پایگاه خبری رسمی خودرو و صنایع وابسته
شماره مجوز ۸۲۱۸۶ از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی

مروری بر تاریخچه برندهای تولیدکننده دوچرخه داشته باشیم!

مروری بر تاریخچه برندهای تولیدکننده دوچرخه در جهان

می­توان گفت اطلاعات کمی در مورد دوچرخه ­های اولیه موجود است، اما آنچه مشخص است، این است که مردم در آغاز قرن نوزدهم از دوچرخه استفاده می­کردند. برخی افراد قدمت دوچرخه را به دهه ۱۴۰۰ میلادی ربط می­دهند. طبق گفته مسئولین بین المللی دوچرخه در سال ۱۴۹۰ میلادی امتیاز طراحی دوچرخه به لئوناردو داوینچی اعطا شد که دلیل بر قدمت دیرین دوچرخه است.

شیوا تدین پور
شنبه - ۱۴ مرداد ۱۴۰۲

به گزارش پایگاه خبری جوان خودرو؛

در اوایل دهه ۱۸۰۰ میلادی فردی به ­نام کارل فریهر فون درایس وسیله نقلیه­ای با چرخ جلوی قابل فرمان یا به عبارتی دوچرخه اولیه را طراحی کرد. این دوچرخه شامل صندلی روکش­دار و تکیه­ گاه بود که به او اجازه تعادل و هدایت آن را می­داد. این وسیله بعدها در بین افراد بسیار محبوب شد. اما بعد از آن ساخت دوچرخه در سال ۱۸۶۳ میلادی پیشرفت کرد، به­ طوری که پدال به دوچرخه نیز اضافه شد. مردم با استفاده از پدال دوچرخه را با پاهای خود به جلو حرکت می­ دادند.

در اواخر دهه ۱۸۰۰ میلادی در ایالات متحده افراد به دنبال طراحی دوچرخه­ای ایمن­تر بودند. زیرا مدل­های دوچرخه دوره­های قبل بسیار پر­خطر بودند و اغلب سوارکاران حرفه­ای، آکروبات­ها، ورزشکاران و برخی افراد شجاع که طرفدار دوچرخه سواری بودند، از آن استفاده می­کردند. بعد از گذشت زمان، دوچرخه­های ایمن شبیه به دوچرخه ­های امروزی طراحی و ساخته شد. به طوری که دوچرخه به وسیله حمل و نقل عمومی تبدیل شد که در دسترس اکثر افراد قرار گرفت.

تاریخچه برند جاینت

Giant Manufacturing Co. Ltd.  معمولاً با نام جاینت شناخته می­شود. جاینت تولید­کننده دوچرخه تایوانی است که در جهان به عنوان بزرگترین طراح و سازنده دوچرخه شناخته می­شود. این برند در کشورهای تایوان، هلند، چین و مجارستان نیز دارای تاسیسات تولیدی است.

در بررسی تاریخچه برندهای تولیدکننده دوچرخه، جاینت جزو برندهایی با قدمت نسبتا زیاد محسوب می­شود. این برند در سال 1972 میلادی در داجیا، شهرستان تایچونگ در تایوان به واسطه پادشاه لیو و چند تن از دوستانش تاسیس شد. در سال 1972 میلادی مدیر اجرایی جاینت به نام تونی لو با شوین مذاکره­ای کردند که باعث پیشرفت زیادی در کار شد. جاینت کار تولید خود را به عنوان OEM  یا همان سازنده قطعات اصلی به صورت انحصاری با نام­های تجاری دیگر به عنوان برچسبی خصوصی به فروش رساند.

با توجه به تاریخچه برندهای تولیدکننده دوچرخه و پیشرفت در زمینه دوچرخه سازی و افزایش فروش آن در ایالات متحده، پس از اعتصاب کارگران کارخانه شوین در شیکاگو در سال ۱۹۸۰ میلادی جاینت به تامین کننده اصلی قطعات دوچرخه تبدیل شد و بیش از دو سوم دوچرخه­های این شرکت آمریکایی را تا اواسط دهه ۱۹۸۰ میلادی تولید کرد که ۷۵ درصد فروش جاینت به شمار می­رفت.

هنگامی که شوین به دنبال قرارداد جدیدی بود، در سال ۱۹۸۷ میلادی تصمیم به بستن قرارداد با شرکت دوچرخه ­سازی در چین برای تولید دوچرخه در شنژن را گرفت. در همان حین جاینت تحت ریاست بیل آستین، معاون بازاریابی سابق در برند شوین دوچرخه­های خود را برای رقابت تاسیس کرد که به سرعت در حال پیشرفت بود.

