پایگاه خبری رسمی خودرو و صنایع وابسته
شماره مجوز ۸۲۱۸۶ از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی

کاپرا۲

کاپرا ۲، برداشتی جدید از پیکاپ محبوب گروه بهمن

پس از موفقیت و محبوبیت چشمگیر پیکاپ کاپرا ، گروه بهمن نسخه بهینه سازی شده این پیکاپ پرفروش را با نام کاپرا ۲ عرضه کرده که در ادامه به بررسی فنی آن در طبیعت طالقان می‌پردازیم و بیشتر از تغییرات‌اش نسبت به قبل می‌گوییم. بر خلاف بازار خودرو آمریکای شمالی، بازار پیکاپ‌های ۲ کابین در […]

میلاد میرعابدینی
شنبه - ۶ خرداد ۱۳۹۶

پس از موفقیت و محبوبیت چشمگیر پیکاپ کاپرا ، گروه بهمن نسخه بهینه سازی شده این پیکاپ پرفروش را با نام کاپرا ۲ عرضه کرده که در ادامه به بررسی فنی آن در طبیعت طالقان می‌پردازیم و بیشتر از تغییرات‌اش نسبت به قبل می‌گوییم.

بر خلاف بازار خودرو آمریکای شمالی، بازار پیکاپ‌های ۲ کابین در کشورمان چندان متنوع نیست. بدون شک تا اسم پیکاپ یا وانت ۲ کابین به گوشتان می‌خورد، به یاد وانت مزدا ۲ کابین می‌افتید. نیسان پیکاپ نیز از قدیمی‌های این کلاس است و حالا پیر شده و جای خود را به پیکاپی به نام ریچ داده است. اما محبوب‌ترین و پرفروش‌ترین پیکاپ ۲ کابین سال‌های اخیر کشور چیزی نیست جز وانت کاپرا. پیکاپ چینی گروه بهمن که با استقبال گسترده و فروش چشمگیری در بازار ایران روبرو شده و همین موقعیت ویژه، گروه بهمن را بر آن داشته تا با ایجاد تغییراتی در کاپرا، دوباره معادلات رقابت در بازار پیکاپ‌های رنج ۷۰ میلیون تومان را بر هم بزند.

کاپرا۲-۲

تولید کاپرا در سال ۲۰۰۶ توسط شرکت ژانگ ژینگ چین (ZX AUTO) آغاز شد و گروه بهمن که در ایران به تولید محصولات مزدا شهرت دارد، مونتاژ آن را آغاز کرد. چیزی نگذشت تا کاپرا به عنوان یکی از پرطرفدارترین و پرفروش‌ترین پیکاپ‌های ۲ کابین بازار مطرح شد. مدت کوتاهی خبری از کاپرا نبود تا اینکه گروه بهمن نسخه بهینه سازی شده این پیکاپ محبوب را با نام کاپرا ۲ معرفی کرد.

در اولین روزهای خرداد ماه ۹۶، گروه بهمن برای کارشناسان خودرو و رسانه‌های خودرویی فرصتی مهیا کرد تا کاپرا۲ را در مسیرهای خارج جاده‌ای و ناهمواری که بیشتر از خیابان با ذات این پیکاپ ۲ دیفرانسیل هماهنگی دارند به چالش بکشند. فضای زیبای دریاچه‌ای در طالقان و تپه‌های ناهموار آن و جاده‌های پر پیچ و خم مسیر فرصت مناسبی بود تا بیشتر با ویژگی‌های کاپرا ۲ آشنا شویم.

کاپرا۲-۷

تغییرات ظاهری کاپرا ۲:

اگر نگاهی به ظاهر کاپرا ۲ داشته باشید، به سرعت به تغییراتی که نسبت به مدل قبلی پیدا کرده پی خواهید برد. اگرچه مجموع تغییرات ظاهری کاپرا را باید یک فیس لیفت جمع و جور برشمرد و گفت این تغییرات بنیادی نیستند، اما اثر گذاری این تغییرات قابل توجه بوده و ظاهر کاپرا را سر و حال و به روز کرده‌اند. مهمترین تغییرات ظاهری کاپرا در بخش جلو متمرکز شده. چراغ‌های جلو که در مدل قبلی کیفیت قابل قبولی نداشتند، در کاپرا ۲ از نو طراحی شده‌اند و علاوه بر بهره بردن از دی لایت، از چراغ هالوژن نیز بهره می‌برند. جلوپنجره کرومی نیز کاملا تغییر کرده و در ترکیب با چراغ‌های جدید، فرم خوشایندی را به نمایش می‌گذارد.

