کاهش نیرو در بزرگترین کارخانه تولید قطعات خودرو در ایران

مشکلاتی که صنعت قطعه سازی با آن دست در گریبان است، بزرگترین کارخانه تولید قطعات خودرو در ایران را نیز از پا درآورده است.

شنیده ها حاکی از آن است که شرکت کروز بزرگترین شرکت قطعه سازی ایران تصمیم دارد به زودی حدود 500 نفر از نیروی کار خود را تعدیل کند.

این تعدیل نیرو به دلیل مشکلاتی است که برای صنعت قطعه سازی کشور به وجود آمده و به واسطه آن ظرف سه ماه افزون بر 40 هزار نفر از شاغلان در این صنعت بیکار شده اند.

شرکت کروز یکی از 100 شرکت برتر سال قبل معرفی شده و تا پایان بهمن ماه سال گذشته حدود 9 هزار و 200 نفر در این مجموعه مشغول به کار بوده اند.

دبیر انجمن قطعه سازان ایران گفت: پرسنل شرکت های قطعه سازی بیشتر متخصص هستند و تعدیل آنها به واحدهای تولیدی ضربه وارد می کند.

ساسان قربانی، در گفت وگو با خبرنگار «پرشین خودرو»، با بیان این مطلب اظهار داشت: با توجه به کاهش تولید خودرو طبیعتا سفارش های صنعت قطعه سازی نیز افت کرده و شرکت های قطعه سازی نمی توانند با ظرفیت گذشته کار کنند بنابراین طبیعی است که با وجود سختی فراوان ناچارشوند نیروهای کار خود را تعدیل کنند.

وی تصریح کرد: مشکل در صنعت خودرو یعنی ایجاد مشکل در صنایع پایین دستی و بالا دستی آن، بنابراین با این شرایط بدیهی است که صنایع فولاد، آلومینیوم، سرب، روی، شیشه، پارچه، لاستیک، ریخته گری و … نیز دچار بحران شوند و به یک زنجبره معیوب برسیم.

قربانی افزود: از طرف دیگر با یک حساب سرانگشتی در می یابیم که از بین رفتن 40 هزار شغل مولد در کشور یعنی ایجاد مشکل برای 40 هزار خانواده، و متاسفانه فرد بیکارهمیشه در جامعه در معرض آسیب های اجتماعی مثل اعتیاد و بزهکاری است بنابراین جامعه برای مقابله با این مشکلات ناچار است هزینه های سنگینی را بپردازد. به همین دلیل است که اقتصاد دان ها بر این باورند تولید وقتی صدمه می خورد فشار آن، بسیار گسترده خود را در جامعه نشان می دهد.

دبیر انجمن قطعه سازان ایران با اشاره به اینکه در کشور ما آمار شفافی از آسیب های اینگونه معضلات وجود ندارد، ابراز داشت: آسیب ها و پیامد های این مشکل تک تک آحاد جامعه را در بر می گیرد.

راهکار حل مشکلات موجود به روش غرب

وی در خصوص راهکارهای برون رفت از این معضل بیان کرد: مشابه این اتفاق که هم اکنون در کشور ما رخداده در کشورهای پیشرفته دنیا نیز اتفاق افتاده است. به عنوان مثال در سال 2008 در آمریکا صنعت خودروسازی دچار رکود شد. دولت این کشور سهام شرکت ها را به صورت سوری خرید و به آنها منابع مالی تزریق کرد. پس از گذشت دو یا سه سال نه تنها وضع صنایع به حالت نرمال رسید بلکه به مرحله رونق نیز رسیدند.

قربانی ادامه داد: در فرانسه نیز وقتی شرکت های خودروسازی رنو و پژو دچار مشکل شدند دولت به آنها وام های بدون بهره داد و برای بازپرداخت آنها دوره تنفس تعیین کرد. هم اکنون مشکلات هر دو شرکت حل شده و این شرکت ها توانسته اند دیون خود را بازگردانند.

وی با بیان اینکه در این کشورها تنفس برای پرداخت مالیات نیز در نظر گرفته شد و وزارت کار بخشی از هزینه های بیمه، حتی حقوق را به گردن گرفت، خاطرنشان کرد: ما نیز در کشور باید متناسب با شرایط خود مواردی که به نفعمان است را اجرا کنیم. باید منابع نقدینگی به صنعت خودرو کشور تزریق شود و سیستم پولی و بانکی اصلاح گردد. تنفس برای پرداخت مالیات در نظر گرفته شود و تسهیلات کم بهره به مشتریان خرید خودرو داده شود.

دبیر انجمن قطعه سازان ایران در پایان خاطرنشان کرد: این شرایط سپری می شود اما آروز می کنیم میزان صدمات وارده به این صنعت طوری باشد که شرکت های قطعه سازی باز هم بتوانند به فعالیت خود ادامه دهند، زیرا در صورتی که واحد تولیدکننده ناچار به تعطیلی شود شروع کردن دوباره غیرممکن خواهد بود.

تاثیرات رکود خودروسازی بر صنایع وابسته

10 هزار نیروی انسانی در قطعه سازی بیکار شدند

کاهش 50 درصدی تولید خودرو در شهریور ماه

ایساکو تعمیرگاه تخصصی بهنام کرمان موتور آمیکو مدیران خودرو

نظر شما !!