بررسی تاریخچه برند جاینت

در سال ۱۹۸۴ میلادی جاینت سرمایه­ گذاری مشترکی را با آندریس گاسترا تولید­کننده دوچرخه هلندی کوگامیاتا راه­اندازی کرد که به «اروپا غول پیکر معروف» بود. در سال ۱۹۹۲ میلادی جاینت با فروش سهام گاسترا سهامدار کامل اروپا غول پیکر شد.

پیشرفت جاینت تا جایی بود که در سال ۲۰۱۸ میلادی در بیش از ۵۰ کشور ۱۲۰۰۰ فروشگاه خرده­فروشی داشت که مقصد بیشتر کالاهای آن اتحادیه اروپا، ایالات متحده، ژاپن و تایوان بود. جاینت توانست توسط این کار به درآمد بالایی برسد.

تاریخچه برند معروف ترک

ریچارد برک و بیویل هاگ دوچرخه ترک را در سال ۱۹۷۶ میلادی در انباری خانه خود واقع در واترلو، ویسکانسین تاسیس می­کردند، اما گمان نمی­کردند روزی برسد که تولیدشان در آسیا رونق زیادی پیدا کند. آن­ها قصد داشتند با پیشرفت مدل­های جاده­ای دوچرخه دهه­های ۱۹۷۰ میلادی در ایالات متحده سرمایه­گذاری کنند.

حدود ۴۰ سال بعد، در صورتی که اکثر تولیدات دوچرخه به خارج کشور منتقل می­شدند، ترک توانست بخشی از ساخت خود را برای ایالات متحده حفظ کند.

بعد از بررسی تاریخچه برندهای تولیدکننده دوچرخه می­توان گفت که شرکت دوچرخه­سازی ترک بزرگترین شرکت در ایالات متحده محسوب می­شود. این شرکت دوچرخه­هایی با سبک کودک تا سبک­های جاده­ای و کوهستانی را به صورت حرفه­ای طراحی و ساخته است. شرکت ترک تاکنون جزو بزرگترین تولید­کننده ­های خودرو­های دوچرخه در ایالات متحده است که تقریبا نیمی از محصولات خود را در ایالات متحده تولید می­کند.

جیم کولگرو مهندس ارشد تولید کامپوزیت در شرکت ترک می­گوید: این شرکت در سال جاری قصد ساختن ۲۰۰۰۰ تا ۲۵۰۰۰ دوچرخه در ویسکانسین را دارد که شاید به نظر زیاد نباشد. اما باید در نظر گرفت که سال گذشته این شرکت حدود ۵۶۰۰۰ دوچرخه در داخل کشور ساخت که بسیار قابل توجه بوده است.

تولید دوچرخه داخلی زیر نظر شرکت­های کوچک­تری مثل واترفورد، پرسیژن و سیکز خواهد بود که سالانه حدود ۲۰۰۰ دوچرخه را در کارخانه­ای قدیمی تولید می­کنند.

بررسی تاریخچه برند معروف ترک دوچرخه

با وجود تاریخچه برندهای تولیدکننده دوچرخه ساخت دوچرخه توسط شرکت ترک در آمریکا، تنها یک درصد از دوچرخه­های ساخت ایالات متحده را تشکیل می­دهد. با این حال کولگرو معتقد است که تولید داخلی فرصتی برای کنترل بیشتر تولید ایجاد می­کند.

تاریخچه برند اسکات

با بررسی تاریخچه برندهای تولیدکننده دوچرخه، برند اسکات نیز برند قابل توجهی به نظر می­رسد. در سال ۱۹۵۸ میلادی فردی به نام آیداهو که مهندس و اسکی باز بود، توانست چوب اسکی از جنس آلومینیوم را بسازد. این چوب اسکی در مقایسه با چوب­های ساخته شده دیگر از بامبو یا فولاد بسیار مطلوب بود.

طی این موفقیت شرکت اسکات شروع به تولید لوازم ورزشی کرد که در سال ۱۹۷۰ میلادی برای استفاده از موتورهای کراس اولین عینک محافظ را فروخت که این موضوع طرفداران زیادی در پی داشت.

