شاید تا به حال برایتان پیش آمده باشد ، که در هنگام رانندگی برخورد سنگی به شیشه خودوری شما باعث شکستگی یا ترک خوردگی شده باشد. در چنین شرایطی اگر ترک شیشه بزرگ نباشد و احتمال پیشروی ترک در محل شکستگی وجود نداشته باشد، به شما توصیه میشود هر چه زودتر برای ترمیم شیشه سنگ […]
یکی از این روش های شیشه های ترک خورده ، استفاده از چسبهای سیلیکون ویژهای بوده که توسط اشعه ماوراء بنفش (UV) پخته و سفت میشود.هزینه این ترمیم ، به نسبت بزرگی ترک یا سنگ خوردگی و مقدار چسب مصرف شده متغیر است.این ابزار ترمیم معمولاً ساخت ایالات متحده، ایتالیا و آلمان هستند اما اخیراً کشورهایی مانند چین نیز مبادرت به ساخت آن کرده اند.دستگاه ترمیم ترک و سنگ خوردگی شیشه در مدلهای مختلف تولید میشود که همگی یک کار را انجام میدهند و تنها تفاوت آنها در نوع مواد چسب یا رزین مصرفی جهت ترمیم شیشه است.
با تزریق رزین با یک دستگاه بسیار ساده به محل ترک و تاباندن اشعه UV روی رزین مصرفی و خشک شدن آن، کار ترمیم شیشه پایان مییابد.در خصوص ترمیم سنگ خوردگی های کوچک که یک شکستگی به شکل ستاره ایجاد میکنند، نحوه انجام کار بدین صورت است که اپراتورهای ماهر در وسط محل ترک خورده روی شیشه، با استفاده از ابزارهای پیشرفته یک حفره کوچک سوزنی ایجاد کرده و توسط دستگاه های مخصوصی، رزین های ویژه ترمیم را به داخل حفره و ترک های جانبی آن تزریق میکنند. سپس رزین اضافه را توسط کاردک برمی دارند. رزین داخل ترکها پس از تابش اشعه UV خشک و مستحکم می شود و رزین های تزریق شده که در موضع آسیب دیده خشک شده اند، با ظاهر شفاف و شیشه های خود، تا حد زیادی ترک و حفره ناشی از سنگ خوردگی را از بین می برند.
درترک های بلندتر روی شیشه نیز روش کار تقریباً مشابه ترمیم سنگ خوردگی های کوچک است، با این تفاوت که جهت جلوگیری از پیشرفت ترک و شکستگی در جلوی هرکدام از ترک ها، یک حفره سوزنی ایجاد می کنند و توسط دستگاه تزریق ثابت و متحرک، کل ترک را پُر کرده و سپس مواضع ترمیم شده را در معرض تابش اشعه ماورای بنفش قرار می دهند.
نکته بسیار مهم که باید به خاطر داشته باشیم ، بعد از برخورد سنگ با شیشه خودرو و ترک خوردن آن، قبل از اقدام به ترمیم، باید از ورود آب به داخل منفذهای ترک، جلوگیری کنیم تا باعث کاهش استحکام، مات شدن، جرم گرفتن وکاهش کیفیت و شفافیت شیشه، در قسمت ترمیم شده نشود. لذا به این منظور باید روی ترک را به وسیله چسب های نواری عریض شفاف، پوشاند. قبل از ترمیم شیشه، هرگز نباید خودرو را به کارواش برد. همچنین باید از بروز شوک های گرمایی یا سرمایی به شیشه جلوگیری کرد تا باعث زیاد شدن و گسترش ترک نشود و لذا قبل از ترمیم، باید از کاربرد کولر یا بخاری زیر شیشه خودداری کرد. البته پس از ترمیم شیشه و خشک شدن رزین، دیگر نیازی به نگهداری و مراقبت از محل ترمیم شده وجود ندارد و تمام محدودیت های عنوان شده، برداشته خواهند شد.
نکته مهم دیگر در مورد ترمیم شیشه این است که هرگز نباید این عمل تحت تابش خورشید انجام گیرد، چراکه اشعه ماوراء بنفش موجود در نور آفتاب باعث خشک شدن سریع رزین خواهد شد. جالب اینجاست که «ترمیم شیشه خودرو» در ایالات متحده دارای یک انجمن بین المللی به نام «انجمن ملی ترمیم شیشه خودرو» (NWRA) بوده که در سراسر دنیا به عنوان یک منبع حرفه ای در خصوص اطلاعات مربوط به این صنعت شناخته میشود.
دیدگاه خود را بنویسید