پایگاه خبری رسمی خودرو و صنایع وابسته
شماره مجوز ۸۲۱۸۶ از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی

مسیریاب

عمکلرد کدام مسیریاب بهتر است؟/ رقابت برای زودتر رسیدن

ترافیک، المانی جدانشدنی از شهرهای بزرگ است و تهران به عنوان پایتخت کشور از این فاعده مستثنا نیست. به همین علت طی سال های اخیر افراد برای دور زدن ترافیک طاقت فرسا از مسیریاب های اینترنتی بهره می برند. به گزارش پایگاه خبری جوان خودرو شاید به همین دلیل است که در طی سالهای گذشته […]

سبحان قالیباف
دوشنبه - ۲۸ بهمن ۱۳۹۸

ترافیک، المانی جدانشدنی از شهرهای بزرگ است و تهران به عنوان پایتخت کشور از این فاعده مستثنا نیست. به همین علت طی سال های اخیر افراد برای دور زدن ترافیک طاقت فرسا از مسیریاب های اینترنتی بهره می برند.

به گزارش پایگاه خبری جوان خودرو

شاید به همین دلیل است که در طی سالهای گذشته دانلود اپلیکیشن های مسیریاب افزایش یافته است و کم کم استفاده از این اپلیکیشن ها به یکی از پرکاربردترین اپ ها مبدل شده است. اما همچنان سوال اینجاست که کدام یک از این مسیریاب ها بهترین راهنمایی را دارد و مسیر کم ترافیک تر و در عین حال نزدیک تری را معرفی می کند.

خودرونگاران، با طرح این سوال از رانندگان مختلفی که از اپ های مسیریاب استفاده می کنند، سعی کردند تا بهترین اپ را به مخاطبان خود معرفی کنند. کنکاشی که موجب شد تا به مجموعه تقریبا کاملی از معایب و مزایای استفاده از مسیریاب فعال در این بازار برسیم و صد البته معرفی برترین مسیریاب هم به همین نسبت سخت تر شد.

بررسی های ما ، نشان داد که کاربران ایرانی همچنان به اپ های با سابقه اعتماد بیشتری دارند و در عین حال درصد زیادی از کاربران با وجود اینکه به اپ خود اعتماد دارند اما تعداد دفعاتی که مسیر خود را به ناگاه تغییر داده و از مسیر دیگری که دلخواه خود بوده نه پیشنهاد آپ شان رفته اند .


می خوای ماشین بخری؟ کارشناسی رنگ و عقد قولنامه رو اینجا انجام بده …
حتی اگر پول کم داری بهت کمک می کنند که بخری! (کلیک کنید)


“ویز” غیر ایرانی محبوب

بررسی های خودرونگاران، از رانندگان ایرانی نشان می دهد که “ویز ” همچنان محبوبترین آپ مسیریاب است. این استارتاپ که چند سالی است توسط گوگل خریداری شده است به دودلیل رایگان بودن و قابلیت دانلود در گوشی های اندورید و IOS، محبوب بیشتر کاربران ایرانی است.

این استارتاپ با قابلیت گزارش لحظه ای ترافیک و تغییر مسیر بر مبنای تغییرات ترافیکی پر کاربردترین مسیریاب است .

البته برخی از کاربران ایرانی با وجود اینکه همچنان به این استارتاپ امتیاز بالایی می دهند و آن را کاربردی ترین معرفی می کنند اما از برخی تغییراتی که جدیدا گریبان گیر این اپلیکیشن شده است هم ابراز نارضایتی می کنند. امینی از کاربرانی است که از “ویز” استفاده می کند و می گوید:” این مسیریاب قبلا خیلی سریعتر بود اما به تازگی وقتی مسیر را وارد می کنید زمان بیشتری برای کدگذاری مسیر لازم دارد.

وی می افزاید: پیش از قطع اینترنت و محدودیت هایی که برای استفاده از اینترنت انجام شد، این مسیریاب مشکل خاصی نداشت اما به تازگی زمانی که در میانه مسیر از مسیر تعیین شده خارج می شوید حال به دلخواه یا غیر عمد، تا مسیر جدید برایتان لود شود زمان بیشتری می برد اما پیش از این هوش مصنوعی این اپلیکیشن خیلی سریعتر عمل می کرد.

