پایگاه خبری رسمی خودرو و صنایع وابسته
شماره مجوز ۸۲۱۸۶ از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی

طرح ترافیک-طرح زوج و فرد

جزئیات طرح ترافیک 98 اعلام شد

سازمان حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری تهران طی اطلاعیه‌ای جزئیات طرح ترافیک 98 و حذف طرح زوج یا فرد را اعلام کرد. به گزارش پایگاه خبری جوان خودرو در این اطلاعیه آمده است: به اطلاع همه شهروندان محترم می‌رساند طرح ترافیک همانند سال گذشته در محدوده مرکزی شهر تهران اجرا می‌شود. همچنین از ابتدای تیرماه 98 […]

سبحان قالیباف
شنبه - ۷ اردیبهشت ۱۳۹۸

سازمان حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری تهران طی اطلاعیه‌ای جزئیات طرح ترافیک 98 و حذف طرح زوج یا فرد را اعلام کرد.

به گزارش پایگاه خبری جوان خودرو

در این اطلاعیه آمده است: به اطلاع همه شهروندان محترم می‌رساند طرح ترافیک همانند سال گذشته در محدوده مرکزی شهر تهران اجرا می‌شود. همچنین از ابتدای تیرماه 98 طرح زوج یا فرد حذف خواهد شد و به‌جای آن، طرح کنترل آلودگی هوا در محدوده دوم (زوج یا فرد سابق) اجرا می‌شود.

ازاین‌رو، ضروری است تمام دارندگان خودروهای شخصیِ ساکن تهران و همچنین ساکنان دیگر شهرها که با خودروی شخصی قصد سفر به تهران را دارند، قبل از ورود به محدوده‌های ترافیکی اول و دوم در سامانه «تهران من» به نشانی My.tehran.ir ثبت‌نام کرده باشند و حساب آن‌ها به میزان کافی، موجودی (شارژ) داشته باشد.

در سال 98 با هدف تشویق بیشتر شهروندان به قانون‌مداری و کاهش موارد اعمال جریمه، با هماهنگی پلیس راهور ناجا، مهلت یک‌ماهه‌ای برای پرداخت عوارض طرح ترافیک و جلوگیری از جریمه در نظر گرفته‌شده است.

بر این اساس، شهروندانی که با خودروی شخصی وارد محدوده طرح ترافیک شده‌اند اما در حساب خود موجودی کافی نداشته‌اند، یک ماه مهلت دارند که بدهی خود را پرداخت کنند تا در فهرست اعمال جریمه قرار نگیرند.

دارندگان خودروها برای دریافت هشدارِ مهلتِ یک‌ماهه از طریق پیامک و استفاده از این مهلت باید در سامانه ثبت‌نام کرده باشند. ثبت‌نام در سامانه «تهران من» و دریافت پیامک هشدار، رایگان است و هزینه‌ای برای شهروندان ندارد.

بر اساس مصوبات قانونی، از اول تیرماه که اجرای طرح زوج یا فرد در تهران پایان می‌یابد و طرح محدوده کنترل آلودگی هوا جایگزین آن می‌شود، در هر فصل خودروهای پلاک تهران 20 روز (و خودروهای پلاک غیر تهران 15 روز) مجاز به تردد رایگان در محدوده دوم (زوج یا فرد سابق) هستند. زوج یا فرد بودن پلاک خودروها نیز در تعیین روزهای مجاز اثری ندارد و ملاک، صرفاً تعداد روزهای ورود است.

عوارض تردد در این محدوده در روزهای فراتر از تعداد مجاز، نصف عوارض طرح ترافیک تعیین‌شده است. طبعاً شمارش تعداد روزهای مجاز برای تردد رایگان در محدوده دوم (زوج یا فرد سابق) مشروط به آن است که ثبت‌نام در سامانه انجام‌شده باشد و ازاین‌رو ضروری است همه دارندگان خودرو یک‌بار در سامانه ثبت‌نام کرده و مشخصات خودروی خود را وارد کرده باشند.

