پایگاه خبری رسمی خودرو و صنایع وابسته
شماره مجوز ۸۲۱۸۶ از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی

مقایسه پرادو و موهاوی

پهلوان ها نمی میرند!/ کیا موهاوی بخریم یا تویوتا پرادو؟

در شرایط فعلی بازار که به دلیل مشکلات مختلف خودروهای وارداتی وارد باشگاه میلیاردی ها شده اند، شاید برایتان سخت باشد که بخواهید حدود 1.5 تا 2 میلیارد تومان برای خرید خودروهای معمولی وارداتی یا کراس اوورهای کوچک هزینه کنید. اما ما برای شما پیشنهاد جذاب تری داریم. اگر مایلید ریسک خرید خودروی دست دوم […]

میلاد میرعابدینی
چهارشنبه - ۱۶ مهر ۱۳۹۹

در شرایط فعلی بازار که به دلیل مشکلات مختلف خودروهای وارداتی وارد باشگاه میلیاردی ها شده اند، شاید برایتان سخت باشد که بخواهید حدود 1.5 تا 2 میلیارد تومان برای خرید خودروهای معمولی وارداتی یا کراس اوورهای کوچک هزینه کنید. اما ما برای شما پیشنهاد جذاب تری داریم. اگر مایلید ریسک خرید خودروی دست دوم را قبول کنید، می توانید با بودجه تان انتخاب هیجان انگیزتری داشته باشید. کیا موهاوی و تویوتا پرادو گزینه های پیشنهادی ما هستند. شاسی بلندهای فول سایز و 2 دیفرانسیلی که علی رغم قدیمی شدن، هنوز هم می توانند بیشتر از یک کراس اوور کوچک و مد روز شما را خوشحال کنند.

پایگاه خبری رسمی جوان خودرو بررسی می کند (اختصاصی)

کیا موهاوی

کیا موهاوی (2009-2013)

در سال های طلایی وارادات خودرو در اواخر دهه 80 و اوایل دهه 90 شمسی، موهاوی مدتی به عنوان بزرگ‌ترین شاسی‌بلند کیا در بازار ایران عرضه می‌شد و رقبایی نظیر هیوندای وراکروز و تویوتا پرادو را در مقابل خود می‌دید. استقبال مناسبی از کیا موهاوی در بازار ایران به عمل آمد و توانست مخاطبان خاص خودش را پیدا کند. اما در مقایسه با رقیبی خوش بر و رو مثل وراکروز به چشم نمی آمد و هیچ گاه نتوانست به جایگاه تویوتا پرادو در ایران برسد.

کیا موهاوی

بعد از توقف تولید این نسخه، تا سال ها خبری از موهاوی نبود، تا اینکه کیا اخیرا شاسی بلند فول سایز تلوراید را به عنوان جایگزینی برای موهاوی انتخاب کرد. در حال حاضر نیز رندرهایی منتشر شده که نشان می دهد کیا قصد دارد مدل جدید موهاوی را نیز عرضه کند. البته با تقویت و و پیشرفت کیا سورنتو، جای خالی موهاوی تقریبا پر شد. خصوصیت اصلی ظاهری موهاوی، طراحی جعبه‌ای شکل و زمخت بدنه است که بی‌شباهت به شاسی‌بلندهای آمریکایی نیست. طراحی موهاوی همچون پرادو قدیمی به نظر می رسد. اما اگر کمی سخت گیر باشید به این نتیجه می رسید که همچون پرادو نتوانسته جذابیت خودش را حفظ کند و بسیاری از خریداران به دلیل ظاهر از مد افتاده بیخیال موهاوی می شوند. البته از مواردی هم‌چون چراغ‌های LED عقب و قطعات کرومی ‌روی بدنه نمی‌توان گذشت.

کیا موهاوی

با پا گذشتن به کابین موهاوی، بیشتر از این شاسی‌بلند درشت هیکل ناامید خواهید شد. کیفیت قطعات و متریال کابین با توجه به قیمت بالای خودرو، چندان دلچسب نیست و خستگی بعضی قطعات در مدل های کارکرده گواه همین ماجراست. هم‌چنین رنگ‌بندی نامناسب کابین نیز به جذابیت‌های بصری کابین لطمه‌زده و کیفیت پائین قطعات را بیشتر نشان می‌دهد. اما فضای ۷ نفره و بسیار جادار کابین پارامتری است که تا حدودی نقاط ضعف موهاوی را می‌پوشاند و به‌خوبی نیازهای خانواده‌های پرجمعیت را پاسخ می‌دهد. از نظر سطح تجهیزات رفاهی، مثل همیشه یک خودروی کره ای بهتر از رقیب ژاپنی اش ظاهر شده و موهاوی نیز از این نظر برتری نسبی نسبت به تویوتا پرادو دارد.

