پایگاه خبری رسمی خودرو و صنایع وابسته
شماره مجوز ۸۲۱۸۶ از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی

سانگ یانگ تیوولی

سانگ یانگ تیوولی ترکیبی از ویژگی ها و قیمت مناسب

سانگ یانگ تیوولی کراس اووری کره ای است که با قیمت منطقی، امکانات مناسب، پیشرانه راضی کننده، معادلات کراس اوورهای کوچک بازار را برهم زده و با تکیه بر قیمت مشابه رقبای چینی و در مقابل، مشخصات فنی و از همه مهمتر، کیفیت و قابلیت اطمینان بیشتر از آن ها، باعث شده تا خیل عظیمی […]

میلاد میرعابدینی
شنبه - ۴ دی ۱۳۹۵

سانگ یانگ تیوولی کراس اووری کره ای است که با قیمت منطقی، امکانات مناسب، پیشرانه راضی کننده، معادلات کراس اوورهای کوچک بازار را برهم زده و با تکیه بر قیمت مشابه رقبای چینی و در مقابل، مشخصات فنی و از همه مهمتر، کیفیت و قابلیت اطمینان بیشتر از آن ها، باعث شده تا خیل عظیمی از خریداران کراس اوورهای رنج 100 میلیون تومان برای خریدش اشتیاق نشان دهند.

همیشه یک خودرو شاسی‌بلند نباید با قابلیت‌های آفرود و حرکتی ویژه‌اش شما را به وجد بیاورد. گاهی تنها کمی ارتفاع بیش‌تر از یک سدان معمولی از سطح زمین و طراحی متفاوت می‌تواند نظر خریداران را به خودروهای کراس‌اوور جلب کند. بازار نمایندگان این کلاس پرطرفدار نه تنها در ایران بلکه در کل جهان داغ است. روز به روز به تعداد خودروهای کراس‌اوور اضافه می‌شود و همه برندهای خودروسازی از مشهورترین‌ها گرفته تا برندهای گم‌نام می‌خواهند از این بازار پررونق سهمی داشته باشد. یکی از کراس اوورهایی که این روزها در بازار خودرو کشورمان سر و صدای زیادی به پا کرده، سانگ یانگ تیوولی است که به عنوان نماینده کره جنوبی، کار را برای رقبای چینی اش دشوراتر از قبل کرده است. سانگ یانگ تیوولی در ژانویه ۲۰۱۵ به‌طور رسمی در کره‌جنوبی معرفی شد. قبل از این، همه محصولات سانگ یانگ را خودروهایی ساخته شده روی پلت‌فرم‌های قدیمی مرسدس بنز می‌شناختند. اما تیوولی نخستین محصول سانگ‌یانگ پس از واگذار شدن این شرکت به کمپانی بزرگ هندی است و به‌طور مستقل در مرکز تحقیقاتی سانگ‌یانگ توسعه داده شده. طراحی ظاهری و کیفیت بصری بهتری از محصولات چینی بازار دارد و باعث می‌شود تا از هزینه پرداختی دل چرکین نباشید.

سانگ یانگ تیوولی

ظاهر سانگ یانگ تیوولی

تیوولی در سال 2016 کاندید بهترین خودرو جهان و اروپا شده و ثابت کرده سانگ‌یانگ شمشیرش را برای کیا و هیوندای از رو بسته است. این خودرو در ادامه سونامی‌ای که در سبک طراحی محصولات سانگ‌یانگ رخ داد، طراحی شده است. تیوولی یک کراس‌اوور کامپکت یا مینی کراس‌اوور است که اتفاقا المان‌های طراحی آن بی‌شباهت به MINI هم نیست. بدنه به گونه‌ای تراش خورده که باید گفت سبکی شبیه به مینی کلاب‌من و طرحی منحصربه‌فرد دارد. ستون‌های ایستاده سقف و گلگیرهایی که با شیبی ملایم به سمت جلو حرکت کرده‌اند، نمود یک خودرو کراس‌اوور است که هر چند به اندازه SUV‌ها از سطح زمین ارتفاع ندارد اما، استخوان‌بندی آن با بعضی اسباب‌بازی‌های بازار فرق دارد. زوایای شکسته و گوشه‌های بسیار در نمای بدنه و به‌خصوص در نمای جلو، باعث شده خودرو چهره‌ای خشمگین داشته باشد.