همچنین گارد جلو نیز از روی سپر حذف شده و سپر جلو نیز مورد بازنگری قرار گرفته است. اگر بیشتر به ظاهر کاپرا ۲ دقت کنید، متوجه اضافه شدن گارد استیل جانبی نیز خواهید شد که علاوه بر زیبایی بیشتر، سوار و پیاده شدن از کابین را نیز آسان‌تر می‌کند.

معدود خودرویی در طول فیس لیفت ظاهری، دستخوش تغییراتی در ابعاد و ویل بیس می‌شود. چرا که این کار هزینه بالاتری از تغییرات جزیی دارد. اما کاپرا ۲ علاوه بر تغییرات ظاهری و فنی، در فاصله میان دو محور نیز مورد بازنگری قرار گرفته و حالا ۵۳۳۰ میلی‌متر طول دارد و فاصله محورهای جلو و عقب‌اش از ۲۹۰۰ میلی متر به ۳۱۰۰ میلی‌متر رسیده است. این رشد چند سانتی‌متری فاصله محوری به فضای اتاق بار نیز اضافه کرده تا کاپرا ۲ تا جایی که می‌تواند، کاربردی‌تر از قبل باشد.

قطعا اضافه شدن فاصله بین ۲ محور روی فضای کابین نیز تاثیر گذاشته است. با این تصور ذهنی وارد کابین می‌شویم. کاپرا ۲ روسفیدمان می‌کند. بزرگ‌تر شدن فضای صندلی‌های نسبت به قبل کاملا مشهود است و ۳ سرنشین درشت هیکل بدون هیچ گونه تنشی در این قسمت قرار گرفتند.

امکانات کاپرا ۲ و تغییرات کابین:

کابین کاپرا ۲ نیز تفاوت‌های قابل توجهی با قبل دارد و علاوه بر جادارتر و راحت‌تر شدن، از پنل درب‌ها و کنسول جدید جلو بهره می‌برد. صندلی‌ها نیز از نو طراحی شده‌اند و کیفیت بهتری نسبت به قبل دارند. یکی از مواردی که در کابین کاپرا ۲ جلب توجه می‌کند، نمایشگر ۷ اینچی مجهز به سیستم رهیاب به همراه نقشه شهرها و پوشش کلیه جاده‌های کشور است که قابلیت جست و جو و آدرس دهی به همراه راهنمای صوتی نیز دارد. همچنین کاپرا ۲ به دوربین عقب نیز مجهز شده. ویژگی که برای یک پیکاپ ۲ کابین ضروری به نظر می‌رسد. صفحه نمایش ۷ اینچی تصویر دوربین عقب را نیز نمایش می‌دهد. غربیلک فرمان کاپرا ۲ نیز نسبت به قبل تغییر کرده و دکمه‌های کنترل سیستم صوتی نیز مجهز شده است. از دیگر امکانات کاپرا ۲ می‌توان به آیینه‌های جانبی برقی، ساعت و قطب نما، مه شکن جلو و عقب، ۲ عدد ایربگ، ترمز ضد قفل مجهز به سیستم توزیع نیروی ترمز، شیشه‌ بالابرهای برقی، سیستم تهویه مطبوع وقفل مرکزی با ریموت اشاره کرد.

کاپرا۲-۸

مشخصات فنی کاپرا ۲:

اگر به سراغ یک پیکاپ ۲ دیفرانسیل آمده‌اید، قطعا ویژگی‌های حرکتی و پیشرانه پرتوان نیز علاوه بر فضای بار و کابین مناسب برایتان اهمیت دارد. کاپرا ۲ از همان پیشرانه ۴ سیلندر معروف ساخت میتسوبیشی بهره می‌برد. این پیشرانه با کد 4G69 S4N شناخته می‌شود و ۲۳۷۸ سی سی حجم دارد. حداکثر توان پیشرانه کاپرا به ۱۲۴.۷ اسب بخار در ۵۰۰۰ دور می‌رسد و ماکزیمم گشتاور ۲۰۰ نیوتن متری‌اش نیز در دور ۳۰۰۰ به هر چهار چرخ منتقل می‌شود. تغییرات کاپرا ۲ تنها به موارد ظاهری محدود نشده و در بخش فنی نیز مورد بازبینی قرار گرفته است. فن مکانیکی مدل قبلی جای خود را به فن الکتریکی داده که علاوه بر سر و صدای کمتر، بازده بالاتر و خنک کاری بهتری دارد. همچنین حجم رادیاتور نیز نسبت به قبل بیشتر شده است.

