پایگاه خبری رسمی خودرو و صنایع وابسته
شماره مجوز ۸۲۱۸۶ از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی

قطعات جلوبندی خودرو

آشنايي با اجزاي جلوبندي خودرو و نشانه خرابی آن

جلوبندی خودرو از مهمترین و پر درد سرترین قطعات خودرو می باشد که اگر به جلوبندی ماشین کم توجهی شود می تواند منجر به آسیب های جانی و مالی سنگینی شود. هرساله افراد خیلی زیادی به خاطر بی توجهی به جلوبندی ماشین خسارات جانی جبران ناپذیری متحمل شدند.

شیوا تدین پور
دوشنبه - ۶ آذر ۱۴۰۲

به گزارش پایگاه خبری جوان خودرو؛

اگر ماشین ما در جاده های برون شهری از نظر موتوری با مشکل روبه رو شود نهایت ماشین از حرکت می ایستد. اما اگر اجزای تشکیل دهنده جلوبندی دچار مشکل شود احتمال چپ شدن ماشین  بسیار بالا می رود. پس به شما پیش نهاد می کنم مقاله اجزای جلوبندی و نشانه خرابی آنها را حتما مطالعه کنید.

جلوبندی ماشین یا سیستم تعلیق , مجموعه‌ای از قطعات به هم متصل شده در قسمت جلوی ماشین است که برای حفظ تعادل در خودرو در حین حرکت پیچش یا چاله های استفاده می‌شود. جلوبندی به قدری برای صاحبان خودرو حائز اهمیت است که در زمان خرید حتما توسط جلوبندی ساز بررسی می شود تا مشکل و ایرادی نداشته باشد.

دلایل خرابی جلوبندی خودرو های ایرانی

خرابی در جلوبندی دلایل زیاد و متنوعی دارد. که نمی شود به تک تک انها اشاره کرد. اما مهم ترین دلایل عواملی که باعث خرابی جلوبندی می شود می توان به موارد زیر اشاره کرد.

  • رفت امد در جاده های ناهموارد
  • آسیب دیدن شاسی به دلیل تصادف
  • عبور با سرعت بالا از دست اندازها
  • بالانس نبودن لاستیک ها و ایجاد لرزش در خودرو
  • غیر استاندارد بودن وضعیت فنرها
  • افتادن در چاله چوله های جاده
  • عدم بررسی دوره ای جلوبندی
  • خرابی بلبرینگ چرخ ها
  • شکستگی شاسی خودرو

نشانه های خرابی جلوبندی مثل دلایل خرابی زیاد می باشد اما در ادامه به چهار مورد از نشانه های اصلی می پردازم که در صورت مشاهده باید سریعا به جلوبندی ساز مراجعه کنید.

لاستیک سابی : اگر اج لاستیک ها جلو و حتی عقب با هم متفاوت بود. یعنی جلوبندی ماشین دوچار مشکل است.

کشیدگی فرمان: یکی دیگر از نشانه های خرابی جلوبندی می باشد

شنیدن صدای تقه: از جلوی ماشین به خصوص در هنگام رد شدن از دست انداز ها

کاهش هدایت پذیری ماشین : اگر فرمان پذیری خودرو کم شده می تواند از خرابی جلوبندی خودرو باشد.

اجزای جلوبندی خودرو

اجزای جلوبندی خودرو شامل : اکسل، بوش، دسته موتور، توپی سرکمک، سیستم فرمان، دستگاه تعلیق، رام، فنر، کمک فنر، سیبک، سیبک مفصلی (قرقری) فرمان، طبق یا سینی، میل تعادل یا میله موج گیر ،سگ دست، شغال دست، می باشد که در ادامه مطلب به معرفی تک تک این اجزا می پردازیم.

اکسل

اکسل محور مرکزی چرخ یا دنده می باشد که به منظور چرخش آزادانه چرخ یا دنده در محیط های مختلف از آن استفاده می شود. اکسل با کمک یک یاتاقان یا بوش در موقعیت مخصوص خود درون دنده یا چرخ ثابت می ماند.

بوش جلوبندی

همانطور که تا اینجای مقاله مطالعه کردید جلوبندی از اجزای مختلفی ساخته شده که ارتباط بین بعضی از اجزا با بوش انجام می شود. که در صورت خرابی بوش اصولا صدای تقه از جلوی ماشین شنیده می شود.