یک نکته جالب در طراحی نمای روبه‌رو عدم وجود جلوپنجره به معنای سنتی است. در عوض طراحان با استفاده از ایجاد مجاری هوارسانی در سپر و البته یک شیار در دماغه، هوارسانی به پیشرانه و رادیاتور را پیش‌بینی کرده‌اند. در طراحی نمای بیرونی این خودرو ایجاد یک عضله آمریکایی در بخش شانه و زیر ستون C جلب توجه می‌کند. عضله‌ای کامارو وار که به محض نشستن درون کابین خودرو از آینه‌های کناری قابل رویت است. در نمای کناری تیوولی بیش از هر چیز رینگ‌های 18 اینچی موسوم به دایمندکات جلوه می‌کنند. در نمای عقب شباهت‌ها با مینی اصیل بیشتر هم می‌شود. در این نما بخشی از چراغ‌های زیبای عقب تا روی عضله شانه حرکت کرده‌اند و در کل ارتباط منطقی بین نمای جلو و عقب خودرو برقرار است.

هم‌چنین سانگ یانگ تیوولی در 2 مدل معمولی و اسپرت در بازار عرضه می‌شود. مدل معمولی به‌صورت تک‌رنگ قابل سفارش است. اما مدل اسپرت از ترکیب 2 رنگ برای بدنه برخوردار است و سقف آن به‌صورت مشکی یا سفید قابل سفارش است. مدل‌های اسپرت از رینگ‌های بزرگ‌تر و شیشه‌های تیره‌رنگ کابین عقب بهره می‌برند اما از نصب سانروف در آنها صرف نظر شده و در عوض به باله اسپرت عقب مجهز شده‌اند. البته این روزها تعداد مدل معمولی در بازار بیشتر شده و به خاطر بهره بردن از سانروف برقی، طرفداران بیشتری از مدل اسپرت دارد.

فضای داخلی

راستش را بخواهید اولین باری که وارد کابین تیوولی شدیم، انتظار این‌همه کیفیت، جذابیت و هارمونی را نداشتیم. اما همان‌طور که گفتیم تیوولی انگار برند سانگ‌یانگ را به 2 بخش قبل و بعد از خودش تقسیم می‌کند. نمای کلی درون کابین با استفاده از 2 سبک خاص طراحی شده است. بخشی از فضاسازی مثل نمایش‌گر بالای داشبورد تِمی شرقی دارد. اما اشکال هندسی روی فرمان بی‌شباهت با کادیلاک CTS نیست. انگار طراحان کابین تیوولی قبل از شکل‌دهی به کابین این خودرو نیم‌نگاهی به کادیلاک CTS داشته‌اند زیرا، سبک چینش و نور ادوات کنترلی و دکمه‌های روی داشبورد شباهت‌هایی از نظر سبک با فرزند آمریکایی دارد. صندلی‌های تیوولی نقطه عطفی در طراحی کابین هستند. این صندلی‌ها که ارگونومی، کیفیت و راحتی خوبی دارند، بهترین صندلی‌های سال از نظر ارگونومی در کره جنوبی شناخته شده‌اند. روکش چرم مصنوعی با دوخت‌های زیبا، حفظ راحتی در عین حال نمای اسپرت و گرمکن (سفارشی) از دیگر مشخصات این صندلی‌هاست. فرمان تیوولی میزبان دکمه‌های کنترل سیستم صوتی، کروز کنترل و پاسخ‌گویی به تلفن همراه است. ضمنا این فرمان برقی می‌تواند در 3 حالت رانندگی تنظیم شود و به این ترتیب می‌توانید بسته به شرایط رانندگی و جاده، نحوه عکس‌العمل فرمان را به دلخواه تغییر دهید. از آنجایی‌که دیگر دوران کلید و سوئیچ هم گذشته، تیوولی دارایSmart Key System است و برای روشن کردن پیشرانه باید از دکمه استارت استفاده کنید.

