پایگاه خبری رسمی خودرو و صنایع وابسته
شماره مجوز ۸۲۱۸۶ از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی

سند_مالکیت_وسیله_نقلیه_سند_خودرو

ثبت رسمی نقل و انتقال خودرو الزامی است.

القاء عدم لزوم ثبت رسمی نقل و انتقال وسایل نقلیه در دفاتر اسناد رسمی، مصداق بارز نشر اکاذیب و تشویش افکار عمومی و موجب ایراد ضرر به مردم و کشور است. به نقل از ایسنا، احسان اله پیرداده بیرانوند اظهار کرد: طبق نص صریح آیین‌نامه راهنمایی و رانندگی مصوب مجلس شورای اسلامی، تنظیم سند رسمی […]

سهیل زنگنه
چهارشنبه - ۱۸ شهریور ۱۳۹۴

القاء عدم لزوم ثبت رسمی نقل و انتقال وسایل نقلیه در دفاتر اسناد رسمی، مصداق بارز نشر اکاذیب و تشویش افکار عمومی و موجب ایراد ضرر به مردم و کشور است.

به نقل از ایسنا، احسان اله پیرداده بیرانوند اظهار کرد: طبق نص صریح آیین‌نامه راهنمایی و رانندگی مصوب مجلس شورای اسلامی، تنظیم سند رسمی انتقال تمامی خودروها در کشور پس از انجام مراحل اداری تعویض پلاک در مراکز مربوطه، بایستی در دفاتر اسناد رسمی کشور انجام پذیرد و در غیر این صورت از نظر قانونی، شخصی که صرفا تعویض پلاک به نام او انجام شده، مالک قانونی خودرو محسوب نمی‌شود چرا که انتقال مالکیت صرفا با انتقال رسمی آن در دفتر اسناد رسمی محقق می‌گردد.

وی ادامه داد: مزید بر آن اینکه طبق قوانین موضوعه، بخش اعظم هزینه انتقال رسمی خودرو مربوط به مالیات نقل و انتقال و حق الثبت قانونی آن است که طبق قانون صرفا توسط دفاتر اسناد رسمی وصول و به حساب بودجه عمومی کشور واریز می‌شود و مراکز راهنمایی و رانندگی صلاحیت قانونی وصول حق الثبت و مالیات فوق که بخش قابل توجهی از درآمد و بودجه عمومی کشور را تامین می‌کند، ندارند.

این حقوقدان افزود: همچنین احراز هویت و اهلیت متعاملین و کنترل ممنوع المعامله یا محجور نبودن احد از ایشان صرفا در صلاحیت دفاتر اسناد رسمی است و مراکز تعویض پلاک توانایی و صلاحیت انجام این امور را ندارند.

وی با اظهار تعجب از تفاسیر غیر اصولی و اجتهاد مقابل نص قانون توسط برخی اشخاص در این خصوص، خاطر نشان کرد: فصل الخطاب هر نوع اختلاف نظر در مسائل حقوقی و تکالیف اشخاص، نص قانون است که در این خصوص قانون صریح و فاقد هر گونه ابهام است.

افزایش هزینه انتقال سند خودرو

دیدگاه خود را بنویسید

کیوسک مطبوعاتی