پایگاه خبری رسمی خودرو و صنایع وابسته
شماره مجوز ۸۲۱۸۶ از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی

پلاک خودرو ، 122 ساله می شود

اولین بار در سال 1893 در کشور فرانسه ، نصب پلاک خودرو برای شناسایی خودرو و مالک آن به وجود آمد و تا سال 2015 عمر آن به 122 سال می‏رسد.در طول این مدت پلاک ها تکامل پیدا کرده و در نتیجه طراحی آنها اصولی و کاربردی تر شده است.اوایل ، پلاک ها فقط برای […]

javankhodro
یکشنبه - ۲۶ مهر ۱۳۹۴

اولین بار در سال 1893 در کشور فرانسه ، نصب پلاک خودرو برای شناسایی خودرو و مالک آن به وجود آمد و تا سال 2015 عمر آن به 122 سال می‏رسد.در طول این مدت پلاک ها تکامل پیدا کرده و در نتیجه طراحی آنها اصولی و کاربردی تر شده است.اوایل ، پلاک ها فقط برای خودروهای شخصی استفاده می شد اما به مرور برای موتورسیکلت، کامیون و حتی خودروهای دولتی  ، به کار گرفته شد.

پلاک خودروها معمولاً یک تکه از آهن، آلومینیم یا پلاستیک بوده که روی وسایل نقلیه موتوری، کامیون‏ها و تریلرها جهت شناسایی آنها و مالکین مربوطه نصب می‏ شود. این شماره معمولاً از اعداد یا حروف و یا ترکیبی از آنها تشکیل شده است. پلاک خودرو برای کلیه وسایل نقلیه، منحصربه ‏فرد و تک بوده و در برخی از مناطق این کد به صورت منطقه‏ ای یا کشوری در نظر گرفته می ‏شود.

پلاک خودرو اولین بار در چه کشورهایی استفاده شد؟

قبل از استفاده از پلاک در فرانسه ، در ایالت ویکتوریا در کشور کانادا از سال 1884  پلاک هایی برای کالسکه‏ ها استفاده می‏ شد که البته توسط اسب کشیده می شدند اما برای اولین بار در سال 1893 دولت فرانسه برای خودروهای پلیس خود از پلاک استفاده کرد.

دولت آلمان در سال 1896 و هلند در سال 1898 نصب پلاک خودرو را اجباری کردند. در آمریکا، کاربرد پلاک خودرو از سال 1901 و در نیویورک آغاز شد. با وجود اینکه مالکان خودرو در نیویورک موظف به نصب پلاک روی خودرو بودند، ولی هیچ ارگان دولتی پلاک خودرو را به آن‏ها تحویل نمی‏ داد و مالکان خودرو باید شخصاً پلاک خود را می ‏ساختند. این روند تا سال 1903 ادامه داشت تا اینکه ایالت ماساچوست برای اولین بار پلاک‏ های یکسانی از جنس آهن با روکش لعاب را به مالکان خودروها ارائه کرد که البته تولید آنها بر عهده دولت آمریکا بود.

در دهه 1910 استفاده از فلز در پلاک خودرو به جای چرم، برزنت، سرامیک و چوب رواج یافت و در 1920 پلیس ماساچوست در زندان ایالتی چارلزتون پلاک خودروهای ویژه این ایالت را تولید کرد. در 1931 ایالت پنسیلوانیا برای خودروها پلاک شخصی ارائه کرد. در 1948 روی پلاک خودروهای آیداهو، عکس برگردان سیب زمینی توسط دست اعمال می‏ شد و پس از آن روی پلاک لاک الکل ،زده می‏ شد و درنهایت سال 1956 اندازه پلاک‏ های خودرو در تمام ایالت‏ های آمریکا از 15 سانتیمتر به سایز استاندارد 30 سانتی‏متر تغییر یافت.

در سال 1957 در ماساچوست، اولین پلاک برای رانندگان معلول که عضوی از بدن خود را از دست داده بودند، تولید شد. 6 سال بعد درکالیفرنیا برای آخرین بار پلاک‏ های سالیانه خودرو را به تولید رساند، در صورتی که شماره ‏های فعلی برای طول عمر خودرو توزیع می‏ شوند.

در سال 1987 فلوریدا برای بزرگداشت فاجعه انفجار شاتل فضایی Challenger پلاک‏ های ویژه ‏ای را ارائه کرد و در اواسط دهه 1990 پلاک‏ های خودرو با نقش برجسته در نیویورک، کلرادو و آیووا تولید شد و پلاک‏ های با شماره دیجیتال چاپی رواج یافتند.

در حال حاضر در کشور آمریکا هر ایالت، پلاک خاص خود را با مدل و طرح خاص ویژه آن ایالت، برای شماره‏ گذاری خودروها ارائه می‏ کند. اندازه استاندارد پلاک خودروها برای کلیه ایالت‏ های آمریکا، طول 30 سانتی‏متر و عرض 15 سانتی‏متر است، در حالی که پلاک‏ های استاندارد اروپا دارای 52 سانتی‏متر طول و 5/11 سانتی‏متر عرض هستند.

 

 

دیدگاه خود را بنویسید

کیوسک مطبوعاتی