در سال جاری، خودروهای کمتر آلاینده که معاینه فنی برتر دریافت کرده باشند، بیش از سال گذشته از تخفیفِ هزینه‌های طرح ترافیک برخوردار می‌شوند و میزان تخفیف برای این دسته از خودروها از 20 درصد به 25 درصد افزایش پیداکرده است. خودروهای با عمر کمتر از چهار سال که الزامی به اخذ معاینه فنی عادی ندارند نیز برای برخورداری از تخفیف معاینه فنی برتر می‌توانند به مراکز صدور معاینه فنی مراجعه کنند.

همچنین برای اولین بار در سال 98 ساکنان محدوده‌های ترافیکی که در سالیان اخیر محدودیت‌های تردد با خودرو برای آن‌ها مشکلاتی را ایجاد کرده بود، از امتیاز جدید و ویژه‌ای برخوردار شده‌اند که هزینه طرح ترافیک برای آن‌ها 50 درصد کمتر از دیگران است. امتیازی که سال قبل برای ساکنان محدوده در نظر گرفته‌شده بود (یک‌بار خروج رایگان قبل از ساعت 8:30 و یک‌بار ورود بعد از ساعت 17) نیز همچنان برقرار است.

ساکنان محدوده طرح ترافیک که سال گذشته برای برخورداری از امتیاز مذکور در سامانه «تهران من» ثبت‌نام کرده و مدارک خود را در دفاتر خدمات الکترونیک شهر به تأیید رسانده بودند (اگر در بخش سکونت آن‌ها تاریخ پایان سکونت درج نشده باشد) نیاز به ثبت‌نام مجدد به‌عنوان ساکن محدوده طرح ترافیک ندارند. کسانی که قصد دارند از امتیازات سکونت در محدوده بهره‌مند شوند، کافی است پس از ثبت مشخصات محل سکونت خود به همراه مدارک (شامل سند یا اجاره‌نامه قانونی و فیش پرداخت عوارض نوسازی و پسماند) به دفاتر خدمات الکترونیک شهر مراجعه کنند.

ساکنان محدوده کنترل آلودگی هوا (زوج یا فرد سابق) نیز صرفاً برای عوارض مربوط به همان محدوده (روزهای مازاد بر تعداد مجاز) از امتیاز و تخفیف مذکور برخوردارند. این دسته از شهروندان، از هفته آینده می‌توانند پس از ثبت مشخصات در سامانه «تهران من» به دفاتر خدمات الکترونیک شهر مراجعه و مدارک مذکور را ارائه کنند تا سکونت آن‌ها در سامانه مورد تأیید قرار گیرد.

شهروندان مطلع باشند غیر از تأیید مدارک سکونتی که نیازمند مراجعه به دفاتر خدمات الکترونیک شهر است، کلیه اقدامات مربوط به طرح ترافیک عموم شهروندان به‌صورت غیرحضوری و در سامانه اینترنتی «تهران من» به نشانی My.tehran.ir انجام می‌گیرد و هیچ‌یک از مراحل ثبت‌نام، شارژ حساب و حتی حل مشکلات احتمالی نیاز به مراجعه حضوری نیست. شماره تلفن 137 داخلی 5 نیز به‌صورت شبانه‌روزی پاسخگوی سؤالات شهروندان محترم است و به‌علاوه هرگونه اعتراض، نیاز به بررسی مجدد یا درخواست نیز داخل سایت در بخش «پشتیبانی» قابل اعلام و پیگیری است.

انتهای پیام/ منبع: فارس

تخصیص سهمیه طرح ترافیک به آژانس ها

ثبت‌نام طرح ترافیک خبرنگاری چگونه است؟

چگونه عوارض تردد طرح ترافیک را محاسبه کنیم

طرح ترافیک و زوج و فرد در روزهای پنجشنبه اجرا نخواهند شد

روند جریمه ورود به طرح ترافیک از سر گرفته شد + هزینه ورود به طرح ترافیک

دیدگاه خود را بنویسید

کیوسک مطبوعاتی