سانگ یانگ تیوولی-کابین

از جمله دیگر امکانات رفاهی و ایمنی که در تیوولی وجود دارد، باید به نمایشگر 7 اینچی لمسی، دوربین دید عقب و سنسور هشدار فاصله، کامپیوتر سفری مجهز به نمایش‌گر، نمایش حالت چرخ‌های جلو در زمان توقف، کنترل فشار باد لاستیک‌ها، دماسنج، میزان مصرف سوخت، فرمان قابل تنظیم در ارتفاع، آینه وسط حساس به نور، سانروف، قابلیت حرکتی در 3 حالت اقتصادی، قدرتی و برفی اشاره کرد. البته این همه آن چیزی نیست که تیوولی به سرنشینان می‌دهد زیرا چراغ‌های مه‌شکن جلو و عقب، برف پاک‌کن‌های مجهز به سنسور باران و یخ‌زدایی، چراغ‌های روزانه جلو و LED عقب، آینه‌های برقی گرمکن‌دار جمع شونده کناری، 5 ستاره ایمنی از KNCAP (موسسه ایمنی کره جنوبی)، ترمزهای ABS،  سامانه EBD، سامانه کنترل پایداری ESP، چراغ هشدار ترمز ناگهانی یا ESS، سیستم ضد هرزگردی TCS، ترمز کمکی HBA، سیستم ضد لغزش ASR، حرکت در سربالایی HSA و 6 کیسه هوای ایمنی از جمله دیگر امکانات ایمنی و رفاهی هستند که تیوولی در طبق اخلاص به شما تقدیم می‌کند.

مشخصات فنی سانگ یانگ تیوولی

سانگ یانگ تیوولی درون سینه یک پیشرانه 1.6 لیتری دارد که 128 اسب بخار نیرو در 6 هزار دوربردقیقه تولید می‌کند. گشتاور این پیشرانه هم به 160 نیوتن‌متر می‌رسد. وزن خودرو نیز در حدود 1300 کیلوگرم است. خب احتمالا با خود می‌گویید عجب خودرو کُندی! اما کمی صبر کنید. سانگ‌یانگ به کمک گیرباکس‌ساز معروف ژاپنی یعنی کمپانی AISIN، یک گیرباکس 6 سرعته کلوز ریشو تیپ‌ترونیک را با پیشرانه خودرو کوپل کرده است که یکی از نقاط قوت تیوولی به شمار می‌رود. در واقع سانگ‌یانگ با این کار حجم پیشرانه را پایین نگه داشته تا مصرف سوخت این خودرو به 7 لیتر و حتی کم‌تر هم برسد. اما در عوض این ضرایب کوتاه دنده‌ها هستند که گشتاور کم ناشی از حجم پایین پیشرانه را تا حدی جبران می‌کنند. این گیرباکس آن‌قدر دقیق است که در هر سرعتی شتاب‌گیری مورد نظر را ایجاد می‌کند اما این شتاب‌گیری آن‌قدرها سریع نیست. در مسیرهای پرشیب وقتی دور موتور به بالای 4 هزار دوربردقیقه می‌رسد شتاب ثانویه افزایش می‌یابد و بهترین کار در این مواقع راندن در حالت تیپ‌ترونیک و پاور است. در واقع گاهی گیرباکس مجبور می‌شود 2 دنده معکوس کند و این کار را به نحو احسن انجام می‌دهد.

سانگ یانگ تیوولی-موتور

پدال گاز سانگ یانگ تیوولی در انتهای کورس کمی سفت می‌شود و اگر پدال را تا انتها بفشارید، گیرباکس یک معکوس دیگر هم می‌کشد. در غیر این صورت برای گیرباکس در حالت اکونومی پیشرانه تعریف شده که قبل از فشردن پدال گاز تا انتها یک دنده معکوس کند. هر چند اگر نحوه رانندگی را در حالت قدرت یا Power انتخاب کنید، خودرو شتاب‌گیری سریع‌تری دارد. زیرا عکس‌العمل موتور به پدال گاز تسریع می‌شود و دور موتور سریع‌تر افزایش می‌یابد. در نتیجه دنده‌های گیرباکس هم سریع‌تر معکوس می‌شوند. البته می‌توانید از حالت تیپ‌ترونیک خودرو هم استفاده کنید و تا 6 هزار و 500 دور پیشرانه را به دوران وا دارید. هر چند شاید انتظار داشته باشید از اهرم دنده برای شیفت دنده‌ها استفاده کنید اما سانگ‌یانگ در سمت چپ اهرم دنده یک دکمه کوچک تعبیه کرده که با حرکت دادنش به جلو و عقب دنده‌ها تعویض می‌شود. اما به عقیده نگارنده این مکانیسم همان نیم‌چه روحی را که در تعویض دنده وجود دارد از بین خواهد برد.

