پایگاه خبری رسمی خودرو و صنایع وابسته
شماره مجوز ۸۲۱۸۶ از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی

وزیر صنعت، معدن و تجارت

تولید پراید چه زمانی متوقف می شود؟/جزییات نشست خبری وزیر صنعت و معدن

نسشت خبري وزير صنعت، معدن و تجارت به مناسب روز صنعت و معدن برگزار شد و در این جلسه صحبت هایی در مورد فروش و تولید پژو 2008، قرارداد با رنو و توقف تولید پراید مطرح شد. به گزارش خبرنگار جوان خودرو-در اين نشست كه شايد آخرين نشست خبری وزير باتجربه صنعت و معدن باشد، نعمت […]

میلاد میرعابدینی
شنبه - ۱۰ تیر ۱۳۹۶

نسشت خبري وزير صنعت، معدن و تجارت به مناسب روز صنعت و معدن برگزار شد و در این جلسه صحبت هایی در مورد فروش و تولید پژو 2008، قرارداد با رنو و توقف تولید پراید مطرح شد.

به گزارش خبرنگار جوان خودرو-در اين نشست كه شايد آخرين نشست خبری وزير باتجربه صنعت و معدن باشد، نعمت زاده به رسانه ها گفت: در زمان آغاز به كار دولت در ٤ سال قبل بيش از ١٢٥٠٠واحد صنعتي متوقف شده داشتيم. ضمن اينكه بالاي ٤٠ درصد رشد منفي سرمايه گذاري در صنعت داشتيم كه امروز به بیش از ٨ درصد رشد مثبت رسيديم. وي ادامه داد در ٤ سال گذشته بيش از ٢٠هزار مركز صنعتي فعال سازي شدند و بيش از ٣٢٠ هزار شغل ايجادشده است. در زمينه خودرو هم كه مورد علاقه خبرنگاران است در سه ماه امسال نسبت به سال قبل ٤ درصد رشد توليد داشتيم.

داستان قیمت پژو 2008 به کجا رسید؟

نعمت زاده در پاسخ به سوال در مورد قيمت نهايي پژو ٢٠٠٨ گفت: اين موضوع ارتباطي به وزارت خانه ندارد و شركت ایران خودرو خودش محصولات را عرضه مي كند. اين اولين حاصل همكاري مشترك دو طرف ايراني و خارجي بعد قرارداد برجام است. تولید يك خودروي جديد نمي تواند با تيراژ بالا آغاز شود. به دليل اين كه متقاضي خريد این خودرو زياد است، مشکلاتی برای فروشش به وجود آمد اما اميدواريم با افزايش توليد مشكل حل شود. وي در مورد قيمت 2008 گفت: هيچ قيمت قطعي اعلام نشده و ما در مورد اين خودرو قيمت گذاري دولتي نداريم و این عرضه و تقاضا است که قيمت را مشخص مي كند. اين كه این خودرو پيش فروش شده و عددي مشخص شده به عنوان پيش پرداخت دليل بر قطعيت فيمت نيست و اين عدد پيش پرداخت نيز نصف قيمت خودرو نيست.

نعمت زاده در مورد سوالی در خصوص فروش حواله پژو ٢٠٠٨گفت: هر كس حواله خريده سرش كلاه رفته است زيرا خودرو فقط به كسي كه ثبت نام كرده تحويل داده مي شود.

وي ادامه داد: ما در شوراي رقابت يك راي داريم و خودرو انحصاري نيست. شوراي رقابت هم در برخي از موارد پذيرفته كه قيمت ها را واحد توليدي مشخص كند. به اشتباه از دولت قبل شوراي رقابت وارد قيمت گذاري شده در حالي بايد به سياست گذاري در مورد قیمت بپردازد.

نشست خبری وزیر صنعت و معدن



وي در خصوص قانون پيش پرداخت ٥٠ درصدي براي خريد خودرو و و آغاز توليد خودرو با ٤٠ درصد داخل سازي و اين كه تولید ٢٠٠٨ با٤٠ درصد داخل سازي استارت خورده گفت: ٤٠ درصد اوريج سال است نه در شروع و استارت خودرو، و بايد در سال اول به داخل سازي ٤٠ درصدي برسد.

سهم داخلی سازی ایدرو در قرارداد با رنو:

نعمت زاده در خصوص قرارداد رنو و ايدرو نيز گفت: در اين قرار داد ٦٠ درصد سهم رنو و ٤٠ ردصد سهم ایدرو است که این كار سخت هست. ما تاكيد داريم که ٣٠ درصد از توليدات صادر شود كه این مورد بسيار نياز به كار دارد. ما از رنو مي خواهيم قطعه سازان ايراني را به چرخه تامين جهاني خود وصل كند اما خب اينها جلسات زيادي نياز دارد. در حال حاضر رنو ٣٠ قطعه ساز ما را  مورد تاييد قرار داده، اما ما مي خواهيم که این تعداد به دو برابر افزايش پيدا كند. من فكر ميكنم نباید عجله کرد اما جزئيات هنوز كار دارد.

رنو در صورت آغاز همکاری بايد در چهارچوب قرارداد گيرد و بايد تحت هولدينگي كه شكل ميگيرد كار كند. نگين خودرو شخصيت حقوقي اش حفظ مي شود اما بايد بيايد در اين هولدينگ كار كند.

نعمت زاده در خصوص حساسيت قرار داد رنو با ايدرو گفت: ما گفته ایم همه محصولات جديد رنو نيسان و ميتسوبيشي بايد در ايران توليدشود و اينها بسيار كار ميبرد.

تولید پراید متوقف می شود؟

همچنين نعمت زاده در خصوص متوقف شدن توليد پرايد به رسانه ها گفت: در سال ٩٧ استانداردهاي جديدي اجرايي مي شود كه پرايد به لحاظ ساختاري نمي تواند خودش را با آنها تطبيق دهد. در نتيجه كم كم در پايان سال ٩٧ از چرخه خارج مي شود. در ابتداي شروع اين دولت پرايد ٧٠ درصد سبد سايپا را در اختيار داشت. و در سال 95 این سهم به 3 درصد رسیده و در حال جايگزيني با محصولات ديگر نظیر تیبا و کوئیک است و این نشان از روند کاهشی سهم پراید در سبد محصولات سایپا دارد.

پیش پرداخت ۶۰ میلیونی پژو 2008 قانونی است

سایپا در مسیر بهره وری و سود آوری

مدیرعامل ایران خودرو : توسعه صنعتی راهکار تحقق اقتصاد مقاومتی

پاسخ وزیر صنعت، معدن و تجارت به سوالات پیرامون صنعت خودرو

 

دیدگاه خود را بنویسید

کیوسک مطبوعاتی