صبوری از دیگر رانندگانی است که از این مسیریاب استفاده می کند و می گوید: با وجود این که من به سایر مسیریاب ها اعتماد ندارم و فقط از “ویز” استفاده می کنم اما حس می کنم جدیدا بهترین مسیری که می توان استفاده کرد از سوی این اپلیکیشن معرفی نمی شود و گاهی حتی وقتی مسیر به دلخواه تغییر داده می شود ، مسیری که معرفی می شود مسیر بهتری است.

وی همچنین تاکید می کند: بعد از قطعی اینترنت در آبان ماه و عدم استفاده از این اپلیکیشن به نظر می رسد سرعت لود شدن برنامه آن با مشکل مواجه شده است و زمان بیشتری برای ارائه مسیر نیاز دارد .

به نظر می رسد این اپ قدیمی مسیریاب هر چند که هنوز طرفداران خود را دارد و نامش بعنوان نخستین گزینه مسیریاب از سوی مخاطبان عنوان می شود اما با کاستی های جدید کمی از محبوبیتش کاسته شده است .

البته همین امر در کنار عدم استفاده از این اپ در برخی شرایط اضطراری نیز موجب شد تا فعالان بازار استارتاپی به سراغ برنامه نویسی برای اپ های مسیریاب بیفتند .

بلد ، البته کمی نابلد

در میان دهها مسیریاب ایرانی که بعد از “ویز” در صف بهترین اپ های مسیریاب قرار گرفته اند طبق نظر کاربران آن ، “بلد” یک سر و کله از بقیه بالاتر است و توانسته حداقل توجه مخاطبان تهرانی اش را به خوبی جلب کند. در تبلیغات محیطی هم طراحان ان با استفاده از لوگو و نام اپ رقیب از تبلیغاتی اینچنینی استفاده کرده اند که” طرح ترافیک رو بلدی ؟ بلدی چطوری بری … بدون اینکه از طرح رد بشی ؟ و…..” تبلیغاتی که بر پایه اطلاعات به روز شده این اپلیکیشن از موقعیت های طرح ترافیکی طراحی شده است .

“بلد “همچون “ویز” ظاهری یکسان دارد و تغییرات ظاهری کمی را نسبت به این اپ رقیب دارد که همین امر کمک می کند تا کاربری که عادت به کار کردن با “ویز ” را دارد با مشکل کمی مواجه شده و زودتر با این مسیریاب جدید اخت شود.

کاربران بلد معتقدند که این اپ که ظاهرا در دو نوع تاکسی و شخصی فعالیت دارد توانسته با نزدیکی که از لحاظ کارکردن به ویز دارد کاربران خود را راضی نگه دارد. البته سجادی از کاربرانی است که در اسنپ فعالیت دارد و به خاطر نوع فعالیتش هم ویز و هم بلد را در تلفن همراه خود دارد در این مورد می گوید :” بلد هم مسیریاب خوبی است و بیشتر قابلیت هایش همچون “ویز” است و تنها کمی تفاوت ظاهری یا کاربردی دارد . برای مثال زمانی که در پروفایل کاربردی قید می شود که خودروی شما تاکسی است ، مسیر پر پیچ و خم تر اما بی ترافیک تری به شما پیشنهاد میشود درصورتی که اگر در پروفایلتان قید شود که خودرو شخصی است این مسیرها هیچ گاه به شما معرفی نخواهد شد .

وی همچنین می افزاید : “بلد” هم مسیر “ویز” گزینه های مختلفی مثل تصادف یا جستجوی دوربین را دارد اما با این تفاوت که تائیدی دریافت نمی کند و گزارش کاربر ثبت می شود ، این هم خوبه و هم بد چون اگر مطمئن نباشید از گزارشی که ارائه می دهید ممکن است موجب ارائه اطلاعات غلط به کاربر دیگری شویم.

کوچکی از دیگر کاربرانی است که به تازگی از “بلد” استفاده می کند و می گوید: یکی از قابلیت های خوبی که در بلد دیدم امکان ثبت رستوران، مغازه یا حتی خانه روی نقشه است. امکانی که در ویز نبود و به نظرم جزء قابلیت های خوب بلد است.

وی البته در مورد کیفیت مسیریابی بلد می گوید: اگر بخواهیم انصاف را رعایت کنیم، بلد در ۸۰ درصد مواقع بسیار خوب راهنمایی می کند و مسیر کوتاه و کم ترافیک را معرفی می کند اما یکی از عیب های بلد این است که اگر همان مسیر را برای برگشت انتخاب کنید مسیری که معرفی می شود اصلا مورد دلخواه نیست .