تیوولی در جاده‌های پر پیچ و خم کوهستانی، به راحتی یک خودرو سواری حرکت می‌کند. اتاق به دلیل عرض محوری حدود 1800 میلی‌متری و طراحی خوب سیستم تعلیق مک فرسون جلو و چند اتصالی در عقب، در پیچ‌ها هیچ حرکت اضافی و گهواره‌ای ندارد. ضمن این که اگر حساسیت فرمان را روی حالت Sport قرار دهید، آن وقت می‌توانید پیچ‌های مسیر را با سرعت بیشتری پیمایش کنید. هر چند در این حالت عملکرد فرمان سنگین‌تر و دقیق‌تر می‌شود و بسته به زاویه ورودی به پیچ گاهی در میانه راه احساس Under Steer یا کم‌فرمانی می‌کنید.

نکته دیگر در خصوص این خودرو حالات قابل تنظیم موتور و فرمان، تفاوت‌های واقعی در عملکرد با هم دارند و مثل بسیاری از خودروهای دیگر فقط برای نمایش آپشن‌ها طراحی نشده‌اند. تیوولی در صندلی‌های عقب هم راحتی خوبی دارد. البته که از خودرویی در رده کراس‌اوورها نباید انتظار داشته باشید هیچ ضربه و تکانی را به خود نگیرد. با این حال فضای صندلی‌های عقب به اندازه کافی بزرگ است و برای افراد قدبلند هم ایجاد مشکل نمی‌کند.

سانگ یانگ تیوولی

از نظر ایمنی سانگ یانگ تیوولی کاملا شما را راضی خواهد کرد. در بدنه تیوولی از ۷۱.۴ درصد فریم فولادی مقاوم‌سازی‌شده استفاده شده است و گاردهای نصب‌شده داخل درها ایمنی سرنشینان را به‌خوبی حفظ می‌کنند. هم‌چنین ایربگ‌های جلو، جانبی و پرده‌ای از جمله امکانات ایمنی تیوولی به‌شمار می‌روند که در کم‌تر خودرویی در این قیمت به چشم می‌خورند

در نهایت باید تیوولی را یک انتخاب درست و منطقی در بازاره قیمتی زیر 100 میلیون توان بر شمرد. زیرا این خودرو با داشتن قیمت 95 میلیونی، امکانات رفاهی، ایمنی بالا، چهره زیبا و کیفیت ساخت مناسب را به خریداران هدیه می‌کند. اما در عوض باید گفت ای کاش پیشرانه این خودرو گشتاور بیشتری تولید می‌کرد تا دوئل تیوولی با حریفان گران‌تر کامل شود.

برای اطلاع از محل ثبت نام تیوولی به این لینک مراجعه نمایید.

 

بروز رسانی: سانگ یانگ تیوولی XLV که مدل که یک مینی SUV است هنوز در بازار ایران عرضه نشده است اما به جهت اطلاع قیمت تیوولی XLV در اروپا معادل 19 هزار دلار است.

سانگ یانگ تیوولی

آخرین اخبار مربوط به سانگ یانگ تیوولی و شرایط فروش

سانگ یانگ تیوولی بهترین کراس اوور 2016 کره

جایزه کیفیت خدمات سانگ یانگ به رامک خودرو رسید

شرایط فروش اعتباری سانگ یانگ تیوولی (آبان 95)

شرایط فروش سانگ یانگ کوراندو ۲۰۱۷ (آبان ۹۵)

دیدگاه خود را بنویسید

کیوسک مطبوعاتی