پایگاه خبری رسمی خودرو و صنایع وابسته
شماره مجوز ۸۲۱۸۶ از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی

آزادراه-freeway

احداث آزادراه کنارگذر جنوبی تهران تسهیل کننده حمل و نقل داخلی و خارجی

عملیات اجرایی آزادراه کنارگذر جنوبی تهران به عنوان یکی از حلقه‌های مهم ارتباطی ایران به زودی آغاز می شود. این آزادراه به محورهای شرق-غرب و شمال-جنوب متصل می شود و بدین وسیله موجب کاهش بار ترافیکی آزادراه‌های کرج و قزوین می شود. براساس نقشه طرح، این آزادراه در چهار استان‌ قزوین، البرز، تهران و مرکزی […]

سهیل زنگنه
شنبه - ۳۰ خرداد ۱۳۹۴

عملیات اجرایی آزادراه کنارگذر جنوبی تهران به عنوان یکی از حلقه‌های مهم ارتباطی ایران به زودی آغاز می شود.

این آزادراه به محورهای شرق-غرب و شمال-جنوب متصل می شود و بدین وسیله موجب کاهش بار ترافیکی آزادراه‌های کرج و قزوین می شود. براساس نقشه طرح، این آزادراه در چهار استان‌ قزوین، البرز، تهران و مرکزی قرارگرفته و از شهر آبیک در 50 کیلومتری قزوین واقع در آزادراه قزوین – کرج تا اتصال به آزادراه حرم تا حرم در محدوده چرمشهر ادامه دارد.

مسیر این آزادراه از غرب شهر آبیک شروع شده و پس از حدود 45 کیلومتر از طریق تقاطع غیر همسطح از راه اصلی اشتهارد – ماهدشت عبور کرده و در کیلومتر 90 با راه اصلی و آزادراه تهران – ساوه تقاطع دارد.

پس از آن در کیلومتر 120 با راه اصلی و آزادراه تهران – قم تقاطع داشته و در نهایت درکیلومتر 158 به مسیر آزادراه قم- چرمشهر- گرمسار در محدوده شهر چرمشهر متصل می‌شود.

آزادراه کنارگذر جنوبی تهران در شبکه بزرگراهی آسیایی

اما از مزایای مهمی که این آزادراه 158 کیلومتری خواهد داشت، توسعه محورهای بین المللی آزادراهی شرق به غرب و شمال به جنوب کشور است بطوریکه این شبکه های آزادراهی را تکمیل کرده و موجب رونق ترانزیت در کشور می‌شود. براین اساس، این آزادراه تکمیل کننده آزادراه شماره 2 که از مرز بازرگان در غرب کشور شروع و تا مرز سرخس در شرق کشور تعریف شده است به شمار می رود.

همچنین آزادراه کنارگذر جنوبی تهران در محورهای بین المللی حمل و نقل  شرق-غرب (جاده ابریشم)، شمال – جنوب و شبکه بزرگراهی آسیایی قرار گرفته و اتصال این آزادراه به شبکه آزادراهی داخل کشور از طریق مرند – بازرگان به ترکیه و راه‌های بین المللی انجام می گیرد.

بنابراین با ساخت آزادراه کمربندی جنوبی تهران یکی از حلقه‌های ارتباطی اتصال ایران به محورهای بین المللی تکمیل شده و ایران در مسیر جاده ابریشم موقعیت گذشته خود را به دست می آورد.

براساس این گزارش، این آزادراه علاوه بر اینکه مسیر را کوتاه می‌کند موجب کاهش بار ترافیکی آزادراه تهران – کرج و قزوین – کرج که از پرترددترین محورهای کشور بوده، خواهند شد و مصرف سوخت را به شدت کاهش می‌دهد.

مطابق با آمارها پس از تکمیل آزادراه کمربندی جنوبی تهران زمان سفر برای وسایل نقلیه سبک 90 دقیقه و نیمه سنگین 110 دقیقه کاهش پیدا می کند. همچنین کاهش مصرف سوخت، کاهش آلاینده‌های زیست محیطی و گازهای گلخانه‌ای به ویژه در محدوده شهر تهران، افزایش ایمنی و کاهش سوانح رانندگی از دیگر مزایایی خواهد بود که اجرای این طرح به دنبال خواهد داشت.

کلنگ زنی پروژه در هفته‌های آینده

گزارش ها حاکی از آن است که به زودی ساخت این آزادراه از سوی دولت و با مشارکت قرارگاه سازندگی خاتم الانبیا کلید می‌خورد.

در این طرح دولت به عنوان کارفرما سهم 30 درصدی در بخش مالی خواهد داشت و پیمانکار با سهم 70 درصدی وارد این پروژه می شود. دوران مشارکت پروژه 24 سال شامل 4 سال مطالعه و ساخت 20 سال بهره برداری است.

در گزارشات اولیه آمده که این آزادراه در سال 1398 به بهره برداری می رسد و هزینه ساخت آن 24 هزار میلیارد تومان خواهد بود. پیش بینی می شود در سال 1398 تردد روزانه از این آزادراه 25 هزار و 416، در سال 1408، 43 هزار و 636 و در سال 1418 به 75 هزار و 259 وسیله نقلیه برسد.

برچسب‌ها : آزادراه

دیدگاه خود را بنویسید

کیوسک مطبوعاتی