در سال ۱۹۷۸ میلادی این شرکت فعالیت­های خود را به اروپا گسترش داد و دفتر خود را در فریبورگ یکی از ایالات واقع در سوئیس تاسیس کرد. اسکات مهم­ترین نوآوری تاریخ دوچرخه سواری را در سال ۱۹۸۹ میلادی به بازار معرفی کرد. این نوآوری آیرودینامیک با گیره بود که به­طور استراتژیک توسط گرگ ­لموند آمریکایی در سال ۱۹۸۹ میلادی مورد استفاده قرار گرفت.

اسکات در سال 1991 میلادی اولین چنگال تعلیق خود را به نام Unishock تولید کرد و سال بعد از آن اولین دوچرخه کوهستانی با سیستم تعلیق کامل را برای عموم به نمایش گذاشت.

سبک ­ترین قاب دوچرخه جاده­ای Team Issue 2001 با وزن 895 گرم است که توسط اسکات ساخته شده است.

اسکات در سال ۲۰۱۱ میلادی خط تولید دوچرخه برقی و دوچرخه اسپرت را راه اندازی کرد و سال بعد آن­ها با مدل‌های خط سرمایه گذاری برقی جایگزین شدند.

در سال ۲۰۱۵ میلادی شرکت کره­ای یونگ اون ۱/۵۰ درصد از سهام این شرکت را در اختیار گرفت و مالک قبلی آن ۹/۴۹ درصد آن را همچنان حفظ کرد.

بررسی تاریخچه برند اولین دوچرخه اسکات

تاریخچه برند بیانچی

با بررسی تاریخچه برندهای تولیدکننده دوچرخه، دوچرخه­های برند بیانچی یکی از قدیمی­ترین دوچرخه­های بازار محسوب می­شود. ادواردو بیانچی در سال ۱۸۸۵ میلادی در صورتی که جوانی ۲۱ ساله بود، کار خود را در مغازه­ای کوچک در میلان به عنوان تولیدکننده دوچرخه آغاز کرد. خلق و خوی عمیق نوآورانه ادواردو او را از همه سازندگان متمایز می­کرد.

کاهش قطر چرخ جلو و متعادل کردن شکاف حرکت با استفاده از زنجیر اولین ایده او بود که به ۱۲۵ سال پیش مربوط می­شود. پس از آن با ایده پایین آوردن ارتفاع پدال­ها ایمنی در دوچرخه به وجود آمد. به عبارتی اولین دوچرخه مدرن و ایمن توسط این برند ساخته شد.

از مزایای اصلی این دوچرخه این بود که نیازی به حرکات آکروباتیک نبود و آن را به وسیله­ حمل و نقل جدیدی تبدیل کرد. بعد از آن ادواردو وسیله نقلیه مشابهی طراحی کرد که قطر چرخ آن را بیشتر کاهش داد و هر دو چرخ عقب و جلو به یک اندازه بودند.

ایتالیا بعد از سال­ها توانست توسط ادواردو که به او آهنگر کوچک نیز گفته می­شد، سازنده­ دوچرخه­ای عالی برای خود در تمام قرن مشخص کند.

ادواردو توانست کارگاه خود را توسط فردی به نام برتانی به جایی بزرگ­تر منتقل کند. او در سال ۱۸۸۸ میلادی در محل جدید خود اولین دوچرخه با لاستیک را تولید کرد که اختراع اخیر دامپزشک اسکاتلندی دانلوپ بود.

در سال ۱۸۹۵ میلادی ادواردو به واسطه ملکه مارگارت به دادگاهی در ویلا رئال در مونزا دعوت شد. طبق شنیده­های ملکه مارگارت در مورد تولید دوچرخه توسط بیانچی، مشتاق بود که نحوه تولید آن را بیاموزد. بیانچی با نوآوری و اشتیاق دوچرخه را برای ملکه ساخت. ملکه با توجه به ذوق ادواردو به ورزش فرصت عالی برای آزمایش دوچرخه را با شرکت در مسابقات به او داد.

ادواردو بیانچی اولین دوچرخه­ دارای گیربکس را نیز در سال ۱۹۰۱ میلادی ارائه کرد. در سال ۱۹۱۳ میلادی بیانچی سیستم ترمز را نیز اختراع کرد.

بیانچی در سال ۱۹۱۴ میلادی به تولید کننده خارق العاده دوچرخه مبدل گشت که تولید او به ارقام ۴۵۰۰۰ دوچرخه، ۱۵۰۰ موتور سیکلت و ۱۰۰۰ خودرو رسیده بود.

برند بیانچی یکی از قدیمی ترین دوچرخه های بازار

دیدگاه خود را بنویسید

کیوسک مطبوعاتی