پایگاه خبری رسمی خودرو و صنایع وابسته
شماره مجوز ۸۲۱۸۶ از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی

موتور هاب برای دوچرخه برقی

نحوه عملکرد دوچرخه هاي هيبريدي چگونه است؟

امروزه یکی از نوآوری‌های صنعت دوچرخه سازی و حمل و نقل، در تولیدات دوچرخه برقی صورت گرفته است، اما به راستی این دوچرخه‌ها چگونه به وجود آمده اند و نحوه عملکرد دوچرخه برقی به چه صورت است؟ شکی نیست که باید مهندسی جالبی داشته باشند که این همه طرفدار در سراسر دنیا پیدا کرده است.

شیوا تدین پور
شنبه - ۱۴ مرداد ۱۴۰۲

به گزارش پایگاه خبری جوان خودرو؛

با به وجود آمدن دوچرخه‌های برقی‌، دیگر سن و سال نقش کمتری را در استفاده از دوچرخه ایفا می‌کند.

فناوری دوچرخه‌های برقی در این چند ساله دچار تغییر و تحول بسیاری شده است. از تولیدات موتورهای برقی گرفته تا دوچرخه‌های برقی هیبریدی و دوچرخه برقی‌های بالای ۱۰۰۰ وات قدرت موتور. با این همه بعضی وقت‌ها زمانی که اسم دوچرخه برقی به گوش مخاطب می‌رسد، اولین تصویری که به ذهنش می‌آید، ممکن است یک اسکوتر برقی یا موتور سیکلت برقی باشد!

از این تصاویر ذهنی دور شوید و یک دوچرخه معمولی را تصور کنید که چند قطعه مختلف مثل موتور، باتری و سیستم کنترل به آن اضافه شده است؛ موارد ذکر شده پایه و اساس تمامی دوچرخه برقی ها است.

نحوه پدال زدن و فرمان دوچرخه برقی مشابه دوچرخه معمولی است و تفاوتی ندارد. قطعه الکتریکی که در دوچرخه برقی جایگذاری می‌شود، به منظور بهبود عملکرد نیروی انسانی است، نه روشی برای جایگزینی آن! به این صورت در نظر بگیرید که راحتی و کیفیت قطعات در دوچرخه برقی به اندازه دوچرخه‌های معمولی دارای اهمیت است، ولی در کنار آن فاکتورهای دیگری وجود دارد که در ادامه به آن می‌پردازیم.

موتور

قدرت موتور در دوچرخه‌های برقی دارای انواع مختلفی است که  مهم‌ترین عامل سرعت در وسیله نقلیه شناخته می‌شود. موتور دوچرخه برقی از قدرت ۲۰۰ وات شروع می‌شود و تا ۱۰۰۰ وات و حتی بیشتر از آن هم می‌رسد.

قدرت موتور دوچرخه برقی در کشورهای مختلف، می‌تواند متفاوت باشد؛ به طور مثال محدودیت قدرت موتور قانونی در آمریکا تا ۷۵۰ وات است.

موتور در دوچرخه برقی مثل موتور ماشین است، یعنی همان مقدار که در موتور ماشین میزان اسب بخار بالا می‌رود و روی سرعت و قدرت ماشین تاثیرگذار است، همان اندازه هم با بالا رفتن ولتاژ موتور دوچرخه برقی امتیاز شتاب و قدرت آن بالاتر خواهد رفت؛ در نتیجه نحوه عملکرد دوچرخه برقی بهبود می‌یابد.

در موتور دوچرخه برقی با بالاتر رفتن قدرت، از میزان ظرفیت باتری هم بیشتر استفاده می‌شود. در نتیجه یک موتور ۷۵۰ واتی، باتری را نسبت به موتور ۲۵۰ واتی زودتر تخلیه می‌کند که بتواند وزن بیشتری را به راحتی و با قدرت حمل کند.

موتور هاب

از جمله موتورهای محبوب در سری دوچرخه‌های برقی «موتور هاب» است. این مدل موتور دوچرخه برقی به طور معمول در چرخ عقب قرار می‌گیرد و عملکرد آن با درگیر شدن موتور با چرخ‌ها و حرکت رو به جلو صورت می‌پذیرد.

اگر چه سیستم این موتور به خوبی عمل می‌کند، ولی از نظر نحوه عملکرد دوچرخه برقی دچار نقص‌هایی نیز است. از آنجایی که این موتور روی چرخ‌ها به طور مستقیم تاثیر می‌گذارد و چرخ دنده را درگیر نمی‌کند، کارایی خود را در پیمودن تپه‌ها و پستی و بلندی‌ها به طور شایسته از دست می‌دهد.

تصور اینکه در طی مسیر به نسبت طولانی با یک دنده در حال حرکت هستید، برای برخی خیلی خوشایند نیست.

باتری

از آنجایی که باتری مخزن تامین کننده انرژی برای حرکت دوچرخه است و به صورت همه جانبه در دوچرخه تاثیر می‌گذارد، انتخاب و وجود آن بسیار ضروری است. باتری‌هایی که در بازار وسیله نقلیه به خصوص دوچرخه برقی ارائه می‌شوند، زیر مجموعه یکی از عنوان‌های زیر قرار می‌گیرد.

باتری سرب اسیدی یا SLA

زمانی باتری مشترک استفاده شده در اسکوترها و دوچرخه‌های برقی، باتری SLA بود. این در حالی است که هنوز اکثر اسکوترهای برقی از این نوع باتری استفاده می‌کنند و دوچرخه‌های برقی برای حفظ تعادل و ایجاد وزن کمتر روی دوچرخه برقی از باتری‌های مخصوص دیگری بهره می‌برند. از جمله مزایای این دوچرخه می‌توان به ارزان بودن آن اشاره کرد. در ادامه به صورت لیست به معایب این مدل باتری می‌پردازیم:

  • سنگین و حجیم بودن
  • طول مسافت کمی را پشتیبانی می‌کند.
  • طول عمر به نسبت پایینی دارد.
  • نیاز به نگهداری بیشتری دارد و پس از هر بار استفاده حتما باید شارژ شود.