عمده موهاوی‌های موجود در کشور، توسط اطلس خودرو وارد شده و اکثرا از نسخه های فول شرکتی هستند. کیا موهاوی فول آپشن باید از امکاناتی نظیر کنترل پایداری، تنظیم ارتفاع، پدال برقی، صندلی برقی جلو مجهز به حافظه، دوربین عقب با مانیتور کوچک روی آینه، آینه های تاشو برقی، وکیوم صندوق، سانروف، استارت و ورود به خودرو بدون کلید، چراغشور و گرمکن های جلو و عقب بهره ببرد. نسخه‌های فول غیرشرکتی موهاوی نیز علاوه بر این آپشن ها، از سردکن صندلی های جلو نیز بهره می برند.

کیا موهاوی

موهاوی با موتورهای گردن کلفت و حجیم 6 و 8 سیلندر به ایران آمده است. نسخه 6 سیلندر از پیشرانه 3.8 لیتری و نسخه 8 سیلندر از پیشرانه 4.6 لیتری بهره می برد. البته مدل ۸سیلندر در ایران پرطرفدارتر از مدل ۶سیلندر است و اکثر موهاوی‌های عرضه‌شده در ایران از نوع ۸سیلندر هستند. مدل 6 سیلندر موهاوی از سال 2009 و مدل 8 سیلندر از سال 2010 به بازار عرضه شده است و اگر سری به بازار خودروهای دست دوم بزنید، می توانید از میان موهاوی های 8 سیلندر با مدل های 2010 تا 2013 انتخاب کنید.

کیا موهاوی

مشخصات فنی کیا موهاوی

پیشرانه ۴۶۲۷ سی‌سی موهاوی ۸ سیلندر قادر است ۳۶۰ اسب‌بخار قدرت تولید کند که در کنار گشتاور ۴۳۵ نیوتن‌متری، کشش فوق‌العاده‌ای را برای  این غول کره‌ای به ارمغان آورده است. قدرت مناسب پیشرانه باعث شده تا علی‌رغم وزن زیاد بدنه، هر لحظه اراده کنید، با فشردن پدال گاز موهاوی هم‌چون گلوله‌ای رها شود. این دقیقا مهمترین مزیت کیا موهاوی به شمار می رود و با تکیه بر این پیشرانه پرقدرت، نظر خریدارانی که بیشتر از ظاهر به قابلیت های فنی خودرو اهمیت می دهند را به خود جلب می کند.

کیا موهاوی

عملکرد مناسب گیرباکس و هماهنگی آن با پیشرانه نیز در چابکی موهاوی بی‌تاثیر نیست و مانع هدر رفتن قدرت موتور می‌شود. البته از بعضی تاخیرهای این گیرباکس نیز نباید گذشت. تاخیرهایی که در بیشتر خودروهای هیوندای و کیا در این نسل به چشم می خورد و حالا در مقایسه با گیرباکس های جدید، بیشتر حس می شود. موهاوی به سیستم تنظیم ارتفاع مجهز شده و علاوه بر قابلیت آفرود مناسب، در مسیرهای شهری از سواری نرم و راحتی بهره می‌برد. البته در پیچ‌های تند موهاوی تا حدودی نامطمئن نشان می‌دهد و از این نظر یک پله پایین‌تر از رقیبی هم‌چون وراکروز قرار می‌گیرد. یکی دیگر از ویژگی‌های منفی موهاوی، مصرف سوخت بسیار بالای آن است که در کنار ابعاد بزرگ بدنه، باعث شده تا برای رفت‌وآمدهای شهری انتخاب مناسبی نباشد.