انواع بوش جلوبندی

  1. بوش طبق
  2. بوش طبق کوچک لبه دار
  3. بوش دوشاخ کامل با تیرکمانی
  4. بوش طبق جناقی
  5. بوش تعادل
  6. بوش تعادل چاکدار
  7. بوش صلیبی
  8. بوش ضربه گیر اکسل

دسته موتور 

دسته موتور همانطور که از اسمش پیداست وظیفه نگداری موتور و اجزای موتور را دارد.

به این شکل که ارتعاشات ایجاد شده توسط موتور به بدنه را خنثی می کند. احتراق های صورت گرفته درون موتور منجر به لرزش اجزای موتور می شود که اگر این لرزش ها کنترل نشود می توانی به اجزای موتور و حتی شاسی خودرو در دراز مدت آسیب وارد کند.

توپی سرکمک

یک قطعه پلاستکی است که بین کمک و اتقاق خودرو قرار میگیرد. هنگامی که خودرو در دست اندازها و چاله ها می افتد توپی سر کمک مانع وارد شدن ضربه به کمک فنر ها می شود.

رام

به طور کلی رام یک شاسی می باشد که به وسیله آن قطعاتی که در جلوبندی به کار می رود توسط رام به اتاق ماشین متصل می شوند. رام خودرو دو وظیفه کلی دارد:

یک : رام ارتباط دهنده قطعات جلوبندی با شاسی اصلی خودرو می باشد.

دو : جلوگیری کردن از آسیب های احتمالی از کف خودرو به ماشین می باشد.

رام دقیقا زیر موتور خودرو مابین لاستیک ها قرار دارد.

رام خودرو

فنر

فنرها یکی از قطعات اصلی جلوبندی خودرو می باشند که به خاطر متریال و شکل خاص تولید شده  خاصیت کشسانی داشته به طوری که اگر به خودرو نیروی وارد شود به واسطه خرابی جاده ها، فنر ها اجازه آسیب رسیدن به خودرو و شاسی را نمی دهند.

کمک فنر

کمک فنر یکی از قطعات مهم خودرو و زیر مجموعه ای از سیستم تعلیق به حساب می آید. کمک فنر ها در ابعاد و انواع مختلفی طراحی و ساخته شده است. معمولا در نزدیکی هر چرخ، یک عدد از آن ها کار گذاشته می شود.

وظیفه اصلی کمک فنر همانند فنر، به حداقل رساندن میزان ارتعاشات ناشی از حرکت خودرو در سطوح ناهموار است و از ضربات وارده و لرزش های متعدد در خودرو جلوگیری می کند.

کمک فنر

سیبک ها

سیبک یک قطعه کروی است که به ان یک بازو متصل شده است. که از یک طرف به طبق‎ها و از سمت دیگر به چرخ متصل می‌گردد. زمانیکه راننده فرمان را می‌چرخاند، حرکت فرمان از طریق سیبک به چرخ‌ها منتقل شده و چرخ‌ها نیز در همان جهت حرکت خواهند نمود.

همچنین سیبک‌ها به حرکت نرم خودرو نیز کمک می‌کنند بدین صورت که حرکت بالا و پایین سیبک در دست‌اندازها و جاده‌های ناهموار، تا حدودی ارتعاشات را گرفته و مانع از حضور آن‌ها در کابین می‌شود.

سیستم فرمان

سیستم فرمان خودرو یکی از اجزای اصلی جلوبندی خودرو می باشد. که وظیفه هدایت و کنترل خودرو در جاده و پیچ ها بر عهده دارد. که این هدایت از طریق نیروی دست راننده و با جابه جا کردن فرمان ماشین خودرو انجام می شود.

اجزای تشکیل دهنده سیستم فرمان شامل / فرمان / چرخ دنده / غربیلک فرمان / جعبه / میل فرمان و سایر اتصالات می باشد.

نشانه خرابی جعبه فرمان

  • صدای غیر عادی فرمان هنگام چرخاندن
  • لقی جعبه فرمان
  • سفت شدن غربیلک فرمان
  • روغن ریزی قسمت های سیستم هیدرولیک
  •  ایجاد صدا در هنگام کار کردن درجا، یا چرخاندن فرمان به سمت چپ یا راست
  •  سفت شدن فرمان خودرو

سیستم تعلیق

یکی از مهم ترین ویژگی های خودرو به خصوص که قبل از خرید باید مورد بررسی قرار بگیرد به خصوص در ایران به دلیل خرابی جاده ها سیستم تعلیق می باشد. نام دیگر سیستم تعلیق، فنربندی است. که شامل اتاق، شاسی، سرنشنیان و متعلقات آن تشکیل شده است.