باتری لیتیومی

باتری لیتیومی جدیدترین فناوری در نوع باتری است. این نوع باتری طول عمر 2 الی 3 برابر باتری‌های SLA دارد. باتری لیتیومی که وزن سبکی هم دارند، نیاز به تعمیر و نگهداری یا انجام کار خاصی در نحوه عملکرد دوچرخه برقی ندارند.

مزایای این مدل باتری

  • وزن سبک که سقف وزن باتری لیتیومی می‌تواند تا حدود ۲ کیلوگرم باشد.
  • طول مسافت خوبی را پشتیبانی می‌کند که می‌توان با کمک پدال تا ۶۴ کیلومتر و حرکت با دریچه گاز را تا ۳۲ کیلومتر را برق رسانی کند.
  • طول عمر خوب؛ چیزی در حدود ۳ سال «وابسته به مقدار مصرف می‌تواند متغیر باشد».

معایب باتری لیتیومی

  • گران بودن از نظر قیمتی

کنترل کننده

دستگاه کنترل‌ کننده در سبک‌ها و مدل‌های مختلف وجود دارد. کنترل کننده‌ها برای سهولت در استفاده و نحوه عملکرد دوچرخه برقی روی فرمان دوچرخه کار می‌شود. به طور کلی کنترل کننده‌ها به دو نوع تقسیم می‌شوند؛ کنترل ‌کننده‌های مربوط به پدال دوچرخه و کنترل کننده‌های مربوط به دریچه گاز.

سیستم کنترل پدال، به هنگام فشار وارد کردن به روی پدال فعال می‌شود و باعث به جریان افتادن کمک الکتریکی به پدال می‌شود. کنترل کننده‌ها به همراه یک نمایشگر روی فرمان به فرد کمک می‌کنند که مقدار کمک دریافتی توسط موتور را تنظیم کند.

کنترل کننده‌های تنظیم دریچه گاز هم به صورت قابل تنظیم توسط فرد سوار بر دوچرخه برقی در دسترس است. مدل‌های تنظیم کننده دریچه گاز یا به صورت پیچی است یا به صورت دکمه‌ای که در هر دو صورت امکانی را برای شما فراهم می‌کند که نیازی به رکاب زدن نداشته باشید.

دوچرخه‌های برقی طوری طراحی شده‌اند که کار با این وسیله بسیار آسان باشد. به عنوان شخصی که با نحوه عملکرد دوچرخه برقی آشنا است، سه حالت در راندن این وسیله وجود دارد که در ادامه در این باره بیشتر توضیح خواهیم داد.

پدال زدن خالی

نکته قابل توجهی که در مورد دوچرخه برقی وجود دارد، این است که در هر زمانی که شما بخواهید، می‌توانید به عنوان دوچرخه معمولی از آن استفاده کنید و کمک برقی نگیرید. در این حالت هیچ قدرت اضافی توسط موتور تولید نمی‌شود و دوچرخه مثل یک دوچرخه معمولی با ۳ دنده تا ۸ دنده به حرکت خود ادامه می‌دهد.

کمک پدال یا کمک برقی

در این حالت می‌توانید که قدرت پدال زدن را با قدرت الکتریکی دوچرخه ترکیب کنید تا سرعت و قدرت بیشتری در حرکت داشته باشید. زمانی که شما از طریق دکمه کنترل کننده کمک برقی را روشن می‌کنید، موتور در هنگام پدال زدن نیروی مورد نیاز شما را تامین می‌کند.

کمک پدال یا کمک برقی

حالت کمک پدال در سه سطح مختلف صورت می‌پذیرد:

  • کم «۳۰ درصد»
  • متوسط «۶۰ درصد»
  • زیاد «۱۰۰ درصد»

این درصدها به راحتی نشان می‌دهند که موتور در حال تامین چه مقدار نیرو برای دوچرخه برقی است؛ با فشردن دکمه‌های کنترل کننده نیروی کمکی در سه سطح مختلف تغییر حالت می‌دهد یا به اصطلاح سوئیچ می‌کند.

استفاده از برق

این نحوه عملکرد در دوچرخه برقی باعث می‌شود تنها کاری که لازم است توسط شما انجام شود، نشستن و لذت بردن باشد! زیرا موتور دوچرخه کار حرکت دادن دوچرخه را برای شما انجام می‌دهد؛ برای انجام این کار فقط کافی است که با فشردن دکمه یا پیچاندن دسته، نیرو را به چرخ برسانید.

در این حالت شما با محدودیت سرعت به خصوص خود همراه خواهید بود. برای مثال محدودیت سرعت با استفاده از موتور برقی تنها، در ایالات متحده آمریکا تا حداکثر سرعت ۳۲ کیلومتر بر ساعت است.

برای راندن دوچرخه برقی باید گواهینامه داشت؟

همانطور که مطلع هستید، تا به امروز در کشور ایران قانونی مبتنی بر داشتن گواهینامه راندن دوچرخه برقی برای شناخت نحوه عملکرد دوچرخه برقی و محدودیت قدرت دوچرخه، وجود ندارد. زیرا این محصول در خیلی از کشورهای جهان، یک پدیده و محصول نو ظهور است.

 

دیدگاه خود را بنویسید

کیوسک مطبوعاتی