کوچکی یکی دیگر از عیب های بلد را در زمان بندی اعلام شده می خواند و می گوید : بلد با وجود این که مسیر خوبی را معرفی می کند اما خود من در استفاده از مسیر در زمان کمتری به مقصد رسیده ام اما زمان ثبت شده در بلد همیشه ۲-۴ دقیقه دیرتر بوده است .

ثقفی از کاربران دیگری است که معتقد است:” هر چند این اپ ایرانی نسبت به سایر اپ ها عملکرد بهتری دارد اما من بعنوان یک کاربر برخی مواقع ترجیح می دهم مسیری که معرفی می کند را امتحان نکنم چرا که برای این که از برخی ترافیک های کوتاه هم عبور کند مسیر پر پیچ و خمی را معرفی می کند که زمان بیشتری را طلب می کند . بخاطر همین گاها در میانه مسیر، مسیری که قبلا تردد کرده ام را انتخاب می کنم و از خیر مسیر پیشنهادی می گذرم.

وی با تاکید بر این که استفاده از مسیربای برای سریعتر رسیدن به مقصد است می افزاید: وقتی این اپ نمی تواند زمان مناسب و مسیر مناسب را معرفی کند پس نمی تواند مورد توجه قرار گیرد و به همین جهت بهتر است طراحان و برنامه ریزانش این عیب ها را نیز رفع کنند.

نشان، ایرانی عجول

اپلیکیشن بعدی که تقریبا تعداد دفعات دانلود شدنش با اپ بلد تقریبا یکسان است و ظاهری بسیار شبیه به ویز دارد؛ اپلیکیشن نشان است. این اپ بسیار از لحاظ ظاهری و عملکردی شبیه “ویز ” است و از این رو برای کسانی که عادت به استفاده از “ویز” دارند بسیار مناسب است.

این اپ ایرانی همچون دیگر اپ ایرانی مسیریاب که در روزهای قطع اینترنت مورد توجه کاربران قرار گرفته است، بیشترین مخاطبان خود را در آن روزها کسب کرده و تا حدودی هم موفق بوده است. نشان از آن دست مسیریاب های است که کاربران آن بخاطر عدم هماهنگی GPS و اپ از ان دل خوشی ندارند .

اولیایی یکی از کاربران این اپلیکیشن است و در مورد آن می گوید: نشان مسیریاب خوبی است اما یکی از مشکلاتش عدم تطابق بین موقعیت جغرافیایی و GPS اش است ، مثلا در حرکت هستید اما مسیریاب شما را همچنان ایستاده نشان می دهد یا در حال حرکت هستید و هنوز به خروجی نرسیده اید اما از نظر مسیر یاب شما در حال چرخش به خروجی مورد نظر مسیریاب هستید .

وی که از رانندگان اسنپ است ادامه می دهد : برای کسانی که در شغل من فعالیت می کنند مسیریاب یکی از الزامات اصلی است چرا که قطعا مسیری که مخاطب انتخاب می کند باید دقیق مشخص شود و با زمان معقول به مقصد برسیم اما با باگ هایی که این اپ دارد هماهنگ شدن کمی سخت است و این که هر بار مجبور باشید چند بار گوشی خود را خاموش و روشن کنید تا همه شرایط با هم ست شود سخت است.

شاید نکته حائز توجه برای دو اپ ایرانی معرفی شده بالا علاوه بر ایراداتی که به آنها وارد است ، هزینه بر بودن دانلود انها نیز هست در صورتی که “ویز” کاملا رایگان است و هنوز هم در بین کاربران ایرانی جایگاه ویژه ای دارد .

بعد از این اپ ها البته اپلیکیشن های دیگری هم وجود دارند که رایگان هستند و کارایی مشابه آنهادارند .

دال ، سریع و دقیق

دال یک مسیریاب کاربردی است که به صورت رایگان در اختیار کاربران قرار گرفته است. دال توسط تیم برنامه‌نویسی دانشگاه صنعتی شریف نوشته شده است و مبنای برنامه نویسی آن صوت و مکان بوده است. این برنامه به دلیل داشتن امکان راهنمای صوتی و نشان دادن سریع ترین راه رسیدن به مقصد می‌تواند رانندگی در خیابان ها را برای شما لذت بخش کند .