تویوتا پرادو

تویوتا پرادو (2005-2009)

با از سر گرفته شدن واردات خودرو به کشور در دهه 80 شمسی، تویوتا پرادو از اولین خودروهای خارجی بود که به ایران آمد و با توجه به مشخصات قابل‌قبول و قیمت مناسب (در آن زمان) بسیار مورد توجه قرار گرفت. پرادو بر خلاف کیا موهاوی، در مدل‌های 2 و 4 درب در بازار عرضه شده و از این نظر دست خریداران نسبت به موهاوی برای انتخاب بازتر است. همان طور که خریدران موهاوی می توانستند میان مدل های 6 و 8 سیلندر انتخاب کنند، خریداران پرادو نیز قابلیت انتخاب یکی از پیشرانه‌های 4 یا 6 سیلندر را داشتند. همچنین پرادو در 2 تیپ 3 و 2 وارد کشور می‌شد که این 2 از نظر سطح تجهیزات تفاوت‌هایی با یکدیگر داشتند.

تویوتا پرادو

در این مقایسه پرادو 4 در مجهز به پیشرانه 6 سیلندر و سطح تجهیزاتی فول در مقابل کیا موهاوی قرار گرفته است. ظاهر پرادو طراحی نرم و هوشمندانه ای دارد که بعد از گذشت سال ها از عمرش، هنوز هم جذاب و دلچسب به نظر می رسد و از این نظر باید گفت طراحی پرادو نسبت به موهاوی، به مراتب ماندگار تر است. باتوجه به پنجره جانبی کشیده عقب این‌طور به نظر می‌رسد که طول پرادو از پاجرو بیش‌تر است. این ترکیب ظاهری انقدر باب میل خریداران ایرانی بود که حتی با آمدن مدل جدید پرادو به بازار نیز بسیاری ظاهر مدل قبلی را ترجیح می دادند.

تویوتا پرادو

سبک و سیاق طراحی کابین پرادو مشابه سایر شاسی بلندهای ژاپنی بوده و از این نظر نسبت به موهاوی جا افتاده تر و زیباتر به نظر می رسد. در مدل فول پوشش چرمی صندلی‌ها و فرمان قابل‌قبول است و امکانات این نسخه در حد و اندازه‌های پاجرو ارزیابی می‌شود. دکوراتیو کابین هارمونی مناسبی با طراحی بدنه دارد اما در بعضی قسمت‌ها کیفیت قطعات معمولی‌تر است. با این حال باید گفت از نظر کیفیت متریال به کار رفته داخل کابین، تویوتا پرادو وضعیت نسبتا بهتری نسبت به موهاوی دارد. فضای سرنشینان در ردیف عقب نسبت به موهاوی کمی بیش‌تر است اما صندلی‌های جلو همچون صندلی های جلوی موهاوی، فضایی جادار و راحت را در اختیار سرنشینان قرار می دهند.

نقطه ضعف پرادو نسبت به کیا موهاوی، پیشرانه کم توان تر است. قوی ترین مدل پرادو در این 2 سیلندر کم تر از موهاوی 8 سیلندر دارد و اگر می خواستیم تعداد سیلندرها را معیاری برای مقایسه قرار دهیم، باید به جای پرادو، تویوتا لندکروزر را در مقابل موهاوی قرار می دادیم. اما لندکروزر از نظر کلاس و برچسب قیمت فاصله زیادی با موهاوی دارد.

تویوتا پرادو

مشخصات فنی تویوتا پرادو

پرادو vx از یک پیشرانه 6 سیلندر 4 لیتری برخوردار است که می تواند 240 اسب بخار قدرت تولید کند. گشتاور 400 نیوتن‌متری نیز توسط یک گیرباکس 4 سرعته اتوماتیک به هر 4 چرخ منتقل می‌شود. پرادو تعلیق نرم‌تری نسبت به موهاوی دارد. اما هندلینگ و پایداری فدای این سواری نرم شده و حرکت گهواره‌ای در پیچ‌های تند نتیجه بارز این اتفاق است. هم‌چنین ترمزها نیز در مقایسه با وزن بدنه قرص نیستند و با عملکرد اسفنجی در ترمزهای شدید باعث دایو دماغه خودرو می‌شوند. فرمان نیز در دفع ضربات نسبتا ضعیف است و این مساله در مسیرهای ناهموار بیش‌تر خودش را نشان می‌دهد. پرادو بازار خریدوفروش بهتری نسبت به موهاوی دارد و جالب است بدانید رنگ مشکی آن به‌عنوان پرطرفدارترین رنگ پرادو شناخته می‌شود و قیمت بالاتری هم دارد.

 

 

 

 

 

دیدگاه خود را بنویسید

کیوسک مطبوعاتی