیک راننده) را شامل میشود.
در کل پژو پارس را می توان خودرویی دانست که از نظر راندمان فنی، ظاهر و تزئینات کابین، به سختی می تواند هم پای محصولات جدید وارداتی و حتی وطنی پیش برود و در کنار 405، به نوعی بیشتر خاطره انگیز است تا جذاب! لذا بدون در نظر گرفتن محدودیت های مدیریتی، می توان اظهار داشت این ماشین میان سال، تقریبا تمام شرایط بازنشستگی را دارد و شاید بهتر باشد انرژی مسئولین و متخصصین ایران خودرو، روی توسعه و ارتقا کیفیت مدل های جدید متمرکز شود.
پژو پارس معمولی با قیمت 36 میلیون و 500 هزار تومان و پژو پارس LX با قیمت 41 میلیون تومان در بازار خرید و فروش می شود.
دیدگاه خود را بنویسید