پایگاه خبری رسمی خودرو و صنایع وابسته
شماره مجوز ۸۲۱۸۶ از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی

بورس سایپا

امیدواری خودروسازان برای بهبود روند در بازار سرمایه

خودروسازی یکی از صنایع بزرگ کشور محسوب می شود و حضور در بازار بورس یکی از فعالیت های جذاب برای خودروسازان به شمار می رود چرا که با حضور در آن در راستای شفافیت عملکرد خود گام بر می دارند. به گزارش پایگاه خبری رسمی جوان خودرو؛ در حالیکه خودروسازان سال سختی را آغاز کرده […]

هادی سیانکی
شنبه - ۲۳ تیر ۱۳۹۷

خودروسازی یکی از صنایع بزرگ کشور محسوب می شود و حضور در بازار بورس یکی از فعالیت های جذاب برای خودروسازان به شمار می رود چرا که با حضور در آن در راستای شفافیت عملکرد خود گام بر می دارند.

به گزارش پایگاه خبری رسمی جوان خودرو؛

در حالیکه خودروسازان سال سختی را آغاز کرده اند که از طرفی با خروج آمریکا از برجام آغاز شد و از طرفی با مشکلات ارزی که برای اقتصاد کشور بوجود آمد در تامین قطعات و مواد اولیه آنها را با مشکل مواجه کرد و لذا با ارائه عملکرد خود در بورس سه ماهه نخست را بدون موفقیت چندانی به پایا بردند و در واقع بهار جاده مخصوصی ها رقم نخورد.

اما در ادامه باید دید واکنش خودروسازان چگونه خواهد بود و در چه مسیری حرکت خواهند کرد. چندی پیش شورای رقابت با افزایش قیمت برخی از خودروهای ایران خودرو و سایپا موافقت کرد که این امر سبب خواهد شد در کوتاه مدت ارزش سهام آنها بالا رود یا حداقل حفظ گردد. جدای از این موضوع نباید با نگاه منفی به وضعیت خودروسازان نگاه کرد چرا که هنوز توافقات خودروسازان با شرکت های فرانسوی منتفی نشده و باید دید واکنش اروپا ومذاکرات با آنها چه سرانجامی خواهد داشت. در حال حاضر مهمترین مشکل خودروسازان هزینه های بالا آنها است که سود عملیاتی آنها را از بین می برد و هزینه های تولید بالا رفته که منجر به زیان انباشته می گردد. اگر خودروسازان بتوانند این مهم را رفع کنند قطعا رزوزهای درخشانی در بازار بورس در انتظار آنها است همچنین اگر رنو که توافقی مناسب را با سایپا منعقد کرده همچنان به حضور خود در ایران ادامه دهد وضعیت خودروسازان در بازار سرمایه بهتر نیز خواهد شد.

وضعیتی که در آن قرار داریم همانند اواسط سال 90 تا اواخر 91 است یعنی روزهایی که دو عامل افزایش نرخ دلار و نیز فشار تحریم‌ها که سبب محدودیت واردات قطعه و نیز همکاری با شرکای خارجی شد. برای خروج از این وضعیت تصمیمات دولت حائز اهمیت است که برای مدیریت منابع ارزی واردات خودرو را جزو کالاهای عیرضروری دانسته و واردات آن را ممنوع کرده است در چنین شرایط قاعدتا و اتوماتیک وار تقاضا برای خودروهای داخلی افزایش خواهد یافت که این رشد تقاضا  می تواندروند سودآوری این شرکت ها را متحول سازد اما باید توجه داشت که گروه های دیگر کالایی در بورس رشد قیمت داشته اند و احتمال اینکه نقدینگی موجود به سمت این بازار سوق یابد وجود دارد لذا خودروسازان باید از فرصت ایجاد شده بهره برده تا بتوانند در بازار سرمایه سهم بیشتری داشته باشند.

در حال حاضر خودروسازان روزهای با وسانی را طی میکنند و با وجود اینکه وضعیت ثابتی ندارند اما می توان به آینده خوش بین بود. در معاملات امروز در گروه خودرو نماد خزامیا پس از برگزاری مجمع که هیچگونه سودی به دلیل زیانده بودن تقسیم نکرد، با رشد 5.9 درصدی بازگشایی شد. از طرفی خساپا نیز با رشد 4.9 درصدی صف خرید تشکیل داده بود. خموتور نیز رشد 5.11 درصدی را به ثبت رسانید. همینطور نمادهای ختوقا، خرینگ و خلنت با رشد مثبت کامل صف خرید تشکیل داده بودند.
با این وجود نماد خودرو به رشد 0.8 درصدی اکتفا کرد و در قیمت 2,347 ریال معاملاتش را خاتمه داد. سایر نمادهای نیز متعادل و عمدتا مثبت بودند.

این روند می تواند ادامه دار باشد به شرط آنکه خودروسازان بتوانند چالش ها خود را مدیریت کرده و تهدید بوجود آ»ده را تبدیل به فرصت کنند.

نویسنده: هادی سیانکی

معافیت خودروسازان از مالیات فروش خودرو در بورس کالا

کرمان موتور با هیوندای هایش به فرابورس می‌رود

سیاست گروه سرمایه گذاری سایپا مدیریت پرتفوی بورسی است

6500 دستگاه دنا در بورس کالا عرضه می شود

سراتو سایپا امروز در بورس کالا عرضه می شود

یکه تازی سایپا در بورس

 

 

 

دیدگاه خود را بنویسید

کیوسک مطبوعاتی