
طبق برخی آمارها خودروهای چینی تولید داخل 17.8 درصد رشد داشته و به نظر می رسد سهم چینی ها در بازار خودرو ایران بیش از پیش خواهد شد.
به گزارش پایگاه خبری رسمی جوان خودرو؛
بازار خودرو ایران پیش از خروج آمریکا از برجام و اعمال تحریم های خودرویی و لغو قراردادها و خروج شرکت های خودرویی از ایران موجب شد ملتهب تر از هر زمان دیگری شود و در این روزها شاهد قیمت های کاذب و افسانه ای در بازار خودر باشیم.
در این بین تنها خودروسازان چینی هستند که تاکنون دست رد به سینه صنعت خودرو نزده و در آمارهای موجود بیشترین مبادلات با شرکت های چینی است. از سوی دیگر واردات قطعات منفصله خودرو همواره در صدر کالاهای وارداتی به کشور است و در این آمارها هم واردات بیشتر از چین صورت گرفته است.
شرکت های خودروسازی ایران با شرکتهای چینی همکاری مناسبی دارند و برخی از خودروهای چینی در داخل تولید می شود که از جمله آنها می توان به خودرو H30 CROSS و هایما که توسط شرکت ایران خودرو تولید می شود شرکت پارس خودرو نیز برلیانس تولید می کند و برندهای فاو و هاوال هم توسط گروه بهمن تولید و عرضه می شود.
خودروهای چینی جایگاه خود را در بازار ایران پیدا کرده اند و در حالی که بازار خودرو حال و روز خوشی ندارد و از طرفی سامانه ثبت سفارش خودرو مسدود است گرینه های خوبی برای مصرف کنندگان ایرانی هستند و بعید نیست سهم خودروهای چینی در ایران بیشتر شود.
کارشناسان تاکید کرده اند که با قرار گرفتن حدود 17 درصد بازار داخل در اختیار خودروهای با منشا چینی از یک سو و با میانگین ساخت داخل آنها حدود بیست درصد و به عبارت دیگر واردات کل قطعات از چین و مونتاژ آن در داخل از سوی دیگر ، این حقیقت آشکار می شود که بازار خودرو از ناحیه خودروهای چینی آسیب پذیر بوده و وزارت صنعت، معدن و تجارت باید در سیاست های حاکمیتی خود برای صنعت خودروسازی به خصوص اصلاح و اجرایی کردن چشم انداز صنعت خودرو در افق 1404 ، موضوع تعمیق عمق ساخت داخل در خودروهای چینی را به طور متوسط سالی 10 درصد پیگیری و اجرایی کند.