پایگاه خبری رسمی خودرو و صنایع وابسته
شماره مجوز ۸۲۱۸۶ از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی

وام_پول_وام خودرو

افزایش وام خودرو تا سقف 25 میلیون

بسته سیاستی دولت برای خروج از رکود، دیروز در حالی رونمایی شد که افزایش وام خودرو یکی از بندهای مهم آن به‌شمار می‌رود. آن‌طور که رئیس‌کل بانک مرکزی اعلام کرد، یکی از برنامه‌های ضد رکود دولت، پرداخت وام به مشتریان خودرو است و از همین رو تا سقف 25 میلیون تومان وام در اختیار متقاضیان […]

سهیل زنگنه
یکشنبه - ۲۶ مهر ۱۳۹۴

بسته سیاستی دولت برای خروج از رکود، دیروز در حالی رونمایی شد که افزایش وام خودرو یکی از بندهای مهم آن به‌شمار می‌رود.

آن‌طور که رئیس‌کل بانک مرکزی اعلام کرد، یکی از برنامه‌های ضد رکود دولت، پرداخت وام به مشتریان خودرو است و از همین رو تا سقف 25 میلیون تومان وام در اختیار متقاضیان قرار خواهد گرفت. به گفته ولی‌الله سیف، این وام به میزان 80 درصد قیمت خودرو به متقاضیان پرداخت می‌شود و دوره بازپرداخت آن نیز هفت ساله است. وی در ادامه تاکید کرد که نرخ سود این وام 16 درصد است و اسناد ناشی از فروش توسط خودروسازان در بانک مربوطه با نرخ 16 درصد خریداری شده و بانک مرکزی نیز با نرخ 14 درصد تنزیل می‌کند.

اظهارات رئیس‌کل بانک مرکزی در شرایطی است که شورای پول و اعتبار پیش تر وام خودرو را از هفت به 15 میلیون تومان و با نرخ سود 21 درصد، افزایش داده بود و مشتریان می‌توانستند تنها معادل 60 درصد قیمت خودرو از این وام استفاده کنند. با توجه به تصمیم جدید در مورد وام خودرو، مشخص می‌شود دولت حساب ویژه‌ای روی بازار خودرو برای خروج از رکود باز کرده و یکی از کانال‌های اصلی تحریک تقاضا، همین بازار است.

این در شرایطی است که خودروسازی کشور طی پنج ماه گذشته با کاهش شدید تقاضا مواجه و در نتیجه خودروسازان مجبور به کاهش تولید شده‌اند. از همین رو و از آنجاکه خودروسازی یکی از ارکان اصلی رشد اقتصادی کشور به‌شمار می‌رود، دولت می‌خواهد با افزایش وام بانکی، تقاضا را تحریک کند تا به تبع آن، تیراژ خودروسازان افزایش یافته و اثر مثبت صنعت خودرو بر رشد اقتصادی، احیا شود. به اعتقاد بسیاری از کارشناسان، یکی از دلایل اصلی رکود فعلی بازار خودرو، کاهش قدرت خرید مشتریان است و از همین رو وام بانکی در صورتی که شرایط سختی برای دریافت آن لحاظ نشود، می‌تواند تا حدی تقاضا را در بازار خودرو تحریک کند.

منبع: دنیای اقتصاد

دیدگاه خود را بنویسید

نظرات کاربران

کیوسک مطبوعاتی