کاربرانی که از این اپ استفاده می کنند معتقدند که این مسیریاب قابلیت واکنش سریع به تغییر ناگهانی مسیر را دارد و امکان اطلاع دادن ترافیک شدید ، تصادف ، وجود پلیس و یا هر اتفاق دیگری که لازم باشد راننده از آن با خبر شود را دارد .

یکی دیگر از قابلیت های این مسیریاب پوشش دهی کامل مسیر طرح ترافیک و محدوده زوج و فرد است، تا جایی که نیاز نباشد برای رسیدن به مقصد از محدوده های ممنوعه عبور کنید . یکی دیگر از امکاناتی که کاربران آن بسیار از ان راضی هستند امکان جستجوی صوتی مقصد، است قابلیتی که تقریبا هیچ کدام از اپ های قبلی ندارند. این قابلیت به این معنی است که دیگر لازم نیست در نقشه و به صورت دستی دنبال مقصد خود بگردید و می‌توانید تنها با گفتن نام مقصد، پیدا کردن آن را به نرم افزار بسپارید .

مصیبی از کسانی است که از این اپ استفاده می کند و در مورد ان می گوید :این قابیلت موجب شده تا دیگر نیازی نباشد برای پیدا کردن مسیر به صفحه گوشی نگاه کنید ، شما می توانید در حین رانندگی به صورت صوتی به سمت مقصد حرکت کنید. البته یکی دیگر از قابلیت های خود این اپ پین کردن مسیری است که بیشترین تردد را به آنجا دارید و می توانید در این اپ این مقصد را ذخیره کنید تا به راحتی با یک کلیک بهترین مسیر را به شما نشان دهد.

این کاربر ایرانی تنها عیب این اپ را عدم ران شدنش برای گوشی های IOS می خواند و می گوید : با وجود این که این اپ از پشتیبانی خوبی برخوردار است اما صرفا برای سیستم عامل اندروید بوده و نسخه ios آن منتشر نشده است که طبق گفته تیم سازنده، در آینده‌ای نزدیک این مشکل رفع خواهد شد.

سپهر ، اول گران

سپهر به گفته خودش اولین سرویسی است که در ایران برای کاربران ایرانی در سال ۹۲ توسط گروه سپهر توسعه یافت. این مسیریاب نیز توانسته است نام خود را در میان رقبا بالا بکشید . شاید مهم‌ترین ویژگی اپلیکیشن سپهر، ظاهر نسبتا قابل قبول آن است که باعث می‌شود رغبت کاربران برای استفاده از آن افزایش یابد.

یکی از مزایای این اپ که مورد توجه کاربران آن قرار گرفته است استفاده از آن در شرایط آفلاین است .البته این مسیریاب این امکان را به کاربرانش می‌دهد که قرارهای کاری مهم خود را در آن تنظیم کنند و ساعت آن را به برنامه بدهند تا با توجه به مدت زمان مسیر، سپهر زمان مناسب برای حرکت را به آنها یاد آوری کند. این نرم افزار علاوه بر قابلیت مسیریابی ، میتواند محل گوشی به سرقت رفته شما را نیز نشان دهد. همچنین اگر در خانواده، افراد مسن و یا مشکل داری دارید که ممکن است بدون اطلاع شما از منزل خارج شوند، می‌توانید این نرم افزار را بر روی گوشی آنها نصب کرده و به طور آنلاین از مکانی که در آن قرار دارند با خبر شوید.

یکی دیگر از مزایای خوب این اپ استفاده از این مسیریاب برای تردد با وسایل حمل و نقل عمومی است به این ترتیب اگر خودرو ندارید می‌توانید با استفاده از بخش مترو این اپلیکیشن خطوط مترو را مشاهده کنید و مسیریابی دلخواهتان را برای مسافرت با مترو انجام دهید.

با همه مزایای که این اپ دارد نقطه ضعف آن، غیر رایگان بودنش است که می توان آن را به عنوان دلیل اصلی غیر موفق بودن آن نیز خواند.

 

لزوم اصلاح طرح ترافیک 40 ساله پایتخت/ نباید فقط نگاه درآمدی به طرح ترافیک داشته باشیم

اقدامات لازم در خصوص برف روبی در حال انجام است/ به هیچ عنوان غافلگیر نشده ایم

نقش شهرداری در مقابله با آلودگی هوا از دیگر دستگاه ها کمتر است

رشد مسافر تاکسی پایتخت

دیدگاه خود را بنویسید

کیوسک مطبوعاتی