پایگاه خبری رسمی خودرو و صنایع وابسته
شماره مجوز ۸۲۱۸۶ از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی

پراید

قیمت واقعی پراید را چگونه محاسبه کنیم؟

این روزها کمتر کسی را می شناسید که به اینترنت دسترسی نداشته باشد یا عضو یکی از شبکه های مجازی نباشد. دسترسی همگانی به شبکه های مجازی گاهی آفت هایی هم دارد، آفت شایعات و مباحث غیر کارشناسی! خیل مردم در همه زمینه ها اظهار نظرهای غیرکارشناسی می کنند و گاهی به مسائلی غیر واقعی […]

javankhodro
سه شنبه - ۲۶ دی ۱۳۹۶

این روزها کمتر کسی را می شناسید که به اینترنت دسترسی نداشته باشد یا عضو یکی از شبکه های مجازی نباشد. دسترسی همگانی به شبکه های مجازی گاهی آفت هایی هم دارد، آفت شایعات و مباحث غیر کارشناسی! خیل مردم در همه زمینه ها اظهار نظرهای غیرکارشناسی می کنند و گاهی به مسائلی غیر واقعی دامن می زنند. از قیمت ارزی فلان ماشین در کشورهای همسایه گرفته، تا قیمت واقعی تمام شده آن روی خط تولیدهای خودمان.

اخیرا خبری در برخی سایتها دست به دست می شود که پراید حدود 5 میلیون تومان هزینه تولید برای سایپا دارد و ما بقی آن سود است. کاری با سوژه اصلی این موضوع نداریم، یک روز پراید است، یک روز آردی و یک روز وانت نیسان. اما بد نیست گاهی اوقات یک حساب سر انگشتی کنیم.

در تولید خودرو بسیاری مسائل دخیل است. یکی از آنها نیروی انسانی است. کارمند، کارگر و سرکارگری که در خط تولید هستند همه حقوق می گیرند، بیمه هستند و برای کارخانه کار می کنند. قیمت یک جفت لاستیک مرغوب ایرانی حداقل جفتی 200 هزار تومان است و با احتساب 5 حلقه، حداقل 500 هزار تومان فقط و فقط لاستیک نیاز دارد. بدنه و شاسی یک خودرو به طور میانگین  دارای 600 کیلو فلز است به قرار کیلویی حدود 5هزار تومان، یعنی فقط بدنه و شاسی و ملحقات فلزی آن 3 میلیون تومان آب می خورد. یعنی شما اگر یک اتاق و شاسی خام با لاستیک فقط بخواهید سوار شوید یا به صورت دکور گوشه اتاق قرار دهید (بدون هزینه های ساخت و قالب زدن) ، باید 3.5 میلیون تومان پرداخت کنید!

تولید موتور و گیرباکس، تزئینات، ادوات برقی و مکانیکی و صدها ریز و درشت دیگر همه و همه، در ارزان ترین حالتی که به قطعه ساز سفارش داده شود، بیش از 6 میلیون تومان آب می خورد. تازه هزینه تمام شده پول ، هزینه های ثابت تحقیق و توسعه، هزینه طرح و نقشه، مالیات، شماره گذاری، انبارداری و صدها عنوان دیگر پیش کش.

بعد در این شرایط جالب است که بعضی ها با پز حق به جانب می گویند سایپا پراید 5 میلیونی را 20 میلیون می فروشد. درست است که خودروی تولید داخل چندان وابسته به نرخ ارز نیست، اما قیمت تمام شده مواد اولیه مانند خیلی چیزهای دیگر سوار بر موج تورم می شود حالا شاید با شیب کمتر.

اما حذف پراید در شرایط فعلی نه به نفع دهک پایین جامعه است و نه کمکی به بهبود وضعیت این رده از خودرو می کند. هیچ کدام از جایگزین های احتمالی آن هم با این قیمت قابل تولید نیستند. فعلا پریاد باید آرام آرام کیفیت و استاندارهای خود را ارتقا دهد اما در چرخه تولید خودرو و از آن مهم تر، در چرخه اقتصادی گروه کثیری از مردم باقی بماند.

دیدگاه خود را بنویسید

کیوسک مطبوعاتی