میتوان گفت اطلاعات کمی در مورد دوچرخه های اولیه موجود است، اما آنچه مشخص است، این است که مردم در آغاز قرن نوزدهم از دوچرخه استفاده میکردند. برخی افراد قدمت دوچرخه را به دهه ۱۴۰۰ میلادی ربط میدهند. طبق گفته مسئولین بین المللی دوچرخه در سال ۱۴۹۰ میلادی امتیاز طراحی دوچرخه به لئوناردو داوینچی اعطا شد که دلیل بر قدمت دیرین دوچرخه است.
به گزارش پایگاه خبری جوان خودرو؛
در اوایل دهه ۱۸۰۰ میلادی فردی به نام کارل فریهر فون درایس وسیله نقلیهای با چرخ جلوی قابل فرمان یا به عبارتی دوچرخه اولیه را طراحی کرد. این دوچرخه شامل صندلی روکشدار و تکیه گاه بود که به او اجازه تعادل و هدایت آن را میداد. این وسیله بعدها در بین افراد بسیار محبوب شد. اما بعد از آن ساخت دوچرخه در سال ۱۸۶۳ میلادی پیشرفت کرد، به طوری که پدال به دوچرخه نیز اضافه شد. مردم با استفاده از پدال دوچرخه را با پاهای خود به جلو حرکت می دادند.
در اواخر دهه ۱۸۰۰ میلادی در ایالات متحده افراد به دنبال طراحی دوچرخهای ایمنتر بودند. زیرا مدلهای دوچرخه دورههای قبل بسیار پرخطر بودند و اغلب سوارکاران حرفهای، آکروباتها، ورزشکاران و برخی افراد شجاع که طرفدار دوچرخه سواری بودند، از آن استفاده میکردند. بعد از گذشت زمان، دوچرخههای ایمن شبیه به دوچرخه های امروزی طراحی و ساخته شد. به طوری که دوچرخه به وسیله حمل و نقل عمومی تبدیل شد که در دسترس اکثر افراد قرار گرفت.
Giant Manufacturing Co. Ltd. معمولاً با نام جاینت شناخته میشود. جاینت تولیدکننده دوچرخه تایوانی است که در جهان به عنوان بزرگترین طراح و سازنده دوچرخه شناخته میشود. این برند در کشورهای تایوان، هلند، چین و مجارستان نیز دارای تاسیسات تولیدی است.
در بررسی تاریخچه برندهای تولیدکننده دوچرخه، جاینت جزو برندهایی با قدمت نسبتا زیاد محسوب میشود. این برند در سال 1972 میلادی در داجیا، شهرستان تایچونگ در تایوان به واسطه پادشاه لیو و چند تن از دوستانش تاسیس شد. در سال 1972 میلادی مدیر اجرایی جاینت به نام تونی لو با شوین مذاکرهای کردند که باعث پیشرفت زیادی در کار شد. جاینت کار تولید خود را به عنوان OEM یا همان سازنده قطعات اصلی به صورت انحصاری با نامهای تجاری دیگر به عنوان برچسبی خصوصی به فروش رساند.
با توجه به تاریخچه برندهای تولیدکننده دوچرخه و پیشرفت در زمینه دوچرخه سازی و افزایش فروش آن در ایالات متحده، پس از اعتصاب کارگران کارخانه شوین در شیکاگو در سال ۱۹۸۰ میلادی جاینت به تامین کننده اصلی قطعات دوچرخه تبدیل شد و بیش از دو سوم دوچرخههای این شرکت آمریکایی را تا اواسط دهه ۱۹۸۰ میلادی تولید کرد که ۷۵ درصد فروش جاینت به شمار میرفت.
هنگامی که شوین به دنبال قرارداد جدیدی بود، در سال ۱۹۸۷ میلادی تصمیم به بستن قرارداد با شرکت دوچرخه سازی در چین برای تولید دوچرخه در شنژن را گرفت. در همان حین جاینت تحت ریاست بیل آستین، معاون بازاریابی سابق در برند شوین دوچرخههای خود را برای رقابت تاسیس کرد که به سرعت در حال پیشرفت بود.
