پایگاه خبری رسمی خودرو و صنایع وابسته
شماره مجوز ۸۲۱۸۶ از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی

ترمیم شیشه ترک خورده اتومبیل

ترمیم شیشه ترک خورده اتومبیل با تزریق رزین

شاید تا به حال برایتان پیش آمده باشد ، که در هنگام رانندگی برخورد سنگی به شیشه خودوری شما باعث شکستگی یا ترک خوردگی شده باشد. در چنین شرایطی اگر ترک شیشه بزرگ نباشد و احتمال پیشروی ترک در محل شکستگی وجود نداشته باشد، به شما توصیه می‏شود هر چه زودتر برای ترمیم شیشه سنگ […]

javankhodro
چهارشنبه - ۸ مهر ۱۳۹۴

شاید تا به حال برایتان پیش آمده باشد ، که در هنگام رانندگی برخورد سنگی به شیشه خودوری شما باعث شکستگی یا ترک خوردگی شده باشد. در چنین شرایطی اگر ترک شیشه بزرگ نباشد و احتمال پیشروی ترک در محل شکستگی وجود نداشته باشد، به شما توصیه می‏شود هر چه زودتر برای ترمیم شیشه سنگ خورده اقدام کنید، زیرا به‏ دلیل عدم پیشرفت ترک، احتمال بهبود و ترمیم شیشه بیشتر خواهد بود و برای شما هزینه کمتری خواهد داشت.

یکی از این روش های شیشه های ترک خورده ، استفاده از چسب‏های سیلیکون ویژه‏ای بوده که توسط اشعه ماوراء بنفش (UV) پخته و سفت می‏شود.هزینه این ترمیم ، به نسبت بزرگی ترک یا سنگ خوردگی و مقدار چسب مصرف شده متغیر است.این ابزار ترمیم معمولاً ساخت ایالات متحده، ایتالیا و آلمان هستند اما اخیراً کشورهایی مانند چین نیز مبادرت به ساخت آن کرده‏ اند.دستگاه ترمیم ترک و سنگ خوردگی شیشه در مدل‏های مختلف تولید می‏شود که همگی یک کار را انجام می‏دهند و تنها تفاوت آنها در نوع مواد چسب یا رزین مصرفی جهت ترمیم شیشه است.

ترمیم شیشه ترک خورده اتومبیل

با تزریق رزین با یک دستگاه بسیار ساده به محل ترک و تاباندن اشعه UV روی رزین مصرفی و خشک شدن آن، کار ترمیم شیشه پایان می‏یابد.در خصوص ترمیم سنگ خوردگی‏ های کوچک که یک شکستگی به شکل ستاره ایجاد می‏کنند، نحوه انجام کار بدین صورت است که اپراتورهای ماهر در وسط محل ترک خورده روی شیشه، با استفاده از ابزارهای پیشرفته یک حفره کوچک سوزنی ایجاد کرده و توسط دستگاه‏ های مخصوصی، رزین‏ های ویژه ترمیم را به داخل حفره و ترک‏ های جانبی آن تزریق می‏کنند. سپس رزین اضافه را توسط کاردک برمی‏ دارند. رزین داخل ترک‏ها پس از تابش اشعه UV خشک و مستحکم می‏ شود و رزین‏ های تزریق شده که در موضع آسیب دیده خشک شده ‏اند، با ظاهر شفاف و شیشه‏ های خود، تا حد زیادی ترک و حفره ناشی از سنگ خوردگی را از بین می‏ برند.


خدمات حرفه ای سرامیک ، کاور ، صفرشویی و ترمیم آسیب های بدنه و ترک شیشه
در اتو آپ!
(اینجا کلیک  کنید و آشنا شوید)


درترک‏ های بلندتر روی شیشه نیز روش کار تقریباً مشابه ترمیم سنگ‏ خوردگی‏ های کوچک است، با این تفاوت که جهت جلوگیری از پیشرفت ترک و شکستگی در جلوی هرکدام از ترک‏ ها، یک حفره سوزنی ایجاد می‏ کنند و توسط دستگاه تزریق ثابت و متحرک، کل ترک را پُر کرده و سپس مواضع ترمیم شده را در معرض تابش اشعه ماورای بنفش قرار می‏ دهند.

 ترمیم شیشه ترک خورده اتومبیل
جالب است که بدانید ،تعویض شیشه در بیشتر خودروها معایبی هم دارد که برخی از آنها عبارتند از:
 
– ممکن است پس از تعویض شیشه به‏ صورت دستی، آب‏ بندی اتاق به‏ هم بخورد و در هنگام بارندگی یا شستشو، آب به داخل کابین خودرو نشت کرده و به قسمت‏ های داخلی اتاق نفوذ کند.
– امکان دارد پس از تعویض شیشه، در سرعت‏ های بالاتر صدای زوزه باد از درزهای آن شنیده شود.
– در صورت پیدا نشدن شیشه فابریک خودرو (برای مدل‏های قدیمی)، علاوه بر تغییر در کیفیت دید راننده، ممکن است قیمت خودرو افت شدیدی پیدا کند.
– هزینه تعویض شیشه، بالاتر از هزینه ترمیم آن است.
– پس از تعویض شیشه، پلیس یا نمایندگی فروش خودرو، گواهی سلامت یا برگه معاینه فنی را به‏ راحتی تأیید نمی‏کنند.

نکته بسیار مهم که باید به‏ خاطر داشته باشیم ، بعد از برخورد سنگ با شیشه خودرو و ترک خوردن آن، قبل از اقدام به ترمیم، باید از ورود آب به داخل منفذهای ترک، جلوگیری کنیم تا باعث کاهش استحکام، مات شدن، جرم گرفتن وکاهش کیفیت و شفافیت شیشه، در قسمت ترمیم شده نشود. لذا به این منظور باید روی ترک را به‏ وسیله چسب‏ های نواری عریض شفاف، پوشاند. قبل از ترمیم شیشه، هرگز نباید خودرو را به کارواش برد. همچنین باید از بروز شوک‏ های گرمایی یا سرمایی به شیشه جلوگیری کرد تا باعث زیاد شدن و گسترش ترک نشود و لذا قبل از ترمیم، باید از کاربرد کولر یا بخاری زیر شیشه خودداری کرد. البته پس از ترمیم شیشه و خشک شدن رزین، دیگر نیازی به نگهداری و مراقبت از محل ترمیم شده وجود ندارد و تمام محدودیت‏ های عنوان شده، برداشته خواهند شد.

نکته مهم دیگر در مورد ترمیم شیشه این است که هرگز نباید این عمل تحت تابش خورشید انجام گیرد، چراکه اشعه ماوراء بنفش موجود در نور آفتاب باعث خشک شدن سریع رزین خواهد شد. جالب اینجاست که «ترمیم شیشه خودرو» در ایالات متحده دارای یک انجمن بین‏ المللی به نام «انجمن ملی ترمیم شیشه خودرو» (NWRA) بوده که در سراسر دنیا به‏ عنوان یک منبع حرفه‏ ای در خصوص اطلاعات مربوط به این صنعت شناخته می‏شود.

دیدگاه خود را بنویسید

کیوسک مطبوعاتی