پایگاه خبری رسمی خودرو و صنایع وابسته
شماره مجوز ۸۲۱۸۶ از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی

تالار شیشه ای

عاقبت بازار سرمایه به کجا خواهد رسید؟

بعد از اتمام دوران پرسود بازار سرمایه حالا بورس روزهای سختی می گذراند و قیمت سهم‌ها به طور عمومی وارد فاز اصلاحی شد. به گزارش پایگاه خبری جوان خودرو در چنین فضایی، انتشار اخبار منفی با تشدید همزمان فشار فروش در میان سرمایه‌گذاران خرد از طریق مستقیم و غیرمستقیم (صندوق‌های سرمایه‌گذاری) افت قیمت را به […]

سبحان قالیباف
شنبه - ۱ شهریور ۱۳۹۹

بعد از اتمام دوران پرسود بازار سرمایه حالا بورس روزهای سختی می گذراند و قیمت سهم‌ها به طور عمومی وارد فاز اصلاحی شد.

به گزارش پایگاه خبری جوان خودرو

در چنین فضایی، انتشار اخبار منفی با تشدید همزمان فشار فروش در میان سرمایه‌گذاران خرد از طریق مستقیم و غیرمستقیم (صندوق‌های سرمایه‌گذاری) افت قیمت را به مدار ریزش نزدیک کرد و همین امر منجر به ثبت پرشتاب‌ترین ریزش تاریخ بورس تهران شد.
شاخص کل بورس تهران در هشت روز کاری، ریزش بیش از ۱۵ درصدی را متحمل شد و مجموع ارزش سهم‌ها در این بازار از ۷.۷ میلیون میلیارد تومان به ۶.۵ میلیون میلیارد تومان رسید.

به عبارت دیگر شرکت‌های بورسی ۱.۲ میلیون میلیارد تومان از ارزش خود را تنها در ۸ روز از دست دادند. در همین بازه زمانی ۱۰۷ نماد بورسی و فرابورسی ریزش بیش از ۲۰ درصدی را تجربه کردند و در لیست بدترین‌های بورسی، نام ۱۰ نماد گروه خودرویی و قطعه‌سازی به چشم می‌خورد.

این اتفاق در حالی رخ می‌دهد که بسیاری از نمادهای خودرویی و به طور خاص خودروسازهای بزرگ، مسیر اصلاح قیمتی خود را از هفته‌های قبل آغاز کرده بودند و قیمت‌های فعلی آنها، سقوط ۴۰-۴۵ درصدی از سقف را نشان می‌دهد.

مهمترین عامل برای سهام گروه خودرویی، بازگشت آرامش به فضای معاملاتی روزانه در کلیت بازار سهام است و در صورت تحقق این امر می‌توان سهم‌های این صنعت بورسی را به عنوان اولین گزینه‌های بازگشت از مسیر ریزشی درنظر گرفت.

امری که وقوع آن با توجه به عقب‌نشینی‌های سیاست‌گذار و انتشار اخبار مثبت در پایان هفته گذشته، دور از ذهن نیست. اما نگاه یکطرفه به موضوع و خوشبینی بیش از حد نیز در چنین شرایطی، تفکر هوشمندانه‌ای به شمار نمی‌آید.

اخبار مثبت روزهای پایانی هفته گذشته، بیش از هر چیز از جنس سیاست‌گذاری بود. بسیاری از فعالان بورسی بر این باورند که تغییر سیاست‌های سازمان بورس و عدم هماهنگی مقامات بالادستی در وزارت اقتصاد و وزارتخانه‌های دیگر نظیر نفت، عامل اصلی برهم خوردن تعادل و بروز پدیده ترس در میان بورس‌بازان شده‌است.

در همین راستا، سازمان بورس و وزارت اقتصاد پس از تغییر سیاست‌های خود مبنی بر عرضه اوراق نفتی و عرضه بلوکی سهام پالایشی در روزهای گذشته، در اولین اقدام‌های خود خبر از افزایش سقف خرید سهام توسط صندوق‌های درآمد ثابت از از کف تعیین شده ۵ درصدی به ۱۵ درصد داد که می‌تواند منابع قابل توجهی برای خرید سهم‌های اصلاح شده در اختیار این بخش قرار دهد.

از سوی دیگر قرار بر این است که سط اعتباری کارگزاری‌ها که رفته رفته به مرز صفر میل می‌کرد، به سطح ۲۰ درصد بازگردد و از این طریق نیز بسیاری از سهامداران فعلی که منابع جدیدی برای خرید سهام در قیمت‌های پایین ندارند (اصطلاحا فول سهم هستند) بتوانند با پدیدار شدن نشان‌های بهبود اوضاع، خریدهای اعتباری بیشتری انجام دهند و سمت تقاضا از این محل نیز تقویت شود.

از دیگر مواردی که می‌تواند تحرک معاملات را به خصوص در سهام گروه پالایشی افزایش دهد، تعیین تاریخ ۵ شهریور به عنوان شروع پذیره‌نویسی صندوق دارا دوم بود.

علاوه بر این مسائل، بازگشت ساعات معاملاتی به روال عادی قبلی و جلوگیری از معاملات فرسایشی تا بعد از ساعت ۳ ظهر و افزایش تیک قیمتی از یک تومان به ۱۰ تومان برای کاهش تراکم سفارش‌های ارسالی و پویا‌تر شدن فعالیت هسته معاملاتی نیز از دیگر اقدامات سیاست‌گذار برای روان‌سازی و خروج از شرایط فعلی‌ست که با توجه به اصلاج قیمت مناسب در بسیاری از نمادهای بورسی، می‌تواند موثر واقع شود.

اگرچه اوضاع قیمت‌های جهانی، روند نرخ دلار نیمایی و نشانه‌های حمایتی وزارت اقتصاد و دولت از بورس، سیگنال‌های مثبتی ارائه می‌کنند اما با تمام این تفاسیر، نگاه سرمایه‌گذار نباید تنها به این مسائل معطوف باشد.

مهمترین مساله بازگشت اعتماد عمومی به بورس و کاهش میزان ترس سهامداران تازه‌وارد (و البته پرتعداد) در زمینه سرمایه‌گذاری‌ست. این امر مستلزم افزایش تجربه عمومی و عبور موفقیت‌آمیز از دست‌اندازهای گاه و بی‌گاه است.

در چنین شرایطی فشارهای فروش با رسیدن به نقطه سربسر برای سهامداران متضرر نیز تشدید خواهد شد و با توجه به افزایش ریسک‌های سیاسی با احتمال فعال شدن مکانیسم ماشه توسط آمریکا، سناریوی بازگشت قدرتمند بازار سهام تنها در صورتی محقق خواهد شد که بار دیگر سهامداران مانند ماه‌های گذشته در خوشبینی تمام عیار قرار گیرند. امری که به لحاظ منطقی با افزایش تجربه همخوانی ندارد.

انتهای پیام/ منبع: قطعه نیوز

امیدواری خودروسازان برای بهبود روند در بازار سرمایه

فروش 50 درصد اوراق مرابحه700 ميليارد توماني ایران خودرو

«خساپا» پس از ثبت افزايش سرمايه در بورس باز خواهد شد

خودرو از بخش دولتی پیشی گرفت

درج اوراق صکوک مرابحه شرکت تولید اتومبیل سایپا در بورس تهران

دیدگاه خود را بنویسید

کیوسک مطبوعاتی