رئیس مرکز ملی هوا و تغییر اقلیم سازمان حفاظت محیط زیست در مورد اقدامات صورت گرفته برای کاهش آلودگی هوا تصریح کرد: استانداردسازی خودروها از جمله اقدامات برای کاهش آلودگی هوا است. در حال حاضر خودروها با استاندارد یورو4 تولید می شوند و اگر شرکتی نتواند استاندارد خود را با این شرایط تطبیق دهد، بهطور […]
رئیس مرکز ملی هوا در سازمان حفاظت محیط زیست در ادامه با اشاره به اینکه درمصوباتی که در حوزه کاهش آلودگی هوا داشتیم، بحث خودرو و استانداردسازی سوخت در اولویت کار قرار داشت، تاکید کرد: خودروها در کشور بر اساس استاندارد یورو ۴ تولید میشوند و سازمان حفاظت محیط زیست بر تولید آنها نظارت مستقیم دارد. در شش ماه اول امسال حدود ۸۰۰ خودرو تحت تست آلایندگی قرار گرفتهاند که نشانه توجه خودروسازان نسبت به استانداردسازی است. این تستها گران هستند و برای هر خودرو تقریبا ۵ میلیون تومان هزینه دارد. برای خودروهای وارداتی نیز سازوکاری را داریم تا نظارت کافی برای اطمینان از رعایت استاندارد انجام شود.
وی ادامه داد: در گذشته نه چندان دور، مشکلات مونواکسید کربن و اکسیدهای گوگرد به عنوان عوامل تأثیرگذار در آلودگی شهرها وجود داشت اما در حال حاضر هیچکدام از این پارامترها مطرح نیست و مهمترین آلاینده، ذرات معلق کوچکتر از دو نیم میکرون است که منشا آن خودروها و هم بسیاری از عوامل احتراقی موجود در شهرها هستند.
کیفیت بنزین قابل قبول است
زندی با بیان اینکه سوخت یکی از اصلیترین المانهای تاثیرگذار بر آلودگی هوا است،گفت: خوشبختانه وزارت نفت اقدامات خوبی برای استانداردسازی سوخت انجام داده و سوختی که در هشت کلانشهر توزیع میشود، استاندارد یورو4 دارد. سازمان حفاظت محیط زیست هم با همکاری وزارت نفت از جایگاههای توزیع سوخت نمونهبرداری و میزان بنزن، گوگرد و سایر عناصر سوخت را کنترل میکند. سوختی که در حال حاضر در هشت کلانشهر توزیع میشود، مناسب است و این اطمینان را برای ما ایجاد کرده که کیفیت سوخت یورو ۴ رعایت میشود و اگر گاهی موردی باشد که بعضی از پارامترها بیشتر از حد استاندارد باشد، قابل اغماض است چون سوخت شرایط خیلی خوبی پیدا کرده است.
نقش موثر سامانه سیمفا
زندی از راهاندازی سامانه «سیمفا» برای معاینه فنی خودروها به عنوان یکی از فعالیتهای تاثیرگذار یاد و اظهارکرد: حدود مجاز معاینه فنی را بازنگری کردیم اگر در محدودههای تعیین شده در کلانشهرها خودرو وارد شود، دوربینهای هوشمندی که نصب شده تخلف را ثبت میکنند و مشمول جریمه میشوند و همین باعث شده مراجعات به مراکز معاینه فنی خودرو به حدود ۸۰ درصد برسد.
وی در پایان با اشاره به اینکه از ابتدای آبان ماه، نصب سیستمهای هوشمند و دوربینها برای کل شهر عملیاتی شده است، گفت: تعداد دوربینهای نصب شده در تهران از ۳۰۰ به ۱۲۰۰ رسیده است و تمامی حرکات خودروها ثبت میشود و اگر خودرویی معاینه فنی نداشته باشد، بهطور قطع مشمول جرایم خواهد شد.
دیدگاه خود را بنویسید