در سال ۱۹۸۴ میلادی جاینت سرمایه گذاری مشترکی را با آندریس گاسترا تولیدکننده دوچرخه هلندی کوگامیاتا راهاندازی کرد که به «اروپا غول پیکر معروف» بود. در سال ۱۹۹۲ میلادی جاینت با فروش سهام گاسترا سهامدار کامل اروپا غول پیکر شد.
پیشرفت جاینت تا جایی بود که در سال ۲۰۱۸ میلادی در بیش از ۵۰ کشور ۱۲۰۰۰ فروشگاه خردهفروشی داشت که مقصد بیشتر کالاهای آن اتحادیه اروپا، ایالات متحده، ژاپن و تایوان بود. جاینت توانست توسط این کار به درآمد بالایی برسد.
ریچارد برک و بیویل هاگ دوچرخه ترک را در سال ۱۹۷۶ میلادی در انباری خانه خود واقع در واترلو، ویسکانسین تاسیس میکردند، اما گمان نمیکردند روزی برسد که تولیدشان در آسیا رونق زیادی پیدا کند. آنها قصد داشتند با پیشرفت مدلهای جادهای دوچرخه دهههای ۱۹۷۰ میلادی در ایالات متحده سرمایهگذاری کنند.
حدود ۴۰ سال بعد، در صورتی که اکثر تولیدات دوچرخه به خارج کشور منتقل میشدند، ترک توانست بخشی از ساخت خود را برای ایالات متحده حفظ کند.
بعد از بررسی تاریخچه برندهای تولیدکننده دوچرخه میتوان گفت که شرکت دوچرخهسازی ترک بزرگترین شرکت در ایالات متحده محسوب میشود. این شرکت دوچرخههایی با سبک کودک تا سبکهای جادهای و کوهستانی را به صورت حرفهای طراحی و ساخته است. شرکت ترک تاکنون جزو بزرگترین تولیدکننده های خودروهای دوچرخه در ایالات متحده است که تقریبا نیمی از محصولات خود را در ایالات متحده تولید میکند.
جیم کولگرو مهندس ارشد تولید کامپوزیت در شرکت ترک میگوید: این شرکت در سال جاری قصد ساختن ۲۰۰۰۰ تا ۲۵۰۰۰ دوچرخه در ویسکانسین را دارد که شاید به نظر زیاد نباشد. اما باید در نظر گرفت که سال گذشته این شرکت حدود ۵۶۰۰۰ دوچرخه در داخل کشور ساخت که بسیار قابل توجه بوده است.
تولید دوچرخه داخلی زیر نظر شرکتهای کوچکتری مثل واترفورد، پرسیژن و سیکز خواهد بود که سالانه حدود ۲۰۰۰ دوچرخه را در کارخانهای قدیمی تولید میکنند.
با وجود تاریخچه برندهای تولیدکننده دوچرخه ساخت دوچرخه توسط شرکت ترک در آمریکا، تنها یک درصد از دوچرخههای ساخت ایالات متحده را تشکیل میدهد. با این حال کولگرو معتقد است که تولید داخلی فرصتی برای کنترل بیشتر تولید ایجاد میکند.
با بررسی تاریخچه برندهای تولیدکننده دوچرخه، برند اسکات نیز برند قابل توجهی به نظر میرسد. در سال ۱۹۵۸ میلادی فردی به نام آیداهو که مهندس و اسکی باز بود، توانست چوب اسکی از جنس آلومینیوم را بسازد. این چوب اسکی در مقایسه با چوبهای ساخته شده دیگر از بامبو یا فولاد بسیار مطلوب بود.
طی این موفقیت شرکت اسکات شروع به تولید لوازم ورزشی کرد که در سال ۱۹۷۰ میلادی برای استفاده از موتورهای کراس اولین عینک محافظ را فروخت که این موضوع طرفداران زیادی در پی داشت.