از قطعات به کار رفته در سیستم تعلیق خودرو می توان به رینگ و لاستیک / فنرها / دمپر یا کمک فنر / میل تعادل یا میل موجگیر / میل رابط / سیبک / بوش / طبق اشاره کرد.

سیستم تعلیق

سیستم تعلیق 3 وظیفه اصلی دارد

یک : کاهش ضربات و نوسانات جاده ها و مسیر های ناهموار به شاسی، اتاق و سر نشینان خودرو

دو : وظیفه کنترل قرارگیری مناسب لاستیک ها با سطح جاده را بر عهده دارد.

سه : ایجاد محیط آرام برای راننده و سرنشنان خودرو

سگ دست

سگ دست همانند لولایی است که برای کمک به چرخیدن چرخ بر روی محور فرمان استفاده می شود و همچنین اتصالات چرخ‌ها و توپی چرخ ها به سگدست بسته می شود.

شغال دست

شغال دست که یکی از قطعات موجود در جلوبندی خودرو می باشد وظیفه انتقال نیرو به سگ دست را بر عهده دارد. به گونه ای که چرخیدن چرخ بر روی محور اصلی مهمترین وظیفه شغال دست می باشد.

اگر این قطعه به درستی کار نکند چرخ ها از محور اصلی خارج شده که به شدت خطرناک می باشد.

طبق

اگر سیستم تعلیق در خودرو وجود نداشت هر ضربه ای که به خاطر سطح ناهموار جاده به خودرو وارد می شد به صورت کوبش خود را نشان می داد. و در زمان کم شاسی آسیب و پر از صدا های آزاردهنده می شد. با پیدایش سیستم تعلیق ارتعاشات جاده با کمترین میزان به اتاق و شاسی وارد می شود. حالی برای اینکه شاسی با سیستم تعلیق متصل شود نیاز به یک رابط مخصوص دارد که اتصالش را برقرار کند.

این رابط که یکی از اجزای سیستم تعلیق است، طبق نام دارد. طبق اتصال بخش ثابت خودرو یعنی شاسی را با سیستم متحرک تعلیق برقرار می‌کند. بنابراین باید از قدرت و استحکام لازم برخوردار باشد.

چرا که تحت فشار و نیروی بسیاری قرار می‌گیرد. این قطعه فلزی ضمن برقراری اتصال شاسی به سیستم تعلیق، نیروهای عرضی وارده به جاده را نیز دفع می‌کند و مانع از انتقال آن‌ها به شاسی می‌شود.

میله موج گیر یا میل تعادل

به میل موج گیر، میل تعادل هم گفته می ود و بعضی آن را به نام سیبک تعادل میشناسند. محل قرارگیری میل تعادل در هر خودرو میتواند متفاوت باشد. میل موج گیر یک میله فولادی است که در دو سر خود دو بوش لاستیکی دارد.

که هنگامی عبور خودرو از پیچ های تند یا جاده های مارپیچ یا ناهموار (جاده شمال)، این میله فشار وارد شده به بدنه خودرو را به خود جذب نموده و آن را خنثی می نماید.

میل تعادل

سیبک مفصلی (قرقری) فرمان قُرقُری

یک قطعه بسیار مهم در سیستم جلوبندی خودرو ها بوده که در کار چرخش فرمان و چرخ ها ، نقش بسیار مهمی بازی می‌کند.

این قطعه مهم از یک سمت به جعبه فرمان و از سمت دیگر به سیبک فرمان متصل بوده و بنابراین هرگونه خرابی و یا شکستگی در این قطعه ، تاثیر زیادی بر فرمان ناپذیری خودرو ایجاد می‌کند.

گردگیر

یک قطعه ارزان ولی کاملا مهم در جلوبندی گردگیرها است. که وظیفه نگهداری اجزای داخلی خودشون نسبت به آلودگی محیطی دارند. هر زمان گردگیر ها پاره شد باید سریعا ان را تعویض کنیم.

دیدگاه خود را بنویسید

کیوسک مطبوعاتی