پس از موفقیت و محبوبیت چشمگیر پیکاپ کاپرا ، گروه بهمن نسخه بهینه سازی شده این پیکاپ پرفروش را با نام کاپرا ۲ عرضه کرده که در ادامه به بررسی فنی آن در طبیعت طالقان میپردازیم و بیشتر از تغییراتاش نسبت به قبل میگوییم. بر خلاف بازار خودرو آمریکای شمالی، بازار پیکاپهای ۲ کابین در […]
بر خلاف بازار خودرو آمریکای شمالی، بازار پیکاپهای ۲ کابین در کشورمان چندان متنوع نیست. بدون شک تا اسم پیکاپ یا وانت ۲ کابین به گوشتان میخورد، به یاد وانت مزدا ۲ کابین میافتید. نیسان پیکاپ نیز از قدیمیهای این کلاس است و حالا پیر شده و جای خود را به پیکاپی به نام ریچ داده است. اما محبوبترین و پرفروشترین پیکاپ ۲ کابین سالهای اخیر کشور چیزی نیست جز وانت کاپرا. پیکاپ چینی گروه بهمن که با استقبال گسترده و فروش چشمگیری در بازار ایران روبرو شده و همین موقعیت ویژه، گروه بهمن را بر آن داشته تا با ایجاد تغییراتی در کاپرا، دوباره معادلات رقابت در بازار پیکاپهای رنج ۷۰ میلیون تومان را بر هم بزند.
تولید کاپرا در سال ۲۰۰۶ توسط شرکت ژانگ ژینگ چین (ZX AUTO) آغاز شد و گروه بهمن که در ایران به تولید محصولات مزدا شهرت دارد، مونتاژ آن را آغاز کرد. چیزی نگذشت تا کاپرا به عنوان یکی از پرطرفدارترین و پرفروشترین پیکاپهای ۲ کابین بازار مطرح شد. مدت کوتاهی خبری از کاپرا نبود تا اینکه گروه بهمن نسخه بهینه سازی شده این پیکاپ محبوب را با نام کاپرا ۲ معرفی کرد.
در اولین روزهای خرداد ماه ۹۶، گروه بهمن برای کارشناسان خودرو و رسانههای خودرویی فرصتی مهیا کرد تا کاپرا۲ را در مسیرهای خارج جادهای و ناهمواری که بیشتر از خیابان با ذات این پیکاپ ۲ دیفرانسیل هماهنگی دارند به چالش بکشند. فضای زیبای دریاچهای در طالقان و تپههای ناهموار آن و جادههای پر پیچ و خم مسیر فرصت مناسبی بود تا بیشتر با ویژگیهای کاپرا ۲ آشنا شویم.
اگر نگاهی به ظاهر کاپرا ۲ داشته باشید، به سرعت به تغییراتی که نسبت به مدل قبلی پیدا کرده پی خواهید برد. اگرچه مجموع تغییرات ظاهری کاپرا را باید یک فیس لیفت جمع و جور برشمرد و گفت این تغییرات بنیادی نیستند، اما اثر گذاری این تغییرات قابل توجه بوده و ظاهر کاپرا را سر و حال و به روز کردهاند. مهمترین تغییرات ظاهری کاپرا در بخش جلو متمرکز شده. چراغهای جلو که در مدل قبلی کیفیت قابل قبولی نداشتند، در کاپرا ۲ از نو طراحی شدهاند و علاوه بر بهره بردن از دی لایت، از چراغ هالوژن نیز بهره میبرند. جلوپنجره کرومی نیز کاملا تغییر کرده و در ترکیب با چراغهای جدید، فرم خوشایندی را به نمایش میگذارد.
همچنین گارد جلو نیز از روی سپر حذف شده و سپر جلو نیز مورد بازنگری قرار گرفته است. اگر بیشتر به ظاهر کاپرا ۲ دقت کنید، متوجه اضافه شدن گارد استیل جانبی نیز خواهید شد که علاوه بر زیبایی بیشتر، سوار و پیاده شدن از کابین را نیز آسانتر میکند.
معدود خودرویی در طول فیس لیفت ظاهری، دستخوش تغییراتی در ابعاد و ویل بیس میشود. چرا که این کار هزینه بالاتری از تغییرات جزیی دارد. اما کاپرا ۲ علاوه بر تغییرات ظاهری و فنی، در فاصله میان دو محور نیز مورد بازنگری قرار گرفته و حالا ۵۳۳۰ میلیمتر طول دارد و فاصله محورهای جلو و عقباش از ۲۹۰۰ میلی متر به ۳۱۰۰ میلیمتر رسیده است. این رشد چند سانتیمتری فاصله محوری به فضای اتاق بار نیز اضافه کرده تا کاپرا ۲ تا جایی که میتواند، کاربردیتر از قبل باشد.
قطعا اضافه شدن فاصله بین ۲ محور روی فضای کابین نیز تاثیر گذاشته است. با این تصور ذهنی وارد کابین میشویم. کاپرا ۲ روسفیدمان میکند. بزرگتر شدن فضای صندلیهای نسبت به قبل کاملا مشهود است و ۳ سرنشین درشت هیکل بدون هیچ گونه تنشی در این قسمت قرار گرفتند.