در سال ۱۹۷۸ میلادی این شرکت فعالیتهای خود را به اروپا گسترش داد و دفتر خود را در فریبورگ یکی از ایالات واقع در سوئیس تاسیس کرد. اسکات مهمترین نوآوری تاریخ دوچرخه سواری را در سال ۱۹۸۹ میلادی به بازار معرفی کرد. این نوآوری آیرودینامیک با گیره بود که بهطور استراتژیک توسط گرگ لموند آمریکایی در سال ۱۹۸۹ میلادی مورد استفاده قرار گرفت.
اسکات در سال 1991 میلادی اولین چنگال تعلیق خود را به نام Unishock تولید کرد و سال بعد از آن اولین دوچرخه کوهستانی با سیستم تعلیق کامل را برای عموم به نمایش گذاشت.
سبک ترین قاب دوچرخه جادهای Team Issue 2001 با وزن 895 گرم است که توسط اسکات ساخته شده است.
اسکات در سال ۲۰۱۱ میلادی خط تولید دوچرخه برقی و دوچرخه اسپرت را راه اندازی کرد و سال بعد آنها با مدلهای خط سرمایه گذاری برقی جایگزین شدند.
در سال ۲۰۱۵ میلادی شرکت کرهای یونگ اون ۱/۵۰ درصد از سهام این شرکت را در اختیار گرفت و مالک قبلی آن ۹/۴۹ درصد آن را همچنان حفظ کرد.
با بررسی تاریخچه برندهای تولیدکننده دوچرخه، دوچرخههای برند بیانچی یکی از قدیمیترین دوچرخههای بازار محسوب میشود. ادواردو بیانچی در سال ۱۸۸۵ میلادی در صورتی که جوانی ۲۱ ساله بود، کار خود را در مغازهای کوچک در میلان به عنوان تولیدکننده دوچرخه آغاز کرد. خلق و خوی عمیق نوآورانه ادواردو او را از همه سازندگان متمایز میکرد.
کاهش قطر چرخ جلو و متعادل کردن شکاف حرکت با استفاده از زنجیر اولین ایده او بود که به ۱۲۵ سال پیش مربوط میشود. پس از آن با ایده پایین آوردن ارتفاع پدالها ایمنی در دوچرخه به وجود آمد. به عبارتی اولین دوچرخه مدرن و ایمن توسط این برند ساخته شد.
از مزایای اصلی این دوچرخه این بود که نیازی به حرکات آکروباتیک نبود و آن را به وسیله حمل و نقل جدیدی تبدیل کرد. بعد از آن ادواردو وسیله نقلیه مشابهی طراحی کرد که قطر چرخ آن را بیشتر کاهش داد و هر دو چرخ عقب و جلو به یک اندازه بودند.
ایتالیا بعد از سالها توانست توسط ادواردو که به او آهنگر کوچک نیز گفته میشد، سازنده دوچرخهای عالی برای خود در تمام قرن مشخص کند.
ادواردو توانست کارگاه خود را توسط فردی به نام برتانی به جایی بزرگتر منتقل کند. او در سال ۱۸۸۸ میلادی در محل جدید خود اولین دوچرخه با لاستیک را تولید کرد که اختراع اخیر دامپزشک اسکاتلندی دانلوپ بود.
در سال ۱۸۹۵ میلادی ادواردو به واسطه ملکه مارگارت به دادگاهی در ویلا رئال در مونزا دعوت شد. طبق شنیدههای ملکه مارگارت در مورد تولید دوچرخه توسط بیانچی، مشتاق بود که نحوه تولید آن را بیاموزد. بیانچی با نوآوری و اشتیاق دوچرخه را برای ملکه ساخت. ملکه با توجه به ذوق ادواردو به ورزش فرصت عالی برای آزمایش دوچرخه را با شرکت در مسابقات به او داد.
ادواردو بیانچی اولین دوچرخه دارای گیربکس را نیز در سال ۱۹۰۱ میلادی ارائه کرد. در سال ۱۹۱۳ میلادی بیانچی سیستم ترمز را نیز اختراع کرد.
بیانچی در سال ۱۹۱۴ میلادی به تولید کننده خارق العاده دوچرخه مبدل گشت که تولید او به ارقام ۴۵۰۰۰ دوچرخه، ۱۵۰۰ موتور سیکلت و ۱۰۰۰ خودرو رسیده بود.
دیدگاه خود را بنویسید