کاپرا۲

 ۳ حالت برای حرکت با کاپرا قابل انتخاب است. می‌توانید از میان گزینه‌های 4L، 4WD و 2WD با توجه به شرایط مسیر و نوع رانندگی یکی را انتخاب کنید. هنگام رانندگی با کاپرا در مسیرهای ناهوار بیشتر به آن علاقه‌مند خواهید شد. چرا که بیش از آنچه از یک پیکاپ ۷۰ میلیونی انتظار می‌رود از پس مسیرهای سخت بر می‌آید. یکی از ویژگی‌های کاپرا که آن را نسبت به سایر هم کلاسان‌اش متمایز می‌کند، تعلیق نرم و راحت است که باعث می‌شود کاپرا یک پیکاپ دو منظوره برای استفاده سواری و باری باشد. تعلیق در جلو از نوع جناقی با میله پیچشی و در عقب از نوع فنر تخت است. این پیکاپ ۱۷۶۵ کیلوگرمی در حمل بار نیز چیزی از رقبای هم قیمت کم ندارد و ظرفیت حمل بارش به ۴۸۰ کیلوگرم می‌رسد.

کاپرا2

سخن آخر:

کاپرا2 نسبت به مدل قبلی کاپرا رشد قیمتی چشمگیری را تجربه نکرده و به همین جهت می تواند گزینه ای وسوسه کننده در بازار پیکاپ های دو دیفرانسیل باشد. همچنین از این نکته نیز نباید گذشت که کاپرا2 نسبت به رقبا بازار خرید و فروش بهتری دارد و در بازار ایران شناخته شده تر است. تعلیق نرم کاپرا به شما اجازه می دهد تا در مسیرهای شهری نیز از سواری با آن لذت ببرید. همچنین عملکرد مناسب دیفرانسیل ها و توان قابل قبول پیشرانه نیز به راننده این اجازه را می دهد تا در مسیرهای ناهموار و خارج جاده ای نیز بتواند روی کاپرا2 حساب کند.

نام محصول
كاپرا2
ابعاد و اندازه موتور
طول 5330mm نوع / مدل موتور چهار سيلندر خطی-بنزينی میتسوبیشی / 4G69 S4N
عرض 1750mm حجم موتور 2378cc
ارتفاع 1775mm نسبت تراکم 9.8:1
فاصله محورها 3100mm حداکثر توان 124.7HP@ 5000rpm
فاصله چرخهای جلو 1472mm حداکثر گشتاور 200N.m@2500-3000rpm
فاصله چرخهای عقب 1477mm
وزن خودرو بدون بار و سرنشین 1765 kg سیستم سوخت رسانی
وزن خودرو با بار و سرنشین 2620 kg نوع انژكتوري
ظرفیت سرنشین 5 نوع سوخت بنزين بدون سرب
ظرفیت بار 480kg ظرفيت باك (ليتر)
سیستم انتقال قدرت ترمز
نوع پنج سرعته – دستي سیستم ترمز ABS + ABD ضد قفل
نسبت دنده اول 3.704 ترمز جلو ديسکی
ننسبت دنده دوم 2.07 ترمز عقب کفشکی
نسبت دنده سوم 1.369 سیستم تعلیق
نسبت دنده چهارم 1 تعلیق جلو جناقي – با ميله پيچشي
نسبت دنده پنجم 0.802 تعلیق عقب فنر تخت
نسبت دنده عقب 4.473
کنترل الکتریکی سیستم چهار چرخ محرک

بررسی مزدا3 تیپ4 به بهانه شرایط فروش جدید این خودرو (خرداد 96)

بسترن B30 تازه وارد بازار سدان های چینی

آغاز شرایط فروش وانت کاپرا جدید

قیمت فاو بسترن B50F ( آسا ) آعلام شد+نحوه فروش

افزایش قیمت مزدا۳ در سال ۹۶

تصاویر وانت کاپرا فیس لیفت که به زودی وارد بازار می شوند.

کدام وانت را بخریم؟ مقایسه وانت آریسان و وانت پراید

پیک آپ پارس خودرو،‌ جان سخت نیسان!

نگاهی به تندر۹۰ پیک‌آپ ، باکیفیت ترین پیک‌آپ شهری بازار ایران

دیدگاه خود را بنویسید

کیوسک مطبوعاتی