کابین کاپرا ۲ نیز تفاوتهای قابل توجهی با قبل دارد و علاوه بر جادارتر و راحتتر شدن، از پنل دربها و کنسول جدید جلو بهره میبرد. صندلیها نیز از نو طراحی شدهاند و کیفیت بهتری نسبت به قبل دارند. یکی از مواردی که در کابین کاپرا ۲ جلب توجه میکند، نمایشگر ۷ اینچی مجهز به سیستم رهیاب به همراه نقشه شهرها و پوشش کلیه جادههای کشور است که قابلیت جست و جو و آدرس دهی به همراه راهنمای صوتی نیز دارد. همچنین کاپرا ۲ به دوربین عقب نیز مجهز شده. ویژگی که برای یک پیکاپ ۲ کابین ضروری به نظر میرسد. صفحه نمایش ۷ اینچی تصویر دوربین عقب را نیز نمایش میدهد. غربیلک فرمان کاپرا ۲ نیز نسبت به قبل تغییر کرده و دکمههای کنترل سیستم صوتی نیز مجهز شده است. از دیگر امکانات کاپرا ۲ میتوان به آیینههای جانبی برقی، ساعت و قطب نما، مه شکن جلو و عقب، ۲ عدد ایربگ، ترمز ضد قفل مجهز به سیستم توزیع نیروی ترمز، شیشه بالابرهای برقی، سیستم تهویه مطبوع وقفل مرکزی با ریموت اشاره کرد.
اگر به سراغ یک پیکاپ ۲ دیفرانسیل آمدهاید، قطعا ویژگیهای حرکتی و پیشرانه پرتوان نیز علاوه بر فضای بار و کابین مناسب برایتان اهمیت دارد. کاپرا ۲ از همان پیشرانه ۴ سیلندر معروف ساخت میتسوبیشی بهره میبرد. این پیشرانه با کد 4G69 S4N شناخته میشود و ۲۳۷۸ سی سی حجم دارد. حداکثر توان پیشرانه کاپرا به ۱۲۴.۷ اسب بخار در ۵۰۰۰ دور میرسد و ماکزیمم گشتاور ۲۰۰ نیوتن متریاش نیز در دور ۳۰۰۰ به هر چهار چرخ منتقل میشود. تغییرات کاپرا ۲ تنها به موارد ظاهری محدود نشده و در بخش فنی نیز مورد بازبینی قرار گرفته است. فن مکانیکی مدل قبلی جای خود را به فن الکتریکی داده که علاوه بر سر و صدای کمتر، بازده بالاتر و خنک کاری بهتری دارد. همچنین حجم رادیاتور نیز نسبت به قبل بیشتر شده است.
۳ حالت برای حرکت با کاپرا قابل انتخاب است. میتوانید از میان گزینههای 4L، 4WD و 2WD با توجه به شرایط مسیر و نوع رانندگی یکی را انتخاب کنید. هنگام رانندگی با کاپرا در مسیرهای ناهوار بیشتر به آن علاقهمند خواهید شد. چرا که بیش از آنچه از یک پیکاپ ۷۰ میلیونی انتظار میرود از پس مسیرهای سخت بر میآید. یکی از ویژگیهای کاپرا که آن را نسبت به سایر هم کلاساناش متمایز میکند، تعلیق نرم و راحت است که باعث میشود کاپرا یک پیکاپ دو منظوره برای استفاده سواری و باری باشد. تعلیق در جلو از نوع جناقی با میله پیچشی و در عقب از نوع فنر تخت است. این پیکاپ ۱۷۶۵ کیلوگرمی در حمل بار نیز چیزی از رقبای هم قیمت کم ندارد و ظرفیت حمل بارش به ۴۸۰ کیلوگرم میرسد.
سخن آخر:
کاپرا2 نسبت به مدل قبلی کاپرا رشد قیمتی چشمگیری را تجربه نکرده و به همین جهت می تواند گزینه ای وسوسه کننده در بازار پیکاپ های دو دیفرانسیل باشد. همچنین از این نکته نیز نباید گذشت که کاپرا2 نسبت به رقبا بازار خرید و فروش بهتری دارد و در بازار ایران شناخته شده تر است. تعلیق نرم کاپرا به شما اجازه می دهد تا در مسیرهای شهری نیز از سواری با آن لذت ببرید. همچنین عملکرد مناسب دیفرانسیل ها و توان قابل قبول پیشرانه نیز به راننده این اجازه را می دهد تا در مسیرهای ناهموار و خارج جاده ای نیز بتواند روی کاپرا2 حساب کند.
نام محصول | |||
كاپرا2 | |||
ابعاد و اندازه | موتور | ||
طول | 5330mm | نوع / مدل موتور | چهار سيلندر خطی-بنزينی میتسوبیشی / 4G69 S4N |
عرض | 1750mm | حجم موتور | 2378cc |
ارتفاع | 1775mm | نسبت تراکم | 9.8:1 |
فاصله محورها | 3100mm | حداکثر توان | 124.7HP@ 5000rpm |
فاصله چرخهای جلو | 1472mm | حداکثر گشتاور | 200N.m@2500-3000rpm |
فاصله چرخهای عقب | 1477mm | ||
وزن خودرو بدون بار و سرنشین | 1765 kg | سیستم سوخت رسانی | |
وزن خودرو با بار و سرنشین | 2620 kg | نوع | انژكتوري |
ظرفیت سرنشین | 5 | نوع سوخت | بنزين بدون سرب |
ظرفیت بار | 480kg | ظرفيت باك (ليتر) | |
سیستم انتقال قدرت | ترمز | ||
نوع | پنج سرعته – دستي | سیستم ترمز | ABS + ABD ضد قفل |
نسبت دنده اول | 3.704 | ترمز جلو | ديسکی |
ننسبت دنده دوم | 2.07 | ترمز عقب | کفشکی |
نسبت دنده سوم | 1.369 | سیستم تعلیق | |
نسبت دنده چهارم | 1 | تعلیق جلو | جناقي – با ميله پيچشي |
نسبت دنده پنجم | 0.802 | تعلیق عقب | فنر تخت |
نسبت دنده عقب | 4.473 | ||
کنترل الکتریکی سیستم چهار چرخ محرک |
دیدگاه خود را بنویسید